פיטר לינץ' - איך לייצר תשואה של 2,700% ב-13 שנה
פיטר לינץ' בן ה-75 כבר עזב את תחום ההשקעות, אבל ההישגים שלו ותורת ההשקעות שלו משפיעים מאוד על משקיעים קטנים וגדולים - הספרים שלו הם מהנקראים ביותר בתחום ההשקעות, הקורסים המבוססים על תורת ההשקעות שלו מבוקשים מאוד, ומשקיעים רבים לרבות מנהלי השקעות גדולים, מחקים את המתודה שלו.
לינץ' היה מנהל קרן ההשקעות מגלן, המנוהלת על ידי פידליטי. ב-13 שנים תחת ניהולה השיגה הקרן תשואה של 2700%.
לינץ' שבתואר הראשון למד היסטוריה ופילוסופיה, עשה מאסטר בניהול באוניברסיטת פנסילבניה. אל פידליטי הגיע כמתמחה. לאחר שעבר להיות עובד קבוע הועסק כאנליסט מחקר. ב-1977 מונה לנהל את הקרן האנונימית מגלן והגדיל את שווי הנכסים שלה מ-18 מיליון דולר ל-14 מיליארד דולר. הוא כתב שלושה ספרים ובהם היסודות לתיאורית ההשקעה שלו.
תשקיע רק במה שאתה מבין
תשקיע רק במה שאתה מבין - זה המשפט המפורסם של לינץ'. עוד אמר שהמשקיע הפרטי יכול להרוויח יותר ממנהלי קרן כי הוא יכול לזהות השקעות טובות בחיי היומיום שלו לפני אנשי וול סטריט. הוא עצמו טען שרוב רעיונות ההשקעה הטובים שלו לא הגיעו מעבודה במשרד, אלא מחיי היומיום, למשל בנהיגה.
לינץ' חיפש את המניות המעניינות להשקעה כשמבחינתו מניה מעניינת להשקעה היא דווקא כזו שהמשקיעים המוסדיים לא נמצאים בה. ברגע שכולם משקיעים בה היא כבר לא מעניינת, אבל ברגע שהיא "נחבאת אל הכלים" והשוק עוד לא "גילה אותה", או אז היא עשויה להיות מעניינת, תלוי כמובן בביצועים העסקיים - "אם אתם מוצאים מניה ללא החזקות מוסדיות בכלל, או עם מעט החזקות מוסדיות, מצאתם מנצחת פוטנציאלית" - הוא טען ויישם בשיטת בהשקעות של הקרן.
- מהו “אופק ההשקעה” ולמה הוא קריטי
- הבנקים מתעשרים, ולעזאזל משבר האקלים; הגדילו מימון לקידוחי נפט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד הוא אמר - "מוטב להשקיע בחברה שכל אידיוט יכול לנהל אותה. במוקדם או במאוחר אידיוט כלשהו אכן ינהל אותה". מדובר בורסיה שונה במקצת למה שוורן נוהג לומר, אבל השורה התחתונה זהה - חברה טובה לא צריכה מנהל על, כל אחד יכול לנהל אותה.
עקרונות נוספים שלו הם להעדיף את המגזרים המשעממים על החמים. המשעממים נסחרים בדיסקאונט, החמים באפסייד.
לינץ' הדריך לחפש מניות גם על פי הקריטריונים הבאים - חברה שרצות עליה שמועות שליליות; חברה עם צמיחה מהירה הפועלת בתעשייה בעלת צמיחה אטית; חברת נישה השולטת בפלח של השוק; חברה שפוצלה מחברה אחרת (ספין-אוף); חברה שיכולה להפיק תועלת מהתפתחויות טכנולוגיות, אך אינה מייצרת טכנולוגיה בעצמה; חברה שאינה זוכה לסיקור רב של אנליסטים; חברה שרוכשת מחדש מניות (Buy-back); חברה שבעלי העניין בה רוכשים את מניותיה.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
המשקיע הנבון - כללי תורת ההשקעות של בנג'מין גראהם
- 8.מהמר חכם 24/04/2020 17:18הגב לתגובה זולא להתגרות במזל
- 7.דירה=קורת גג 15/04/2020 06:44הגב לתגובה זודירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
- 6.למה אין ספר על הרצת מניות וידע פנימי? (ל"ת)מתעניין 04/11/2019 01:13הגב לתגובה זו
- 5.חזי 03/11/2019 02:44הגב לתגובה זוסייבר
- 4.ב-13 השנים האחרונות? 02/11/2019 15:20הגב לתגובה זואו האם היה מיקבץ של חברות שיחד עלו 2700 ? אם כן, אני מודה שאני לוזר
- אתה לוזר - היו הרבה (ל"ת)ווינר 03/11/2019 07:36הגב לתגובה זו
- עידו 02/11/2019 21:01הגב לתגובה זושווי תיק ההשקעות בקרן אותה הוא ניהל צמח ב 2700% הוא התחיל עם 18 מיליון וסיים עם 14 מיליארד דולר
- מיכאל 02/11/2019 19:47הגב לתגובה זואם רק נבחן מה המדינה הקימה ב 70 שנה למרות שמה שבאמת נחשב זה רק מה שהוקם ב40 שנה האחרונות . אבל לא שיתפו את כולנו רק חלק .
- 3.היסטוריה 02/11/2019 14:40הגב לתגובה זולפי הגאון הקשיש להתרחק ממניות הטכנ והמעפילים הגבוהים שלהם ולהשקיע בקורה קולה וגילט.חלפו הזמנים שיכלת להשקיע השברולט כי היתה לך נסיעה כיפית
- קשיש 03/11/2019 00:07הגב לתגובה זולא הבנת כלום ממה שהוא מאמין בו.
- 2.תודה (ל"ת)איתן 02/11/2019 11:34הגב לתגובה זו
- 1.גדעון 02/11/2019 11:30הגב לתגובה זוחוצמזה, בעידן המכונות, כל זה אינו נכון.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
