פיטר לינץ
פיטר לינץ

פיטר לינץ' - איך לייצר תשואה של 2,700% ב-13 שנה

לינץ' אחד מהמשקיעים הגדולים בהיסטוריה דגל בלהשקיע במה שאתה מבין ובמה שאתה רואה, להתרחק מטרנדים חמים, ולחפש דווקא השקעות שגופים מוסדיים לא נמצאים בהן  
דרור ניר קסטל | (12)
נושאים בכתבה השקעות

פיטר לינץ' בן ה-75 כבר עזב את תחום ההשקעות, אבל ההישגים שלו ותורת ההשקעות שלו משפיעים מאוד על משקיעים קטנים וגדולים - הספרים שלו הם מהנקראים ביותר בתחום ההשקעות, הקורסים המבוססים על תורת ההשקעות שלו מבוקשים מאוד, ומשקיעים רבים לרבות מנהלי השקעות גדולים, מחקים את המתודה שלו. 

לינץ' היה מנהל קרן ההשקעות מגלן, המנוהלת על ידי פידליטי. ב-13 שנים תחת ניהולה השיגה הקרן תשואה של 2700%. 

לינץ' שבתואר הראשון למד היסטוריה ופילוסופיה, עשה מאסטר בניהול באוניברסיטת פנסילבניה. אל פידליטי הגיע כמתמחה. לאחר שעבר להיות עובד קבוע הועסק כאנליסט מחקר. ב-1977 מונה לנהל את הקרן האנונימית מגלן והגדיל את שווי הנכסים שלה מ-18 מיליון דולר ל-14 מיליארד דולר. הוא כתב שלושה ספרים ובהם היסודות לתיאורית ההשקעה שלו.

תשקיע רק במה שאתה מבין

תשקיע רק במה שאתה מבין - זה המשפט המפורסם של לינץ'. עוד אמר שהמשקיע הפרטי יכול להרוויח יותר ממנהלי קרן כי הוא יכול לזהות השקעות טובות בחיי היומיום שלו לפני אנשי וול סטריט. הוא עצמו טען שרוב רעיונות ההשקעה הטובים שלו לא הגיעו מעבודה במשרד, אלא מחיי היומיום, למשל בנהיגה.

לינץ' חיפש את המניות המעניינות להשקעה כשמבחינתו מניה מעניינת להשקעה היא דווקא כזו שהמשקיעים המוסדיים לא נמצאים בה. ברגע שכולם משקיעים בה היא כבר לא מעניינת, אבל ברגע שהיא "נחבאת אל הכלים" והשוק עוד לא "גילה אותה", או אז היא עשויה להיות מעניינת, תלוי כמובן בביצועים העסקיים - "אם אתם מוצאים מניה ללא החזקות מוסדיות בכלל, או עם מעט החזקות מוסדיות, מצאתם מנצחת פוטנציאלית" - הוא טען ויישם בשיטת בהשקעות של הקרן.

עוד הוא אמר - "מוטב להשקיע בחברה שכל אידיוט יכול לנהל אותה. במוקדם או במאוחר אידיוט כלשהו אכן ינהל אותה". מדובר בורסיה שונה במקצת למה שוורן נוהג לומר, אבל השורה התחתונה זהה - חברה טובה לא צריכה מנהל על, כל אחד יכול לנהל אותה.  

עקרונות נוספים שלו הם להעדיף את המגזרים המשעממים על החמים. המשעממים נסחרים בדיסקאונט, החמים באפסייד.

לינץ' הדריך לחפש מניות גם על פי הקריטריונים הבאים - חברה שרצות עליה שמועות שליליות; חברה עם צמיחה מהירה הפועלת בתעשייה בעלת צמיחה אטית; חברת נישה השולטת בפלח של השוק; חברה שפוצלה מחברה אחרת (ספין-אוף); חברה שיכולה להפיק תועלת מהתפתחויות טכנולוגיות, אך אינה מייצרת טכנולוגיה בעצמה; חברה שאינה זוכה לסיקור רב של אנליסטים; חברה שרוכשת מחדש מניות (Buy-back); חברה שבעלי העניין בה רוכשים את מניותיה.

כללי ההשקעות של וורן באפט

קיראו עוד ב"גלובל"

המשקיע הנבון - כללי תורת ההשקעות של בנג'מין גראהם

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    מהמר חכם 24/04/2020 17:18
    הגב לתגובה זו
    לא להתגרות במזל
  • 7.
    דירה=קורת גג 15/04/2020 06:44
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 6.
    למה אין ספר על הרצת מניות וידע פנימי? (ל"ת)
    מתעניין 04/11/2019 01:13
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    חזי 03/11/2019 02:44
    הגב לתגובה זו
    סייבר
  • 4.
    ב-13 השנים האחרונות? 02/11/2019 15:20
    הגב לתגובה זו
    או האם היה מיקבץ של חברות שיחד עלו 2700 ? אם כן, אני מודה שאני לוזר
  • אתה לוזר - היו הרבה (ל"ת)
    ווינר 03/11/2019 07:36
    הגב לתגובה זו
  • עידו 02/11/2019 21:01
    הגב לתגובה זו
    שווי תיק ההשקעות בקרן אותה הוא ניהל צמח ב 2700% הוא התחיל עם 18 מיליון וסיים עם 14 מיליארד דולר
  • מיכאל 02/11/2019 19:47
    הגב לתגובה זו
    אם רק נבחן מה המדינה הקימה ב 70 שנה למרות שמה שבאמת נחשב זה רק מה שהוקם ב40 שנה האחרונות . אבל לא שיתפו את כולנו רק חלק .
  • 3.
    היסטוריה 02/11/2019 14:40
    הגב לתגובה זו
    לפי הגאון הקשיש להתרחק ממניות הטכנ והמעפילים הגבוהים שלהם ולהשקיע בקורה קולה וגילט.חלפו הזמנים שיכלת להשקיע השברולט כי היתה לך נסיעה כיפית
  • קשיש 03/11/2019 00:07
    הגב לתגובה זו
    לא הבנת כלום ממה שהוא מאמין בו.
  • 2.
    תודה (ל"ת)
    איתן 02/11/2019 11:34
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    גדעון 02/11/2019 11:30
    הגב לתגובה זו
    חוצמזה, בעידן המכונות, כל זה אינו נכון.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social