בצל הקונפליקט: 10 חברות מערביות שנפגעו מהמשבר הרוסי-אוקראיני

חברות ומותגים מאירופה וארה"ב מרגישות היטב את ההשפעה של המתיחות באוקראינה, הנזק עבורם הוא מיידי
מתן בן ברוך | (1)

הסכסוך בין רוסיה לאוקראינה מסרב להיפסק וגורר אחריו חברות מערביות רבות שחותכות את תחזיות הרווח שלהן ומדווחות על הפסדים. רבות מהחברות מדווחות על האטה גדולה במכירות בשוק הרוסי. מתחים גיאו-פוליטיים בסגנון המלחמה הקרה בשילוב עם הסנקציות הבינלאומיות המופעלות על רוסיה (וגם אלו שרוסיה מפעילה בעצמה) מביאה את החברות למצב לא פשוט.

הנה 10 חברות בעלות פרופיל גבוה אשר ספגו את המכה הקשה ביותר:

מקדונלד'ס: (סימול: MCD), בשבוע שעבר רגולטורים רוסיה הורו על סגירת 4 מסניפי הרשת האמריקנית במוסקבה. התקשורת המקומית הסבירה את סגירת הסניפים מ"טעמי בריאות הציבור", אך בפועל נראה כי זהו צעד שנועד להעביר מסר למערב.

קוקה-קולה: (סימול: KO), ענקית המשקאות דיווחה השבוע כי המכירות הרבעוניות שלה ברוסיה, אוקראינה ובלארוס ירדו בכ-5%. בקוקה-קולה האשימו את "חוסר היציבות הכלכלית באיזור". המכירות בשאר העולם עלו דווקא ב-3% למי ששואל.

קרלסברג: (סימול: CABGY), יצרנית הבירה הדנית הזהירה השבוע שהתוצאות השנתיות שלה יהיו חלשות מהצפוי בעקבות הביקוש הרוסי הפוחת. בקרלסברג העריכו כי מכירות הבירה ברוסיה נפלו ב-7% במהלך ששת החודשים הראשונים של שנת 2014. הבירה הדנית היא הבירה הפופולרית ביותר ברוסיה בהפרש גדול. מניית החברה נפלה ביותר מ-15% מאז תחילת השנה.

אדידס: (סימול: ADDYY), בסוף חודש יולי, חברת הלבשת הספורט הגרמנית הודיעה שתסגור חנויות ברוסיה וכמו כן ביטלה את תוכניות ההרחבה שלה בשוק הרוסי. בחברה ציינו כי "מתיחות באיזור" פגעה בהוצאות הצרכנים וכי הירידה ברובל הרוסי פגעה ברווחיות. בתוך כך, חתכה החברה את תחזית ההכנסות שלה לשנת 2014 בטווח שבין 20% ל-30%.

פולקסווגן: (סימול: VLKAY), יצרנית המכוניות הגרמנית רשמה ירידה של 8% במכירות הרכב ברוסיה במהלך ששת החודשים הראשונים של השנה. החברה כמובן האשימה זאת במתחים הפוליטיים במדינה. מניות החברה נפלו ב-13% מתחילת השנה.

פורד: (סימול: F), יצרנית הרכבים האמריקנית נפגעה גם היא בשורה התחתונה בעקבות מטבע הרובל הנחלש והאטה במכירות.

רנו: (סימול: RNSDF), יצרנית הרכב הצרפתית הזהירה את המשקיעים מפני האטה חדה במכירות ברוסיה ובשווקים מתעוררים אחרים. 'רנו' היא מותג הרכב השלישי הנמכר ביותר ברוסיה.

קיראו עוד ב"גלובל"

:BP (סימול: BP), ענקית הנפט הבריטית המחזיקה חלק גדול ב-' Rosneft', חברת הנפט הגדולה ביותר של רוסיה, הזהירה כי תסבול מהסנקציות האמריקניות על הרוסים בצורה קשה. בנוסף לכך, משקיעים מודאגים גם מחברות נפט אחרות כגון 'אקסון מובייל' (סימול: XOM) ו'טוטאל' (סימול: TOT) להן יש קשרי מסחר משמעותיים עם רוסיה.

סוסייטה ז'נרל: (סימול: GLE), הרווחים בחטיבה הרוסית של הבנק הצרפתי נפלו ב-36% ברבעון השני של 2014.

דנונה: (סימול: BN), תאגיד המזון הצרפתי הודיע כי התוצאות הכספיות שלו למחצית הראשונה של 2014 נפגעו כתוצאה מירידה בערך הרובל, כמו כן דיווחה החברה כי נאלצה להעלות מחירים בחלק ממוצריה בשל רמת האינפלציה הגבוהה ברוסיה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בוריס 26/08/2014 06:08
    הגב לתגובה זו
    קרלסברג ממש לא הבירה המובילה ברוסיה... יותר נכון להגיד שמעטים בכלל שמעו על קיומה. יש המון יצרני בירה ברוסיה וקרלסברג אולי תופסת אחוזים בודדים מהשוק. לגבי יצרני המכוניות וכן לגבי אדידס - השוק הרוסי מוצף היום במגוון אדיר של מוצרים סיניים באיכות מעולה. שוק המכוניות הסיניות נכנס לפני כמה שנים לרוסיה באופן רשמי עם יבואנים מאושרים. נכון להיום... כל אוטו חמישי ברוסיה הוא מתוצרת סין. מקדונלדס... טוב פה אין מה להגיד ... זה מסר למערב... ברוסיה מתים על מקדונלדס.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social