בצל הקונפליקט: 10 חברות מערביות שנפגעו מהמשבר הרוסי-אוקראיני

חברות ומותגים מאירופה וארה"ב מרגישות היטב את ההשפעה של המתיחות באוקראינה, הנזק עבורם הוא מיידי
מתן בן ברוך | (1)

הסכסוך בין רוסיה לאוקראינה מסרב להיפסק וגורר אחריו חברות מערביות רבות שחותכות את תחזיות הרווח שלהן ומדווחות על הפסדים. רבות מהחברות מדווחות על האטה גדולה במכירות בשוק הרוסי. מתחים גיאו-פוליטיים בסגנון המלחמה הקרה בשילוב עם הסנקציות הבינלאומיות המופעלות על רוסיה (וגם אלו שרוסיה מפעילה בעצמה) מביאה את החברות למצב לא פשוט.

הנה 10 חברות בעלות פרופיל גבוה אשר ספגו את המכה הקשה ביותר:

מקדונלד'ס: (סימול: MCD), בשבוע שעבר רגולטורים רוסיה הורו על סגירת 4 מסניפי הרשת האמריקנית במוסקבה. התקשורת המקומית הסבירה את סגירת הסניפים מ"טעמי בריאות הציבור", אך בפועל נראה כי זהו צעד שנועד להעביר מסר למערב.

קוקה-קולה: (סימול: KO), ענקית המשקאות דיווחה השבוע כי המכירות הרבעוניות שלה ברוסיה, אוקראינה ובלארוס ירדו בכ-5%. בקוקה-קולה האשימו את "חוסר היציבות הכלכלית באיזור". המכירות בשאר העולם עלו דווקא ב-3% למי ששואל.

קרלסברג: (סימול: CABGY), יצרנית הבירה הדנית הזהירה השבוע שהתוצאות השנתיות שלה יהיו חלשות מהצפוי בעקבות הביקוש הרוסי הפוחת. בקרלסברג העריכו כי מכירות הבירה ברוסיה נפלו ב-7% במהלך ששת החודשים הראשונים של שנת 2014. הבירה הדנית היא הבירה הפופולרית ביותר ברוסיה בהפרש גדול. מניית החברה נפלה ביותר מ-15% מאז תחילת השנה.

אדידס: (סימול: ADDYY), בסוף חודש יולי, חברת הלבשת הספורט הגרמנית הודיעה שתסגור חנויות ברוסיה וכמו כן ביטלה את תוכניות ההרחבה שלה בשוק הרוסי. בחברה ציינו כי "מתיחות באיזור" פגעה בהוצאות הצרכנים וכי הירידה ברובל הרוסי פגעה ברווחיות. בתוך כך, חתכה החברה את תחזית ההכנסות שלה לשנת 2014 בטווח שבין 20% ל-30%.

פולקסווגן: (סימול: VLKAY), יצרנית המכוניות הגרמנית רשמה ירידה של 8% במכירות הרכב ברוסיה במהלך ששת החודשים הראשונים של השנה. החברה כמובן האשימה זאת במתחים הפוליטיים במדינה. מניות החברה נפלו ב-13% מתחילת השנה.

פורד: (סימול: F), יצרנית הרכבים האמריקנית נפגעה גם היא בשורה התחתונה בעקבות מטבע הרובל הנחלש והאטה במכירות.

רנו: (סימול: RNSDF), יצרנית הרכב הצרפתית הזהירה את המשקיעים מפני האטה חדה במכירות ברוסיה ובשווקים מתעוררים אחרים. 'רנו' היא מותג הרכב השלישי הנמכר ביותר ברוסיה.

קיראו עוד ב"גלובל"

:BP (סימול: BP), ענקית הנפט הבריטית המחזיקה חלק גדול ב-' Rosneft', חברת הנפט הגדולה ביותר של רוסיה, הזהירה כי תסבול מהסנקציות האמריקניות על הרוסים בצורה קשה. בנוסף לכך, משקיעים מודאגים גם מחברות נפט אחרות כגון 'אקסון מובייל' (סימול: XOM) ו'טוטאל' (סימול: TOT) להן יש קשרי מסחר משמעותיים עם רוסיה.

סוסייטה ז'נרל: (סימול: GLE), הרווחים בחטיבה הרוסית של הבנק הצרפתי נפלו ב-36% ברבעון השני של 2014.

דנונה: (סימול: BN), תאגיד המזון הצרפתי הודיע כי התוצאות הכספיות שלו למחצית הראשונה של 2014 נפגעו כתוצאה מירידה בערך הרובל, כמו כן דיווחה החברה כי נאלצה להעלות מחירים בחלק ממוצריה בשל רמת האינפלציה הגבוהה ברוסיה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בוריס 26/08/2014 06:08
    הגב לתגובה זו
    קרלסברג ממש לא הבירה המובילה ברוסיה... יותר נכון להגיד שמעטים בכלל שמעו על קיומה. יש המון יצרני בירה ברוסיה וקרלסברג אולי תופסת אחוזים בודדים מהשוק. לגבי יצרני המכוניות וכן לגבי אדידס - השוק הרוסי מוצף היום במגוון אדיר של מוצרים סיניים באיכות מעולה. שוק המכוניות הסיניות נכנס לפני כמה שנים לרוסיה באופן רשמי עם יבואנים מאושרים. נכון להיום... כל אוטו חמישי ברוסיה הוא מתוצרת סין. מקדונלדס... טוב פה אין מה להגיד ... זה מסר למערב... ברוסיה מתים על מקדונלדס.
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


חג המולד כריסמס כריסטמס עץ אשוח
צילום: Istock

כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?

המלונות בנצרת ובחיפה בתפוסת שיא ובמסדרונות ההייטק האווירה מנומנמת - המשק הישראלי, שספג פגיעה קשה, מקבל בדצמבר זריקת מרץ מרעננת; אך לצד האורות המנצנצים, ישנם גם מפסידים 

ענת גלעד |


מי שעדיין חושב שחודש דצמבר בישראל מסתכם בסופגנייה ומטבעות שוקולד מוזהבים, מפספס את אחת המגמות הכלכליות המעניינות של השנים האחרונות. ישראל של סוף שנת 2025 היא כבר לחלוטין חלק מהכפר הגלובלי; דצמבר הפך לחודש של "צריכה היברידית" - שילוב של מסורת מקומית עם עונת חגים בינלאומית שחלחלה עמוק למיינסטרים הכלכלי, ויצרה דינמיקה המבוססת על חוויות ובילויים. ויש לכך גם משמעויות כלכליות - חבל הצלה לתיירות הפנים ולעסקים מקומיים, אבל במקביל הרכישה מאתרים בחו"ל דווקא מגלגלת כספים מהמשק המקומי החוצה, ובהייטק הכול ממתין על אש קטנה עד שהעולם יחזור לפעילות.

למי מצלצלים פעמוני החג?

תיירות הפנים ועסקי החוויות המבוססים על נוכחות פיזית ושירותים מקומיים מקבלים בדצמבר מנת חמצן כלכלי שאי אפשר לייבא באונליין. לפי נתוני משרד התיירות והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), תפוסת המלונות בערים המעורבות בשיא העונה מגיעה לכ-90%. לאחר שנים מאתגרות בענף ותיירות חוץ שעדיין מדשדשת, מדובר בפדיון קריטי ליציבות העסקים המקומיים. 

בערים המעורבות הקסם של חג המולד ממלא את הרחובות כבר מתחילת דצמבר - נצרת וחיפה, שבה מצוין פסטיבל "החג של החגים", הופכות למוקדי עלייה לרגל, והקהל הישראלי שמחפש תחושת חו"ל ותמונות יפות בלי לעבור בנתב"ג לא מאכזב. אך הרווח אינו מסתכם בלינה בלבד; "כלכלת החוויות" מייצרת תנועה ערה של מאות אלפי מבקרים בירושלים, חיפה ויפו סביב מיצגי אור ופסטיבלים אורבניים. אלו שירותים שדורשים נוכחות פיזית, ולכן הכסף נשאר בידי בעלי המסעדות, בתי הקפה והעסקים הקטנים בישראל. 

תעשיית חנוכה: כסף "ישן" במחירים חדשים

על רקע עצי האשוח המנצנצים, גם כלכלת חנוכה המקומית תורמת בוסט אדיר. כבכל שנה, גם ב-2025 נרשמו שיאים במכירות במאפיות, למרות שהמחירים הרקיעו שחקים, וסופגניות פרימיום נמכרות במחיר של עד 20 שקלים לאחת.

עולם הבידור, שחזר לפעילות מלאה ב-2025, מגלגל עשרות מיליוני שקלים על מופעי ענק ופסטיגלים, המהווים מוקד משיכה צרכני שלא עוצר גם בתקופות מיתון. השילוב בין חנוכה, כריסמס ונובי-גוד-סילבסטר (הצובר תאוצה בכל המגזרים) מייצר "חודש זהב" לקמעונאי המזון והאלכוהול, הנהנים מביקושים חסרי תקדים למוצרי פרימיום.