ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי ונשיא סין שי ג'ינפינג לוחצים ידיים, צילום: רשתות חברתיותראש ממשלת הודו נרנדרה מודי ונשיא סין שי ג'ינפינג לוחצים ידיים, צילום: רשתות חברתיות

הודו וסין מחדשות טיסות ישירות - על רקע קריסת השיחות בין ניו דלהי לוושינגטון

אחרי 5 שנים של נתק מודי ושי מצהירים על חימום היחסים בטיאנג'ין וכינון מחדש של קווי התעופה בין המדינות; בזמן שממשל טראמפ מטיל מכסים כבדים על הודו ומביא לקריסת שיחות הסחר בין הודו לארה"ב - על חצי היבשת שרוקדת בין המזרח למערב

מנדי הניג | (4)
נושאים בכתבה הודו סין

חמש שנים אחרי שהטיסות הישירות בין הודו לסין הופסקו, שתי המעצמות האסיאתיות הודיעו על חידוש הקווים. ההכרזה הגיעה בפגישה בין ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי לנשיא סין שי ג'ינפינג, בשולי פסגת ארגון שיתוף הפעולה של שנגחאי (SCO) בטיאנג'ין. זה ביקורו הראשון של מודי בסין מאז 2018 ביקור שמסמל תפנית מדינית של ממש אחרי תקופה ממושכת של קפאון ביחסים בין שתי המעצמות. 

התירוץ להפסקת הטיסות הישירות היה בהתחלה מגפת הקורונה, אבל אלו לא חודשו גם אחרי שהנגיף הלך, בעיקר בעקבות עימותי הגבול הקשים ב־2020 שהידרדרו לעשרות הרוגים ולקיפאון מדיני. מדובר בעימותים בעמק גלוואן שבהרי ההימלאיה, שבהם התנגשו חיילים הודים וסינים בקרבות פנים אל פנים מה שהוביל ל־20 הרוגים בצד ההודי ולעשרות נפגעים בצד הסיני. האירועים שהיו סימנו את ההסלמה החמורה ביותר בין המדינות מאז מלחמת 1962 והקפיאו כמעט לחלוטין את ערוצי הדיאלוג הדיפלומטיים. מאז, נאלצו נוסעים משתי המדינות לעבור דרך נקודות ביניים כמו הונג קונג או סינגפור. כעת, עם ההודעה הרשמית, מתכוננות אינדיגו ואייר אינדיה לחידוש הטיסות, לצדן של חברות סיניות כמו אייר צ'יינה, צ'יינה סאות'רן וצ'יינה איסטרן.

התחממות עם סין, התקררות עם אמריקה

ההחלטה על חידוש הטיסות לא הגיעה בבת אחת, זה כבר כמה חודשים שהיחסים בין המדינות מתחממים. ביולי האחרון הודו אפשרה מחדש מתן אשרות תייר לאזרחים סינים צעד שלא ננקט במשך שנים. עוד קודם לכן, בינואר וביוני השנה, נרשמו הסכמות עקרוניות בין הצדדים על חידוש טיסות ישירות, אולם הן נתקעו בשל עיכובים בירוקרטיים ואי יציבות פוליטית. הפגישה בטיאנג'ין, שבה הצהירו שני המנהיגים על כבוד הדדי והכרה באינטרסים משותפים, מסמנת כי הפעם מדובר בצעד מעשי ולא רק בדיבורים. מודי עצמו ציין כי הודו "מוכנה לשתף פעולה עם בייג'ין מתוך נקודת מבט עצמאית ולא דרך תיווכה של מדינה שלישית".

בעוד היחסים עם בייג'ין מתחממים, ניו דלהי מתמודדת עם משבר בקשרים הדיפלומטים עם וושינגטון. בתחילת החודש הודיע ממשל טראמפ על הטלת מכסים בשיעור של 50% על מוצרים הודיים, בתגובה לכך שהודו המשיכה לרכוש נפט רוסי למרות האזהרות האמריקניות.

ההודעה על המכסים חיסלה למעשה את המו"מ בין שתי המדינות, שעמד לקראת פריצת דרך ועסקה אסטרטגית בהיקף מאות מיליארדי דולרים. חמשת סבבי השיחות שנערכו מתחילת השנה הסתיימו בכישלון חרוץ, אחרי שבארה"ב דרשו ויתורים חדשים ברגע האחרון. מודי, מצדו, נמנע מלנהל שיחה ישירה עם הנשיא טראמפ מהלך שפירשו בבית הלבן כהתרחקות מכוונת ומחוסר רצון במציאת פתרון.

הודו "לא בכיס" של אף אחד

הקו התקיף שמוביל ממשל טראמפ, ובעיקר הלחץ להפסיק את רכישות הנפט מרוסיה, הוא זה שדחף את הודו לזרועות המזרח. אחרי שסבבי השיחות עם וושינגטון קרסו בזה אחר זה, מצא מודי בסין וברוסיה שותפות יציבות ונוחות יותר לניהול דיאלוג כלכלי. שי ג'ינפינג, מצדו, בחר להחמיא לשכנתו מדרום והדגיש את "ההתקדמות היציבה ביחסים" ואת העובדה שמדובר ב"שותפות המבוססת על כבוד הדדי".

בניו דלהי מנסים לשדר שהודו היא עצמאית. אין לה חברים טבעיים או יריבים טבעיים. מי שרוצה לעשות עסקים - מוזמן.

חידוש הקווים האוויריים בין שתי המדינות ישפיע הרבה מעבר לנוחות והתניידות. קשרי המסחר בין הודו לסין מוערכים בעשרות מיליארדי דולרים בשנה, והיעדר טיסות ישירות מאז 2020 ייקר והכביד על מעבר סחורות, שירותים ואנשי עסקים. החזרת הקווים צפויה להקל על חברות טכנולוגיה, תעשיינים ומשקיעים, ולשדר לשווקים כי הודו לא מתכוונת להסתפק בתלות בנתיב מערבי יחיד, אלא לפזר את קשריה הכלכליים ולחפש יציבות רחבה יותר. מבחינת בייג'ין, זהו גם מסר לעולם: סין היא לא מבודדת דיפלומטית, והיא מסוגלת לבנות גשרים חדשים גם מול יריבה ותיקה.

קיראו עוד ב"גלובל"

השאלה הפתוחה עכשיו היא עד כמה יצליח החיבור המחודש הזה להעמיק, והאם ניו דלהי תוכל להמשיך לאזן בין מזרח למערב מבלי לאבד קרדיט אצל אף אחד מהצדדים. בינתיים, לפחות עבור הנוסעים, זו באמת בשורה אמיתית: אחרי חמש שנות נתק, המטוסים הישירים בין הערים המרכזיות צפויים לחזור לשמיים בקרוב ואולי גם לשמש כסנונית ראשונה בשינוי גיאו־פוליטי רחב בהרבה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    בולשיט 01/09/2025 02:51
    הגב לתגובה זו
    שתיהן צריכות את ארהבסחר נמוך מאד בין הודו לסין
  • 2.
    אנונימי 31/08/2025 16:48
    הגב לתגובה זו
    1. טראמפ הפסיד את הודו. 2. הסנקציה לא הועילה. נפט מרוסיה ימשיך לזרום להודו. 2. להפוך את אמריקה גדולה אין פירושה להתרחק מאומות העולם. נהפוךהוא.
  • 1.
    טרמף מבודד את אמריקה 31/08/2025 14:59
    הגב לתגובה זו
    מכסים כמו של טרמף היו בדיקטטורות לפני מלחמת העולם השניה.כגודל ההצהרות של טרמף על גדולתו הוא מפרק את הכלכלה האמריקאית בקרוב עוד מדינות יתנערו מטרמף וישאר לו רק מדינה אחת במזרח התיכון שעסוקה בגנוסייד וטרנספר.
  • אנונימי 01/09/2025 11:14
    הגב לתגובה זו
    צודק בכל מילה
וול סטריט מסחר בורסה
צילום: רוי שיינמן

שער הדולר מזנק ב-1.1%, קמטק תזנק מחר במעל 12%

צוות גלובל |

במסחר דליל במיוחד מזנק שער הדולר ב-1.1% ל-3.32 שקלים לדולר. דולר שקל רציף -0.18%  

נזכיר שיש מתאם הפוך בין הכיוון בוול סטריט לבין הכיוון בשער הדולר. כאשר יש ירידות בוול סטריט הערך הדולרי של החשיפה יורד והגופים המוסדיים קונים דולרים וההיפך. היום הם בצד הקונים ובאין מוכרים - שער הדולר מזנק. כמו כן, יש חשש מסוים שהעיכובים בהחזרת גופות החללים יובילו להמשך המערכה בעזה, וזה מגדיל את אי הוודאות והרצון להחזיק נכסים שנתפסים כבטוחים כמו הדולר והזהב.  


מניית קמטק קמטק 12.81%  מזנקת בוול סטריט ב-3%, והיא בפער ארביטראז' חיובי מרשים של 12% 


סקירת וול סטריט - הירידות במדדים מתמתנות; צים קופצת ב-4%, קאמטק עם 3%



מוקדם יותר היום: 

החוזים על המדדים המובילים בוול סטריט בירידה. החשש מהחמרה במשבר בין טראמפ לשי בין ארה"ב לסין עולים מדרגה כשסין של שי הגבילה חברות ספנות של ארה"ב מלפעול מול חברה בקוראיה הדרומית - שי לא מוותר - מגבלות על חברות ספנות אמריקאיות; החוזים יורדים. הירידות החלו כבר בבוקר בשווקי אסיה, התרחבו לאירופה ומגיעות לשוק האמריקאי כשהנאסד"ק מוביל את הירידה עם מינוס 1.3%.  

ביונד מיט
צילום: BEYOND MEAT

מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט

ביונד מיט הייתה סמל לעתיד של תעשיית המזון, מאז ההייפ הראשוני אחרי ההנפקה איבדה את מרבית השווי ונאבקת לשרוד, כשהמניה קורסת מתחת לדולר והחברה מנסה להימנע מפשיטת רגל ברקע החובות הגבוהים

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה ביונד מיט קריסה

לפני שש שנים, ביונד מיט Beyond Meat -14.18%  הייתה סמל למהפכה. חברה שהבטיחה לשנות את הדרך שבה העולם צורך חלבון, לא עוד בשר מן החי, אלא תחליפים צמחיים שאפשרו לשלב בין טעם, בריאות וסביבה. המשקיעים התאהבו, הכותרות היללו, והמניה טסה. באותה תקופה זה נראה כמו העתיד של תעשיית המזון. אבל העתיד הזה לא התממש. בשנים האחרונות הביקוש לבשר צמחי דעך, המתחרים התחזקו, והחברה מעולם לא הצליחה להראות רווח שנתי אחד.

ההגעה לנאסדק

החברה הגיעה לנאסדק בתחילת מאי 2019, בתקופה חמה במיוחד עבור תחום הפוד-טק, במה שהפך לאחת ההנפקות הזכורות של בתחום. החברה גייסה כ-240 מיליון דולר לפי מחיר של 25 דולר למניה, ששיקף לה שווי שוק של כ-1.5 מיליארד דולר. ההתלהבות סביב ה"בשר הצמחי", הפכה את יום המסחר הראשון לחגיגה של ממש, כאשר המניה פתחה בעלייה חדה, וסגרה את היום הראשון ברמה של 65.75 דולר, קפיצה של כ-163%. 

תוך פחות מחודשיים המשיכה המניה לטפס והגיעה לשיא של קרוב ל-240 דולר בסוף יולי 2019, מה שהקפיץ את שווי השוק של ביונד מיט לכ-15 מיליארד דולר.

המציאות לא עמדה בציפיות


מאחורי ההייפ הגדול, החברה פשוט לא סיפקה את הסחורה. למרות היתרון הראשוני של ביונד מיט כחברת הבשר הצמחי הציבורית הראשונה, החברה מעולם לא הצליחה להציג רווח שנתי אחד. בשנים האחרונות קצב הצמיחה שלה נעצר, והירידה במכירות הפכה למגמה קבועה. הכנסות החברה ירדו בשיעור שנתי ממוצע של כ-8% בשנתיים האחרונות, וברבעון האחרון נרשמה צניחה של כמעט 20% לעומת השנה שעברה, בעיקר כתוצאה מירידה של כ-19% בנפח המוצרים שנמכרו.

במקום להתרחב, החברה החלה להתכווץ. אחרי שיתוף הפעולה עם רשתות מזון מהיר והציפיות למכירות המוניות, הציבור התעייף מהמוצר, קטגוריית הבשר הצמחי כולה נחלשה, ויריבות כמו טייסון פודס ואימפוסיבל פודס תפסו נתח שוק גדל. אפילו הצרכנים המודעים לבריאות ולאקלים לא הצליחו להציל את המגמה. אבל האכזבה הגדולה ביותר נרשמה בשורה התחתונה. החברה שורפת מזומנים בקצב מהיר, עם הפסד של כ-92 מיליון דולר בשנה הנוכחית לעומת כ-110 מיליון בשנה הקודמת, והמאזן שלה נחלש משמעותית.