עלייה למטוס RYANAIR. קרדיט: רשתות חברתיותעלייה למטוס RYANAIR. קרדיט: רשתות חברתיות

אזעקת שווא הובילה ל-18 נפגעים בטיסת ריאנאייר במיורקה שבספרד

אזעקת שווא של שריפה הובילה לפאניקה ולפינוי שלא על פי הנהלים, שבמהלכו קפצו נוסעים מהכנפיים ורק במזל לא נרשמו פציעות חמורות

רן קידר | (1)
נושאים בכתבה טיסות

סצנה חריגה התרחשה בליל שבת בשדה התעופה פאלמה דה מיורקה שבספרד, כאשר מטוס של ראיינאייר Ryanair Holdings plc 1.67%  מדגם בואינג 737-800, שהיה בדרכו למנצ'סטר, נאלץ לעצור את הליך ההמראה בשל התרעת שריפה שהופעלה בתא הטייס. בתוך דקות התפתח בשטח פינוי בהול ובלתי מבוקר של עשרות נוסעים, שבמקום להמתין ליציאת חירום תקנית, פתחו בעצמם את הדלתות, טיפסו על כנפי המטוס וקפצו אל מסלול ההמראה בפאניקה. התוצאה: 18 פצועים באורח קל, שישה מהם פונו לבתי חולים מקומיים. 

האירוע התרחש בשעה 00:36 לפנות בוקר, כאשר המטוס עדיין היה מקורקע. ההתרעה התקבלה באגף החירום של שדה התעופה המקומי, ששלח למקום ארבע ניידות טיפול נמרץ, מתוכן שתיים עם ציוד החייאה מתקדם. צוותי הכיבוי הגיעו תוך זמן קצר, אך מייד עם סריקת המטוס התברר כי לא אותר כל מוקד שריפה פעיל. בהמשך היום, גם נציגי חברת Aena (החברה הלאומית לניהול שדות תעופה בספרד) אישרו כי לא פרצה אש בפועל וכי האירוע לא השפיע על שגרת הפעילות בשדה.

בסרטונים שהופצו מהזירה נראים נוסעים פותחים בעצמם את יציאות החירום, יוצאים דרך דלתות צדדיות, מטפסים אל הכנפיים של המטוס וקופצים ישירות לקרקע, תוך צעקות, דחיפות וריצה חסרת סדר על המסלול. לפי עדי ראייה, חלק מהנוסעים פעלו בקור רוח, אך אחרים נכנסו למצב של בהלה טוטאלית. רוב הפציעות נגרמו משברים, נקעים וחבלות שנגרמו מהקפיצה מגובה לא מבוטל. 


לאור העובדה כי לא באמת היתה דליקה כלשהי, איש מהנוסעים לא סבל מכוויות או פציעות חמורות. חברת ראיינאייר מסרה כי הפינוי נעשה בהתאם לנוהלי החירום, וכי הצוות פעל לפי ההוראות. עם זאת, הודתה החברה כי מדובר באזעקת שווא, שהופעלה כתוצאה מתקלה בחיווי האש בתא הטייס. בתגובה מיידית הוזמן מטוס חלופי, שהמריא לפנות בוקר בשעה 07:05 והסיע את שאר הנוסעים ליעדם.

בדיקה ראשונית: חיווי שווא, תגובה מהירה, אבל ניהול חלקי

ברשות התעופה המקומית פתחו בחקירה שתתמקד במערכת ההתראות של המטוס, ברשומות התחזוקה, בהתנהלות הצוות ובתגובות הנוסעים. על הפרק עומדת השאלה האם ניתן היה לנהל את הפינוי בצורה ממוקדת, שתמנע תגובות פזיזות מצד הנוסעים. חשוב לציין כי מדובר במטוס מדגם נפוץ מאוד (737-800), בשימוש נרחב של חברות תעופה רבות, מה שמעורר עניין רגולטורי רחב יותר סביב נושא האמינות של מערכות החיווי.

למרות התמונות הקשות, האירוע הסתיים ללא פגיעה משמעותית. תגובת הצוות וההגעה המהירה של כוחות החירום ככל הנראה מנעו אסון כבד יותר. בחברת התעופה הדגישו את התנצלותם בפני הנוסעים והצהירו כי ייבחנו הנהלים הפנימיים לאור המקרה. אירועים מסוג זה מדגישים את הצורך החיוני בהסברה מקיפה לנוסעים אודות הנהלים לפינוי חירום, לצד עמידה ברורה ומאורגנת של צוותי האוויר בעת מצבי קיצון. 

קיראו עוד ב"גלובל"

גם אם מקור האיום הוא טעות טכנית, הפאניקה והתגובה הלא מתואמת עלולות להיות מסוכנות לא פחות מהאיום עצמו. החקירה הרשמית עדיין בעיצומה, והשלכותיה עשויות להגיע גם לרמת ההנחיות הבינלאומיות, במיוחד אם יתברר כי מדובר בתקלה שחוזרת על עצמה או בתקשורת לקויה בין הצוות לנוסעים. מכל מקום, מדובר באירוע שבו התגובה המהירה אמנם הצילה ממצב חמור, אך המחיר של היעדר שליטה מלאה הורגש היטב במסלול.

הדגם המעורב באירוע, בואינג The Boeing Co 1.64%   737-800, הושק מסחרית ב-1998 ומדובר בדגם הנפוץ ביותר בסדרת 737 Next Generation, עם למעלה מ-4,900 יחידות שנמסרו ללקוחות ברחבי העולם. הגיל הממוצע של מטוסי 737-800 הפעילים כיום משתנה בין חברות התעופה, אך בממוצע גיל המטוסים הוא 10 עד 15 שנים. עם זאת, מטוסים מבוגרים יותר עדיין נמצאים בשירות, כל עוד הם עומדים בתקני התחזוקה והבטיחות הנדרשים. בואינג מדגישה כי בטיחות המטוסים תלויה בעיקר בתחזוקה שוטפת ובבדיקות תקופתיות, ולא רק בגילם הכרונולוגי. לכן, מטוסים ותיקים יכולים להמשיך לפעול בבטחה, כל עוד הם מתוחזקים כראוי ועוברים את הבדיקות הנדרשות על ידי הרשויות הרגולטוריות.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    המטוס היה עדיין מקורקע אז לה העלו נוסעים על מטוס מקורקע (ל"ת)
    אנונימי 06/07/2025 11:13
    הגב לתגובה זו
B2 (X)B2 (X)

10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?

מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות 

הדס ברטל |

הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.   

הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה

המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר. 

1 #  ארצות הברית

תקציב ביטחון: 997 מיליארד דולר (2024)
אחוז מהתמ"ג: 3.4%
כוח אדם משוער: כ-2.1 מיליון כולל מילואים (1.33 מיליון פעילים)

ארצות הברית ממשיכה להוביל את העולם וחלק מזה הוא בזכות הצבא החזק שלה. היא משקיעה יותר מכל מדינה אחרת, היא מפתחת יותר מכל מדינה אחרת והיא מתכננת עכשיו "כיפת זהב" - סוג של "כיפת ברזל". שלנו, רק הרבה יותר גדולה-רחבה ועם הרבה יותר כלים.