היוטל מע"מ על פיצויים לפי חוק התכנון והבניה?
המאמר עוסק בשאלה האם פיצויים במקרה בו נפגעו מקרקעיו עקב תוכנית, שלא בדרך של הפקעה, חייבים במע"מ.
עם העלייה במודעות לאפשרות תביעת פיצויים מהועדות המקומיות לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבניה בשנים האחרונות, גברה שכיחותם של מקרי קבלת פיצויים כאמור מהרשות. כידוע, הוראת חוק זו מאפשרת לבעל מקרקעין (או לבעל זכות בהם) לתבוע פיצויים מהרשות במקרה בו נפגעו מקרקעיו עקב תוכנית (שלא בדרך של הפקעה), בין אם התוכנית חלה במישרין על מקרקעיו ובין אם היא חלה על מקרקעין סמוכים. לאחרונה עלתה, סוף-סוף, לדיון שאלת החיוב במע"מ בגין פיצויים אלו.
במקרה שנדון בבית המשפט המחוזי בחיפה (עש 870/02) נפסק, כי פיצויים שקיבלה תנובה לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבניה, בעקבות תוכנית אשר שינתה ייעודם של מקרקעין שבבעלותה מסיווג של תעשיה לסיווג של דרך (לפני הפקעה), מהווים 'עסקה' כמשמעה בדיני מע"מ. באותו ענין, תנובה הגיעה להסכמה עם הועדה המקומית בדבר גובה הפיצוי ונחתם הסכם בין הצדדים, אשר לפיו קיבלה תנובה שני סוגי פיצויים: פיצוי לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבניה וכן פיצויי הפקעה. בית המשפט דחה את עמדתה של תנובה, אשר ביקשה לשלם מע"מ רק בגין פיצויי ההפקעה.
ראשית נציין, כי נראה שבית המשפט צדק בהחלטתו לחייב את מלוא הפיצויים ששולמו לתנובה באותו מקרה במע"מ. כאשר מקרקעין מיועדים להפקעה ממילא, איננו מוצאים כל הצדקה מיסויית לאבחנה בין הפיצויים המשולמים בשלב הראשון של ההפקעה (קרי, שלב שינוי הייעוד של הקרקע לצורכי ציבור) ובין השלב השני בו הליך ההפקעה מושלם. חלוקת הליך ההפקעה לשני שלבים לפי דיני התכנון והבניה מקורה בשיקולים חוץ-מיסויים, שספק אם יש ליתן לה משקל לענין החבות במס. אם פיצויי ההפקעה חייבים במע"מ, כפי שהחוק קובע במפורש, הרי שמן הראוי למסות גם את הפיצויים המשולמים לבעל הקרקע בשלב הראשון של ההפקעה, ויש לדרוש זאת מהוועדה המקומית.
ואולם, איננו מסכימים לקביעה אחרת המשתמעת מפסק הדין. בית המשפט לא הסתפק בחיוב הפיצויים במע"מ במקרה המסויים שבו הופקעה הקרקע, אלא הגדיל וקבע, כי כל פיצויים בגין פגיעה במקרקעין עקב תוכנית הינם בגדר "עסקה" החייבת במע"מ. דחיית מסקנה כללית זו של בית המשפט נדרשת, לדעתנו, משום שסעיף 197 לחוק התכנון והבניה מהווה 'אכסניה' לקטגוריות שונות של מקרים שבהם תהא זכאות לפיצויים, ומן הראוי לאבחן ביניהם. כך, למשל, בעל קרקע עשוי לקבל פיצויים לפי הוראת חוק זו גם במקרה של "פגיעה עקיפה" במקרקעיו, כגון תוכנית המאשרת בניית פרוייקט מסחרי או סלילת כביש במקרקעין גובלים באופן שיגרום לבעל הקרקע למטרד רעש, זיהום אויר, חסימת אור השמש, ו/או פגיעות אחרות. במקרה האחרון, הרשות עשויה שלא להפקיע את הקרקע בסופו של הליך ואולם עדיין יהא בעליה זכאי לפיצוי בגין 'ירידת הערך' שנגרמה לקרקע שברשותו עקב התוכנית.
לדעתנו, המקרה האחרון דומה ביותר לפיצוי נזיקי, אשר לגביו קבעו בתי המשפט מספר פעמים כי אינו חייב במע"מ.
כמו כן, יש לזכור כי השאלה, באילו מקרים תיחשב הפגיעה במקרקעין עקב תוכנית ל"מכר" לענין חוק מע"מ אינה השאלה היחידה, ויש לבחון בנוסף מיהם הצדדים ל'עסקה' ומהו ה"נכס" הנמכר, לצורך קביעת החיוב במע"מ. כך, למשל, במקרה האחרון בו ניזוק הנכס עקב תוכנית החלה על מקרקעין סמוכים ספק אם ניתן להצביע על 'קונה' כלשהו לצורך הקביעה כי נעשתה "עסקה" לענין מע"מ. כמו כן, קיים ספק משפטי ביחס להגדרת ה'נכס' הנמכר: האם מדובר במכירת 'מקרקעין' או שמא במכירת 'טובין' (כגון הזכות של בעל הקרקע שלא יגרמו לו למטרד, ואולי הנכס הוא הויתור על זכות התביעה לפיצויים).
כל נסיון לאבחנה בין תשלום פיצויים לעוסק לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבניה במקרה של תוכנית היוצרת מטרד במקרקעין שכנים ובין תשלום פיצויים במקרה נזיקי אחר, כפי שניסה לעשות בית המשפט, צפוי להיכשל. אם האחרונים אינם חייבים במע"מ, הרי שגם הראשונים אינם צריכים להיות חייבים. נזקים מסוג של 'ירידת ערך' קיימים הרי גם במקרי נזק אחרים, והם אינם ייחודיים לפגיעות במקרקעין לפי דיני התכנון והבניה. יש לשים לב, כי הועדה המקומית מקבילה למעשה ל'מבטח' במקרה האחר: אם אירע לבעל הקרקע אירוע נזק (אישור תוכנית פוגעת אשר גרמה למטרד), הרי שהוא זכאי לתבוע פיצוי מהמבטח (הועדה המקומית), כאשר אף תקופת הזכאות לתביעת הפיצוי (3 שנים) זהה לתקופה המקובלת בדיני הביטוח הכלליים.
לפסק הדין עשויות להיות השלכות מהותיות על על הוועדות המקומיות. במקרה בו בעל הקרקע הינו יחיד-פרטי (דהינו, מי שאינו "עוסק", "מלכ"ר", או "מוסד כספי") לענין מע"מ, הרי שתשלום פיצויים לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבניה עשוי להיחשב כ"עסקת אקראי" (אם ניתן להגדיר את העסקה כמכר של מקרקעין שאינם דירת מגורים), ובמקרה זה מי שיספוג את המע"מ תהא הועדה המקומית שתידרש לשלם את המס ולדווח עליה באמצעות טופס עסקת אקראי, ואשר מטבעה אינה זכאית לקזז מס תשומות (אלא אם הפיצוי ייקבע בשווי הנמוך משווי שוק, באופן שבעל הקרקע ישא במע"מ מבחינה כלכלית).

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?
רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל
בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים.
סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.
מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל.
אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון.
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- אב ובנו ממזרח ירושלים חשודים בהעלמת כ-8 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק
לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

בנק ישראל השלים את המעבר לתקן EMV, כולל בתחנות דלק
בנק ישראל הודיע רשמית על סיום תהליך הסבת שוק התשלומים המקומי לתקן EMV, לאחר מהלך רב-שנים שהוביל לשדרוג משמעותי באבטחת עסקאות כרטיסי אשראי ובפתיחת השוק לשירותים דיגיטליים מתקדמים
במהלך השנים האחרונות הוביל בנק ישראל את המשק הישראלי לעבר רפורמה בשוק התשלומים, ובמסגרתה סליקת עסקאות כרטיסי חיוב הוסבה לתקן EMV, ששיפר את אבטחת התשלום ואפשר כניסה של שירותים דיגיטאליים חדשניים כדוגמת תשלומים ללא מגע, המהווים כמחצית מכמות העסקאות בישראל, וכן ביצוע עסקאות באמצעות ארנקים בטלפונים החכמים המהווים כ-17% מכמות העסקאות בישראל.
הרפורמה שיושמה פתחה את הדלת לא רק לעולם התשלומים אלא גם לשירותים נוספים באמצעות הארנקים הדיגיטליים, כמו למשל הזדהות בקופות החולים, כרטיסי כניסה לאירועי ספורט ותרבות וכרטיסי טיסה ושירותים נוספים שבדרך.
במהלך השנים האחרונות בנק ישראל ליווה את בתי העסק במעבר למערכת התשלומים החדשה, וסייע באופן פרטני לבתי עסק אשר נתקלו בקשיים ובמורכבויות שונות ביישום התקן החדש, בפרט תחנות הדלק. בהתאם, בתי עסק אלו קיבלו בהתאם למורכבויות, אישורים ספציפיים למתווים להשלמת ההסבות.
על פי נתוני חברת שבא, נכון לסוף חודש אפריל 2023 , מעל ל-99% ממסופי התשלום בישראל הוסבו בהצלחה לתקן החדש.
פריסת תקן ה־EMV בענף הדלק נחשבה לאחת המשימות הטכנולוגיות המורכבות בשוק התשלומים הישראלי. בשונה מרכישה
רגילה, בתדלוק סכום העסקה אינו ידוע מראש, כך שבתחילת התהליך מוקצית מסגרת זמנית בכרטיס, שמתעדכנת רק בסיום התדלוק לסכום המדויק. תהליך זה דרש פיתוח תוכנה ייעודית למסופים בתחנות, התאמות בין בקרי המשאבות למערכות הסליקה, ושדרוג של תשתיות התקשורת והאבטחה. בעבר נחשבו
תחנות דלק יעד מרכזי לניסיונות הונאה בשל השימוש בפס מגנטי. כעת, עם השימוש בשבבים חכמים וניהול עסקאות בשרתים מרכזיים בזמן אמת, רמת האבטחה והבקרה עלתה באופן משמעותי.
- הנגיד בחר בדרך הקלה - ואז מה אם לעם קשה
- הריבית לא תשתנה היום, אבל מה כן עשוי להשתנות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל: "אחד מהיעדים המרכזיים שלנו בבנק ישראל בשנים האחרונות היה לפתח את שוק התשלומים בישראל ולהציבו בשורה אחת עם המדינות המובילות בעולם. היום אנו מציינים צעד מרכזי נוסף בתהליך הטמעת תקן ה-EMV. מדובר בצעד חשוב שהובל באופן מקצועי על ידי מחלקת מערכות תשלומים וסליקה והפיקוח על הבנקים שבבנק ישראל. אני רוצה לציין לחיוב את ההטמעה המהירה בשוק הישראלי הן מצד בתי העסק והן מצד שימוש הציבור הרחב. אנו נמשיך לקדם צעדים נוספים שיובילו לשכלול המערכת הפיננסית, הגדלת התחרות בה ולשיפור רווחת הצרכן".
