מטרו
צילום: מטרו

תשעה בעד מול אפס מתנגדים: חוק המטרו אושר

אישור החוק אמור להיות יריית הפתיחה לעבודות על הפרויקט הענק. במסגרתו מוסדרים הפיצויים שישולמו לבעלי עסקים בתוואי העבודות, ונושאים רבים נוספים
עוזי גרסטמן | (3)
נושאים בכתבה הכנסת חוק המטרו

אחרי לא מעט בעיות, דיונים ועיכובים, אושר היום לפנות בוקר בכנסת, בקריאה שנייה ושלישית, חוק המטרו, או בשמו הרשמי: התיקון להצעת חוק הרכבת התחתית. החוק עבר בתמיכתם של תשעה חברי כנסת לעומת אפס מתנגדים. בעקבות האישור, הוסר למעשה המכשול המרכזי להתחלת העבודות על הפרויקט הענקי. כבר בשלב זה ברור שיש עיכוב משמעותי בלוחות הזמנים של המטרו, והקווים הראשונים בו לא ייפתחו לפני 2040, על פי ההערכות האופטימיות ביותר. 

החוק המקורי היה אמור לעלות להצבעה בכנסת כבר לפני כשנתיים, בזמן ממשלת בנט־לפיד, אבל זה לא קרה. הסיבה לכך היתה קריסת הקואליציה והתנגדות האופוזיציה דאז. החוק הנוכחי, שעבר היום, קודם על ידי יו"ר ועדת הפנים ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) ועל ידי משרד האוצר. שרת התחבורה, מירי רגב, מתנגדת לפרויקט, אף שאנשי המקצוע במשרדה תומכים בו ומקדמים אותו.

החוק למעשה מגדיר ומתחם את המטרו, שהוא פרויקט התחבורה הגדול ביותר בתולדות המדינה. התוכנית מדברת על הקמת שלושה קווים - M1, M2 ו-M3, שיכללו 150 ק״מ של מסילות תת-קרקעיות בכל גוש דן ו-109 תחנות. קווי המטרו יחברו בין 24 רשויות מקומיות, ויסתנכרנו עם חלק מהתחנות של רכבת ישראל והרכבת הקלה. על פי התחזיות, במטרו יעברו כ-2 מיליון נוסעים ביום. נכון לעכשיו, עלות הפרויקט מוערכת ב-210-170 מיליארד שקל. בין השאר, החוק מקצה 560-500 מיליון שקל לפיצוי בעלי עסקים ששוכנים ליד התוואי של העבודות המתוכננות.

החוק שעבר כולל, בין היתר, את הרכב המועצה שתפקח על הקמת המטרו, את תפקידיה ואת נוהלי עבודתה. כמו כן, החוק ינסה לשפר את תהליכי תיאום התשתיות והסרת חסמים לצורך קידום מהיר של הפרויקט, הוא יגביר ורחיב את מנגנוני התייעצות ושקיפות, יגביל את סמכות הוות"ל לתכנן שימושים שחורגים מתכנון התשתית, וקובע שהחברה המבצעת לא תוכל לבצע עבודות לשיקום או פיתוח ברמה שנמוכה מהסטנדרט באזור.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    רמי 27/07/2024 07:05
    הגב לתגובה זו
    מינימום בשנת 2040 ? למה לא 2090 ?
  • 2.
    YL 26/07/2024 16:36
    הגב לתגובה זו
    תפיסת המסמכים בלישכת שרת התחבורה ש כנראה מראים מי קבל ולמה מי יהלום ומי סתם חרייייייין . כנראה ביעוץ שקיבלה נאמר לה לפזר ולקדם כמה שיותר מכרזים על מנת ליצור מצב שישלול את כל מה ש תיכננה ונכשל
  • 1.
    איש פשוט 25/07/2024 14:11
    הגב לתגובה זו
    כל כך הרבה זמן וכל כך יקר !!! אולי כדאי שמומחי המנהרות של החמאס יהיו השותפים או הפרויקטורים של המטרו הישראלי ???
הדמיה של מרכז הפיתוח החדש של אנבידיה הצפוי לקום בבאר שבעהדמיה של מרכז הפיתוח החדש של אנבידיה הצפוי לקום בבאר שבע

אנבידיה משלשת את מרכז הפיתוח בבאר שבע: מאות משרות חדשות בדרום

ענקית השבבים תעתיק את פעילותה למתחם חדש בפארק ההייטק גב-ים בהיקף של כ-3,000 מ"ר; המרכז יורחב עד אמצע 2026 ויתמקד בפיתוח טכנולוגיות AI

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה באר שבע

ענקית השבבים אנבידיה (NVIDIA Corp. 2.25%  ) מודיעה על הרחבת מרכז המחקר והפיתוח בבאר שבע פי שלושה. המתחם החדש, שייבנה בפארק ההייטק גב-ים בעיר, יתפרס על שטח של כ-3,000 מ"ר ועתיד להתחיל לפעול במתכונת מלאה עד סוף המחצית הראשונה של 2026. במקביל, מתכננת החברה לגייס מאות עובדים חדשים באזור הדרום - ובהם מפתחי שבבים, מהנדסי חומרה ותוכנה, ארכיטקטים ובוגרי תארים מתקדמים במדעי המחשב וההנדסה.

מעבר להיבט העסקי, המהלך הזה של אנבידיה צפוי להשפיע על תעסוקת ההייטק בדרום ועל יצירת סביבת עבודה נוחה ואיכותית יותר למהנדסים שרחוקים מהמרכז. יש לזה פוטנציאל לשנות את מפת ההייטק במדינה, אחרי שחברות גלובליות מעדיפות להתרכז סביב תל אביב והרצליה רבתי, להחלטה של אנבידיה להשקיע דווקא בבאר שבע יש משמעות רחבה - לא רק מבחינת פיתוח טכנולוגי, אלא גם כחלק ממאמץ לחזק את הפריפריה על ידי תעשיית ההייטק.

האתר החדש ממוקם בבניין החמישי שמקימה גב-ים בפארק ההייטק בבאר שבע, בו פועלות גם חברות כמו מיקרוסופט ואלביט וכן יחידות תקשוב של צה"ל. סמיכותו לאוניברסיטת בן גוריון ולבית החולים סורוקה ממחישה את התבססות האזור כאחד ממוקדי החדשנות המרכזיים בדרום. מדובר באחד ממהלכי ההתרחבות המשמעותיים של אנבידיה מחוץ לגוש דן, ומבחינת העיר באר שבע - צעד נוסף בדרך לביסוס מעמדה כעיר טכנולוגית בצמיחה.

עמית קריג, סגן נשיא בכיר באנבידיה ומנהל מרכז המו"פ בישראל, אמר כי "הרחבת מרכז הפיתוח בבאר שבע משקפת את המחויבות שלנו להגיע אל המהנדסות והמהנדסים הטובים ביותר - בכל מקום שבו הם נמצאים. הסייט החדש ישמש בית מקצועי למאות אנשי פיתוח נוספים מהדרום, שייקחו חלק בפיתוח טכנולוגיות חומרה ותוכנה פורצות דרך ויקדמו חדשנות עולמית בבינה מלאכותית."

ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', הוסיף כי "מדובר בבשורה חשובה לעיר ולנגב כולו. ההחלטה של אנבידיה מבטאת אמון באקו-סיסטם הבאר-שבעי ותיצור מאות מקומות עבודה חדשים, שיחזקו את ההון האנושי בעיר וימשיכו להציב את באר שבע בחזית החדשנות הישראלית."

טראמפ ונתניהו (X)טראמפ ונתניהו (X)

טראמפ מודה למדינות המפרץ על התחייבות לשיקום עזה - אבל, המימוש בספק

מאיפה יגיעו 100 מיליארד דולר לשיקום עזה, ומהם התנאים להזרמת הכסף?  

משה כסיף |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ עזה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע בנאום בפני הכנסת כי "מדינות ערביות ומוסלמיות" התחייבו להשקיע עשרות מיליארדי דולרים בשיקום רצועת עזה. טראמפ, שתיאר את הרצועה כ"אתר הריסות" שנחרב בעקבות שנתיים לחימה בין ישראל לחמאס, הביע תודה למדינות המפרץ על תמיכתן בתוכנית השלום שלו, שהובילה להסכם הפסקת אש ראשוני. "הן התחייבו לתמוך בשיקום בטוח של עזה ומעבר לה", אמר טראמפ, והוסיף כי ארה"ב תשתתף במאמץ באמצעות כוח בינלאומי שיפקח על התהליך.

אולם, מאחורי ההצהרות האופטימיות מסתתרת מציאות מורכבת: הערכות עלויות השיקום נעות בין בכ-100 מיליארד דולר, וההתחייבויות נתקלות באתגרים פוליטיים, כלכליים וגיאופוליטיים שמרחיקים את המימוש בפועל.


קריאה חשובה: מי ישלם את הנזק בעזה? והאם זה יכול להתגלגל לתקציב של ישראל?

על פי דוחות האו"ם והבנק העולמי, הנזק כולל הריסת 55 מיליון טון פסולת, פגיעה במערכות מים, חשמל וביוב, וצורך בשיקום כולל, הקמת נמל ימי, תחנות כוח ותשתיות תעשייתיות. הערכה ראשונית בפברואר 2025 עמדה על 53 מיליארד דולר, אך עדכונים מלפני מספר חודשים העלו אותה ל-70 מיליארד, ואף ל-100 מיליארד אם כוללים שיקום כלכלי ארוך ותמיכה באוכלוסייה.

טראמפ, הציג תוכנית "20 נקודות" לשלום בעזה, הכוללת פירוז חמאס, הקמת כוח ביטחון בינלאומי בהובלת ארה"ב (עם 200 חיילים אמריקאיים), ושיקום כלכלי שיימומן בעיקר על ידי מדינות המפרץ. התוכנית זכתה לתמיכה ראשונית ממדינות ערב, אך כפי הנראה,  ההתחייבויות הן בעיקר הצהרתיות, והמימוש תלוי בתנאים קשיחים.


תנאים פוליטיים וכלכליים מקשים על יישום