הרכבת הקלה
צילום: יחצ

הקו הכחול בירושלים עומד לצאת לדרך לאחר שנחתם הסכם להובלת המימון לפרויקט

חברת Jtrain, בבעלות דניה סיבוס ודן, חתמה לאחרונה על הסכם זיכיון למימון, הקמה, הפעלה ותחזוקת הקו; היקף הפרויקט מוערך בכ-9 מיליארד שקל, מתוכו יתקבל מענק מדינה בהיקף של כ-2.3 מיליארד שקל

דור עצמון |

בשבוע החולף נחתם מזכר הבנות בין בנק לאומי לבין השותפות בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לפיו הבנק יוביל את המימון להקמת הקו. לאחרונה נבחרה Ltd Jtrain, חברה ייעודית לפרויקט שבבעלות דניה סיבוס וקבוצת דן, כזוכה במכרז של משרד האוצר, משרד התחבורה, עיריית ירושלים ותוכנית אב לתחבורה. הקו יוקם בשיטת PPP (Public Private Partnership) והחברה תממן, תקים, תתפעל ותתחזק את הפרויקט.

פרויקט הקו הכחול בירושלים כולל, בין היתר, הקמה של מסילות עבור שלושה קווי רכבת קלה באורך של כ-31 קילומטרים משכונת גילה ותלפיות בדרום העיר ועד שכונת רמות בצפון העיר. הקו יכלול מקטע תת-קרקעי באורך שני וחצי קילומטרים מרחוב יפו במרכז העיר ועד סנהדריה ובו שלוש תחנות תת קרקעיות מתוך 53 תחנות לאורך הקו. הקו צפוי לשרת כ-250 אלף נוסעים ביממה, בתדירות של 3-4 דקות בשעות השיא. זאת באמצעות צי של 132 קרונות, שמהווים 66 רכבות.

ההערכה היא כי העלות הכוללת של הפרויקט היא כ-9 מיליארד שקל. במהלך תקופת ההקמה צפוי להתקבל מענק מהמדינה בהיקף של כ-2.3 מיליארד שקל. המימון יינתן לאורך תקופת הקמת הפרויקט, שצפויה להימשך כ-55 חודשים עד לשלב ההפעלה הראשון, וכ-29 חודשים נוספים עד להפעלת השלב השני.

ליאת שוב, ראש החטיבה העסקית בבנק לאומי: "הקמת הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים צפויה להוות פתרון תחבורתי להסעת המונים, שיהווה חלק חיוני ומודרני ממארג התחבורה בעיר, וישמש את תושבי העיר והבאים בשעריה. אנו גאים להוביל את מימון המיזם הלאומי החשוב הזה ומודים לקבוצת Jtrain על הבעת האמון. ההחלטה להוביל את המימון לפרויקט הדגל הזה היא חלק מהאסטרטגיה העקבית של בנק לאומי להוביל את תחום מימון התשתיות הלאומיות בישראל, וזאת תוך שימת דגש מיוחד על היבטי ESG״.

אופיר קרני מנכ"ל דן: "הקמת הקו הכחול הינו פרויקט אסטרטגי מהותי בצבר הפרויקטים של דן. דן היא השחקן המוביל כיום את תחום תשתיות התחבורה. דן תרתום את הידע והניסיון הרב שצברה בשנותיה כמפעילת תחבורה ציבורית על מנת להקים ולהנגיש לתושבי הבירה את הדור הבא של הסעות ההמונים בסטנדרטים בינלאומיים וסביבתיים מתקדמים". 

רונן גינזבורג מנכ"ל קבוצת דניה: "דניה סיבוס, החברה המובילה בתחום פרויקטי התשתיות הלאומיים בישראל, בדגש על פרויקטי תשתית תחבורתיים המבוצעים בשותפת המדינה בשיטת PPP, שמחה וגאה להיות שותפה בהקמתו של פרויקט הקו הכחול, במיוחד בתקופה מאתגרת זו. פרויקט זה מהווה פרויקט דגל עבורנו, ודניה תתרום מניסיונה הרב בניהול פרויקטים מורכבים, תוך יישום יכולות הנדסיות מהגבוהות במשק, על מנת לבצע ולהקים ביחד עם שותפנו בפרויקט זה, פרויקט איכותי ומוצלח, שעתיד להוות פתרון תחבורתי משמעותי בעיר ירושלים".

ירון רביד מנכ"ל Jtrain: "החבירה של לאומי, המממן המוביל בישראל, לקבוצה המורכבת מגופים מקצועיים בתחומם כמו דן ודניה סיבוס, תאפשר את קידום הפרויקט במהרה. אנו מודים על האמון בקבוצה וביכולותיה ונפעל על מנת לקדם את הפרויקט במהירות וביעילות לטובת תושבי הבירה ואזרחי ישראל כולם".

קיראו עוד ב"בארץ"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".