האם המיתון יהרוג את המיתוג?
פחות או יותר פעם בעשור "נוחת" עלינו מיתון גלובאלי המשפיע כמובן לוקאלית. בעשור האחרון משום מה המיתון מגיע פעם בכמה שנים והופך תכוף יותר (הנתונים האחרונים מצביעים על פעם בשלוש שנים).
עוד לא יצאנו מ-2008 וכבר אנחנו בדרך ל-2012 ולפי נביאי הכלכלה - זו לא עומדת להיות שנה מוצלחת במיוחד.
אז כיצד משפיע המיתון, השיחה אודותיו וקיומו בפועל על נושא המיתוג? האם אנחנו צורכים פחות מותגים ויותר מוצרים? האם מיתוגו של מוצר הופך מעורפל ואנו לא זוכרים לו חסד נעורים וחוששים לשלם עבורו פרמיה נוספת?
אם נלך אחורה בזמן (ולא הרבה), נגלה כי שנת 2008 לא הרגה את המותג, אלא מתחה אותו, שינתה אותו "והצמיחה" לו פנים רציונאליות מעבר לתדמית.
המותג בזמן מיתון עובר שינויים קלים, מתאים עצמו לרוח התקופה ובכך מאבד מעט את הנחשקות. מרצדס לדוגמא הוסיפו לפתע בפרסומת את המחיר, את ההנחה, את המבצע.
המותג לא הפסיק לפרסם ולתחזק עצמו (כי אז היה נעלם), אלא הפך עצמו נגיש ליותר פלחים, או לפלח המקורי החושש להוציא כספים מיותרים.
הפנים הרציונאליות מאפשרות למותג לשרוד ואף לדרוש פרמיה נוספת בגין צריכתו.
מעבר לאמור, קיימות שתי תופעות נוספות המייצרות מצב לפיו המיתוג גובר על המיתון; ראשית, מצב הרוח הקודר מחייב שיפור ופיצוי וזאת באמצעות רכישת מותגים (מוצנעת, אך קיימת); שנית, אנו נוטים לשכוח מהר וצורת חיים צרכנית חסכנית, לא מנקרת - הופכת במהירות את עורה, עת ניצוצות ראשונים של יציאה מהמיתון מסתמנים בדמות תכנית כלכלית מצילה כזו או אחרת.
מכאן, אין למהר ולהספיד את המיתוג על אף מיתונים חוזרים ונשנים. מומלץ להמשיך לתחזקו באמצעות פרסום, מחיר ומיקום גם בזמן מיתון. עם זאת, כדאי להתאימו לרוח תקופת מיתון ולהוסיף היבטים רציונאליים שאמנם עלולים לפגוע קמעה במיצובו, אך יאפשרו את "השארתו בחיים" גם בתקופות קשות.
ומכאן, נשואה ברכת יציאה מהמיתון שעוד לא נכנסנו אליו בדיוק; המשך צריכה נבונה של מותגים ומוצרים.
- 2.מאמר מעניין בהחלט משאיר הרבה מקום למחשבה (ל"ת)איילת 05/10/2011 17:04הגב לתגובה זו
- 1.דפנה 05/10/2011 16:49הגב לתגובה זונקודת מבט מעניינת. נצטרך לחכות ולראות מה יקרה למותגים.
מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים בנובמבר ירד ב-0.5%; מחירי הדירות ירדו גם ב-0.5%
הירידה במדד בהתאם להערכות הכלכלנים, מה קרה למחירי הדירות באזורים שונים והאם תהיה למדד השלילי השפעה על הריבית? וגם - למה אנחנו מרגישים שיוקר המחייה מזנק הרבה יותר ממדד המחירים לצרכן?
מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.5% בחודש נובמבר, בהשוואה לחודש אוקטובר - בדומה להערכות הכלכלנים. בשנים עשר החודשים האחרונים (נובמבר 2025 לעומת נובמבר 2024), עלה מדד המחירים לצרכן ב-2.4%. ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: ירקות ופירות טריים שירדו ב-4.1%, תרבות ובידור שירד ב-2.5%, תחבורה ותקשורת שירד ב-1.6% וריהוט וציוד לבית שירד ב-1.1%. הירידה החדה במדד נבעה בעיקר מסעיף הטיסות שירד משמעותית. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיף המזון, שעלה ב-0.4%. מדד מחירי הדירות ירד ב-0.5%.
הנה פרוט הסעיפים שהשפיעו על מדד המחירים - הוצאות על נסיעות לחו"ל גרם לירידה של 0.266%, ירקות ופירות תרמו לירידה של 0.09%:
מחירי הדירות בירידה כבר חודש שמיני ברציפות. הפעם הם ירדו ב-0.5%. בתל אביב נרשמה ירידה של 1.1%, בירושלים עלייה של 1.4%. תל אביב רק נזכיר עמוסה במלאי של 10,700 דירות כשקצב המכירות השנתי עומד על 2,200 דירות בשנה. כלומר יש מלאי שיספיק ל-5 שנים בקצב הזה, וגם אם הקצב יעלה, מדובר במלאי של שנים.
- מדד המחירים בנובמבר - צפי לירידה של 0.5%
- מדד המחירים באוקטובר עלה ב-0.5%; מחירי הדירות ממשיכים לרדת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשכר הדירה עבור השוכרים אשר חידשו חוזה נרשמה עלייה של 2.8% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 4.7%.

לבד במערכה: כך הפכו אימהות יחידניות לקורבנות המרכזיים של יוקר המחיה
אלפי נשים בישראל שמגדלות ילדים לבדן נמצאות במלחמת הישרדות מתמדת: הן נאלצות לתמרן כדי לגשר על הפער בין ההוצאות שמזנקות מיום ליום להכנסות שמדשדשות במקום, וחרדות מפני העתיד. הורות עצמאית 2025 קווים לדמותה
הן נשים חזקות שהגיעו להורות כשהן בשלות ויודעות דבר או שניים על החיים. הן רכשו השכלה גבוהה, התקדמו בקריירה, קנו דירה וחשבו שהעתיד בטוח. עבור הילדים שלהן, הן כל העולם.
אבל אחרי חמש שנים של משברים כלכליים רצופים, מיתון עמוק ומדינה שמיום ליום יותר קשה לחיות בה, אימהות יחידניות רבות לא מצליחות להירדם בלילה מהמחשבה מה יהיה מחר. תחושת הביטחון הכלכלי שקרסה הפכה את חלום ההורות היחידנית למלחמת הישרדות יומיומית.
במדינה שבה יוקר המחיה כבר אינו רק מונח סטטיסטי אלא מציאות חיים יומיומית, משפחות רבות נדרשות לעשות ויתורים כואבים. אבל את אחד המחירים הכבדים ביותר משלמות אימהות יחידניות - נשים שבחרו בהורות ללא בן זוג.
עבור נשים אלו, להחלטה להביא צאצא לעולם קדמה כבר מהתחלה מחשבה עמוקה על היכולת לפרנס אותו או אותה בכבוד ולספק את כל צרכי המשפחה. הן ניגשו לתהליך מתוך תכנון כלכלי קפדני ושיקול דעת, הכינו כסף ליום שחור. אך אף אישה שחלמה להיות אם יחידנית לא יכלה לחזות את רצף המשברים הכלכליים ואת גלי ההתייקרויות שפקדו את ישראל בשנים האחרונות.
- שיעור בכלכלת בית: למה צריך לתכנן תקציב משפחתי ואיך עושים את זה?
- לצאת מהמינוס אחת ולתמיד: המדריך המלא לבניית תקציב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם אלו שפעלו בצורה השקולה ביותר, והקימו תא משפחתי יחידני מתוך בחירה ומודעות כלכלית, לא יכלו להיות חסינות מגל ההתייקרויות הגורף שהגיע לשיאו בשנת 2025, שבו הוצאות משק הבית עלו באלפי שקלים בשנה. התייקרות מוצרי מזון, חשמל, מים וארנונה, שלא לדבר על תחבורה, גנים וצהרונים, יחד עם קיצוצים נוספים ומשכורת שלא מתעדכנת בהתאמה, הפכו את שמיכת התקציב לקצרה עוד יותר עבור מי שמפרנסת לבדה. בתנאי אי-ודאות קיצוניים שכאלה, שבהם גם משפחות עם שני מפרנסים מתקשות לגמור את החודש.
