תמי גורמן-כהן
צילום: יח"צ
טור

במקום לקיים עימות טלוויזיוני: לא עדיף שהפוליטיקאים יפנו ישירות לבוחרים?

בשוק העסקי זה נקרא "פרסונליזציה". השאלה היא: בפוליטיקה ישכילו להבין כי אפשר לאמץ כלי זה - בעולם כ"כ דיגיטלי, ולוותר על כלים מיושנים. טור
תמי גורמן-כהן | (13)

בימים האחרונים אנו עדים לדיון תקשורתי ער בשאלה האם יש צורך בעימות טלוויזיוני בין המתמודדים השונים בקמפיין הבחירות הנוכחי לכנסת. אך האמת היא שזו לא השאלה האמיתית שצריכה לעלות לסדר היום. בעידן הפרסונליזציה, המאופיין בשימוש מרובה באינטרנט וברשתות החברתיות, ספק רב אם עימות כזה באמת ישרת את הבוחר.

 

השאלה שצריכה להישאל היא - מדוע לא לעשות שימוש נרחב יותר באמצעים פרסונאליים התואמים לרוח התקופה? דוגמה טובה לכך ניתן לקחת מקמפיין הבחירות של יש עתיד בו יאיר לפיד מדבר באופן ישיר ובתקשורת הדדית עם הבוחר באמצעות הצ'ט, ועונה לשאלות באופן ישיר גם בפוסטים. כך מקבל כל צד תמונת העדפות אישיות ויכול ללמוד מכך ולעשות בזה שימוש לצרכיו, בניגוד לעבר, בו פוליטיקאים נהגו לנאום בכיכרות באופן קולקטיבי.

 

המונח "פרסונליזציה" מסביר את עצמו - תהליך הפיכת משהו כללי למשהו אישי. אם תשאל היום את רוב מנהלי המותגים, הם יצביעו בשמחה על פעולות כאלו ואחרות שהם עושים כבר היום תחת מטריית ה"פרסונליזציה"; בין אם מדובר בפנייה אישית, התאמת מסר ללקוח מסוים, או פילוחים של מועדוני הלקוחות. אולם, בכדי להבין את הפוטנציאל האמיתי והעצום שמציע תחום הפרסונליזציה, יש צורך לחזור למקורות של המותגים ולענות על השאלה, מדוע מלכתחילה נוצרו מותגים? והתשובה היא, שמותגים נוצרו בראש ובראשונה על-מנת לייצר מערכת יחסים עם הצרכן - זה הוא ההבדל העיקרי בין מותג, למוצר.

 

בעבר, תפקידם של מותגים היה להיות "כוכבי רוק" ולגרום לצרכן להעריץ אותם מרחוק; להתחבר למסך הטלוויזיה בכל הופעה שלהם, להאזין לרדיו כשהיו עולים לאוויר ולעקוב אחרי כל אזכור שלהם בעיתון. האבולוציה של התקשורת הדיגיטלית, הביאה לטרנספורמציה של מערכת היחסים; מהערצה חד-צדדית מרחוק, למערכת יחסים המהווה דיאלוג הדדי.

 

הפרסונליזציה היא הדרך של המותגים לבנות מערכת יחסים מוצלחת וארוכת טווח עם לקוחותיהם. בעולם זה נקרא  Big Data- בניית מסד נתונים מעמיק על כל צרכן. ככל שבסיס הנתונים על הצרכן גדול יותר, כך ניתן לנתח את הנתונים, להכיר את הצרכן יותר לעומק ולייצר עבורו ערך מוסף מותאם בדיוק בשבילו ולצרכיו.

 

מותג הרוצה במערכת יחסים עם הלקוחות, חייב להיות זמין עבורם וקשוב אליהם. למעשה, הוא חייב להפוך לחלק מחייהם ולפגוש אותם בסביבתם הטבעית. המעבר מטכנולוגיה המיועדת לצריכה קולקטיבית, דוגמת טלוויזיה ושילוט חוצות, למדיה אישית כגון סמארטפון וטאבלט, מעניק חיזוק נוסף להתמקדות במסרים פרסונליים.

 

מחקר שנערך בשנת 2014 ב-MIT על השפעות הפרסונליזציה על אפקטיביות הפרסום, מצא כי מסר עם ממד פרסונלי הוא אפקטיבי פי 4 ממסר ללא ממד פרסונלי. בנוסף, במחקר שפורסם לאחרונה בגלובס נמצא שהישראלי הממוצע בודק את הסמארטפון שלו 150 פעם ביום ושכבר היום, 40% מהכניסות לאתרי תוכן, נעשות דרך הסלולר, נתון שצפוי רק להמשיך ולעלות.

 

הצרכן של ימינו מאוד מחוזר והוא יודע את זה. מותג שלא ישקיע במערכת היחסים, עלול לאבד את הצרכן למחזר אחר. כל מה שנדרש, זה מחוות קטנות - משהו קטן ליום ההולדת, המלצה טובה על משהו שהוא "בדיוק לטעמו", או סתם יחס מיוחד בכדי להביע הערכה.

 

למשל, חברת התעופה ההולנדית KLM החליטה לשמח נוסעים בזמן שהמתינו לטיסה. הרעיון היה למצוא מתנה קטנה ואישית עבורם. לשם כך, נציגים מיוחדים של החברה החלו להיכנס לפרופילים של נוסעים שעשו Check in בשדה התעופה, למדו את העדפותיהם האישיות והעניקו לכל אחד ואחד מהם את המתנה האישית שלו. נוסע שפרסם סטטוס על אובדן האוזניות, קיבל בהפתעה אוזניות חדשות ונוסע אחר שיש לו כלב, קיבל צעצוע מיוחד עבורו. האפקט של המהלך הקטן הזה, היה עצום. סך הכל הפתיעו נציגי  28 KLM נוסעים ואלו שיתפו את החוויה ברשתות החברתיות. התוצאה - תוך פחות משלושה שבועות, יותר ממיליון איש מ-88 מדינות ברחבי העולם, נחשפו למהלך של KLM.

 

במקום לדרוש עימותים טלוויזיוניים מיושנים במסגרת קמפיינים פוליטיים שזמנם חלף מן העולם, או לשלוח מבצעים ומסרים כוללניים ובלתי רלוונטיים למרבית הלקוחות, טוב יעשו פוליטיקאים וחברות עסקיות, אם ישכילו להשתמש בפרסונליזציה במאמצי השיווק שלהם.

 

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    ,סמנכ"לית של ארגון שאנו ממנים ובחטא יסודו (ל"ת)
    משלם מיסים 01/01/2016 17:07
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    מוטי 01/01/2016 15:02
    הגב לתגובה זו
    נראה שמטרת הכתבה ליחצן את הכותבת.....
  • 8.
    אין לחבר שום פרסונליזציה שלא תחרטט ותתחיל קודם לעשות משהו אמיתי. פוליטיקאית (ל"ת)
    בר 01/01/2016 09:25
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    בשביל מה שולחים לנו הכל?מלא לא רלוונטי במילא. כל הכבוד להם (ל"ת)
    אורנית מועלם 30/12/2015 21:55
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ירון לוי 30/12/2015 21:50
    הגב לתגובה זו
    הגיע זמן שהפרסונליזציה תגיע גם לחבר. היא קיימת כבר בשופרסל, בסופרפארם ועוד ועוד
  • 5.
    יוסי 28/12/2015 19:49
    הגב לתגובה זו
    אם את מחפשת עבודה תגידי
  • 4.
    הבן של באפט 16/12/2015 08:18
    הגב לתגובה זו
    מקבלים מחבר שקוראים לו אבא
  • 3.
    אלי 17/02/2015 06:26
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן שהפוליטיקאים ידברו אלינו בגובה העיניים ולא רק בסיסמאות
  • 2.
    משה 14/02/2015 21:18
    הגב לתגובה זו
    זו הדרך היחידה להגיע היום לאנשים.. כל האחרים משלים את עצמם. אתה תראה שלפיד יצליח בבחירות, לא כי הוא לא נכשל בפעולותיו, בגלל שהוא אולי היחידי שבאמת מנסה לדבר עם בוחריו באופן ישיר
  • 1.
    יובל 13/02/2015 08:04
    הגב לתגובה זו
    הכותבת מדור סמנכלי השיווק שיש להם בעיקר טייטל ויכולת למחזר סיסמאות שנלמדו באקדמיה או בכנסים.. הקשר בין היכולת הביצועית מקרי בהחלט...
  • אמיר 14/02/2015 23:44
    הגב לתגובה זו
    מאמר לעניין!
  • עדי 17/02/2015 06:29
    אין צורך לפרסם לנו הכל... רק מה שרלוונטי, לשם העולם הולך וגם ישראל ...
  • משה 14/02/2015 21:16
    הגב לתגובה זו
    על מה אתה מדבר ? בסופו של דבר הדרך להגיע אל אנשים היום זו רק זו.. ואתם עוד תראו שלפיד יפתיע.. לא כי הוא לא נכשל בפעולותיו.. אלא כי הוא מדבר עם אנשים בגובה עיניים
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

ארץ נהדרת
צילום: מסך קשת 12
רייטינג

השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות

האם אנחנו לקראת רפורמה מקיפה בשידורי הטלוויזיה? לאחר שחוק השידורים עבר בקריאה ראשונה, ייתכן ונראה שינוי אמיתי באופן שבו מודדים את נתוני הצפייה בטלוויזיה; עד אז, נסתמך על הנתונים הקיימים, שמראים נפילה של ערוץ 13 והתגברות התחרות בין 12 ל-14

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

אחרי שחוק השידורים של שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, עבר לפני יומיים בקריאה ראשונה בכנסת, ייתכן ואנחנו לקראת מהפיכה של ממש. מעבר לשינויים דרמטיים שכוללים את הפחתת רגולציה ופתיחת השוק לתחרות, החוק ישנה את האופן בו נמדד הרייטינג כיום, ממערכת שמבוססת על הערכות, ויהפוך אותו למבוסס על נתוני אמת. במסגרת החוק, ספקי התכנים יידרשו לפרסם באתר האינטרנט את התפלגות נתוני הצפייה בזמן אמת. עד אז, נמשיך להסתמך על המערכת האנכרוניסטית ועל הנתונים שיש בידינו כיום. ספרו לנו בתגובות אם אתם או חברים שלכם אי פעם השתתפתם במדגם המייצג ה-People Meter, השיטה המקובלת כיום, שבה מותקנים מכשירים אלקטרוניים על כל מקלטי הטלוויזיה בבתיהם של המשתתפים בפאנל, המונה 700 משקי בית, וכ-2,200 פרטים, המהווים מדגם מייצג של אוכלוסיית בעלי המקלטים בישראל.

המשמעות היא אדירה, היות וההכנסות מפרסומות מתבססות, בחלקן לפחות, על נתוני הצפייה. אם נשווה בין שלושת הגופים המסחריים לאורך כל רצועות השידור, על פי הנתונים הנוכחיים, נראה תמונת מצב, שהפערים שמוצגים בה אמורים להשתקף בתקציבי הפרסום של הערוצים השונים. 


בכל אופן, מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.7% רייטינג ו-400 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 8.1% רייטינג ו-249 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5% רייטינג ו-119 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 94 אלף צופים ו-3.8% רייטינג.

פריים טיים והנפילה של ערוץ 13

אחת התכניות הותיקות בישראל, "ארץ נהדרת" היא אחד ממנועי הרייטינג של קשת, וגם אמש, כששודרה, היתה בראש, מעל כולם, עם רייטינג של 19.1% רייטינג ו-488 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים" שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, ועמדה אמש על 8.5% רייטינג עם 286 אלף צופים. כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד הציבורי, עמדה על 8.1% רייטינג ו-186 אלף צופים, ואילו ערוץ 13 היה עם מספרים כמעט לא רלבנטיים לערוץ מסחרי, ו-"צומת רבין" עמדה על רייטינג של 1.3% ו-26 אלף צופים בלבד.