בגלל המחסור בחלפים: גניבות הרכב בישראל לא עוצרות
גניבות הרכב בישראל לא מפסיקות להתגבר, ולפי נתונים עדכניים של איתוראן למחצית השנייה של 2024, מדובר במגמה מתרחבת והולכת שממשיכה לאתגר את כוחות הביטחון ואת בעלי כלי הרכב ברחבי הארץ. מחסור חמור בחלקי חילוף, כמות לא מבוטלת של כלי רכב מבוקשים, וכבישים שנהפכו למסלולים חמים להברחת כלי רכב לשטחי הרשות הפלסטינית – כל אלה מהווים רק חלק מהסיפור המלא של תופעת גניבות הרכב בישראל.
לפי מחקר שנערך על ידי איתוראן, גניבות הרכב ברבעון השלישי של 2024 המשיכו להתרחש בקצב דומה לתקופה המקבילה בשנה שעברה, והצפי הוא לעלייה נוספת ברבעון הרביעי של השנה. אחת הסיבות המרכזיות לעלייה זו היא המחסור החמור בחלקי חילוף לכלי רכב - מה שדוחף את השוק האפור לחפש פתרונות לא חוקיים, כמו גניבת רכבים והעברת חלקיהם לשוק החלקים הגנובים.
"עלייה של 17% במעצר גנבי רכב מתחילת 2024" צילום: איתוראן
מנכ"ל איתוראן, ניר שרצקי, דיווח כי "מתחילת 2024 נרשמה עלייה של 17% במעצר חוליות חשודים בגניבות רכב לעומת השנה שעברה". במהלך השנה, החברה הובילה למעצרם של 615 חוליות חשודים - צעד שחסך למשק, לפי החברה, נזק מוערך של 3.3 מיליארד שקל. המעצרים האלה לא רק מונעים גניבות נוספות, אלא גם מקשים על החוליות להמשיך לפעול בקנה מידה גדול.
כבישים מרכזיים נהפכו לאוטוסטראדות להעברת כלי רכב גנובים
- גניבות רכב בישראל - פתח תקווה יעד מובהק של הגנבים
- איתוראן וצה"ל מציגים - ניתן להילחם בתאונות הדרכים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בישראל של 2024, כבישים מרכזיים כמו כביש 5 נהפכו לאוטוסטרדות להעברת כלי רכב גנובים לשטחי הרשות הפלסטינית. לפי נתוני איתוראן, כ-70% מכלל גניבות הרכב בגוש דן כוללות נסיעה דרך כביש 5 לערים כמו רמאללה, טול כרם וקלקיליה, שנהפכו למוקדי הברחת כלי הרכב העיקריים. כביש 443 גם הוא לא נותר מאחור, ומשמש ציר מרכזי להברחת כלי רכב גנובים, דרך מחסומים, לרשות הפלסטינית.
המרדפים אחר כלי רכב גנובים בדרך כלל מסתיימים בחציית קו הירוק, שם הגנבים מתפזרים באזורים שלא ניתנים לפיקוח מלא של כוחות הביטחון הישראליים. אותם אזורים מהווים ערי מקלט לגנבים, ומכאן שהחזרת כלי הרכב שנגנבו לישראל נעשית קשה יותר.
לא כל רכב נמצא בסיכון שווה. לפי נתוני איתוראן, בראש רשימת כלי הרכב הנגנבים נמצאים רכבי השטח והג'יפונים (50% מכלל הגניבות). אחריהם נמצאים כלי רכב פרטיים המהווים 31% מכלל הגניבות, אופנועים 10%, כלי רכב מסחריים 6%, משאיות 2% וכלי צמ"ה 1%.
- גניבות הרכב בירידה תלולה - ביטוח הרכב עדיין יקר
- תביעת ענק נגד בכירי סלייס: 950 מיליון שקל על קריסת חיסכון הפנסיה של אלפי עמיתים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הקשר בין תעשיית הביטוח למהפכת הטכנולוגיה: ״בלי ביטוח אין...
הביקוש לג'יפים ורכבי שטח קשור לכך שהם קלים להברחה, קל יחסית לפרקם לחלקים, והם מבוקשים במיוחד בשוק השחור לחלקי חילוף. לא מדובר רק בדגמים ישנים. המחקר מגלה ש-36% מכלי הרכב שנגנבו הם משנתוני 2022–2024. בנוסף, כלי רכב משנתונים 2019–2021 מהווים 40% מניסיונות הגניבה.
שימוש נרחב בטכנולוגיות חדישות מצד הגנבים
הגנבים לא מסתפקים כיום בפריצה פיזית לרכב. המגמה המדאיגה ביותר היא השימוש הנרחב בטכנולוגיות חדישות לפריצה למערכות האלקטרוניות של הרכב. 66% מהגניבות נעשות על ידי התחברות לשקע ה-OBD של הרכב - מה שמאפשר לגנבים לקודד מפתחות חדשים בקלות יחסית, ולהניע את הרכב מבלי להפעיל את האזעקה.
שיטות נוספות כוללות פריצה אלימה, המהווה כ-13% מכלל הגניבות, גרירת כלי רכב (6%), ולעתים נדירות יותר מתבצעת גניבה ישירה מבעל הרכב, תוך השארת המפתח בתוכו (1%).
- 3.איצקו 09/10/2024 04:53הגב לתגובה זולירות על מנת להרוג,ככה אולי יתמעטו גנבות הרכב.
- 2.גונבים היום הכול,אין משטרה ולאף אחד לא אכפת (ל"ת)שי.ע 08/10/2024 15:10הגב לתגובה זו
- 1.אוריאל 08/10/2024 11:35הגב לתגובה זוצרך לשנות את החוק כך שכל מי שנתפס נוהג ברכב גנוב ישלם קנס של 50,000 ש"ח. עד שישלם את הקנס הזה ישב במעצר. אם לא שילם תוך תקופה זו את הקנס ישלם על כל יום מעצר 500 ש"ח נוספים . לא צריך משפט. מספיק שנתפסת.

גניבות הרכב בירידה תלולה - ביטוח הרכב עדיין יקר
ירידה של 15% בגניבות, אבל בעלי ג'יפונים ותושבי גוש דן עדיין צריכים לישון עם עין אחת פקוחה
ירידה דרמטית בגניבות רכב בישראל: הסיכום השנתי צפוי לעמוד על כ-15,400 גניבות, ירידה של כ-15% לעומת שנה שעברה. מדובר במספר הגניבות הנמוך ביותר זה 4 שנים. אבל, הירידה במספר הגניבות פוגשת מחירי ביטוח רכב שעלו ב-50% בשלוש שנים, כשבחצי השנה האחרונה הם יורדים ב-5% בלבד. אין מתאם בין השטח לבין אגרת הביטוח. צריך לזכור שהביטוח כולל כמובן גם תאונות ועוד, אבל נראה שרוב הגורמים אמורים היו להוריד אותו הרבה יותר מאחוזים בודדים.
בין הסיבות לירידה - המצב הביטחוני. יש הרבה יותר פיקוח ופטרולים לאורך קו התפר והגניבות מתמעטות. תל אביב מובילה עם 19% מניסיונות הגניבה. פתח תקווה רשמה 15% מניסיונות הגניבה. הדגמים המובילים לאורך כל השנים האחרונות וגם השנה - ג'יפונים.
אז למה הוא לא יורד? הממונה על רשות שוק ההון והביטוח, עמית גל לא עשה כלום בשנים האחרונות חוץ מלכתוב בדוח השנתי שהריכוזיות של חברות הביטוח בעלייה. ריכוזיות בעלייה = תחרות נמוכה. רק לפני כשלושה חודשים הוא התעורר ודרש מחברות הביטוח להוריד את המחירים בתחום ביטוח הרכב. אגב, זה לא רק בביטוח הרכב. גל, פנה לתשע חברות הביטוח הגדולות ודרש מהן להגיש בתוך שלושה חודשים תעריפים מעודכנים לביטוחי מקיף וצד ג’, לצורך אישור רגולטורי מחדש. אם החברות לא יגישו תעריפים חדשים ולא יקבלו את אישור הרשות עד סוף אפריל – הן לא יוכלו להמשיך ולשווק ביטוחי רכב במתכונתם הנוכחית. מדובר בצעד חריג יחסית, שמשדר חוסר שביעות רצון עמוק מהתנהלות הענף.
ההוראה מגיעה לאחר בדיקה שערכה הרשות בחודשים האחרונים, שבחנה את תמחור ביטוחי הרכב מול ההוצאות בפועל. מהבדיקה עלה כי קיימים פערים משמעותיים בין הפרמיות שנגבות מהציבור לבין היקף התביעות והעלויות בפועל - בעיקר על רקע הירידה בגניבות הרכב ובהיקף הנזקים.
- הרכב "הגנוב" חנה בחוץ - והתובע הגיע איתו לבית המשפט: פסק הדין היה חריג
- גידול של 37% בניסיונות גניבת רכב; למרות המלחמה - זינוק באזור הצפון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי נתוני הרשות, הפרמיות בביטוחי מקיף וצד ג’ הסתכמו ב־2024 בכ־13.9 מיליארד שקל - עלייה של 14% לעומתשנה קודמת, בעוד שמספר כלי הרכב המבוטחים עלה בכ־1% בלבד. העלייה נבעה מהתייקרויות חדות בעשרות אחוזים, לאחר שהענף רשם הפסד מצטבר של כ־1.5 מיליארד שקל ב־2022. אלא שמאז התמונה השתנתה: היקף הגניבות והתביעות ירד, וב־2024 חמש חברות הביטוח הגדולות סיימו את השנה עם רווח מצרפי של כ־716 מיליון שקל, רווח שמקורו ישירות בפרמיות הציבור. לשם השוואה, ב־2023 הרווח עמד על כ־100 מיליון שקל בלבד, ובשנים 2021–2022 הענף היה הפסדי. בשנת 2025 הרווח צפוי להיות מעל 1 מיליארד שקל.
שאלות ותשובות על גניבות רכב בישראל
מה מספר הגניבות הצפוי ב-2025?
כ-15,400, ירידה של כ-15% לעומת 2024.
אילו דגמים מועדים יותר לגניבה?
ג'יפונים (47%) ורכב פרטי (32%), בעיקר מותגי טויוטה ויונדאי מהשלוש-ארבע השנים האחרונות.
מדוע חלה ירידה?
שיפור מערכות אבטחה בדגמים חדשים, אכיפה מוגברת ביהודה ושומרון והסטת פעילות פלילית לתחומים רווחיים יותר.
האם פרמיות הביטוח ירדו?
לא באופן מיידי, אך על רקע התערבות רגולטורית צפויות התאמות מחיר כלפי מטה.
אילו אזורים מסוכנים ביותר?
גוש דן עם קרוב למחצית מהגניבות
