כלי רכב גנוב
צילום: איתוראן

בגלל המחסור בחלפים: גניבות הרכב בישראל לא עוצרות

לפי בדיקה של איתוראן, גניבות הרכב ברבעון השלישי של 2024 המשיכו להתרחש בקצב דומה לתקופה המקבילה בשנה שעברה, והצפי הוא לעלייה נוספת ברבעון הרביעי. השוק האפור לחפש פתרונות לא חוקיים למחסור בחלקי חילוף
עוזי גרסטמן | (3)

גניבות הרכב בישראל לא מפסיקות להתגבר, ולפי נתונים עדכניים של איתוראן למחצית השנייה של 2024, מדובר במגמה מתרחבת והולכת שממשיכה לאתגר את כוחות הביטחון ואת בעלי כלי הרכב ברחבי הארץ. מחסור חמור בחלקי חילוף, כמות לא מבוטלת של כלי רכב מבוקשים, וכבישים שנהפכו למסלולים חמים להברחת כלי רכב לשטחי הרשות הפלסטינית – כל אלה מהווים רק חלק מהסיפור המלא של תופעת גניבות הרכב בישראל.

לפי מחקר שנערך על ידי איתוראן, גניבות הרכב ברבעון השלישי של 2024 המשיכו להתרחש בקצב דומה לתקופה המקבילה בשנה שעברה, והצפי הוא לעלייה נוספת ברבעון הרביעי של השנה. אחת הסיבות המרכזיות לעלייה זו היא המחסור החמור בחלקי חילוף לכלי רכב - מה שדוחף את השוק האפור לחפש פתרונות לא חוקיים, כמו גניבת רכבים והעברת חלקיהם לשוק החלקים הגנובים.

"עלייה של 17% במעצר גנבי רכב מתחילת 2024" צילום: איתוראן

מנכ"ל איתוראן, ניר שרצקי, דיווח כי "מתחילת 2024 נרשמה עלייה של 17% במעצר חוליות חשודים בגניבות רכב לעומת השנה שעברה". במהלך השנה, החברה הובילה למעצרם של 615 חוליות חשודים - צעד שחסך למשק, לפי החברה, נזק מוערך של 3.3 מיליארד שקל. המעצרים האלה לא רק מונעים גניבות נוספות, אלא גם מקשים על החוליות להמשיך לפעול בקנה מידה גדול.

כבישים מרכזיים נהפכו לאוטוסטראדות להעברת כלי רכב גנובים

בישראל של 2024, כבישים מרכזיים כמו כביש 5 נהפכו לאוטוסטרדות להעברת כלי רכב גנובים לשטחי הרשות הפלסטינית. לפי נתוני איתוראן, כ-70% מכלל גניבות הרכב בגוש דן כוללות נסיעה דרך כביש 5 לערים כמו רמאללה, טול כרם וקלקיליה, שנהפכו למוקדי הברחת כלי הרכב העיקריים. כביש 443 גם הוא לא נותר מאחור, ומשמש ציר מרכזי להברחת כלי רכב גנובים, דרך מחסומים, לרשות הפלסטינית.

המרדפים אחר כלי רכב גנובים בדרך כלל מסתיימים בחציית קו הירוק, שם הגנבים מתפזרים באזורים שלא ניתנים לפיקוח מלא של כוחות הביטחון הישראליים. אותם אזורים מהווים ערי מקלט לגנבים, ומכאן שהחזרת כלי הרכב שנגנבו לישראל נעשית קשה יותר.

לא כל רכב נמצא בסיכון שווה. לפי נתוני איתוראן, בראש רשימת כלי הרכב הנגנבים נמצאים רכבי השטח והג'יפונים (50% מכלל הגניבות). אחריהם נמצאים כלי רכב פרטיים המהווים 31% מכלל הגניבות, אופנועים 10%, כלי רכב מסחריים 6%, משאיות 2% וכלי צמ"ה 1%.

קיראו עוד ב"ביטוח"

הביקוש לג'יפים ורכבי שטח קשור לכך שהם קלים להברחה, קל יחסית לפרקם לחלקים, והם מבוקשים במיוחד בשוק השחור לחלקי חילוף. לא מדובר רק בדגמים ישנים. המחקר מגלה ש-36% מכלי הרכב שנגנבו הם משנתוני 2022–2024. בנוסף, כלי רכב משנתונים 2019–2021 מהווים 40% מניסיונות הגניבה.

שימוש נרחב בטכנולוגיות חדישות מצד הגנבים

הגנבים לא מסתפקים כיום בפריצה פיזית לרכב. המגמה המדאיגה ביותר היא השימוש הנרחב בטכנולוגיות חדישות לפריצה למערכות האלקטרוניות של הרכב. 66% מהגניבות נעשות על ידי התחברות לשקע ה-OBD של הרכב - מה שמאפשר לגנבים לקודד מפתחות חדשים בקלות יחסית, ולהניע את הרכב מבלי להפעיל את האזעקה.

שיטות נוספות כוללות פריצה אלימה, המהווה כ-13% מכלל הגניבות, גרירת כלי רכב (6%), ולעתים נדירות יותר מתבצעת גניבה ישירה מבעל הרכב, תוך השארת המפתח בתוכו (1%).

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    איצקו 09/10/2024 04:53
    הגב לתגובה זו
    לירות על מנת להרוג,ככה אולי יתמעטו גנבות הרכב.
  • 2.
    גונבים היום הכול,אין משטרה ולאף אחד לא אכפת (ל"ת)
    שי.ע 08/10/2024 15:10
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אוריאל 08/10/2024 11:35
    הגב לתגובה זו
    צרך לשנות את החוק כך שכל מי שנתפס נוהג ברכב גנוב ישלם קנס של 50,000 ש"ח. עד שישלם את הקנס הזה ישב במעצר. אם לא שילם תוך תקופה זו את הקנס ישלם על כל יום מעצר 500 ש"ח נוספים . לא צריך משפט. מספיק שנתפסת.
עזרא גבאי (אתר הסוכנות)עזרא גבאי (אתר הסוכנות)

עזרא גבאי - הוא סוכן הביטוח מאחורי פרשת "יד לוחצת יד"

במשך שנים היה עזרא גבאי מוכר בשוק הביטוח כסוכן עצמאי בעל סוכנות קטנה-בינונית. חקירה מקיפה של להב 433 חושפת חשד לתמונה מורכבת יותר: קשרים הדוקים עם יו"ר ההסתדרות, השפעה על מינוי דירקטורים וטענות למעורבות בעסקאות ביטוח בשווי עשרות מיליוני שקלים דרך קשרים אישיים עם ועדי עובדים ברשויות המקומיות; אף אחד לא הופתע כשסוכן הביטוח המוכר נחשד בשוחד



מנדי הניג |
נושאים בכתבה ארנון בר-דוד

עזרא גבאי, אחד מסוכני הביטוח העצמאיים הבולטים שפעלו במרכז הארץ, נמצא כעת בלב אחת מפרשות השחיתות הגדולות שנחקרות בישראל בעשור האחרון. במסגרת מבצע רחב של יחידת יאח"ה בלהב 433, נעצר גבאי יחד עם יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, ראש עיריית קריית גת כפיר סויסה, ועשרות בכירים נוספים בגין חשד לשוחד, מרמה והפרת אמונים.

שיטה של קח ותן: ביטוחים תמורת מינויים

לפי החשד, גבאי ניהל לאורך שנים קשרים הדוקים עם ועדי עובדים בגופים ציבוריים, תאגידים ורשויות מקומיות. על פי חוקרי המשטרה, הסוכנות של גבאי הייתה זו שדרכה בוצעו הביטוחים של עובדים במוסדות אלו,  ובתמורה, דאג גבאי למינוי מקורבים של ועדים לתפקידי דירקטור בשכר בגופים הנתונים להשפעתו. החקירה העלתה כי בחלק מהמקרים המעבר לביטוח דרך גבאי התרחש מיד לאחר מינוי הדירקטורים, דבר המעלה חשד לתיאום אינטרסים פסול.

עוד נמסר מהמשטרה כי סוכנות הביטוח של גבאי רשמה גידול שנתי של עשרות מיליוני שקלים בהכנסותיה בשנים האחרונות, נתון שהוביל את החוקרים למקד את החקירה במערכות היחסים שבין הסוכנות לבין ראשי הוועדים והרשויות המקומיות.

גבאי, הוא חבר מרכז ליכוד ומקורבו של יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד (שכאמור נעצר אף הוא). הוא נחשב לסוכן גדול בתחום הביטוחים הקולקטיביים והפנסיה והוא המבטח של  עסקאות ביטוח מול עיריות רבות. הקשרים שלו חזקים מול קבוצת הראל. 

גבאי נחשב גם לאחד הלוביסטים הגדולים בענף - הוא התנגד לרפורמות מהותיות של משרד האוצר שנועדו להגביל את התגמול מסוכני ביטוח ולעודד שקיפות. בין הרפורמות שנבלמו: איסור על רכישת סוכנויות עצמאיות ע"י חברות ביטוח ורפורמת "הסוכן האובייקטיבי".