האם תיקון 190 באמת טוב לפנסיה שלכם? קווים לדמותו
האם יש עדין מה לחדש לגבי תיקון 190 שעדין לא נכתב או נאמר? נראה בזמן האחרון כי העיתונות מלאה בכתבות לגבי "האפיק החדש" לחסכון - תיקון 190. אז נכון, בתיקון 190 גלומות הזדמנויות רבות והטבות רבות הן בדחיית המס במעבר בין אפיקי השעקה, הן בעלויות הנמוכות בדרך כלל ביחס לאלטרנטיבות ונכון להיום גם ההטבה במס רווח הון של 15% מהרווח הנומינלי לעומת 25% על הרווח הריאלי בהשקעה ישירה באפיק המנייתי. יחד עם זאת, בטור היום ברצוני לתת דגש לשלוש נקודות הקשורות לתיקון 190 שלטעמי לא מודגשות מספיק.
1. באפיק זה ניתן למשוך פנסיה פטורה כולל הבטחת פנסיה פטורה לשארים
במסגרת התיקון מופקדים כספים שלא היו זכאים להטבות מס בהפקדה ומאפשרים קבלת פנסיה פטורה ממס כולל מהרווחים לאנשים מגיל 60 ומעלה. מדובר על פתרון שלא מודגש לטעמי מספיק, פתרון שמתאים לאוכלוסיה אשר מעונינת לקבל הכנסה חודשית קבועה (עד כמה שניתן כמובן, כי הקיצבה משתתפת ברוחי שוק ההון) ואיננה מעונינת לנהל את המשיכה הזו דרך משיכות חודשיות מההון הפנוי. יש שיאמרו שמדובר על פתרון פסיכולוגי בלבד, אך יש לראות בכך גם פתרון כלכלי ופתרון של ניהול סיכונים על ידי העברת הסיכון של אריכות ימים לחברת הביטוח. היכולת לקבל עוד הכנסה פטורה ממס לכל החיים מהווה בהחלט פתרון מעניין.
2. אם הפקדנו סכומים לתיקון 190 וברצוננו לבצע משיכה חד פעמית, משיכה זו, ההיוון, מחייבת שהלקוח עבר את גיל 60 וגם מקבל פנסיה העונה על הגדרת פנסיית מינימום, בפועל
החובה היא לקבל את הפנסיה, לא שיש ללקוח זכאות עתידית לקבל פנסיה או שסכום שהוא צבר בקופה כלשהי מספיק לקבלת פנסיה, אלא שהוא מקבל פנסיה בפועל. מכיון שלרב קבלת הפנסיה היום נעשיית בגיל פרישה (64 לנשים ו-67 לגברים), לרב טווח המשיכה של אנשים הקרובים לגיל 60 איננו טווח מיידי אלא מותנה כאמור בזמן מימוש קבלת הפנסיה.
- חוסכים לפנסיה, אבל אין להם דירה: למה לא לאפשר פדיון מהפנסיה למטרת רכישת דירה?
- הצילו, סוכן הביטוח שלי מעורב בפרשה מטורפת. מה עלי לעשות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, חשוב לזכור כי לא כל קיצבה נכנסת לבדיקה לגובה קיצבת מינימום. כך למשל קיצבת זיקנה מביטוח לאומי אינה נכללת בפנסיית המינימום, כנ"ל גם פנסיית שארים או רנטה אחרת. על פי הגדרת החוק הבדיקה תערך לגבי קיצבה המתקבלת מאת קופת גמל (קרנות פנסיה וביטוחי מנהלים) ופנסיה מאת מעסיק (תקציבית).
3. חלק מהכסף המופקד לא ניתן למשיכה על פי התנאים של מס רווח הון בגובה של 15%, אלא מותנה במשיכה דרך פטור אחר
כאשר לקוח מפקיד סכומים חד פעמיים לתיקון 190, הקופה המקבלת מחלקת את הכסף לשני סכומים: הסכום הראשון בגובה של כ-34,000 שקל יופקד בקופה אחת ויתרת הכסף תופקד בקופה אחרת. אותו סכום של 34,000 שקל לא ניתן למשיכה באופן מידי דרך הקופה כמו בדרך כלל, אלא מחייב פניה לפקיד שומה אשר ייתן אישור לקופה איזה מס לנכות מסכום זה והרווחים הנובעים ממנו אם בכלל.
מדוע זה כך? סכום זה הינו הסכום המקסימלי בעבורו זכאי עצמאי לקבלת הטבות מס, ועל כן סכום זה נחזה ככזה שקיבל הטבות מס ואם תלכו לתחילת הטור תראו שאינו עונה על ההגדרה: "כספים שאינם זכאים להטבות מס". על כן כללי המשיכה החלים עליו הם כללי משיכה אחרים. אין חשיבות אם הלקוח קיבל בעבור סכום זה הטבת מס בפועל או שלא קיבל, עצם היות סכום זה סכום אשר תאורטית מאפשר קבלת מס חוסם אותו למשיכה בדרך הרגילה של היוון קיצבה מוכרת.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
אז מה לעשות לגבי ה-34,000 שקל? המשיכה של סכום זה יכולה להיות על ידי קבלת אישור ופעמים רבות ניתן למושכו ללא מס, כולל ללא מס על הרווח, אבל כאמור אישור זה מותנה באישורו של פקיד השומה ואם הוא יינתן הוא יינתן רק בגיל פרישה ואילך. ניתן ליעד סכום זה לדור הבא. במקרה פטירה יהיה כסף זה פטור ממס בידי המוטבים, כולל פטור ממס רווח הון.
שורה תחתונה
תיקון 190 מהווה אלטרנטיבה חשובה ומענינת, אך יש להכיר את התנאים ואת היתרונות והחסרונות באפשרות זו.
- 6.אורנה 20/10/2016 22:39הגב לתגובה זולא הבנתי את החוק הזה בכלל
- 5.Dafuk 20/09/2016 20:34הגב לתגובה זוהשקעתי כסף בתיקון 190 ולאחר שנה קרה משהו שהיתי זקוק לכסף בחזרה. ואז התברר שהכסף מושקע בבורסה הדפוקה שלנו ורק הפסדתי מהתיקון הזה. וחוץ מי זה הייתי זקוק לאישור ממס הכנסה על מנת להוציא איזה 34.000 ₪ שהושקע בנפרד ללא ידיעתי. זה תיקון מסוכן. אם הכסף היה נשאר בבנק הייתי יותר מרוצה
- 4.לא הבנתי כלום. כדאי או לא? (ל"ת)חן 18/09/2016 20:55הגב לתגובה זו
- 3.יצחק 30/06/2016 12:05הגב לתגובה זו1.איך מנוהלת ההפקדה 34000 2.במידה ומפקידים 30000 מה קורה?
- 2.אברהם 29/06/2016 10:49הגב לתגובה זומה קורה לקרן הפנסיה בתקופה שהבורסות נופלות, האם כדאי להיכנס היום, או לחכות לימים טובים
- סמי וסוסו 29/06/2016 11:43הגב לתגובה זולפנסיה מפרישים במשך עשרות שנים חודש חודש. מה הקשר בין נפילת הבורסה היום ל 480 חודשים (40 שנה) שבהם מפרישים לפנסיה ?
- 1.ארז 29/06/2016 09:13הגב לתגובה זואם ניקח תשואה שנתית של 5 אחוז (מי מגיע לזה היום ? ) על 70 אלף שח. תשואה של 3500שח שעליה לא משלמים מס רווחי הון של 25 אחוז (875שח) מכאן שכול שנה יש הטבה של 875שח. אבל אם משלמים דמי ניהול של 1 אחוז על 70 אלף - דמי הניהול הם 700 שח. מכאן ש"ההטבה" נטו היא 125 שח. כי האלטרנטיבה היא לחסוך בקרן מנייתית ולשלם דמי ניהול שנתיים של 0.1 אחוז (70 שח) וגם 0.05 אחוז לשנה (35שח). אני מדבר על תעודות סל אמריקאיות כמו של חברת ונגארד. פשוט תהיו מודעים כמה שודדים אותכם עם דמי הניהול שאוכלים את כול התשואה.
- מיכאל 01/07/2016 22:13הגב לתגובה זומגיע לו

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.
