ירון שמיר
צילום: Bizportal

האם תיקון 190 באמת טוב לפנסיה שלכם? קווים לדמותו

ירון שמיר, מומחה הפנסיה של ביזפורטל, על תיקון 190 שאמור להיות טוב לפנסיה שלכם, אך כדאי להכיר גם את הדברים הקטנים שבו
ירון שמיר | (8)
נושאים בכתבה פנסיה תיקון 190

האם יש עדין מה לחדש לגבי תיקון 190 שעדין לא נכתב או נאמר? נראה בזמן האחרון כי העיתונות מלאה בכתבות לגבי "האפיק החדש" לחסכון - תיקון 190. אז נכון, בתיקון 190 גלומות הזדמנויות רבות והטבות רבות הן בדחיית המס במעבר בין אפיקי השעקה, הן בעלויות הנמוכות בדרך כלל ביחס לאלטרנטיבות ונכון להיום גם ההטבה במס רווח הון של 15% מהרווח הנומינלי לעומת 25% על הרווח הריאלי בהשקעה ישירה באפיק המנייתי. יחד עם זאת, בטור היום ברצוני לתת דגש לשלוש נקודות הקשורות לתיקון 190 שלטעמי לא מודגשות מספיק.

 

1. באפיק זה ניתן למשוך פנסיה פטורה כולל הבטחת פנסיה פטורה לשארים

 

במסגרת התיקון מופקדים כספים שלא היו זכאים להטבות מס בהפקדה ומאפשרים קבלת פנסיה פטורה ממס כולל מהרווחים לאנשים מגיל 60 ומעלה. מדובר על פתרון שלא מודגש לטעמי מספיק, פתרון שמתאים לאוכלוסיה אשר מעונינת לקבל הכנסה חודשית קבועה (עד כמה שניתן כמובן, כי הקיצבה משתתפת ברוחי שוק ההון) ואיננה מעונינת לנהל את המשיכה הזו דרך משיכות חודשיות מההון הפנוי. יש שיאמרו שמדובר על פתרון פסיכולוגי בלבד, אך יש לראות בכך גם פתרון כלכלי ופתרון של ניהול סיכונים על ידי העברת הסיכון של אריכות ימים לחברת הביטוח. היכולת לקבל עוד הכנסה פטורה ממס לכל החיים מהווה בהחלט פתרון מעניין.

 

2. אם הפקדנו סכומים לתיקון 190 וברצוננו לבצע משיכה חד פעמית, משיכה זו, ההיוון, מחייבת שהלקוח עבר את גיל 60 וגם מקבל פנסיה העונה על הגדרת פנסיית מינימום, בפועל

 

החובה היא לקבל את הפנסיה, לא שיש ללקוח זכאות עתידית לקבל פנסיה או שסכום שהוא צבר בקופה כלשהי מספיק לקבלת פנסיה, אלא שהוא מקבל פנסיה בפועל. מכיון שלרב קבלת הפנסיה היום נעשיית בגיל פרישה (64 לנשים ו-67 לגברים), לרב טווח המשיכה של אנשים הקרובים לגיל 60 איננו טווח מיידי אלא מותנה כאמור בזמן מימוש קבלת הפנסיה.

 

בנוסף, חשוב לזכור כי לא כל קיצבה נכנסת לבדיקה לגובה קיצבת מינימום. כך למשל קיצבת זיקנה מביטוח לאומי אינה נכללת בפנסיית המינימום, כנ"ל גם פנסיית שארים או רנטה אחרת. על פי הגדרת החוק הבדיקה תערך לגבי קיצבה המתקבלת מאת קופת גמל (קרנות פנסיה וביטוחי מנהלים) ופנסיה מאת מעסיק (תקציבית).

 

3. חלק מהכסף המופקד לא ניתן למשיכה על פי התנאים של מס רווח הון בגובה של 15%, אלא מותנה במשיכה דרך פטור אחר

 

כאשר לקוח מפקיד סכומים חד פעמיים לתיקון 190, הקופה המקבלת מחלקת את הכסף לשני סכומים: הסכום הראשון בגובה של כ-34,000 שקל יופקד בקופה אחת ויתרת הכסף תופקד בקופה אחרת. אותו סכום של 34,000 שקל לא ניתן למשיכה באופן מידי דרך הקופה כמו בדרך כלל, אלא מחייב פניה לפקיד שומה אשר ייתן אישור לקופה איזה מס לנכות מסכום זה והרווחים הנובעים ממנו אם בכלל.

מדוע זה כך? סכום זה הינו הסכום המקסימלי בעבורו זכאי עצמאי לקבלת הטבות מס, ועל כן סכום זה נחזה ככזה שקיבל הטבות מס ואם תלכו לתחילת הטור תראו שאינו עונה על ההגדרה: "כספים שאינם זכאים להטבות מס". על כן כללי המשיכה החלים עליו הם כללי משיכה אחרים. אין חשיבות אם הלקוח קיבל בעבור סכום זה הטבת מס בפועל או שלא קיבל, עצם היות סכום זה סכום אשר תאורטית מאפשר קבלת מס חוסם אותו למשיכה בדרך הרגילה של היוון קיצבה מוכרת.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

אז מה לעשות לגבי ה-34,000 שקל? המשיכה של סכום זה יכולה להיות על ידי קבלת אישור ופעמים רבות ניתן למושכו ללא מס, כולל ללא מס על הרווח, אבל כאמור אישור זה מותנה באישורו של פקיד השומה ואם הוא יינתן הוא יינתן רק בגיל פרישה ואילך. ניתן ליעד סכום זה לדור הבא. במקרה פטירה יהיה כסף זה פטור ממס בידי המוטבים, כולל פטור ממס רווח הון.

 

שורה תחתונה

תיקון 190 מהווה אלטרנטיבה חשובה ומענינת, אך יש להכיר את התנאים ואת היתרונות והחסרונות באפשרות זו.

 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אורנה 20/10/2016 22:39
    הגב לתגובה זו
    לא הבנתי את החוק הזה בכלל
  • 5.
    Dafuk 20/09/2016 20:34
    הגב לתגובה זו
    השקעתי כסף בתיקון 190 ולאחר שנה קרה משהו שהיתי זקוק לכסף בחזרה. ואז התברר שהכסף מושקע בבורסה הדפוקה שלנו ורק הפסדתי מהתיקון הזה. וחוץ מי זה הייתי זקוק לאישור ממס הכנסה על מנת להוציא איזה 34.000 ₪ שהושקע בנפרד ללא ידיעתי. זה תיקון מסוכן. אם הכסף היה נשאר בבנק הייתי יותר מרוצה
  • 4.
    לא הבנתי כלום. כדאי או לא? (ל"ת)
    חן 18/09/2016 20:55
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יצחק 30/06/2016 12:05
    הגב לתגובה זו
    1.איך מנוהלת ההפקדה 34000 2.במידה ומפקידים 30000 מה קורה?
  • 2.
    אברהם 29/06/2016 10:49
    הגב לתגובה זו
    מה קורה לקרן הפנסיה בתקופה שהבורסות נופלות, האם כדאי להיכנס היום, או לחכות לימים טובים
  • סמי וסוסו 29/06/2016 11:43
    הגב לתגובה זו
    לפנסיה מפרישים במשך עשרות שנים חודש חודש. מה הקשר בין נפילת הבורסה היום ל 480 חודשים (40 שנה) שבהם מפרישים לפנסיה ?
  • 1.
    ארז 29/06/2016 09:13
    הגב לתגובה זו
    אם ניקח תשואה שנתית של 5 אחוז (מי מגיע לזה היום ? ) על 70 אלף שח. תשואה של 3500שח שעליה לא משלמים מס רווחי הון של 25 אחוז (875שח) מכאן שכול שנה יש הטבה של 875שח. אבל אם משלמים דמי ניהול של 1 אחוז על 70 אלף - דמי הניהול הם 700 שח. מכאן ש"ההטבה" נטו היא 125 שח. כי האלטרנטיבה היא לחסוך בקרן מנייתית ולשלם דמי ניהול שנתיים של 0.1 אחוז (70 שח) וגם 0.05 אחוז לשנה (35שח). אני מדבר על תעודות סל אמריקאיות כמו של חברת ונגארד. פשוט תהיו מודעים כמה שודדים אותכם עם דמי הניהול שאוכלים את כול התשואה.
  • מיכאל 01/07/2016 22:13
    הגב לתגובה זו
    מגיע לו
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.