אז מה זה תיקון 190 שכולם מדברים עליו? הדרך לקבל יותר על הכסף

ירון שמיר, מומחה הפנסיה של Bizportal, על הדרך כיצד ניתן לקבל יותר על הכסף שלנו בזמן פרישה
ירון שמיר | (6)
נושאים בכתבה פנסיה

בשנת 2012 עבר תיקון לפקודת מס ההכנסה שעסק ברובו בהגדלת הפטורים הניתנים על קיצבאות. במסגרת תכנון נכון, התיקון מאפשר לקבל פטורים גבוהים בהרבה על קיצבאות מאלו שהיו קיימים טרום התיקון. חשוב לציין כי התיקון כשלעצמו אינו קל לישום בשוטף ודורש תכנון, מעקב והבנה כלכלית בכדי לנצל אותו במלואו.

כך לדוגמא, כל אחד אשר ברשותו קרן פנסיה או ביטוח מנהלים בשכר של כ-10,000 שקלים ומעלה יהיה זקוק ביום פרישתו לתכנון מס בכדי ליהנות מפטורים על שני סוגי קיצבאות. הקיצבה שנובעת מהפקדות המעסיק עד לשכר של 4 פעמים השכר הממוצע במשק, והפקדות העובד שקיבלו זיכוי ממס הכנסה - קיצבה אשר תושפע מפטורים שהתקבלו בעבר עבור פיצויים. הפטור על קיצבה זו יכול להגיע עד לכ-5,500 שקלים (בשנת 2025) - פטור גבוה בהרבה מהפטור שהיה קיים טרום התיקון - קיצבה מזכה.

בנוסף, החוסך יוכל לקבל פטור על קיצבה שנובעת כתוצאה מהפקדות מעסיק שמוסו בשוטף על ידי העובד, והפקדותיו אשר לא קיבל בגינן הטבות מס קיצבה לא יושפעו מפטורים אחרים שהתקבלו - קיצבה מוכרת.

נשמע מסובך? אבל העניין רק הולך ומסתבך במידה והקיצבה מקבלת פטור, אז, באופן עקרוני, גם היוון הקיצבה מקבל פטור (היוון משמעו קבלת סכום חד פעמי), אבל היוון אפשרי רק מעבר לפנסיית מינימום (כ-4,550 שקלים), ומה קורה עם היוון של קיצבה מוכרת?

אז נעשה קצת סדר, זה אכן נשמע מסובך, אבל שווה הרבה מאד כסף, ולכן כדאי להשקיע עוד קצת להבין ולזכור שתכנון נכון לאורך זמן מאפשר פטור ממס גבוה יותר בפרישה. תיקון 190 מאפשר לנו לבצע הפקדה חד פעמית לקופת גמל ולא לקבל בגינה הטבת מס - לנהל את הכסף על כל היתרונות המוכרים בקופת הגמל, ובסופו של דבר לקבל החלטה האם לקבל קיצבה פטורה ממס, או לחילופין, במידה וקיימת פנסיה הגבוהה מפנסיית המינימום, גם לבצע היוון ולשלם מס שיגיע עד לכ-15% מהרווח הנומינלי.

תכנון ושימוש נכונים בתיקון יכולים לתת לנו ערך רב ובכל מה שקשור לכסף - אין לזלזל במכשירים אשר נותנים יתרונות מיסוי. גם אם לא הכל ברור, מה שצריך להיות ברור שתכנון נכון יכול לתת לנו יותר על הכסף שלנו.

 

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ במוצר פנסיוני ו/או שיווק פנסיוני ו/או המלצה לביצוע פעולותו/  או יעוץ במוצר פיננסי ו/ או שיווק פיננסי ו /או ייעוץ מס/ ו/ או יעוץ פיננסי ו/ או יעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות ו /או הקופות המוזכרים לעילו/או קיים להם אינטרס כלכלי במוצרים האמורים ו/או נמצאים בקשרים עסקים עם החברות המוזכרות.**   

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אלי פרץ 10/02/2016 17:06
    הגב לתגובה זו
    אני מבקש לדעת אך זה עובד
  • 5.
    דרור 07/06/2015 14:45
    הגב לתגובה זו
    האם נכון כי לפי התיקון, כל משיכה של כספי הפיצויים במהלך 35 שנה לפני הפרישה מבטלת את הפטור על המס בפנסיה?
  • 4.
    מיכאל בן שמואל 25/02/2015 14:22
    הגב לתגובה זו
    שאלתי את פקיד השומה ברחובות לא היה לו מושג על מה אני מדבר. הם לא מכירים את התיקון הזה. הם טענו שאם ברצוני לעשות פעולת היוון לכסף עלי לשלם 33 אחוזים מס. אני מעל 60 והגימלה שלי גבוה מ4500 ש"ח מה עושים?
  • 3.
    אין מה להוסיף לאור שתי התגובות הראשונות (ל"ת)
    נפתלי 14/02/2015 12:24
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    המבין 11/02/2015 18:29
    הגב לתגובה זו
    או שתכתוב בשפה ברורה ( הרי מה שיועץ פנסיוני לא צריך אותך ) ופשוטה לאדם הסביר או שתתקדם :)
  • 1.
    צ 10/02/2015 08:15
    הגב לתגובה זו
    הכסת"ח המשפטי כמעט באורך של ה"מאמר". אין כאן שום מידע אמיתי אלא למעשה רק הפניה לייעוץ. זה לא תיקון 190 זה קצבה מוכרת - דבר שהיה קיים גם לפני שנת 2012
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.