גנסן הואנג אנבידיה
צילום: טוויטר

בזמן שאנבידיה ממשיכה לשבור שיאים: האנליסטים משדרגים מחירי יעד

ריק שאפר מאופנהיימר העלה את מחיר היעד ל-175 דולר, כאשר הוא צופה הכפלת הכנסות מגזר מרכזי הנתונים. במקביל, סריני פג'ורי מריימונד ג'יימס הציב יעד של 170 דולר, המשקף מכפיל של 41 על הרווח הצפוי ל-2026
אדיר בן עמי | (5)

מניית אנבידיה NVIDIA CORP עולה עד 1% על רקע סימנים לביקוש גובר לשבבי בינה מלאכותית. האנליסטים בוול סטריט מעלים את מחירי היעד למניה לקראת פרסום הדוחות ב-20 בנובמבר.

ריק שאפר מאופנהיימר העלה את מחיר היעד ל-175 דולר, כאשר הוא צופה הכפלת הכנסות מגזר מרכזי הנתונים. במקביל, סריני פג'ורי מריימונד ג'יימס הציב יעד של 170 דולר, המשקף מכפיל של 41 על הרווח הצפוי ל-2026. פג'ורי הסביר כי מחיר היעד החדש, משקף את הדומיננטיות של אנבידיה בתחום ה-GenAI, מחזור מוצרי Blackwell הצפוי, והתחרות העזה בין לקוחות הענן הגדולים על אספקת שבבים.

התמיכה בתחזיות האופטימיות הגיעה גם משותפתה האסטרטגית של אנבידיה, פוקסקון הטייוואנית. החברה הודיעה כי היא צופה ששרתי הבינה המלאכותית יהוו למעלה מ-50% מהכנסות השרתים שלה עד 2025. במסגרת זו, פוקסקון מקימה במקסיקו את מתקן הייצור הגדול בעולם לשרתי ה-GB200 Superchips של אנבידיה.

חיזוק נוסף לאופטימיות בענף הגיע מ-ASML ההולנדית, יצרנית ציוד ייצור השבבים המובילה בעולם, שאישררה היום (חמישי) את יעדי המכירות ושולי הרווח שלה לשנת 2030. הצהרה זו הביאה להקלה משמעותית בשוק, במיוחד לאחר שהחברה הפתיעה בחודש שעבר בהורדת תחזיות 2025. ASML מעריכה כי הבינה המלאכותית תדחוף את מכירות השבבים העולמיות מעבר לטריליון דולר עד סוף העשור.

ASML צופה כי הבינה המלאכותית תתרום להגדלת המכירות העולמיות בתעשיית השבבים ליותר מטריליון דולר עד סוף העשור, המשקף קצב צמיחה שנתי של כ-9% החל משנת 2025. החברה הדגישה את הפוטנציאל המשמעותי שמביאה הבינה המלאכותית לתעשיית השבבים, בתור הכוח המניע הבא של חדשנות ופריון בחברה הרחבה.

 

התחזית של מנכ"ל אנבידיה

מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן האנג, חושף תחזית מעניינת לעשור הקרוב בתחום המחשוב והבינה המלאכותית. בראיון שערך לאחרונה לפודקאסט, האנג תיאר קפיצת דרך משמעותית בביצועי המחשוב שצפויה להאיץ את התפתחות הבינה המלאכותית בקצב חסר תקדים. לדברי האנג, החברה מצפה להכפיל ואף לשלש את ביצועי המחשוב מדי שנה בעשור הקרוב.

תחזית זו מהווה קפיצת מדרגה משמעותית ביחס לחוק מור המסורתי, שצפה הכפלה של מספר הטרנזיסטורים בשבב כל 24 חודשים. האנג כינה את הקצב החדש הצפוי "חוק מור היפר-מואץ".

קיראו עוד ב"גלובל"

המשמעות המעשית של תחזית זו היא דרמטית: בתוך מספר שנים בודדות, עוצמת המחשוב צפויה לגדול באופן מעריכי. "כאשר אתה מכפיל או משלש את הביצועים מדי שנה, ההשפעה המצטברת היא אגרסיבית במיוחד," מסביר האנג, המדגיש את ההשפעה המשמעותית של צמיחה מעריכית על פני זמן.

כחלק מההיערכות למהפכה זו, אנבידיה כבר הודיעה בשנה שעברה על שינוי באסטרטגיית הפיתוח שלה. החברה עברה ממחזור פיתוח דו-שנתי למחזור שנתי בהשקת מוצרי מרכזי נתונים מבוססי בינה מלאכותית,. השיפור בביצועים לא יתבסס רק על התקדמות בשבבים עצמם, אלא על שדרוג כולל של כל מערכת המחשוב. האנג מדגיש כי השיפורים יכללו התקדמות בתוכנה, ברשתות התקשורת, באלגוריתמים ובחומרה - גישה הוליסטית שתאפשר את הקפיצה המשמעותית בביצועים.

 

הדוחות האחרונים

אנבידיה פרסמה דוחות חזקים לרבעון השני שהביסו את תחזיות האנליסטים, אך המניה הגיבה בירידות חדות של עד 8% במסחר המאוחר. החברה הציגה צמיחה משמעותית בהכנסות והכריזה על הרחבת תוכנית רכישה עצמית ל-50 מיליארד דולר, אולם המשקיעים התמקדו בסימני האטה מסוימים.

למרות הביצועים המרשימים, ההפתעה החיובית בהכנסות הייתה מתונה יחסית - 5% מעל התחזיות, לעומת ממוצע של 12% בששת הרבעונים הקודמים. בנוסף, שולי הרווח הגולמי ירדו ל-75%, וסימנו ירידה רבעונית שנייה ברציפות, מה שעורר חששות לגבי התגברות התחרות או עלייה בעלויות הייצור.

החברה התייחסה בשיחת המשקיעים לחששות בשוק לגבי ייצור שבב הדור הבא, Blackwell, והבהירה כי אין בעיות בלוחות הזמנים. לפי תחזית החברה, השבב צפוי לייצר הכנסות של "כמה מיליארדי דולרים" כבר ברבעון הרביעי, במקביל להמשך הצמיחה במכירות שבב ההופר הנוכחי.

מנכ"ל החברה, ג'נסן האנג, התייחס לשאלות לגבי רווחיות לקוחות החברה מהשקעותיהם בבינה מלאכותית. הוא טען בביטחון כי ההשקעה בתשתיות אנבידיה מניבה החזר מיידי, וכי העלויות התפעוליות הגבוהות דווקא מעודדות חברות לעבור לשבבים החדשים והיעילים יותר.

אנבידיה ממשיכה לראות פוטנציאל צמיחה משמעותי בטווח הארוך, כשיותר חברות וממשלות מאמצות בינה מלאכותית. האנג הדגיש כי מדינות רבות מתחילות להתייחס לבינה מלאכותית כמשאב לאומי ומפתחות תשתיות עצמאיות.

ענקית השבבים נסחרת כעת לפי שווי של 3.6 טריליון דולר, זאת לאחר שמניית אנבידיה זינקה ב-198% מתחילת השנה וב-197% ב-12 החודשים האחרונים.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    האמיתי 15/11/2024 05:04
    הגב לתגובה זו
    מטורפים שם יתפוצץ להם בפנים
  • נדב נחמייאב 17/11/2024 21:05
    הגב לתגובה זו
    לא ראיתי אותך לפני 10 שנים אומר אותו דבר???.... טוב בנתיים כשכל שנה אמרת שהבועה התפוצץ אני עשיתי ממנה כמה מיליונים ממליץ לך בחום גם לנסות
  • 3.
    הגיון 14/11/2024 21:58
    הגב לתגובה זו
    או כדי למכור אחזקות. כל תוספת כזאת של 50 דולר למנייה היא טריליון דולר לשווי שוק, טריליון דולר!
  • 2.
    בדיחה (ל"ת)
    תות 14/11/2024 20:42
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ב-265 אני מבטיח למכור.... (ל"ת)
    פילי 14/11/2024 20:35
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.