כפול מהסכום שהושקע באפל: מי באמת המניה האהובה על באפט?
ענקית הטכנולוגיה אפל APPLE מהווה 42% או 155 מיליארד דולר מהנכסים המושקעים של ברקשייר האת'ווי. באפט ציין מספר פעמים את אהבתו לאפל ואף אמר שמדובר ב"עסק יותר טוב מכל אחד אחר שברשותי", מה שגרם לו להשקיע 36 מיליארד דולר בחברה מאז 2016. עם זאת, יש מניה שבאפט אוהב אפילו יותר, זאת של ברקשייר BERKSHIRE HATHAWAY B . באפט ויד ימינו המנוח, צ'רלי מאנגר, רכשו מניות בשווי של יותר מ-74 מיליארד דולר מאז 2018, כפול מהסכום שהושקע באפל.
במילים אחרות, באפט השקיע הרבה יותר ברכישת חוזרות של מניות ברקשייר מאשר כל מניה אחרת. רק במהלך הרבעון שהסתיים בדצמבר, באפט נתן אור ירוק לרכישה חוזרת של 3,623 מניות ברקשייר Class A וכ-660,585 מניות Class B, בשווי כולל של כמעט 2.15 מיליארד דולר.
לפני יולי 2018, תוכנית הבייבאק של ברקשייר איפשרה לאורקל מאומהה לקניות מניות של החברה שלו רק במידה והן נסחרו ב-120% מתחת לשווי בספרים ובלא יותר מ-20% מהערך בספרים שדווח ברבעון האחרון. היות ומניית ברקשייר מעולם לא הגיעה באמת לרף הזה, באפט נאלץ במשך שנים "לשבת על הידיים" מבלי לרכוש מניה אחת של החברה.
ב-17 ביולי 2018, המצב הזה השתנה. דירקטוריון ברקשייר החליט לשנות את הקריטריונים לרכישה חוזרת של מניות והגדיר תנאים הרבה יותר קלים: כל עוד ברקשייר מחזיקה בקופת המזומנים שלה בלפחות 30 מיליארד דולר ומניית ברקשייר נתפסת כזולה בעיני וורן באפט וצ'רלי מאנגר, ניתן לבצע רכישה חוזרת ללא כל תאריך סיום או תקרה לרכישה.
- אפל עקפה את הציפיות - אך נחלשה במכירות האייפון ובהכנסות מסין
- בנק אוף אמריקה: אפל תכפיל את הרווחים תוך 5 שנים בזכות ה-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך אפשר לבאפט לרכוש מניות ביותר מ-74 מיליארד דולר במהלך 22 הרבעונים האחרונים.
היות והחברה של באפט לא מחלקת דיבידנד, רכישה חוזרת של מניות היא הדרך הקלה ביותר בה המשקיע יכול לתגמל את ציבור המשקיעים שלו שחולקים את החזון שלו לטווח הארוך. הרכישות החוזרות הללו מגדילות לאט ובהתמדה את ההחזקה בחברה של בעלי המניות ומגדילות את הרווח למניה. עם 167.6 מיליארד דולר בקופת המזומנים נכון לסוף 2023, לבאפט יש די והותר על מנת להמשיך ולרכוש מניות של החברה שלו.
ההשקעה באפל
קיימות המון סיבות מדוע באפט וצוות המשקיעים שלו כל כך אוהב את אפל. זהו אחד המותגים היקרים בעולם, עם בסיס לקוחות שרוכש כל מוצר חדש שיוצא ולא משנה המחיר. מחקרים שנערכו הציגו כי בעלי האייפון נוטים להמשיך ולהישאר עם אפל כאשר הם רוכשים סמארטפון חדש, בעוד הבעלים של מכשירי סמסונג לדוגמה נטו להחליף הרבה יותר פעמים לחברה אחרת. בנוסף, אפל נותרה דומיננטית באופן עקבי בשוק האמריקאי עם נתח של 50%.
ענקית הטכנולוגיה נתקלה בקשיים בתקופה האחרונה, כאשר בין היתר נתקלה בתחרות גוברת בשוק הסיני שנחשב לאחד מהשווקים הגדולים שלה ומפגרת מאחור בפיתוחי בינה מלאכותית, כאשר היא סוגרת פרוייקטים בהם השקיעה מיליארדים ומעבירה משאבים ל-AI על מנת לצמצם פערים מהמתחרות.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
יצרנית האייפון המהווה כאמור יותר מ-40% מתיק ההחזקות של ברקשייר, ירדה ב-12% ברבעון האחרון. בזמן שאפל הגיעה לשיא של כמעט 200 דולר למניה בסוף 2023, היא היוותה כמעט 50% מהפורטפוליו של ברקשייר. זה עומד כעת על איזור ה-40%. בסוף השנה שעברה, ברקשייר החזיקה ב-905 מיליון מניות אפל ששוות כיום 155 מיליארד דולר.
למרות החולשה האחרונה במניית אפל, ברקשייר עדיין מורווחת מאוד על הפוזיציה היות והמחיר הממוצע בו רכשה מניות עומד על 34 דולר למניה. מניית החברה קפצה פי 5 ממחיר הרכישה והניבה לברקשייר רווח של כ-123 מיליארד דולר. החברה של באפט רכשה את רוב ההחזקה באפל בין השנים 2016 ל-2018.
המכתב השנתי למשקיעים
"ברקשייר בנויה להחזיק מעמד לתמיד", כתב באפט במכתב השנתי שלו. המנכ"ל של ברקשייר, בן 93, הדגיש אז את העסקים וההשקעות של ברקשייר, ואת האתגרים של עולם ההשקעות ונפרד אז משותפו צ'רלי מאנגר שנפטר לפני יותר משלושה חודשים.
באפט הדגיש שוב את עקרונות ההשקעה והתכונות הנדרשות: הדגשת הערך של סבלנות בהשקעה, הדגשת תכונות של צוות ניהול טוב, והבנה של ההבדל בין רווח הנקי לרווח התפעולי.
עוד הסביר באפט כי ברקשייר המחזיקה בשווי של 905 מיליארד דולר מתקשה למצוא השקעות אטרקטיביות וגדולות מספיק כדי לעשות את ההבדל. כלומר, כדי לייצר תשואה עודפת משמעותית. הגודל של ברקשייר מהווה עבורה אתגר משמעותי ביצירת תשואות המנצחות את המדדים.
"ישנן רק קומץ חברות במדינה הזו המסוגלות באמת להזיז את המחט בברקשייר, והן נאספו ללא סוף על ידינו ועל ידי אחרים", כתב באפט. "חלקם אנחנו יכולים להעריך, חלקם אנחנו לא יכולים. ואם אנחנו יכולים, הן צריכות להיות במחיר אטרקטיבי. למעשה, מחוץ לארה"ב אין חברות המסוגלות להוות אופציות השקעה משמעותיות. בסך הכל, אין לנו כבר את האפשרות לביצועים מנקרי עיניים".
- 3.איך נסחרים 120% מתחת לשווי? (ל"ת)דד 08/04/2024 09:55הגב לתגובה זו
- 2.בת אל 08/04/2024 01:00הגב לתגובה זוהתחיל לרכוש מניות של יצרניות מזוודות לפני 3 שנים כששמע שנתניהו והדתיים מעבירים המון מזוודות כסף לחמאס, על מנת "להחליש" את הרשות הפלסטינאית, לתפיסתם.
- 1.אידיוט 07/04/2024 23:42הגב לתגובה זולקנות רק אפל . רווח בטוח לאורך זמן.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
דונלד טראמפ; קרדיט: טוויטר"טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה אמר את הדברים אחרי פגישה עם טראמפ; ממה הוא חושש ומה זאת התקפה בשוק המט"ח?
ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, הפתיע עם הצהרה דרמטית לאחר פגישתו עם דונלד טראמפ בבית הלבן: לדבריו, הנשיא האמריקאי הבטיח להגן על הונגריה מפני מתקפות ספקולטיביות, כולל התקפות על המטבע המקומי או הורדת דירוג אשראי.
מה זה בעצם התקפה או ספקולציה בשוק המט"ח? מדובר בפעילות של הזרמת כספים, השקעה גדולה בשוק המט"ח שבה משקיעים, בעיקר קרנות גידור גדולות או בנקים בינלאומיים, מהמרים על תנודות מחירים קצרות טווח בשווקים הפיננסיים, במטרה להשיג רווחים מהירים. בניגוד להשקעה ארוכת טווח, הספקולציה כוללת לעיתים קרובות מכירות בחסר (שורט) של נכסים כמו מטבעות, אג"ח או מניות, כאשר הספקולנטים מצפים לירידת ערך.
בהקשר של מדינה, "מתקפת ספקולציה" או "התקפה פיננסית" מתייחסת למצב שבו קבוצת משקיעים גדולה תוקפת את המטבע או את חוב המדינה באמצעות מכירה המונית, מה שיוצר לחץ על הבנק המרכזי להגן עליו. זה עלול להוביל למשבר מטבע, כמו שחוותה תאילנד ב-1997 או בריטניה ב-1992 ("יום חמישי השחור"), שבו סוחרים כמו ג'ורג' סורוס הרוויחו מיליארדים על ידי הימור נגד הלירה סטרלינג, והכריחו את בריטניה לצאת ממנגנון שער החליפין האירופי. במקרה כזה, הבנק המרכזי נאלץ למכור את רזרבות המט"ח שלו כדי לתמוך במטבע, או להעלות ריבית דרמטית - מה שפוגע בכלכלה, מגביר אבטלה, מפחית השקעות ומעלה מחירים.
אורבן חושש כבר שנים רבות מסורוס ומאשים אותו בפעילות בשוק המט"ח המקומי. סורוס הוא אחד ממתנגדיו הגדולים של אורבן. בהצהרה, סיפר אורבן כי סיכם עם טראמפ על הקמת "חומת מגן פיננסית" שתספק תמיכה אמריקאית במקרה שמערכת הכספים של הונגריה תיקלע לסכנה חיצונית. לדבריו, "אם מישהו ינסה לתקוף את המטבע ההונגרי או לחנוק את הונגריה מהצד הפיננסי, יש לנו פתרון - האמריקאים הבטיחו להגן על היציבות שלנו".
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- מה אמר טראמפ על הסכם נורמליזציה עם סעודיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרקע הפוליטי: בידול מהאיחוד האירופי לקראת בחירות
האמירה של אורבן מגיעה בתקופה רגישה במיוחד עבורו. באפריל הקרוב יתקיימו בחירות פרלמנטריות בהונגריה, והוא שואף לחזק את מעמדו על רקע ביקורת פנימית הולכת וגוברת. בתוך כך, האיחוד האירופי הקפיא מימון של למעלה מ-20 מיליארד דולר למדינה, בטענה להפרות עקרונות של שלטון החוק ושחיתות שלטונית.
