"כנראה שהמעבד החדש לא יספיק בשביל לעזור לאפל להתאושש"
אפל APPLE היא החברה הגדולה בעולם אבל גם היא מתמודדת עם אותם קשיים איתם מתמודדות החברות הגדולות האחרות במשק, גם אם הן קטנות ממנה. עד כה חברות הטכנולוגיה בעונת הדוחות לא הרשימו כל כך כאשר רק סקטור הענן של מיקרוסופט MICROSOFT , Azure, עורר תגובות חיוביות בשוק.
הצפי בשוק הוא שגם אפל תושפע מהגורמים המאקרו כלכליים המכבידים על חברות הטכנולוגיה האחרות וזה ישתקף בדוח הרבעון השלישי שלה שצפוי להתפרסם ביום חמישי לאחר המסחר. האנליסט האמריקני טום פורטה מחברת דוידסון, סקפטי כמו רוב השוק: "החברה מתמודדת עם האטה בביקושים עוד ממגפת הקורונה. השקה של מעבד חדש ואולי סדרה חדשה של מחשבים אישיים כנראה לא תעודד את השוק בנושא הזה".
פורטה השאיר את המלצת הקניה שלו על "ניטרלי" עם מחיר יעד של 180 דולר - אפסייד של 6% לעומת המחיר הנוכחי של המניה שעומד על 170 דולר. עונת הדוחות מצדן של חברות הטכנולוגיה די מאכזבת או לכל הפחות מעורבת. רוב החברות עקפו את צפי האנליסטים אבל בהפרשים קטנים ורק שירות הענן של מיקרוסופט הכה את צפי האנליסטים.
אחד הדברים שמשקיעים ישימו אליו לב במיוחד בדוחותיה של אפל הוא התחזית שלה למכירת מכשירי האייפון - מוצר הדגל של החברה והטלפון הנייד הפופולארי בעולם. עם זאת המשקיעים גם רוצים לשמוע על חידושים אמיתיים בחברה, ובעיקר כאלה בתחום הבינה המלאכותית, כאשר כרגע אפל היא החברה הגדולה היחידה שנמצאת מחוץ למירוץ החימוש הזה. "אנחנו רואים את המניה של אפל נסחרת במכפילים גבוהים ואנחנו מצפים שהענפים העיקריים (בעיקר בתחום מכירת האייפונים) כנראה ימשיכו לדשדש בארה"ב מה שייתן משקל גדול יותר לאירופה ולמדינות אחרות", כתב האנליסט של קיבנק, ברנדון ניספל.
- אפל עקפה את הציפיות - אך נחלשה במכירות האייפון ובהכנסות מסין
- בנק אוף אמריקה: אפל תכפיל את הרווחים תוך 5 שנים בזכות ה-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ניספל גם הוסיף שלחברה יש יסודות מאוד חזקים בקו המוצרים שלה בשביל להיכנס לתחום הבינה המלאכותית, כשהמוביל בהם הוא העוזרת הדיגיטלית סירי שנמצאת במכשיריה של אפל, אבל שלחברה יש מרחב תמרון קטן מדי מבחינת כספים שהיא יכולה להשקיע בתחום אם היא רוצה לשמור על גידול בתזרים המזומנים החופשי.
לאחרונה הודיעה יצרנית האייפון כי תעלה את המחירים עבור כמה מהשירותים אותם היא מציעה, ביניהם: אפל TV, אפל ארקייד ואפל ניוז בארה"ב ובשווקים בינלאומיים נבחרים. מחיר אפל TV יעלה ל-9.99 דולר מ-6.99 דולר. אפל ארקייד עולה כעת 6.99 דולר, לעומת 4.99 לפני כן, בעוד שירות אפל ניוז עלה ל-12.99 דולר לחודש מ-9.99 דולר. גם המחירים לחבילות שכוללות מספר שירותים יחד הועלו. מנויים חדשים יתחילו לשלם מיד את התעריפים החדשים, בעוד מנויים קיימים יתחילו לשלם את התעריפים בעוד 30 ימים.
לפי הערכות האנליסט עמית דריאנני מ-Evercore ISI, העלאת המחירים של אפל היא רק הראשונה והעלאות נוספות צפויות בהמשך. "עליות מחירים הן מנוף שיכול לעזור לאפל בהמשך", אמר דריאנני. "אנו מצפים שאפל תמשיך לעלות את המחיר היות ואפילו במחיר החדש של 9.99 דולר היא נגררת מאחורי המתחרות כמו נטפליקס (15.49 דולר) ומקס (15.99 דולר).
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בדוחותיה השבוע החברה צפויה להציג רבעון רביעי ברצף של ירידה בהכנסות - ברבעון השני דיווחה אפל על הכנסות מאייפונים בסך 39.67 מיליארד דולר לעומת צפי האנליסטים של 39.8 מיליארד דולר. למרות זאת, אפל יכולה לשפר את הלך הרוח סביבה אם היא תספק מסגרת זמן למועד בו תחזור לצמוח. לאפל צפויה דרך קשה בעניין הזה לאור התחזקות הדולר והמצב הכלכלי בסין. "ככל שהזמן עובר אנו מאמינים ששדרוגים במכשיר האייפון 15 יכולים להשפיע לטובה על ההכנסות של אפל. בנוסף טראפיק גדול יותר בחנויות כתוצאה מהשקת משקף המציאות המדומה ומכשירי אייפד ומאק חדשים גם כן יכולים לתרום להכנסות". כתבו האנליסטים.
מנית אפל נסחרת במחיר של 170 דולר ושווי שוק של 2.65 טריליון דולר. מתחילת השנה עלתה המניה ב-36% אבל היא נמצאת באותו מחיר בו הייתה לפני שישה חודשים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
