זיו סגל
צילום: משה בנימין
בלוגסטריט

אביב בשווקים: הגרפים מחייכים לרבעון השני - עם איזה סקטורים כדאי לפתוח אותו?

לאחר רבעון ראשון טוב נשאלת השאלה מה הלאה? לכל ענף וסקטור יש היתרונות והחסרונות שלו והמשקיעים מנסים לחשב מסלול מחדש; ברקע - האזהרות ממיתון והשאלה הגורלית מתי הפד' יחל בהורדת ריבית?
זיו סגל | (12)

סיימנו רבעון. הנאסד״ק הוביל בתשואה חיובית. הדאו הזדנב עם תשואה שלילית. בסך הכל, רבעון חיובי (S&P 500 כממוצע) שמלמד כמה וול סטריט עובדת על ציפיות ולא על היסטוריה / הווה.

אחרי שעקבנו כאן במשך חודשים אחר מגמת העליה ואז הגדרנו אותה כאופקית בציון 55 (נטיה חיובית) ובהמשך הוספנו עוד כמה נקודות בזכות הדאו (ביום רביעי) אנחנו נכנסים באווירה ירוקה לרבעון השני. מבחינת ה״דעות הכלכליות״ המובעות נראה שהקו עובר ממש באמצע. אני קורא מאמרים שאומרים שהדובים ימשיכו לסבול בהמשך ושאפקט ה-FOMO יעזור לשווקים ואני קורא מאמרים שטוענים שהעליות הן המלכודת הכי חזקה שהיתה בהיסטוריה. תראו למשל את שתי הכותרות המצורפות:

בואו נתעדכן עכשיו בתמונת המצב של שלושת המדדים:

ה-S&P 500 חזר מעל לרמות ההתנגדות של קווי המגמה ונראה במצב טוב מאוד להמשך עליות. אפשר כבר להתחיל לחשוב על 4,325 כעל היעד הבא עם תמיכה להגנה ב-4,030.

גם מדד הנאסד״ק 100 נראה בסדר גמור. פרץ את רמת ההתנגדות, ממשיך לשמור על עוצמה והיעד הבא הוא 13,500. מהלך מעל 13,500 יהיה סימן חיובי ביותר.

ואחרון חביב מבין המדדים: הדאו. הדאו הוא המדד החלש כרגע מבין השלושה. אבל, ביום רביעי היה זה הדאו עליו הסתמכתי כאן כשהעליתי את ההסתברות לעליית השוק. תחשבו על זה כמצב בו זה שרץ אחרון מתחיל לדחוף את כולם קדימה. היעד הקרוב שלו הוא 34,000.

הנאסד״ק 100 הוא עדיין המדד החזק מבין השלושה אבל נראה שגם החזקה בקרן עוקבת S&P 500 יכולה להיות טובה מתוך הערכות להתחזקות סקטורים אחרים.

סקטורים

הסקטורים הראשיים החזקים כרגע הם טכנולוגיה - XLK, תקשורת (סקטור עתיר דיבידנד) - XLC וצרכנות קבועה / מחזורית XLP-XLY. את הטכנולוגיה כיסינו באמצעות מדד הנאסד״ק 100 ולצרכנות הקבועה התייחסנו בהרחבה במאמרים האחרונים כך שהיום נסתכל על XLC ו-XLY.

קיראו עוד ב"גלובל"

אם אתם מחפשים.ות קרן סל עם סיכוי לעליה יציבה לאורך זמן, אפשר ו-XLC היא הקרן עבורכם. תוכלו לראות ששינויי העוצמה ביחס ל-S&P 500 אינם תכופים ויש פוטנציאל של ממש לעליה. מהלך מעל 60 דולר יתן עוד סימן חיובי. חשוב לציין שמטא META PLATFORMS היא 20% מהקרן וגוגל GOOGLE גם כן מהווה 20% מהקרן כך שהמונח תקשורת כאן הוא רחב ואולי בזכות המיקס הקרן הזו מעניינת.

גם XLY, קרן הצרכנות המחזורית משתקמת יפה מאד. מתחזקת מול השוק ובונה תחתית חזקה. אמזון AMAZON וטסלה TESLA INC הן האחזקות המובילות בקרן. יוצא לפיכך שאם אתם קונים את שתי הקרנות הנ״ל אתם בונים תיק שיש לו ארבעה יסודות: אמזון, טסלה, מטא, גוגל ומגוון של מניות במשקל קטן יותר.

הזדמנות בענף התעופה

עוד סקטור שכדאי לשים אליו לב הוא סקטור התחבורה ובתוכו ענף התעופה. קרן הסל XTN עוקבת אחרי מניות התחבורה. זוהי קרן קטנה ומפוזרת ואפשר לראות על הגרף את התפתחות מגמת העליה. סביר שתעבור את השיא הקודם ורעיונית, התעוררות סקטור התחבורה היא סימן כלכלי משמח (כמו צרכנות).

קרן הסל JETS מיצגת את מניות התעופה וגם היא נמצאת במצב של הזדמנות רכש. התמיכה מעל קו המגמה היורד והחזרה מעל הממוצע הנע ל-200 יום הם סימן חיובי.

לסיכום: הניתוח הטכני בהחלט מתאים לעונת האביב. נראה שהשווקים מוריקים והתחזקות ענפי הצרכנות היא גם סימן אופטימי. מי שמקבל את התמונה הזו ללא התנגדויות יכול להמשיך לזרום עם המגמות והסקטורים החזקים (תמיד תוך תשומת לב לרמות התמיכה - מבחן שמצוינות כאן. הדגשנו את הנושא הזה בשיחות האחרונות). ביום רביעי נבחן עוד מניות מעניינות.

מי שעדיין בצד של אלו שרואים עתיד אדום וחורפי צריך לשאול את עצמו מה הן הנקודות האדומות שמחכות בעתיד והאם הן לא מבוססות על השלכת העבר. כלומר: להגיד אוקראינה / אינפלציה / ריבית / בנקים זה לא מספיק. אלו הן עובדות שכבר מגולמות בשווקים. העובדה שיש התאוששות למרות הריבית הגבוהה מלמדת שתמונת העתיד הקולקטיבית נוטה לירוק.

האם המציאות, ככל שניתן להגדיר מציאות, תתאים לה? את זה נצטרך ללמוד בהמשך ובכל מקרה זכרו שבכל רגע שעובדה מתפרסמת היא רק יכולה לסגור לנו מעגל (למשל: הנה האינפלציה נחלשת...) אבל התחזיות לעתיד הן שיכתיבו את המגמה.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    חג שמח. דעתך על גרף jet blue (ל"ת)
    נתן 07/04/2023 10:23
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    מה עם התעודה NIKL? (ל"ת)
    עמי 04/04/2023 22:36
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    סמי אסולין 04/04/2023 16:04
    הגב לתגובה זו
    הלוואי שהוא צודק, אבל מקריאה מתקבל רושם שסגל אופטימי מתמיד.
  • ל 06/04/2023 10:07
    הגב לתגובה זו
    גורביץ' גם הוא אייל אך הרבה פחות אופטימי לעת הזו
  • 8.
    אודי 04/04/2023 12:38
    הגב לתגובה זו
    זיו, אם כבר נגעת בנק' אדומות, מה יותר פשוט והוגן לומר כי הדבר שהכי מגולם בשווקים הוא אופציית הפוט שהבנקים המרכזיים מעניקים לשווקים.
  • 7.
    ל 04/04/2023 12:26
    הגב לתגובה זו
    ?
  • 6.
    האם ישנה תעודת סל עוקבת אחרי קזינו (ל"ת)
    04/04/2023 11:55
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    לא הבנתי את בארונס 03/04/2023 14:35
    הגב לתגובה זו
    האם לדעתם צריך לברוח מהשוק?
  • 4.
    זה כל מה שכתבת זה קודם ההודעה של הנפט (ל"ת)
    משה 03/04/2023 12:40
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דוייטצה בנק נופל 03/04/2023 12:31
    הגב לתגובה זו
    ולא ראית סימני קץ מן השמים . מל"ט איראן חדר בצפון ובדרום בדובאי אקספו פתחת רגליים.
  • 2.
    דוייטצה בנק נופל 03/04/2023 12:29
    הגב לתגובה זו
    נחנקת בגז גטו ורשה 80 ואין תשובה ושטיינץ שופטת טובה.
  • 1.
    צח 03/04/2023 12:25
    הגב לתגובה זו
    תודה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".