יאהו
צילום: נתנאל אריאל

יאהו תפטר 20% מכח האדם, יותר מ-1,600 עובדים

כך על פי דיווח בחו"ל וזאת במטרה לצמצם את עלויות הפרסום שלה. המנכ"ל: "המחלקה אינה רווחית". החברה עצמה רושמת הכנסות של 8 מיליארד דולר בשנה; יאהו נכנסה בחודש נובמבר האחרון לשותפות עם טאבולה הישראלית תמורת 25% מהמניות
נתנאל אריאל | (1)

האם יאהו! (yahoo) תפטר כ-20% מכח האדם בחברה, שהם כ-1,600 אנשים? אתר Axios טוען שמנכ"ל החברה אישר את הפרטים. על פי הדיווח, המהלך הוא כחלק מ"ארגון מחדש" של מחלקת הפרסום בחברה. על פי הדיווח יותר מ-50% מעובדי מחלקת הפרסום של יאהו - יותר מ-1,600 אנשים - יילכו הביתה.

עוד על פי הדיווח, מנכ"ל יאהו, ג'ים לנזון אישר את הפרטים ואמר שהפיטורים לא קשורים "לאתגרים פיננסיים, אלא לשינויים אסטרטגיים ביחידת הפרסום" של החברה - כיוון שזו "אינה רווחית" שהוסיף כי הפיטורים יהיו "מועילים מאוד לרווחיות של יאהו באופן כללי", וכי זה יאפשר לחברה "להתפרע" ולהשקיע יותר בחלקים אחרים של עסקיה שהם כן רווחיים. "זו הייתה בעיה ארוכת שנים שמשפיעה על כל וריאציה של החברה הזו... בעיה שהייתה צריכה להיפתר בסופו של דבר" הוא אמר.

יאהו בכללותה נחשבת לחברה רווחית. בשורה העליונה היא רושמת הכנסות של כ-8 מיליארד דולר. 

לדברי Axios, כ-1,000 עמדות יבוטלו כעת, המהווים 12% מסך הקיצוצים המתוכננים ביאהו. 8% הנותרים (או יותר) יתרחשו במחצית השנייה של השנה. המנכ"ל אמנם אמר שהוא לא יכול לספק את המספר המדויק של הקיצוצים העתידיים הצפויים, אך אישר שהמספר הכולל של הפיטורים יסתכם ביותר מ-50% מהצוות הנוכחי של יחידת הפרסום שהם יותר מ-20% מכח האדם של יאהו כולה.

כחלק מהשינויים, יאהו צפויה לסגור חלק מעסקי הפרסום שלה שנקרא SSP שלה, או פלטפורמת צד ההיצע, המסייעת לבעלי אתרים דיגיטליים למכור מודעות אוטומטיות כנגד התוכן שלהם. היא גם תשבית את פלטפורמת הפרסום המקומי שלה, הנקראת Gemini,

במקביל, יאהו רוצה למנף את השותפות החדשה שלה עם Taboola הישראלית, שותפות שפורסמה בחודש נובמבר האחרון, כאשר בתמורה לשת"פ יאהו קיבלה 25% ממניותיה של טאבולה. מדובר על הסכם ל-30 שנה כאשר מבחינת טאבולה זה כמובן הישג גדול. ביאהו מקווים באמצעות השת"פ להגדיל פי 8 את מספר המפרסמים שמתחרים על מיקומי מודעות בנכסים של Yahoo.

בראיון לביזפורטל אחרי חתימת ההסכם אמר אדם סינגולדה, מייסד טאבולה: "מדובר בהכפלה פי 5 של התזרים שלנו. ניצחון לכל מי שעובד איתנו". החברות צופות הכנסות של לפחות מיליארד דולר בשנה שאותו יחלקו ביניהן, כאשר טאבולה תקבל בלעדיות על פרסום המודעות.

לדברי סינגולדה" "אתרי התוכן גם מרוויחים מההסכם כי אם אתה עובד עם טאבולה היום אז בצד השני כל המפרסמים של יאהו קונים גם טאבולה - כלומר מעכשיו יש לך יותר מפרסמים. אנחנו גם נוכל להשקיע יותר בייצור מוצר. אני חושב שבעלי המניות מרוויחים בגדול ואני משתדל להיות צנוע".

קיראו עוד ב"גלובל"

זה בעצם מגיע בגלל אחרי המגבלות של אפל על הפרטיות. איך אתה רואה את עתיד התחום?

סינגולדה: "חשוב להבין, אחרי מה שאפל עשתה בתחום הפרייבסי (פרטיות. נ"א) העתיד של האינטרנט יהיה בעיקרו מבוסס על הקשר – לא יטרגטו אותך כאדם אלא את מה שאתה קורא. יתאימו לך תוכן בהתאם לתכנים שאתה קורא.

"גם מבחינת אתרי התוכן - צריך שיהיה מידע אמין באינטרנט. אני לא רוצה שאנשים יקראו חדשות בטיקטוק או פייסבוק אלא באתרי החדשות".

ובחזרה לדיווח הנוכחי - יאהו סוגרת את עסקי ה-SSP במקום למכור אותו, בין השאר משום שהיא לא רצתה להיות נעולה בהסכם לאחר המכירה שבו היא תיאלץ להשתמש ב-SSP שלה באופן בלעדי. 

יצוין כי יאהו עברה מספר ידיים בעשור האחרון. ענקית התקשורת Verizon רכשה את AOL תמורת 4.4 מיליארד דולר בשנת 2015, ואת יאהו שנתיים לאחר מכן תמורת 4.5 מיליארד דולר ואז מכרה אותן לפני שנה וחצי לקרן ההשקעות הפרטית אפולו ב-5 מיליארד דולר כמו גם גם את עסקי הפרסום הדיגיטלי שלה (4.25 מיליארד במזומן), כך שמבחינתה של וריזון היה מדובר בעסקה הפסדית.

וריזון רכשה את החברות כדי "להכניס חיים במותגים רדומים, שאיבדו גולשים לאורך השנים", אך ביאהו נשאר בסיס שכולל מאות מיליוני חשבונות. היא רצתה להפוך את יאהו להרבה יותר פופלארית אזבל לבסוף ויתרה על כך.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דן 09/02/2023 21:30
    הגב לתגובה זו
    לא לקחת הלוואות מיותרות ....לא לחחליף לרכב חדש וכיו"ב .....תתחילו לשנות את הדיסק !!!
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


טסלה Y   (טסלה)
צילום: טסלה Y (טסלה)

דויטשה בנק מציב את טסלה בראש רשימת מניות הרכב ל-2026 - לא בגלל הרכבים

"השוק יתמקד בבינה מלאכותית, רובוטים ותחבורה אוטונומית - גם אם מכירת רכבים תיחלש", והפתעה - מה מחיר היעד הממוצע למניית טסלה?



מנדי הניג |


עם סיום שנת 2025, דויטשה בנק מפרסם את התחזית השנתית לתחום הרכב ומפתיע עם בחירה לא טריוויאלית: טסלה היא מניית הרכב המומלצת ביותר לשנת 2026. ההמלצה מגיעה דווקא בעיתוי שבו פעילות הרכב צפויה להיחלש, בעיקר על רקע ירידה בלחץ הרגולטורי סביב אקלים, תחרות אגרסיבית בסין ותחזיות קונסרבטיביות למכירות.

אבל האנליסט אדיסון יו, שמוביל את התחום בבנק, כלל לא מתמקד בשורת ההכנסות מהמכוניות. עבורו, טסלה הפכה לחברת טכנולוגיה עמוקה שמתבססת על יכולות ליבה בבינה מלאכותית, תחבורה אוטונומית ורובוטיקה. "במידה והסביבה המאקרו־כלכלית לא תשתנה מהותית, המשקיעים ימשיכו להתעלם מחולשה במכירות רכבים ולמקד את המבט בהזדמנויות הטכנולוגיות ארוכות הטווח", כותב יו.

הערכת השווי שמציג הבנק מחלקת את טסלה למרכיביה. פעילות הרכב, שעדיין מהווה את עיקר ההכנסות בפועל, מוערכת ב־175 דולר למניה. תחום האנרגיה מוערך ב־34 דולר, פעילות הרובוטקסי ב־148 דולר, ותחום הרובוטים האוטונומיים - בו טסלה עדיין נמצאת בשלב ניסיוני - מוערך ב־111 דולר נוספים.

סך הכול מדובר בהערכת שווי של 470 דולר למניה - מחיר יעד שמגלם פרמיה מסוימת, אך לא גבוהה, על פני מחיר השוק הנוכחי, שעומד סביב 445 דולר. אבל מאחורי המספרים מסתתרת תפיסת עולם: יו מעריך שהמשקיעים יעניקו ערך מהותי לפוטנציאל העתידי, גם אם הדרך לרווחים בפועל עוד ארוכה.

מבחינת תחום הרובוטים, יו צופה שטסלה תוכל לייצר מכירות של 55 מיליארד דולר עד 2035. את הערכת השווי הוא מבסס על מכפיל הכנסות עתידי של 22.5 - רמה שנחשבת לגבוהה במיוחד אך לא נדירה כשמדובר בתחומים עם פוטנציאל לשווקים של טריליוני דולרים.