גרי לסקי מנכל ויזה ישראל
צילום: פוטו פראג

חשש מהונאות, טיסות ירוקות: 5 מגמות חדשות בעולם התשלומים לפי ויזה

סקר של Visa מצא כי 91% מהנשאלים מצפים שתשלומים ללא מגע, אבל גם חוששים מהנאות, ומוכנים לשלם יותר על טיסות ירוקות. ומה יקרה לקריפטו? הסקר המלא כאן
איציק יצחקי |

2022 הייתה שנה מסקרנת מאוד מבחינת נושא התשלומים. נושא הקריפטו עלה לכותרות בשל האפשרות לשלם במוקדים רבים בעולם באמצעות המטבע עוד קודם, אבל בשנה האחרונה החלו חברות תשלומים רבות לשכלל את נושא התשלומים. העולם עבר לביט ולפייבוקס ומאז הקורונה - לתשלומים ללא מגע באמצעות הטלפון הנייד.

ההערכה היא כי בשנת 2023 נושא התשלומים יעבור שינוי של ממש. לפי חברת ויזה, הספקית המובילה של כרטיסי אשראי בישראל, יש כמה מגמות שעשויות להפתיע אותנו. הנה 5 מהן:

לטוס, לעשות עסקים ולטייל בעולם

מחקר שנערך לאחרונה על ידי Visa מצא עלייה משמעותית בסך ההוצאות הממוצע למטייל בחו"ל בין יוני לאוגוסט השנה, הן בקטגוריות הקמעונאות והן בקטגוריות תשלומי הנסיעות המסורתיים כמו בתי מלון, מסעדות ובידור. בתחילה הניעו את ההוצאה נוסעים אמידים יותר עם חופשות ממושכות יותר, אך כעת הצמיחה היא חוצת גבולות הן בהוצאות הקמעונאיות והן בהוצאות האחרות על נסיעות והיא מתייחסת לכל תמהיל הנוסעים המתרחב עם משכי טיול גם קצרים יותר וגם תכופים יותר.

בעוד שנסיעות לצרכי עסקים התחדשו חלקית, התיירים מנצלים את המצב ל"דילים" טובים ביעדי העסקים ומשלמים פחות לשהייה במלון, זאת ב-7 מכל 10 ערים יעד עסקים בעולם, בהשוואה ל- 2019. כעת, ההתאוששות בנסיעות היעדים העסקיים ניכרת ותופסת בחזרה את מקומה, אך הצפי הוא שה"דילים" לתיירי הפנאי במחירים מוזלים ימשכו, בעוד שתיירי העסקים ישלמו תמחור גבוה יותר . כך יוכלו המלונות להשלים את הפער ולמלא חדרים בימים פנויים וזמינים.

סביר להניח שעדיין צפויה צמיחה בנסיעות ובהוצאות קמעונאיות אם וכאשר יפתח גם הגבול הסיני. הנתונים של Visa מצאו כי קניות של תיירים זרים התאוששו במלואם ב-63% מתוך -500 היעדים הפופולריים בעולם שנבדקו לפני המגיפה - מספר שצפוי לגדול ב-2023.

 

בילויים ומה שבניהם

בעוד שהשנה נראה יותר תנועה של אנשים יוצאים מהבית לעבודה, לבילויים וכל מה שביניהם, הצרכנים מתמקדים בדאגות לגבי קיימות ושינויי אקלים בהתנהגותם ובדפוסי הצריכה שלהם.

לפי מחקר שנערך לאחרונה מסקיפט ומקינזי, 40% מהמטיילים ברחבי העולם מוכנים לשלם לפחות 2% יותר על כרטיסים לטיסות נטולות פחמן. אך עד כה, ניראה כי רק 14% מהמטיילים אכן עשו זאת. לכן, בשנת 2023, אנו מצפים שככל שתהיה זמינות לסוג טיסה זה כך יגדל הביקוש מצד הצרכן.

קיראו עוד ב"גלובל"

גם נוחות תמלא תפקיד מפתח בבחירות בנות קיימא בחיי היומיום של הצרכן. לדוגמה, היכולת לשלם עבור תחבורה ציבורית באמצעות כרטיס אשראי ללא מגע, כרטיס חיוב או תשלום מראש, או מכשיר התומך בתשלום פירושה שאנשים לא צריכים עוד להשתמש בכרטיסי תחבורה ציבורית ייעודיים, או כרטיס נייר או לחפש מזומן בכדי לשלם.

סקר של Visa מצא כי 91% מהנשאלים מצפים שתשלומים ללא מגע יהיו חלק מחוויית הנסיעה שלהם. אנחנו צופים שתשלום ללא מגע יהפוך לסטנדרט בתחבורה ציבורית – תוך חווית משתמש מכילה, יעילה ובת קיימא יותר עבור נוסעים וחברות ההסעה גם יחד.

בין ינואר לאוקטובר 2022 בלבד סך התשלומים ללא מגע של Visa בתחבורה ציבורית בעולם עבר את מיליארד העסקאות , השנה הקלנדרית תינעל עם יותר מ-1.2 מיליארד עסקאות והחברה אינה צופה סימנים להאטה.

גרסה 3 - BTB

חדשנות בתעשיית תשלומי B2B תתדלק גל נוסף של טרנספורמציה דיגיטלית. משנת 2023 ואילך, נראה את גרסה 3.0 של תשלומי B2B, זו שבה מסחר B2B עולמי הוא כולו דיגיטלי, מאובטח, מהיר, גמיש וחלק. נראה עלייה בתשלומי B2B בנייד, שכן ההעדפה לעסקים להיות מסוגלים לשלם ולקבל תשלום בטלפון עולה, ודיגיטציית תשלומי B2B תניע עלייה ברכישות של מסחר אלקטרוני B2B.

יותר עסקי B2B מאי פעם מספקים כעת תשלומים מקוונים, ו-80% מעסקאות ה- B2B צפויות להיות דיגיטליות עד 2025. הדיגיטציה של התהליך העסקי תמשיך להאיץ עסקאות B2B והצעות משולבות לתשלום ללא שימוש בהמחאות נייר וחשבוניות. לקוחות כבר רואים את היתרונות של שליחת חשבוניות אלקטרוניות וקבלת תשלומים דיגיטליים. יותר ויותר ממשלות מתקדמות בדיגיטציה של תשלומים, וגם בנקים, סולקים ורשתות תשלום ממשיכים להתקדם בעולמות הכרטיסים הוירטואליים. גלגל התנופה של החדשנות ימשיך ככל שהמערכת האקולוגית תספק יותר תכונות ופונקציונליות בכדי לייעל את התשלומים והפעולות של העסקים.

 

חורף הקריפטו

שוקי הקריפטו נחלו תנודתיות במהלך השנה האחרונה. בעוד שלא ניתן לצפות פני עתיד, במהלך חורף-הקריפטו הנוכחי, אנו צופים שחלק מהקונספטים החלשים יותר ימחקו ואילו אלה המתמקדים בגישה מדודה ומותאמת לטכנולוגיות חדשות ימשיכו לבנות פתרונות web3 משמעותיים עבור עסקים וצרכנים. בעקבות הכשלים האחרונים, אנו מקווים שפלטפורמות קריפטו ברחבי העולם יעשו מאמצים כדי להבטיח שהגנות נכונות יושמו במקומן.

בטווח הקצר, אנו רואים התמקדות מתמשכת של ממשלות, בנקים מרכזיים, מוסדות פיננסיים מסורתיים וחברות פינטק בתיכנות מטבעות "פיאט" וטוקניזציה. תשלומים אלה, באמצעות ב-web3  הנראים באופק כוללים הזרמת משכורות, הזרמת מיקרו-תשלומים ותשלומים חוצי גבולות.

אנו רואים מותגים הממנפים את טכנולוגיית ה-NFT כדי לבנות חוויות דיגיטליות חדשות, תוך פתיחת פוטנציאל למסחר, תשלומים ותוכניות נאמנות / מועדוני לקוח. חוויות אלו מתרכזות לרוב ביצירת אוואטרים ייחודיים, פריטים דיגיטליים הנלווים לפיזיים ועוד. בשנה הקרובה, אנו מצפים שהמגמה הזו תואץ ככל שהמותגים מחפשים להעמיק את מערכות היחסים וההתקשרויות שלהם עם הלקוחות. קיים כאן פוטנציאל לעוד חוויות מסחר, תשלומים, הטבות ותוכניות נאמנות חדשות בין צרכנים למותגים.

 

הרמאים מסתגלים לעולם ההיברידי

ככל שהעולם מאמץ יותר ויותר אורח חיים היברידי של בית-עבודה, גם הרמאים עומדים בקצב ומתאימים את הטקטיקות שלהם למקום שבו אנחנו שוהים תוך שהם מוצאים דרכים חדשות להונות אותם. עם החזרה המהירה לטוס ולטייל, סביר להניח שנמשיך לראות עלייה בהונאה חוצת גבולות. סקר שנערך לאחרונה ב-Visa מצא שיותר ממחצית (58%) מהמטיילים שנסקרו דיווחו שהם מודאגים מהאפשרות של הונאה בכרטיסי האשראי או החיוב שלהם בזמן נסיעה.

אולי האיום החדש ביותר שצץ הוא תעודות זהות סינתטיות - רמאים מרכיבים דמות חדשה נטו מרסיסים של רכיבי זהות שונים. אנו מצפים שעסקים קטנים ימשיכו להיות יעדים, להונאה מכיוון שלעתים קרובות אין להם את המשאבים או הידע לתעדף כלי אבטחה ואמצעי הגנה אחרים.

כל זה ביחד אומר שהביטחון והאמון יישארו קריטיים. פריצות דרך בטכנולוגיות אימות הדור הבא של ההגנה על משתמשים כמו EMV 3D Secure (EMV 3DS) עוזרות להפוך את המסחר האלקטרוני העולמי למאובטח בזמן אמת. שיטות תשלום דיגיטליות או כרטיסים וירטואליים ימשיכו לעשות את זה קל יותר ובטוח יותר -מרכישת כרטיסי טיסה ועד פיצול תשלום החשבון במסעדה. עסקים גם יהפכו מודעים יותר לחשיבות ההשקעה בכלי אבטחה למניעת הונאה, וכפוליסת ביטוח שתסייע בהקטנת הנזק במקרה של פריצת אבטחה.

 

לסיכום: העולם במעבר

בעוד המעבר לדיגיטל כבר בעיצומו – תוך שהואץ במהלך שנות המגיפה - רבים עדיין נותרים מחוצה לו כמו למשל  29% מהמבוגרים במדינות המתפתחות שאינם קשורים מערכת הפיננסית הפורמלית, ו-43% מהמבוגרים בכלכלות המתעוררות המסתמכים אך ורק על מזומן. כאשר 70% מהערך החדש שנוצר בכלכלה העולמית יתבסס על רווחי פרודוקטיביות מאימוץ טכנולוגיה דיגיטלית, יש עדיין הרבה עבודה לעשות.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.