טראמפ, הבית הלבן, ארה"ב
צילום: יח"צ

טראמפ רצה לקנות נפט ב-24 דולר לחבית ונחסם - ביידן ישלם 80 דולר

ממשל ארה"ב משך כמות שיא של חביות ממאגרי הנפט האסטרטגיים, ויצטרך למלא אותם במחיר הנוכחי, הגבוה בהרבה משהיה במארס 2020 ? הדמוקרטים התנגדו לרכישה אז כדי "לא לחלץ את חברות הנפט הגדולות"
דור עצמון | (12)

ממשל ביידן שוקל למלא את מלאי הנפט האסטרטגיים של ארה"ב כשהנפט יירד מתחת ל-80 דולר לחבית - אחרי שלפני שנתיים חסמה מפלגתו של הנשיא הנוכחי את הצעתו של הנשיא הקודם, דונלד טראמפ, למלא את אותם מלאים בשליש מהמחיר הזה.

במארס 2022 הורה הנשיא ג'ו ביידן על הוצאת 180 מיליון חביות נפט – כמות שיא – מהמאגרים האסטרטגיים, כדי להתמודד עם המחסור באספקת הנפט ובעליית מחירי הדלק שנבעו מפלישתה של רוסיה לאוקראינה. עתה, מקורות מדווחים כי כדי להגן על תעשיית הנפט האמריקאית, מבקש הממשל למנוע קריסה במחירי הנפט הגולמי.

מגיפת הקורונה, במארס 2020, עצרה את הביקוש בשוק הנפט. בשל מחסור במקומות לאחסון הנפט שכבר נשאב, נפל מחירו מתחת ל-0, באחד האירועים המוזרים בהיסטוריה של שוק האנרגיה. כשמחיר הנפט התאושש ל-24 דולר לחבית – שעדיין היה המחיר הנמוך זה עשורים – הציעו הרפובליקאים לרכוש חביות בכ-3 מיליארד דולר עקב שער הדולר כדי למלא את המאגרים כחלק מחבילה של טריליוני דולרים לתקצוב תמריצים בזמן המגפה.

מנהיג הדמוקרטים בסנאט, צ'אק שומר, פעל נגד ההצעה בטענה שהיא היוותה "חבילת חילוץ לחברות הנפט הגדולות". ההחלטה הזו עלתה למשלמי המסים האמריקאים מיליארדי דולרים, שכן מחיר הנפט הנוכחי הוא כ-88 דולר לחבית לאחר שכבר האמיר ל-120 דולר לחבית השנה. למאגרי הנפט האמריקאיים חסרים עתה מיליוני חביות.

במארס 2020, המאגרים - שיכולים להחזיק כ-727 מיליון חביות - הכילו 634 מיליון חביות. לאחר כמויות שיא שנמשכו ממנו החודש, ירד המאגר ל-442 מיליון חביות, הרמה הנמוכה מאז 1984.

הדיווח מיום שלישי האחרון לפיו הבית הלבן מתכנן לרכוש נפט כדי למלא את המאגרים, הקפיץ את מחיר הנפט הגולמי ב-3 דולר לחבית. מתחילת 2022 עלה מחיר הנפט הגולמי ב-18%.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    שמחה 17/09/2022 15:14
    הגב לתגובה זו
    החזיר לארה״ב את הגאווה וידע להעמיד את אירופה במקום השמאל בליווי התשקורת והרשתות החברתיות דאג לו להראות לא טוב ולהזיז אותו ולגנוב את השלטון מזכיר איזה מדינה עלומה במזרח התיכון עכשיו כולם אוכלים את החרא שבישלו אך אף אחד לא מוכן להודות בטעות גם בארץ
  • אלון 17/09/2022 20:50
    הגב לתגובה זו
    ללא ספק
  • 6.
    משה 17/09/2022 14:01
    הגב לתגובה זו
    מחיר הנפט והאנרגיה יעלו עוד בתחילת החורף מי שלא יתכנן נכון ישלם המון
  • 5.
    גולדפינגד 17/09/2022 12:53
    הגב לתגובה זו
    ככה זה שהחלטות כלכליות מתקבלות מטעמים פוליטיים. ראה ערך נתניהו ולימודי ליבה
  • 4.
    רועי 17/09/2022 11:30
    הגב לתגובה זו
    שום פעולה שהוא עושה לא נכונה,אם היו לוקחים ילד ונותנים לו לקבל החלטות היו לו אחוזי הצלחה טובים יותר.
  • 3.
    לילי 17/09/2022 10:02
    הגב לתגובה זו
    ללא השקעה חדשה מחירי האנרגיה עולים . הנהנים הם אלו שהשקיעו .
  • 2.
    שמאל= עליות מחירים, פיגועים, שחיתות (ל"ת)
    אור 17/09/2022 04:56
    הגב לתגובה זו
  • מושחתיהו 17/09/2022 12:48
    הגב לתגובה זו
    כשלא רוצים להשפט על שחיתות זה לא אומר שאין שחיתות
  • תסתכל במראה 18/09/2022 12:53
    כשמטייחים כל שחיתות שמאלנית ומדליקים פרוז'קטורים על כל סיגר מהימין = שחיתות משפטית-פוליטית
  • 1.
    ביידן יודע מה הוא עושה, נא לא להפריע!... (ל"ת)
    Siv 16/09/2022 21:17
    הגב לתגובה זו
  • בן אלף כספית 17/09/2022 11:04
    הגב לתגובה זו
    המומיה רק הורסת את כדור הארץ ..הבן של המומיה שידל לזנות ופתח פתח להפיכת השילטון באוקראינה..הבן של ביידן הנבל הקים 2 חברות האחת אוקראינית.והשניה בסין.המטרה הפיכה שילטונית פרו רוסית לזלנסקי פרו אמריקאי.והישתטון על מכרות הזהב הלבן העולמי המינראל ליתיום
  • פוליטיקה היא דבר מסריח אבל אזרחי העולם כבר התרגלנו 16/09/2022 21:49
    הגב לתגובה זו
    פוליטיקה היא דבר מסריח אבל אזרחי העולם כבר התרגלנו לריח
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social