קורונה חיסון מרק MERCK
צילום: צילום מסך אתר MERCK

מרק בשיתוף פעולה בסכום של עד 3.7 מיליארד דולר בתחום חיסוני ה-mRNA

150 מיליון דולר יושקעו בשלב זה בסטארט אפ הרפואי של יוצא MIT ו-3.5 מיליארד דולר בהתאם לאבני דרך של החברה המציגה טכנולוגיה שונה מהמקובל בתחום, אולם החברה עדיין לא הגיעה אפילו לשלב הקליני עד כה
גיא טל |

ענקית התרופות מרק MERCK & COMPANY לא השתתפה במירוץ אחר חיסון ה-mRNA בזמן מגיפת הקורונה, אולם כעת, אולי באיחור מסויים, היא מצטרפת לתחום עם עסקה בגובה 3.7 מיליארד דולר עם חברת הביוטק הפרטית מקמברידג' Orna Theraputics בנוגע לשיתוף פעולה בפיתוח חיסונים ותרופות המבוססות על העיקרון הזה. 

לחברה טכנולוגיה מעט שונה אותה היא מכנה oRNA שכוללת סלילי mRNA בצורה מעגלית ולא ליניארית כמקובל. לדברי החברה הטכניקה הזו פועלת טוב יותר כתרופה. הטכנולוגיה מבוססת על פיתוחי המדען דניאל אנדרסן מ-MIT שהיה אחד מהחלוצים בתחום ה-mRNA. מרק משקיעה בחברה 150 מיליון ועד 3.5 מיליארד דולר בהתאם לעמידה באבני דרך. לפי תנאי החוזה אורנה משמרת את זכויות הפטנט ותמשיך לעבוד באופן עצמאי על התוכניות שלה. לדברי החברה שיתוף הפעולה יכלול "מספר תוכניות, כולל חיסונים ותרופות בשטח המחלות הזיהומיות והאונקולוגיה". 

בעבר מרק הייתה מעורבת כבר בהשקעות בתחום ה-mRNA כשהשקיעה עוד בשנת 2015 בחברת מודרנה  MODERNA בתרופות שונות המבוססות על העיקרון, חלק מהתוכניות הללו עדיין פעילות. אולם מאז הפריצה של הטכנולוגיה לתודעה עם החיסונים לקורונה החברה הייתה די פאסיבית בתחום עד כה, זאת לעומת המתחרות כמו Sanofy GLAXOSMITHKLINE PLC או פייזר PFIZER שפעילות בתחום או נכנסו לתחום לאחר הפריצה, אולם כעת המצב הולך להשתנות.

הטכנולוגיה של אורנה עדיין מוקדמת. ייתכן שהיא מהווה התקדמות ביחס לטכנולוגיה המוכחת הנוכחית, אולם יש לזכור שהיא עדיין ניסויית ויש אפשרות סבירה שלא תגיע לכדי מוצר מסחרי. החברה הציגה נתונים פרה קליניים שלדבריה מוכיחים את הפוטנציאל של הגישה הזו, אולם אף אחד ממוצרי החברה עדיין לא הגיע לשלב הפיתוח הפרה קליני. הכל עדיין בשלב המכונה "גילוי". 

הידיעה מגיעה על רקע הספק בשוק בנוגע לעסקת הרכישה של חברת Seagen (סימול: SGEN), בשווי 40 מיליארד דולר אותה הציעה מרק. ההצעה לרכוש את מניות החברה  במחיר של 200 דולר הגיעה כאשר מחיר המניה בשוק היה 180 דולר ביולי האחרון, אולם מאז ירד מחיר המניה ל-168 דולר, מה שמעמיד בספק את הקניה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social