בוקינג: הכתה את תחזיות האנליסטים בשורה העליונה והתחתונה; עולה 4%
סוכנות הנסיעות ההולנדית BOOKING HOLDINGS (סימול: BKNG) מדווחת הבוקר כי סך כל הכנסות החברה מהזמנת מקומות לינה בפלטפורמה שלה הסכמו בכ-27.3 מיליארד דולר במהלך הרבעון הראשון של שנת 2022, הנתון הגבוה ביותר עליו דיווחה החברה בתולדותיה ולעומת 11.94 מיליארד דולר ברבעון המקביל. סוכנות הנסיעות דיווחה הבוקר על תוצאות שהכו את תחזיות האנליסטים עבור השורה העליונה והתחתונה והחברה ציינה כי היא נמצאת כעת בהכנות עבור "עונת טיולים עמוסה במיוחד בקיץ הקרוב." בתוך כך דיווחה החברה על רווח מתואם של כ-3.9 דולר למניה, זאת לעומת הפסד של 5.26 דולר למניה ברבעון המקביל. הכנסות החברה הסתכמו בכ-2.7 מיליארד דולר, זאת לעומת 1.14 מיליארד דולר בתקופה אשתקד. תוצאות אלו הכו כאמור את צפי האנליסטים, כאשר התחזיות עמדו על רווח מתואם של 0.85 דולר למניה על הכנסות של 2.53 מיליארד דולר. "חרף סביבה מקרוכלכלית בלתי צפויה, המשכנו לצפות בגדילה המואצת של שוק התיירות ברחבי העולם בתקופת הדוח הנוכחי", מסר מנכ"ל החברה, גלן פוגל. תוצאותיה החזקות של בוקינג מגיעות לאחר שמוקדם יותר השבוע דיווחה חברת התיירות האמריקאית EXPEDIA INC (סימול: EXPE) על תוצאות חיוביות גם היא, כאשר זו מסרה כי נתון הזמנות הברוטו אצלה הסתכם בכ-24.4 מיליארד דולר, גידול של 58%. חרף עובדה זו, נפלה אקספדיה בכ-16% לאחר פרסום הדוחות. לאחר הדוחות, אנליסטים בבנק ההשקעות האמריקאי J.P Morgan מסרו כי הם שומרים כעת על המלצת הקנייה אותה העניקו למניה בעבר, זאת לצד מחיר יעד של 2,900 דולר למניה (על פני מחיר סגירה אחרון של 2,103 דולר למניה), אפסייד של 38%.

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.