עדי ברזילי ושחר כרמי
צילום: ביזפורטל
TV

"החברות הגדולות בנאסד"ק עלולות לרדת עוד 10% ואפילו 20%"

"אנחנו עדיין בעיצומן של הירידות" מזהיר שחר כרמי, אנליסט טכנולוגיה בפסגות. הוא מנתח את אנבידיה לקראת הדוחות הלילה: "יכולה להרוויח בגדול מתחום המטא"; גוגל "במכפילים נוחים יותר"; וטסלה "גם אם היא תרד ב-50% היא עדיין תהיה יקרה" - צפו בראיוןTV

עדי ברזילי | (13)

"אנחנו עדיין בעיצומן של הירידות" אומר שחר כרמי, אנליסט טכנולוגיה בפסגות "התחלנו לראות תיקון במכפילים בחברות הצמיחה, אבל גם החברות הגדולות יכולות להיפגע משמעותית ולתקן כלפי מטה 10% ואפילו 20%".

בנוסף כרמי מנתח 3 חברות ענק בתחומים שונים - חברת השבבים אינבידיה NVIDIA COR שמדווחת הלילה אחרי המסחר, ענקית החיפוש גוגל  GOOGLE ויצרנית הרכב החשמלי טסלה TESLA INC . צפו בראיון המלא:

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    גל 18/02/2022 16:01
    הגב לתגובה זו
    ברגע שאתם תפםיקו אם הכחבות הכל יסתדר. אתם זה אלה שמלחיצים את המשקיעים, זה בדיוק כמו הפוליטיקאים.
  • 11.
    ש 17/02/2022 13:18
    הגב לתגובה זו
    1.יש יותר זמן פרסומות מכתבה בפועל. גועל נפש. 2. החברות אכן מאוד יקרות. מצד שני הן נתנו תשואה מדהימה בשנתיים האחרונות. רק dollar cost average
  • 10.
    בן 17/02/2022 08:11
    הגב לתגובה זו
    הוא אומר את דעתו המקצועית. הוא מניח שעלולה להיות צניחה. תעשו מה שבא לכם. מה זה התגובות השליליות האלה עליו? לא מתאים לכם לשמוע אל תשמעו.
  • 9.
    חי בסרט 17/02/2022 02:39
    הגב לתגובה זו
    חוץ מהבורסה פח פה שאתה יכול לכלל על מניות ואולי זה יזיז אחוז 2 בעולם אין לך שום השפעה סתם אתה רושם עוולות יעלוב
  • 8.
    אנליסט 16/02/2022 21:47
    הגב לתגובה זו
    זאת לא החברה הכושלת שלא הצליחה להשיג תשואות ללקוחות שלה ??..אנליסט...מה הוא מבין בחברות בחול או בטכנולוגיה בכלל ?הוא איש טכנולוגי ?...עוד אפס .
  • 7.
    זה מאוד משתלם לזרוע פחד בשוק. (ל"ת)
    אבי 16/02/2022 20:25
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    עלול.כף או כך יעלה חזרה וימשיך לשבור שיאים (ל"ת)
    דניאל 16/02/2022 18:21
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    דן 16/02/2022 18:05
    הגב לתגובה זו
    גל ראשון קטלני יוצא לדרך , תוך 10 ימי מסחר המדדים יאבדו עשרות רבות של %.....וזה מנה ראשונה .
  • 4.
    אני 16/02/2022 17:28
    הגב לתגובה זו
    המתראיין המכובד אני בטוח שוא מושקע בפטם כל המניות שהסכר זוכות בהמלצות קניה אני מושקע בכל המניות שהשכיר ואני עוקב וכל יום ממליצים הרוב על קניה כמעת ואין המלצות מכור
  • 3.
    אמינות של מגדת עתידות (ל"ת)
    אור 16/02/2022 16:49
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    . 16/02/2022 16:49
    הגב לתגובה זו
    מקסימום שאתה יודע לספור ולהגדיר...רוצה להגיד שאתה בחור נבון..אך טרם קראתי כתבתך או לא שמעתי...אעשה זאת בהמשך כמובן..התרגל חברנו למספרים כמו 60..70..80..אחוזים ומשם קריסה.
  • 1.
    אם מר כרמי כל כך בטוח בדבריו שיקנה אופציות PUT (ל"ת)
    מורה נבוכים 16/02/2022 16:35
    הגב לתגובה זו
  • אני קניתי והרבה... (ל"ת)
    פוטין 17/02/2022 19:00
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.