גנסן הואנג אנבידיה
צילום: אנבידיה

יום לדוחות: פיפר סנדלר צופה שאנבידיה תכה את הצפי; המניה קופצת 9%

בפירמה שוחחו עם חברות שתיארו בפניהם טרנד חזק בתחום חוות השרתים, ועל כן הצפי הוא שהסגמנט הזה יהיה אחראי על הרבה מההכנסות. הם צופים הכאה משמעותית של תחזיות השוק ברווח וההכנסה שילוו בעליית המניה - על כן המשקיעים קונים כבר היום.
איתי פת-יה |

מחר (רביעי) אחרי נעילת המסחר בוול סטריט תפרסם ענקית המעבדים הגרפיים  NVIDIA COR (NVDA) את דוחותיה לרבעון הרביעי של 2021 – וכבר היום היא מזנקת במסחר ב-8%. המשקיעים רוצים להקדים את הביקושים שצפויים להיווצר למניה לאחר פרסום התוצאות. למה הם חושבים שצפויים כאלה? כי בפירמה פיפר סנדלר סבורים כך. בפרסום שהוציאו למשקיעים מוקדם יותר היום כללו את התחזית הזו.

בפיפר צופים "הכאה משמעותית" של תחזית הקונצנזוס של האנליסטים בשוק באשר לדוחות, ובעקבות זאת את עליית המניה כאמור. וכך כותב האנליסט הארש ו. קומאר: "בסך הכל הביקוש למעבדים של החברה צפויים להמשיך להיות חזקים בשוק הגיימינג, בהתחשב באימוץ של מעבדי סדרת RTX עם יכולות ניתוב הקרניים".

ניתוב קרניים? כן, באנגלית זה נקרא Ray Tracing, וזו הטכנולוגיה שעוזרת למשחקי וידאו, בגרסתם למחשב, להציג את קרני השמש בסביבת המשחק הוירטואלית כמעט כאילו היו אמיתיות. בעיני הגיימרים זה "נראה וואו" ועל כן יותר ויותר מהם רואים במעבדים הללו של אנבידיה סטנדרט וקונים אותם. בסוף זה מתרגם לשורה העליונה, ועל זה מתבססים בפיפר סנדלר.

"בעינינו", ממשיכים בפירמה, "נדמה שהצמיחה הזו רק בשלביה המוקדמים או האמצעיים לכל היותר מבחינת עקומת הצמיחה – ואין סימנים לירידה באספקה בטווח הקרוב, כך שהדבר מספק תפאורה יפה לסגמנט הגיימינג בעסקים של אנבידיה". בעיניו, הביקושים הם לא השאלה אצל אנבידיה, אלא האספקה – וזו אינה "אישיו" כפי שקראתם. עוד הוא כותב שמהבחינה הזו החברה בעמדה טובה משל מתחרותיה.

ולא על הגיימינג לבדו בונה הסקירה הזו: "באשר לדאטה סנטרים, שמענו מכמה חברות שהטרנד (סביב מעבר לסביבת עבודה בענן ושימוש בחוות שרתים – א.פ) הוא חזק מאד, ואנבידיה עתידה להרוויח מזה. אנו מאמינים שהמגזר הזה יהיה אחראי להרבה מההכנסות, מה שיתרגם להבסת תחזיות השוק הן בשורה העליונה והן בזו התחתונה". עוד לדעת הכותב, אותו סגמנט יציג ברבעון הנוכחי צמיחה של 7.5% על פני זה שנראה מחר לאחר הנעילה - ואם יפתיע עוד יותר אז צמיחה דו ספרתית.

הרבעון עליו תדווח החברה מסתיים בסוף ינואר (ולא בסוף דצמבר), וקומאר מעריך שנראה בו צמיחה של 4.3% בכלל ההכנסות למול ההכנסות ברבעון שקדם לו, זה שהסתיים בסוף אוקטובר. אז, אמבידיה הכניסה 7.1 מיליארד דולר, לעומת צפי בשוק ל-6.83 מיליארד דולר. הרווח המתואם הסתכם ב-1.17 דולר למניה, גם כאן מעל הצפי ל-1.1 דולר למניה.

בשונה מהעונתיות בשוק הגיימינג, לפיה הרבעון הנוכחי של אנבידיה, לאחר הכריסמס בו מתחדשים במשחקים ומשדרגים את המחשבים, הוא רבעון חלש, קומאר מצפה למצוא בדוחות מחר העלאה של התחזית לגביו. קומאר אשרר את ההמלצה שלו על המניה בדרגת "תשואת יתר" עם מחיר יעד של 350 דולר למניה, אפסייד של 44.2% על שער הבסיס היום.

קיראו עוד ב"גלובל"

בפירמה Truist כתבו שההשקעה של החברה בבינה מלאכותית אמורה להביא גם את המנהלים באנבידיה לשפר תחזיות קדימה, וגם את האנליסטים המסקרים לעשות כך בהתאם, מה שיקפיץ את מחיר המניה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)

החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי

החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל. 

שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.

ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.

מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?

השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.

השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.

במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.