ביונד מיט
צילום: gettyimages
זרקור

ביונד מיט זינקה 200% מהשפל במארס האחרון - האם זה יימשך?

חברת תחליפי הבשר נכנסה לשוק הסיני ונהנית מהתייקרות הבשר על רקע הקורונה - התוצאות ברבעון הראשון היו טובות והמניה זינקה. ההמשך תלוי בעיקר בקצב הצמיחה העתידי ובכניסה של מתחרות
עמית נעם טל | (8)
נושאים בכתבה ביונד מיט

באווירה הנוכחית בשווקים הפיננסים ובפרט בוול סטריט, המשקיעים אוהבים להתמקד בעיקר בחברות המציגות צמיחה חזקה, גם אם השורה התחתונה עדיין לא נראית מושלמת. הסיבה היא פשוטה - צמיחה היא הבסיס לרווחים עתידיים. מי שלא צומח "הולך אחורה", מי שצומח - יש לו פוטנציאל להגדיל רווחים בהמשך. מי שצומח בתקופת משבר הקורונה אז בכלל כל הכבוד לו - "הוא שווה".   

חברות צמיחה הפכו בקורונה לאטרקטיביות יותר (יחסית מבעבר). רואים את זה גם בחברות ישראליות כמו וויקס (סימול:WIX) ופייבר (סימול:FVRR) ואחרות, וזה בלט בתקופה האחרונה במניית תחליפי הבשר ביונד מיט (סימול:BYND).

לאחר קריסה של 60% בתחילת חודש מארס, ביונד מיט הפכה לאחת המניות החמות ביותר בוול סטריט כאשר היא משלימה עליות של קרוב ל-200% מהשפל' למחיר של 135 דולר - שווי של 8.5 מיליארד דולר. אמנם מדובר בשווי הרחוק משמעותית מהשיא שנקבע ביולי שעבר, אך מדובר בשווי שוק גבוה אם מסתכלים לפי "הכלים הסטנדרטים". 

צמיחה כאמור היא מרכיב בולט בחברה. החברה דיווחה מוקדם יותר החודש על הכנסות של 97.1 מיליון דולר - עלייה של לא פחות מ-141% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, והרבה מעל ציפיות האנליסטים, כאשר נתון בולט היה האצה במכירות לפרטיים.

לנוכח פעולות החברה בתקופה האחרונה, קשה לראות כיצד החברה לא תמשיך להציג נתוני צמיחה גבוהים במיוחד ברבעונים הקרובים. לדוגמה - החברה הודיעה בתקופה האחרונה על כניסה לשוק הסיני, עם שיתוף פעולה של סטארבקס.

במקביל, החברה מתכננת לנצל את הקפיצה במחירי הבשר בארה"ב בעקבות המחסור בתקופה האחרונה שנגרם מנגיף הקורונה, כאשר הדיווחים האחרונים מצביעים כי החברה צפויה להשיק מבצעים חדשים לקראת סוף החודש במטרה למשוך קהל חדש. 

למרות הצמיחה החזקה, החברה צפויה להמשיך להציג נתונים חלשים בשורה התחתונה, במהלך הרבעונים הקרובים. ברבעון הנוכחי צפויה החברה להציג הפסד של 0.06 דולר למניה,  וברבעון הבא החברה צפויה להציג רווח של 0.01 דולר למניה בלבד.  נתונים כאלה לא מרגשים את המשקיעים כאמור בסביבה הנוכחית - חלומות וצמיחה גדולה הם הדברים העיקריים שנלקחים כעת בחשבון. 

קיראו עוד ב"גלובל"

למרות נתונים אלו, האנליסטים בשוק עדיין לא מעדכנים את האנליזות למניה, כאשר מחיר היעד הממוצע של האנליסטים כעת עומד על 90 דולר למניה, מתחת למחיר הנוכחי של החברה. נציין בהקשר זה כי מחיר המניה נראה יקר "בסטנדרטים הרגילים". עם זאת, ההיסטוריה מצביעה כי יש לקחת בערבון מוגבל תחזיות אלו והם יתעדכנו עם המניה תמשיך  לזנק. 

אחד מהאנליסטים שכן שינה את תחזיותיו בימים האחרונים הוא פיטר סאלח מ-BTIG, שמעניק כעת מחיר יעד של 173 דולר למניה. סאלח מסביר כי "המטרה המוצהרת של החברה היא להתמודד עם תעשיית הבשר העולמית. שוק של 1.4 טריליון דולר. אימוץ מוצרי ביונד מיט ע"י לקוחות חדשים יהיה מפתח להצלחה ארוכת טווח. אנו מצפים שהחברה תתרחב  לקטגורית חלבון נוספות". 

אז צמיחה יש, פוטנציאל יש, כיוון ומובילות שוק יש. רווחים - אין. ולמרות שזה לא פקטור אצל משקיעים - המניה כבר עלתה 200% מהשפל. זה עשוי להרחיק משקיעים שחוששיים לקנות במחיר יקר. אז כל אחד יעשה את שיעורי הבית שלו, בינתיים ביונד מיט נראית כאחת מהחברות שמצליחות דווקא ליהנות מהקורונה. השאלה העיקרית היא האם הצמיחה תימשך ויותר מדויק - מה יהיה קצב הצמיחה בהמשך. האנליסטים מצפים להכנסות של 453 מיליון דולר השנה ו-678 מיליון דולר בשנה הבאה. שורת ההכנסות היא הקריטית ביותר למשקיעים. אם החברה תמשיך להכות בשורה העליונה השוק ימשיך ככל הנראה להתלהב. 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    טעים מאוד ובריא לא מרגישים הבדלים בין בשר רגיל לבינוד מיט (ל"ת)
    יוחנן 24/05/2020 12:17
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    המון קלוריות. כל המבורגר כ-300 קלוריות!!!!! (ל"ת)
    שנח 21/05/2020 10:24
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ידיעה נחמדה מאד (ל"ת)
    רנה 21/05/2020 07:52
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מעל 100$ כרגע יקר (ל"ת)
    אחי 21/05/2020 06:38
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רחל 20/05/2020 17:39
    הגב לתגובה זו
    מחיר יקר מאוד שתי קציצות קטנות 40 שח במבצע 30 שח חייבים להוריד מחיר
  • 3.
    מיט טק ביונד מיט 20/05/2020 14:53
    הגב לתגובה זו
    מיט טק ביונד מיט
  • 2.
    מה עם כיל (ל"ת)
    תתליפי בשר 20/05/2020 13:10
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    וורן באאפט 20/05/2020 12:05
    הגב לתגובה זו
    ויעבור לתחליפים מבוססי סויה כמו של ביונדמיט. בלי הורמונים ואנטיביוטיקה שמזריקים לפרות!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית

רן קידר |
נושאים בכתבה נפט גז טראמפ

ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.

הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.

ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".

המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.

אלפי מקומות עבודה חדשים 

האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.