רנו אוסטרל
צילום: ביזפורטל

יצרנית הרכב הצרפתית צוללת 16% - מה הסיבה?

הורדת תחזיות ל-2025, תזרים מאכזב, מינוי מנכ"ל זמני ולחץ גובר מהתחרות הסינית - כל הסיבות לצניחה החדה במניית רנו

אביחי טדסה |
נושאים בכתבה רנו

מניית רנו נופלת בכ-16% במסחר בבורסת פריז, כשהיא נוגעת בשפל שנתי חדש ורושמת את היום הגרוע ביותר שלה מאז מרץ 2020. זאת לאחר שהחברה הודיעה על עדכון כלפי מטה בתחזיות לשנת 2025, לצד מינוי מנכ"ל זמני בעקבות התפטרות פתאומית של המנכ"ל הקודם, לוקה דה מאו.


החברה עדכנה כי היא צפויה להציג השנה שיעור רווח תפעולי של 6.5% בלבד, לעומת תחזית קודמת של לפחות 7%, והורידה את תחזית התזרים החופשי לשנה כולה ל־1-1.5 מיליארד אירו בלבד - ירידה חדה מהיעד הקודם שעמד על כ־2 מיליארד אירו ומעלה. המשקיעים הגיבו באופן נחרץ והמניה התרסקה לכ־34 אירו.


העדכון הכלכלי שפרסמה רנו מדגיש את הלחצים המתמשכים על שוק הרכב באירופה, עם ביקושים חלשים ביוני, האטה במכירות רכבים פרטיים ומסחריים, והתמודדות מול תחרות עזה מצד דגמים חשמליים זולים - רבים מהם מתוצרת סין. אנליסטים בג'יי פי מורגן הזהירו כי הנהלת החברה החדשה תידרש להתמודד עם שלל אתגרים: החל מהאטה בביקוש, דרך מתחים גיאופוליטיים במסחר, ועד יריבויות מתעצמות מצד יצרניות רכב מהמזרח.


רנו מסרה כי בין הגורמים לפגיעה בתזרים במחצית הראשונה של השנה נרשמו דחיות בחיובים והוצאה תפעולית שלילית של כ־900 מיליון אירו. החברה אמנם הבטיחה להרחיב צעדי התייעלות, אך בשוק מעריכים שגלי ההדף יימשכו. "אף שהמרווח החדש עדיין גבוה ביחס למתחרות, אזהרת הרווח פגעה קשות באמון המשקיעים", כתבו אנליסטים בדויטשה בנק, שהורידו את מחיר היעד למניה מ־55 ל־47 אירו בלבד.


ברקע להודעה הכלכלית, עומדת גם רעידת אדמה ניהולית: רנו הודיעה על מינויו של דאנקן מינטו, סמנכ"ל הכספים של הקבוצה, כמנכ"ל זמני. זאת בעקבות פרישתו הפתאומית של דה מאו בחודש שעבר, לאחר כחמש שנים בתפקיד. מינטו צפוי לנהל את החברה לצד ז’אן-דומיניק סנאר, שיכהן כיו"ר חטיבת התפעול המרכזית של רנו במהלך התקופה.


ברנו טרם הודיעו מתי ימונה מנכ"ל קבוע, אך טענו כי התהליך "מתקדם היטב". החברה צפויה לפרסם את הדוחות למחצית הראשונה של 2025 ב־31 ביולי, וברקע ניכרת דריכות רבה בשוק לקראת הנתונים - שעשויים להכריע אם המשבר הנוכחי הוא זמני בלבד, או תחילתה של מגמת שחיקה ממושכת.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אביגל שורק, קרדיט: החברהאביגל שורק, קרדיט: החברה

רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר

שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה דלק US

דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66%  , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.

החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.

מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר. “ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.

אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.


במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.