דונלד טראמפ
צילום: רשתות חברתיות סעיף 27

"אל תעלו את המחירים" - האזהרה של טראמפ ליצרניות הרכב

טראמפ הטיל מכסים של 25% על רכבים וחלקי חילוף לתעשיית הרכב המיוצרים מחוץ לארה"ב, אבל הוא גם דאג לאיים על היצרניות שלא יגלגלו את העליות לצרכן הקצה, והמניות יורדות: "זה יעלה לנו מיליארדים, מי אמור לשלם על זה?" אומרים בתעשייה

רוי שיינמן | (1)

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שוב הטיל פצצה והטיל השבוע מכסים של 25% על רכבים וחלקי רכבים שמיוצרים מחוץ לארה"ב. מדינות אירופה וגם קנדה כבר שוקלות להגיב אבל בינתיים טראמפ כבר דואג להבהיר לחברות האמריקאיות שלא יגלגלו את העלויות לצרכן. טראמפ שוחח עם המנהלים של יצרניות הרכב הגדולות בארה"ב והבהיר להם שהממשל "לא יראה בעין יפה" העלאות מחירים. בינתיים המניות יורדות - פורד יורדת ב-2%, ג'נרל מוטורס ב-1.5% וסטלנטיס ב-4%.


במקום זאת, טראמפ דווקא חושב שיצרניות הרכב צריכות להודות לו על כך שביטל את הצווים של ביידן שהעניקו הטבות לרוכשי הרכבים החשמליים. לפי הדיווחים טראמפ הציג בפני המנהלים כיצד הם ירוויחו מהמכסים, הציג את עצמו כמי שמחזיר את הייצור לארה"ב והדגיש כי הוא טוב יותר לתעשייה שלהם מקודמיו.


"טראמפ: המחירים דווקא ירדו"

המהלך של טראמפ להטלת מכסים של 25% על רכבים וחלקי חילוף המיוצרים בארה"ב כמעט בוודאות יוביל לעלייל מחירים עבור צרכן הקצה, מאחר והחברות האמריקאיות מסתמכות באופן כבד על חלקים המיוצרים בחו"ל, גם אם הרכבים עצמם מורכבים בארה"ב.


למרות זאת, טראמפ הבטיח כי המהלכים שהוא מוביל דווקא יוביליו לירידת מחירים. לדבריו "החברות,ואפילו מדינות, ירצו לבוא לייצר לאמריקה בגלל התמריצים שאנחנו מציעים". עם זאת, גורמים בענף מדגישים כי גם אם התהליכים האלה אכן יקרו, הם עשויים לקחת שנים רבות, ובינתיים הצרכנים יספגו את הפגיעה.


מערכת היחסים של טראמפ עם תעשיית הרכב הייתה לא יציבה מהיום הראשון לכהונתו, והיא משקפת את האתגר המרכזי שעומד בפני תפיסתו הכלכלית: הוא מנסה להילחם באינפלציה מצד אחד, אך הוא מטיל מכסים על תעשיות מרכזיות כמו תעשיית הרכב, מהלכים שבסופו של דבר מתדלקים את האינפלציה.


יצרניות הרכב כבר הבהירו מצדן שלא תהיה להן ברירה אלא להעלות מחירים. ריי סקוט, מנכ"ל ספקית החלקים Lear, כתב לעובדיו השבוע: "מכסים, בכל רמה, לא ניתנים לקיזוז או ספיגה על ידי החברה. נדרש מענה כולל של כל התעשייה כדי למזער את הפגיעה". בכיר באחת מיצרניות הרכב אמר: "זה מבלבל - מצד אחד הוא מטיל מכסים, מצד שני אוסר עלינו להעלות מחירים. מבחינה מתמטית, זה יעלה לנו מיליארדים. אז מי אמור לשלם על זה?".


בינתיים, סוחרי הרכב בארה"ב מחזיקים במלאי של רכבים חדשים המספיק לכחודשיים-שלושה, כך שההשפעה של המכסים עשויה להיכנס לתוקף רק במאי. האנליסטים במורגן סטנלי צופים כי אז המחירים עלולים לזנק בכ-11%-12%.

קיראו עוד ב"גלובל"


הסקטור העסקי מתחיל ללחוץ על טראמפ


השיחה בין טראמפ למנכ"לי יצרניות הרכב היא ככל הנראה אינה היחידה שבוצעה בין נציגים מהסקטור העסקי לבין הנשיא. מנכ"לים מענפים נוספים הזהירו את טראמפ מפני העלאות מחירים שעלולות לנבוע ממכסים. בתעשיית האנרגיה, למשל, טוענים באיגוד הנפט האמריקאי כי מכסים עלולים להוביל לעלייה במחירי הדלק.


מקורבים לטראמפ טוענים שהוא כנראה לא יטיל מכסים גבוהים על תעשיית האנרגיה, בעיקר בשל החשש מהשפעה על מחירי הדלק. גם חברות מזון התריעו כי מחירים של מוצרי צריכה בסיסיים יעלו אם המכסים ייכנסו לתוקף. "טראמפ אוהב מכסים, אבל הציבור האמריקאי שונא מחירים גבוהים - כפי שהתוצאות של בחירות 2024 הוכיחו", אמר קלארק פאקארד, מומחה למכסים מהמכון הליברטריאני קאטו.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עושה חשבון 29/03/2025 01:36
    הגב לתגובה זו
    המס שיגבה עי המדינות על היבוא ישמש לסבסוד היצוא .לכן השינויים יהיו מעטים .
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אורקל
צילום: טוויטר
דוחות

אורקל עקפה בשורת הרווח אבל פספסה בהכנסות - המניה נופלת ב-4%

החברה מציגה צמיחה חדה בפעילות הענן, זינוק של מאות אחוזים בהתחייבויות העתידיות ורווחיות משופרת, לצד מעבר לאסטרטגיית "ניטרליות שבבים" ושילוב מעמיק של יכולות AI במוצריה
אדיר בן עמי |

חברת התוכנה אורקל Oracle Corp 0.67%  דיווחה על רווח למניה של 2.26 דולר עם הכנסות של 16.058 מיליארד דולר. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 1.64 דולר על הכנסות של 16.19 מיליארד דולר. החברה הציגה זינוק חד בהתחייבויות עתידיות ובהכנסות מתחום הענן, לצד שינוי אסטרטגי משמעותי בתפיסת פיתוח החומרה. החברה דיווחה על התחייבויות ביצוע עתידיות (RPO) בהיקף של 523 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 438%. מנוע הצמיחה המרכזי נותר הענן, שבו רשמה החברה הכנסות של 8 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 34%.


תחום תשתיות הענן (IaaS) המשיך לבלוט במיוחד עם עלייה של 68% ל־4.1 מיליארד דולר, בעוד יישומי הענן (SaaS) צמחו ל־3.9 מיליארד דולר, עלייה של 11%. פתרונות ה־ERP בענן של Oracle Fusion ו־NetSuite, עלו בשיעורים דו־ספרתיים והגיעו יחד להכנסות של יותר מ־2 מיליארד דולר. מנגד, תחום התוכנה המסורתית ירד ב־3% ל־5.9 מיליארד דולר.


אורקל הציגה שיפור חד ברווחיות: הרווח הנקי על בסיס GAAP עמד על 6.1 מיליארד דולר, בעוד הרווח המתואם עלה ל־6.6 מיליארד דולר, קפיצה של 57% משנה קודמת. הרווח למניה זינק ב־91% ל־2.10 דולרים. חלק מהעלייה קשור לרווח חד-פעמי של 2.7 מיליארד דולר ממכירת החזקות אורקל ב־Ampere, חברת השבבים שהקימה. לארי אליסון, היו״ר וה־CTO של החברה, הסביר את ההחלטה למכור את Ampere כחלק מעבר לאסטרטגיית "ניטרליות שבבים": לדבריו, אורקל כבר אינה רואה צורך להמשיך ולעצב או לייצר שבבים בעצמה, והיא מבקשת להיות מסוגלת להשתמש בכל מעבד שיבחרו לקוחותיה, בין אם של אנבידיה ובין אם של יצרנים אחרים, על רקע השינויים המהירים בתחום הבינה המלאכותית.


מנכ״ל אורקל, קליי מַגוֹירק, ציין כי החברה מפעילה כיום למעלה מ־211 אזורי ענן פעילים ומתוכננים, יותר מכל מתחרה, וכי היא כבר בונה 72 מרכזי מולטיקלאוד שיוטמעו בתוך העננים של אמזון, גוגל ומיקרוסופט. לדבריו, אסטרטגיית הענן הניטרלי משתלמת: פעילות מסדי הנתונים הרב־עננית של החברה צמחה ב־817% ברבעון השני והפכה למנוע הצמיחה המהיר ביותר שלה.


המנכ״ל הנוסף, מייק סיציליה, הדגיש את הפוטנציאל של שילוב AI בכל שכבות תוכנות החברה, ממערכות הדאטה סנטר, דרך מסדי הנתונים האוטונומיים ועד יישומי הארגון. לדבריו, AI מאפשר אוטומציה של תהליכים שבעבר לא ניתן היה לעשות, כולל ניהול סיכוני אשראי, תמיכה ברופאים ובמערכות בריאות, ותהליכי החזרי תשלום. הוא הוסיף כי כל חמשת מודלי ה־AI המובילים כיום רצים בענן של אורקל, מה שמעניק לה יתרון תחרותי על פני ספקי יישומים אחרים.


אורקל נסחרת כעת לפי שווי של 636.5 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה עלתה ב-34% מתחילת השנה וב-25% ב-12 החודשים האחרונים.