ההוצאה לפרסום ב-2004 עלתה ב-5.1% ל-784 מ' ד'
ההוצאה לפרסום בשנת 2004 עלתה ב-5.1% ל-784 מיליון דולר. כך עולה מנתונים שהציגו איגוד המפרסמים ויפעת בקרת פרסום בכנס השיווק והמדיה 2005 שנערך היום במלון דיויד אינטרקונטיננטל. שלושת המפרסמים הגדולים של השנה היו שטראוס עלית, פרוקטר אנד גמבל וסלקום. מנכ"ל איגוד המפרסמים, עו"ד תלמה בירו מסרה, כי ההוצאות לפרסום בשנה החולפת מחקו למעשה את הירידה המשמעותית בפרסום שהתרחשה בשנת המיתון הכבד של 2003. בולטת במיוחד העליה העקבית בחלקה היחסי של הטלוויזיה לעומת הירידה העקבית בחלקה היחסי של העיתונות. מנכ"ל יפעת בקרת פרסום, נתי יעקובי מוסר, כי החיבור של שטראוס ועלית יצר לראשונה בישראל מגה מפרסם המוביל את טבלת המפרסמים בפער גדול על פני כל השאר. תת ענף תקשורת סלולרית ממשיך להוות ראש חץ פרסומי גם השנה. העליה של הוצאות הפרסום במשק הישראלי בשנת 2004 משקפת את התאוששות המשק מן המיתון העמוק בו היה שרוי בשנים האחרונות ואת תחילתה של צמיחה כלכלית. מגמת הירידה בהוצאות לפרסום אשר החלה כבר בשנת 2000 נעצרה בשנת 2004 ו"עוגת הפרסום" של 2004 מלמדת על גידול של 5.1% בהוצאות לפרסום לעומת 2003. ההוצאה לפרסום בשנה החולפת הסתכמה, כאמור, ב-784 מליון דולר לעומת 746 מליון דולר בשנת 2003. סיכום הנתונים מצביע על התאוששות ענף הפרסום ועל צמיחה וגידול בהוצאות המפרסמים. מבין הנתונים בולט הגידול בטלוויזיה, ובעיקר במדיה האלקטרונית – באינטרנט. כמו כן מסתמנת התאוששות בפרסום החוצות. לעומתם קטנו הוצאות המפרסמים על פרסום ברדיו הארצי ונשארו ללא שינוי בעיתונות. עוד צויין בכנס, כי בולטת הסטגנציה בהוצאה לפרסום בעיתונות. חלקה של המדיה, עדיין הגדולה ביותר בעוגת הפרסום, אך הוא ממשיך להצטמק בעקביות זו השנה השלישית ברציפות: מ-56% ב-2002, ל-53% ב-2003 ולכדי 50% בשנה החולפת. סך כל ההוצאות לפרסום בעיתונות עומד בשנת 2004 על 394 מיליון דולר לעומת 393 מליון ב-2003. לעומת הקיבעון בעיתונות היומית, המהווה 87% מסך כל המדיה העיתונאית, נרשם גידול של 2% בפרסום בשבועונים ובירחונים. ההוצאה לפרסום בשבועונים ובירחונים עמדה בשנת 2004 על 52 מליון לעומת 51 בשנה החולפת. חשוב לציין, כי חלקה היחסי של העיתונות בישראל,למרות הצטמקותו, עדיין גבוה מהמקובל בעולם, שם הוא מגיע לממוצע של 44% בלבד. והמדיה הטלוויזיונית המשיכה, כאמור, את מגמת הגידול שלה והיא רושמת בשנת 2004 עליה מרשימה של 10%. חלקה היחסי של הטלוויזיה עולה אף הוא בעקביות והיא מהווה בשנת 2004 35% מסך כל עוגת הפרסום לעומת 33% ב-2003 ו-30% ב-2002. על פי אומדני איגוד המפרסמים ויפעת, הסתכמה ההוצאה לפרסום בטלוויזיה בשנת 2004 ב-274 מליון דולר לעומת 248 מיליון דולר בשנת 2003. המפרסמים הגדילו השנה ב-8% את התקציבים שהופנו לפרסום בערוץ 2 וב-22% את התקציבים שהופנו לערוץ 10. גם בערוצים האחרים - ערוץ 9, ערוץ 24, ערוץ 1, הטלוויזיה החינוכית ואחרים - נרשם גידול ובשיעור של 14%. באיגוד המפרסמים וביפעת מסבירים, כי העלייה המרשימה בהפניית תקציבי הפרסום לטלוויזיה המסחרית מתבססת בעיקר על רייטינג ממוצע גבוה יחסית, על מגוון תכניות רחב המוצע למפרסמים, על כניסתם למדיה של מפרסמים חדשים בסדרי גודל בינוני ואף קטן, ועל מחקרי שוק רבים המלמדים על אפקטיביות הטלוויזיה בישראל. מניתוח נתונים אלה, אף עולה בבירור כי ריבוי הערוצים המסחריים, בצד העובדה שהיטיבו עם המפרסמים,היטיבו לא פחות גם עם המדיה עצמה. לעומת הגידול בעיתונות ובטלוויזיה, ירד סך ההוצאות לפרסום ברדיו ב-4%: מ-53 מליון דולר בשנת 2003 ל-51 מליון דולר ב-2004. בתוך המדיה הרדיופונית קטן חלקו של הרדיו הארצי ב-9%. מ-34 מליון דולר ל-31 מליון בשנה החולפת. את הירידה ניתן לייחס לתחרות הקשה מול הרדיו האזורי הפונה בעיקר לקהל יעד חשוב למפרסמים: קהל הצעירים. ואכן, לעומת הירידה ברדיו הארצי נרשם גידול של כ-5% ברדיו האזורי והוצאות הפרסום בו עלו מ-19 מליון ב-2003 ל-20 מליון ב-2004. אין שינוי בחלקו היחסי של הרדיו בעוגת הפרסום. גם בשנה החולפת כמו בשנתיים שקדמו לה מהווה המדיה הרדיופונית 7% מעוגת הפרסום השנתית. בפרסום החוצות, מסתמן תהליך הבראה בענף שעבר משבר חריף בשנת 2003. שטחי הפרסום גדלו בשנה החולפת וסך כל ההוצאות לפרסום עמדו בשנת 2004 על 33 מליון דולר לעומת 31 מליון בשנת 2003 - גידול של 6%. גידול בשטחי הפרסום כמו גם המודל החדש לתכנון מדיה בענף שילוט החוצות מהווים אף הם בסיס להנחה כי הענף ימשיך להתאושש גם בשנת 2005. ולבסוף, גם בשנת 2004 ממשיך האינטרנט לרשום את הגידול המשמעותי ביותר: 73%. ההוצאות לפרסום בשנת 2004 הסתכמו ב-26 מליון דולר לעומת 15 מליון ב-2003 ולעומת 10 מליון בלבד ב-2002. חלקה של מדיה זו הרושמת גידול זו השנה הרביעית ברציפות הינו 3% מסך כל עוגת הפרסום לשנת 2004. על המפרסמים הגדולים נמנות כאמור שטראוס-עלית, במקום הראשון, עם הוצאה של 26 מיליון דולר בשנה החולפת. אחריה, סלקום ופרוקטור אנד גמבל עם הוצאה של 17 מיליון דולר ואחירהן פלאפון ואורנג' עם הוצאות של 15 ו-14 מיליון דולר, בהתאמה.

מדוע מזנק הדולר ל-3.44?
ההצהרות אודות התעצמות הזירה בעזה והחשש מפני הסתבכות מתמשכת מובילים למימושים של המשקיעים הזרים ומפעילים לחץ על השקל
אחרי תקופה שבה השקל התחזק לרמות שאיש לא חזה שנגיע אליו בעיצומה של מלחמה, השבועות האחרונים הראו בלימה של מגמת ההתחזקות, ובימים האחרונים השקל החל להיחלש דולר שקל רציף -0.4% . יש מספר גורמים שמשנים את המגמה, ובראשם הנושא הגיאופוליטי וההצהרות לגבי כיבוש מלא של הרצועה. אם במהלך "עם כלביא" הסטנימנט כלפי ישראל היה חיובי וישראל נתפסה כווינרית, קמפיין ההרעבה שהופעל נגד ישראל שהחל נגס בדימוי החיובי של המדינה שנלחמת ברעים והסנטימנט העולמי שינה כיוון והוביל לחששות מהסתבכות וכך גם למימושים של המשקיעים הזרים. התקופה שבה הכסף הזר נכנס לבורסה בהיקפים אדירים הסתיימה לפי שעה, והחלו המימושים.
רק במהלך חודש יולי, יצאו מבורסת ת"א כמיליארד שקל במניות. וזוהי רק אחת מהזוויות שמראות עד כמה המגמה הזו משמעותית. בניגוד למגמה זו, ניתן לראות איך המשקיעים הישראליים הגדילו במהלך יולי את החשיפה לבורסה המקומית ורכשו בהיקף של כ-3 מיליארד שקל. עם זאת, למרות המכירות של המשקיעים הזרים, הם המשיכו ברכישות בסקטור הבטחוני בכ-200 מיליון שקל. למרות שהלחץ על המטבע כן ניכר בשער החליפין, הבורסה עלתה באופן כמעט רצוף במהלך חודש יולי, עם מחזורי מסחר גבוהים (כ-3.7 מיליארד שקל ביום) והמשיכה במגמה החיובית שהחלה ממש עם פתיחת המלחמה מול איראן.
הקשר העקיף לוול סטריט
בנוסף, ישנו את הקשר העקיף בין התנודות בוול סטריט לשער הדולר. כאשר הגופים המוסדיים, שמנהלים קרנות פנסיה, גמל והשתלמות, מחזיקים חלק ניכר מהתיקים שלהם בנכסים דולריים, רואים עליות בוול סטריט הם חייבים לאזן את התיק שלהם, היות ושווי הנכסים הדולריים שלהם עולה וכך הם נאלצים למכור מניות חו"ל ולאזן את החשיפה המטבעית שלהם, וכך הגידור לחשיפה הדולרית מוביל להקטנת חשיפה כשהמניות עולות - כלומר הדולר יורד.
כאשר המוסדיים מגבירים את מכירות הדולרים בשוק המקומי, בעיקר דרך מכירת אופציות ונגזרים על הדולר, הם מייצרים היצע מוגבר לדולר בשוק הישראלי, מה שדוחף את שער הדולר כלפי מטה.
- מניית הבורסה לני"ע זינקה 11% גפן ב-12%; קמטק צנחה 10%; נעילה שלילית במדדים
- הבורסה באדום: הבנקים ירדו ב-3.2%, הנדל״ן איבד כ-3.5%; עמרם נפלה 8%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השפעת הריבית
עוד גורם שמשפיע על חוזקו של השקל הוא הריבית, ואמנם בשנתיים האחרונות לא חזינו בשינוי בריביות, לא בישראל ולא בארה"ב, אבל השיח אודות הורדת הריבית גם הוא משפיע על השער. כלל האצבע הוא שככל שהריבית על השקל (ריבית בנק ישראל) נמוכה כך האטרקטיביות של השקל מול הדולר פוחתת וערך השקל פוחת ביחס לדולר (הדולר עולה). וכך, במידה וב-17.9 הפד יוריד את הריבית לפני שבנק ישראל יעשה מהלך כזה (ה-29.9 הוא מועד הבא להחלטת הריבית), הדבר יחזק את השקל ונוכל לראות בלימה של המגמה.

פיזור גלובלי, יתרון מקומי ואזהרה מפיקדונות - המסרים של בכירי שוק ההון
בכנס הפיננסי בצפון הדגישו אורי קרן ממור ומתן שטרית מהפניקס את החשיבות של תיק השקעות מפוזר, את יתרון ההיכרות עם השוק המקומי, ואת הסיכונים שבהסתמכות על פיקדונות וקרנות כספיות לטווח הארוך
מאות רבות של תושבי חיפה והצפון נכחו שלשום באולם תיאטרון הצפון בכנס הפיננסי הגדול של הצפון, בהובלת חברת S.F.P, חברה לתכנון פיננסי הוליסטי המנהלת ומפקחת על נכסים בהיקף של מעל 3.5 מיליארד שקל, ובהשתתפות בכירי עולם ההשקעות בישראל. האירוע, שנערך במטרה להעניק לציבור הרחב כלים מעשיים להתנהלות פיננסית נכונה בכל תנאי שוק, כלל הרצאות של ויטלי פלוטינסקי, בעלים ומנכ"ל משותף ב-SPF, אורי קרן, שותף ומנהל השקעות ראשי במור גמל, ומתן שטרית, הכלכלן הראשי בקבוצת הפניקס.
אורי קרן, שותף ומנהל השקעות ראשי, מור גמל אמר במהלך הכנס: "בתחילת 2024, הקונצנזוס היה להשקיע רק בארה"ב, תוך ציפייה למספר הורדות ריבית ולביצועים חזקים. בפועל, קרה בדיוק ההפך. השוק האמריקאי היה אחד החלשים בעולם. אירופה, שהספידו אותה, הציגה תשואות פנומנליות, ואפילו השוק הישראלי הפגין חוסן מרשים למרות המצב. זהו שיעור חשוב המלמד שהקונצנזוס בשוק טועה לעיתים קרובות, ורק תיק מפוזר גלובלית יכול להגן מפני תפניות לא צפויות".
"מה שמעניק לחיסכון הפנסיוני יתרון מכריע, במיוחד בתקופות משבר, הוא ההשקעה בנכסים לא סחירים. מדובר בנכסים ממשיים כמו כביש 6, מנהרות הכרמל ופרויקטי נדל"ן, שאינם נסחרים בשוק ההון. הרכיב הזה, שיכול להגיע למעל 30% בתיק כללי של חברות הביטוח, מייצר תשואה יציבה ופועל כעוגן הגנתי כשהשווקים הציבוריים תנודתיים. זהו יתרון מובנה שלמשקיע פרטי בבנק פשוט אין גישה אליו".
הכנס עסק במגוון רחב של נושאים הבוערים לחוסך והמשקיע הישראלי, החל מבחירת מסלולי השקעה, דרך תכנון מס וניצול הטבות, ועד לדילמת הנדל"ן מול שוק ההון. המשתתפים קיבלו כלים פרקטיים וטיפים כיצד לנווט את עתידם הפיננסי בחוכמה.
- "אפסייד של 80% בטבע"
- לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - מה האנליסטים צופים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ויטלי פלוטינסקי, שפתח את הכנס, הדגיש את החשיבות של תכנון פיננסי הוליסטי. "המטרה המרכזית שלנו הייתה להנגיש את עולם התכנון הפיננסי," אמר פלוטינסקי.