מטוס הקרב העתידי - האם הוא יהיה אוטונומי, מי מובילה במירוץ ומה המשמעות לישראל?

האם טייסים יהיו מיותרים בעוד עשור ומעלה, מה יהיה במטוסי הקרב העתידיים ומתי הם יושקו ומה מתכננות רוסיה וסין בתחום מטוסי הקרב?
עמית בר | (15)
נושאים בכתבה F-35 לוקהיד מרטין

מטוסי הקרב של חיל האוויר לא נחים לרגע. הטייסים טסים הלוך ושב לביירות ובחזרה. הכוח והעוצמה הזאת מספקים לצה"ל עליונות אווירית ועליונות בכלל. זה לא עונה על השאלה איפה היה חיל האוויר ב-7 באקטובר, אבל חיל האוויר הוא ה-X פקטור. הוא לא לבד, יש עליונות צבאית ברורה, אך תקיפות אוויר מאסיביות יותר, עמוקות יותר, רחבות יותר וקטלניות יותר מאשר תקיפה יבשתית.  

    מטוס הקרב העתידי

ישראל מצטיידת כעת במטוסי F-35 נוספים מחברת לוקהיד מרטין, אבל שדה הקרב האווירי משתנה. הכטב"מים הופכים למשמעותיים מאוד ורואים את זה בלחימה הנוכחית. האם הכטב"מים האלו יתקדמו ויהפכו בעצם למטוסים אוטנומיים? בדיוק כפי שמפתחים רכבים אוטנומיים ניתן לפתח מטוסים אוטונומיים. העולם מתקדם לשם, אבל זה יהיה תהליך ממושך. על פי המומחים בתחום מדובר על עוד עשור ואפילו מעבר לכך. 

מטוסי הקרב הנוכחיים הם מטוסי דור חמישי. בעוד 2-4 שנים יופיעו כבר מטוסי הדור השישי שיהיו בהם מרכיבים אוטונומיים והם ישלבו בינה מלאכותית. מטוסי הדור השביעי עשויים לשלב אוטונומיה גבוהה מאוד, אבל לא ברור אם הם יהיו לגמרי אוטונומיים. מטוסים אלה יתבססו במידה רבה על בינה מלאכותית, במיוחד במשימות שמערבות לוחמה וניתוח כמויות גדולות של מידע בזמן אמת. מערכות אוטונומיות יוכלו לבצע משימות כמו איסוף מודיעין ותקיפה, אבל סביר להניח שטייסים יישארו חלק קריטי בתפעול המטוסים במשימות מורכבות ובלתי צפויות, כשבהדרגה תפקידם יצטמצם, וייתכן שאף הם לא יהיו על המטוס אלא יפעילו אותו מרחוק. 

אבל, המטוסים האלו יצאו עוד שני דורות, הדור הקרוב, הוא הרלבנטי ככל הנראה לעשור הקרוב. 

כתבות קשורות:

מי החברה שמספקת לנו מערכות צבאיות בהיקף הגדול ביותר ואיך יראו הדוחות שלה?

איך ישראל תתגבר על מערכות ההגנה של איראן ומה מיוחד ב-F-35?

 

איך ייראו מטוסי הקרב העתידיים?

מדינות רבות ברחבי הגלובוס נמצאות במרוץ לפתח את הדור השישי של מטוסי הקרב. מטוסים אלו, המתוכננים להיבנות בשנים הקרובות, אמורים להיות מהירים יותר, קטלניים יותר, בעלי יכולת חמקנות משופרת, ועם בינה מלאכותית מתקדמת. במקביל, מטוסי הקרב מהדור החמישי ממשיכים להוביל כיום את תחום התעופה הצבאית, בעיקר ה-F-35, אחד המטוסים המתקדמים ביותר. אך מה צופן העתיד ואילו מדינות מובילות את המירוץ?

קיראו עוד ב"בארץ"

 F-35 - דור חמישי של מטוסי הקרב

 

בינה מלאכותית וחמקנות – השינוי בשדה הקרב

המטוסים מהדור השישי יציבו במרכזם יכולות חמקנות ובינה מלאכותית, שמטרתן לאפשר למטוסים אלו להתנהל ללא צורך בהתערבות אדם במידה מסוימת, תוך שמירה על עליונות אווירית. היכולת החמקנית תהיה קריטית ויש כאן אתר פיתוחי גדול כי מול הפיתוחים האלו יש מנגד פיתוחים למערכות שמסוגלות לאתר מטוסים חמקנים.

בינה מלאכותית תשולב לא רק ביכולות הלחימה, אלא גם בקבלת החלטות. הטייסים לא ינהלו לבד את המטוסים – מערכות AI יוכלו לסייע להם באיסוף מידע ובהיתוך נתונים. "העיקרון הוא להקל על הטייסים בהחלטות קריטיות בזמן אמת," מסביר גורם בתחום. הקסדות שמפותחות היום עבור מטוסי ה-F-35 כבר כוללות יכולות טכנולוגיות מרשימות, אך בדור השישי מתוכננות קסדות שיוכלו לזהות איומים ולבצע פעולות אוטומטיות.

 

מהירות וטווח – היעד הבא

הגדלת המהירות והטווח של המטוסים היא עוד תכונה מפתח בדור השישי. המהירויות המוערכות של מטוסי הקרב החדשים יעמדו על כ-2.5 מאך, מה שישפר את יכולתם לחצות טווחים ארוכים במהירות רבה יותר. מטוסים אלו יוכלו לתקוף מטרות רחוקות ללא צורך בתדלוק אווירי, תכונה חשובה עבור מבצעים ארוכי טווח. פיתוח המנועים יאפשר למטוסים לעבור מרחקים גדולים בצורה מהירה ויעילה יותר – גורם קריטי לאור התפשטות הזירות הגלובליות.

שיתוף פעולה עם מל"טים וכלי טיס בלתי מאוישים

מטוסי הדור השישי יפעלו גם בשיתוף פעולה עם מל"טים וכלי טיס בלתי מאוישים. הטכנולוגיה תאפשר לטייסי הקרב להפעיל מספר מל"טים שיסייעו באיסוף מידע, תקיפה ובעיבוד נתונים. מל"ט כמו ה-MQ-28 של בואינג כבר היום מהווה דוגמה למערכות כאלו, שתהפוך נפוצה יותר עם כניסת מטוסי הקרב החדשים לשירות.

    כטב"מים - כלי תקיפה יעיל     (תעשייה אווירית)

הבינה המלאכותית, שתסייע למל"טים בטייס, תוביל לשיתוף פעולה הדוק עם הטייס האנושי, ותאפשר שיפור ביכולת ההפעלה המשותפת של כוחות אוויריים. השילוב הזה יביא ליכולות תקיפה ותגובה שלא נראו כמותן בעבר.

 

לוקהיד מרטין וארה"ב בראש המירוץ

החברה האמריקאית לוקהיד מרטין עומדת בחזית הפיתוח של מטוסי הקרב מהדור השישי. הם מובילים את פרויקט ה־NGAD (Next Generation Air Dominance) של חיל האוויר האמריקאי, שמטרתו להחליף את ה־F-22, אחד ממטוסי הקרב החמקנים והמתקדמים ביותר. הפרויקט צפוי להוביל לפיתוח כלי טיס שיעניקו לארה"ב עליונות אווירית לשנים רבות.

במקביל, הצי האמריקאי מפתח מטוסי דור שישי משל עצמו, תחת פרויקט F/A-XX, שנועד להחליף את מטוסי הסופר הורנט של בואינג. שני הפרויקטים צפויים להתממש בעשור הקרוב, כאשר התכניות מציבות את המטוסים החדשים בשיא הקדמה הטכנולוגית. העליונות של ארה"ב טובה כמובן לישראל. הקשרים בין המדינות מבטיחים שנהיה מצוידים במטוסי קרב מארה"ב כשבשלב זה ונקווה שלשנים רבות, הם עולים על המטוסים של האויבים. 

 

רוסיה וסין – מעצמות במרדף

גם רוסיה וסין מצטרפות למירוץ. רוסיה, הנמצאת כיום בעימות ממושך באוקראינה, מתכננת להציג את מטוס הדור השישי שלה, ה-MiG-41, בסביבות שנת 2050. עם זאת, האתגרים הכלכליים הנובעים מהמלחמה מאיטים את קצב הפיתוח. סין, לעומתה, כבר מפעילה את מטוסי הדור החמישי שלה, ה-J-20, ובמקביל ממשיכה בפיתוח של מטוסי הדור השישי. הסינים מפתחים יכולות הנעה, מחשוב ותקשורת מתקדמות, ויש לשער כי הם יהיו בין המדינות הראשונות להציג מטוסי קרב מהדור הבא.

 

אירופה לא נשארת מאחור

בזמן שארה"ב, רוסיה וסין מובילות, גם אירופה לא נשארת מאחור. יפן, בשיתוף עם בריטניה ואיטליה, עובדת על פרויקט שיחליף את מטוסי ה-F-2 היפניים, שייצורם מבוצע באופן חלקי במדינות השותפות. הפרויקט האירופי FCAS (Future Combat Air System), בשיתוף פעולה של גרמניה, צרפת וספרד, מתכוון להציג מטוס דור שישי עד 2040.

החברות האירופאיות איירבוס ודאסו שותפות לפיתוח, כאשר המטרה היא לייצר מטוס עם יכולות בלתי מאוישות ואוטונומיות. עם זאת, הפרויקט סובל מעיכובים, וייתכן כי המטוסים הראשונים ייכנסו לשירות רק באמצע העשור הבא.

 

דור חמישי – מה המצב כיום?

כיום, מטוסי הקרב מהדור החמישי הם אלו שמובילים את הזירות האוויריות. הדור הזה כולל את ה־F-35, הנחשב לאחד המטוסים המתקדמים ביותר מבחינת חמקנות, מערכות לחימה, ואינטגרציה של כלי טיס בלתי מאוישים. המטוסים מהדור החמישי משמשים בחילות האוויר של מדינות רבות, כולל ישראל, שהפכה למפעילה הגדולה ביותר של ה־F-35 מחוץ לארה"ב. מדינות נוספות, כמו איטליה, בריטניה ויפן, מפעילות גם הן את המטוסים הללו.

מטוסי ה־F-35 מפותחים על ידי לוקהיד מרטין, והם נחשבים למרכיב מרכזי בשמירה על עליונות אווירית עולמית. תכונות כמו חמקנות, יכולות לחימה אלקטרוניות, וטווחים רחוקים הפכו את ה־F-35 לאחד הכלים האוויריים החשובים ביותר כיום.

לצד ה־F-35, פותחו גם מטוסים חמקנים נוספים מהדור החמישי, דוגמת ה־J-20 הסיני וה־Su-57 הרוסי, אך אלו עדיין רחוקים מלהתחרות ביכולות ה־F-35. נכון להיום, ארה"ב שומרת על מעמדה כמעצמת על בתחום התעופה, אך המירוץ לעליונות אווירית ממשיך, כאשר מדינות רבות רואות בדור השישי את עתידן בשדה הקרב.

 

חמשת מטוסי הקרב הטובים בעולם כיום

F-35 Lightning II (ארה"ב)

ה-F-35 הוא אחד המטוסים הכי מתקדמים בעולם כיום. הוא כולל טכנולוגיות חמקנות שמקשות על גילויו במכ"ם, מה שהופך אותו לשחקן מרכזי בשדה הקרב המודרני. בנוסף, הוא יכול לשאת חימוש רב ולתקוף מטרות בצורה מדויקת. הוא בשימוש נרחב במדינות כמו ישראל, ארה"ב, יפן ועוד.

Sukhoi Su-57 (רוסיה)

ה-Su-57 הוא מטוס קרב חמקן רוסי שמותאם לקרב אוויר-אוויר וקרב קרקע. יש לו יכולות תמרון מאוד גבוהות והוא יכול לטוס במהירות רבה מאוד. הוא מיועד להתמודד עם מטוסים אמריקאים כמו ה-F-35 וה-F-22. למרות שהייצור שלו עדיין בהתחלה, הוא נחשב מטוס חשוב בחיל האוויר הרוסי.

F-22 Raptor (ארה"ב)

ה-F-22 הוא עוד מטוס חמקן אמריקאי, שמיועד בעיקר לשליטה באוויר. הוא סופר מהיר ומסוגל לבצע תמרונים שקשה למטוסים אחרים לבצע. למרות שהפסיקו לייצר אותו, הוא עדיין אחד ממטוסי הקרב החזקים ביותר בעולם.

Dassault Rafale (צרפת)

ה-Rafale הוא מטוס רב-משימתי שמיוצר בצרפת, ויכול להתמודד גם עם משימות קרקעיות וגם עם קרבות אוויר. הוא משמש גם את צרפת וגם מדינות אחרות, ויש לו יכולות להפעיל חימוש מתקדם. המטוס הזה גמיש מאוד ויכול לתפקד במגוון משימות בשדה הקרב.

Eurofighter Typhoon (אירופה)

ה-Eurofighter Typhoon הוא מטוס אירופאי שמפותח על ידי מספר מדינות באיחוד האירופי. יש לו תכונות מתקדמות של לחימה אווירית, אבל הוא יכול גם לתקוף מטרות קרקעיות. הוא מופעל במדינות רבות באירופה וגם במזרח התיכון.

לסיכום: מטוסי הקרב המודרניים האלה הם לא סתם מהירים ומתקדמים, הם כוללים טכנולוגיות שלא רק הופכות אותם לחזקים יותר, אלא גם מקשות על האויב לזהות ולהתמודד איתם. הם משמשים כיום את המעצמות הגדולות בעולם והם חלק בלתי נפרד מכל קרב אווירי בשדה הקרב המודרני.

 

מטוסים לצד כטב"מים - איך תתפתח תעשיית הכטב"מים בעשור הקרוב?

המטוסים לא יעלמו. הם ישתנו מאוד וכאמור אולי יהפכו לאוטונומיים, אבל הצורך במטוס קרב הוא ברור. השאלה, איך ישתלבו הכטב"מים לצד מטוסי הקרב? בסופו של דבר מטוס קרב אוטונומי עתידי הוא גם סוג של כטב"מ. מלמת העתיד תהיה של כטב"מים אוטונומיים מול כטב"מים אוטונומיים, בדרך יהיו כמה חילופי דורות של מטוסים וכטב"מים. עם זאת, ברור שהכטב"מים הם כבר היום חלק מרכזי בשדה הקרב המודרני ורואים את זה במלחמת רוסיה-אוקראינה ובמלחמה אצלנו.

היכולות של כטב"מים היום הם לא אוטונומיות וללא יכולות משמעותיות של בינה מלאכותית, אבל זה יגיע. הכטב"מים בדור הבא ישלבו בינה מלאכותית ויאפשרו אוטונומיה גבוהה יותר. תהיה להם יכולת התחמקות והם יהיו קשים לגילוי וליירוט. הם גם ישולבו במסגרת מערך קרב עם מטוסים מאוישים (ובשלב הבא מטוסים אוטונומיים)

המומחים סבורים שלא עוד הרבה שנים, כטב"מים יפעלו בצורה מלאה ללא צורך במגע יד אדם. הם יוכלו לתקוף מטרות, לבצע סיור ולנחות באופן עצמאי, וכל זאת תוך התאמה למצבים משתנים בשדה הקרב. הטכנולוגיה שתאפשר זאת היא שילוב של בינה מלאכותית מתקדמת, תקשורת בלייזר והדפסה בתלת ממד.

היתרונות הגדולים של כטב"מים כאלו יהיו עלויות ייצור נמוכות (אחרי עלויות מו"פ גבוהות בשלב הראשון). מחיר הכטב"מ זול מאוד ביחס למטוס קרב או מערכת מתקדמת אחרת. הכטב"מים שנמצאים כיום בשימוש הם בין מאות דולרים לאלפלי דולריםבעלות של בין מאות דולרים לאלפי דולרים בודדים. מטוס קרב עולה מיליארדים. 

גם תחת היכולות העתידיות, כטב"מ לא יעלה על פי ההערכות עשרות אלפי דולרים בודדים לכל היותר. מדובר במערכות שמשבשות ומאתגרות את שדה הקרב הנוכחי והעתידי בשל היכולות שלהם ובשל המחיר הנמוך. הם יכולו בתוך עשור, אולי קצת יותר, לעשות פעולות תקיפה ומודיעיניות, מורכבות ומסוכנות מבלי לסכן חיי טייסים ועם יכולות התחמקות ממכ"מים ויכולות אוטונומיות ועיבוד מידע מורכב דרך בינה מלאכותית.  זה כבר עכשיו כנראה אחד מהכלים המנצחים של מלחמות ההווה, וזה יבלוט יותר בעתיד.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    גדעון 25/10/2024 08:31
    הגב לתגובה זו
    למי ששכח, ישראל היא חלוצת הכתב"מים. כיצד זה שמדינות רבות, בהן טורקיה ואיראן, עקפו אותנו? זה עוד אחד ממחדלי מערכת הביטחון.
  • 8.
    אורי 24/10/2024 10:23
    הגב לתגובה זו
    זה מזכיר סיפור של אסימוב על מלחמות העתיד בהן האנושות הושמדה אך המטוסים ממשיכים לטוס להפציץ לחזור להתחמש להמריא להפציץ... וחוזר חלילה .
  • 7.
    ר.צ 24/10/2024 02:37
    הגב לתגובה זו
    כתב"מ מקצועי כמו האיתו ההרמס עולים מאות אלפי דולרים והם בעלי יכולות מבצעיות גדולות.אתה מתכוון לכתבמים של החיזבלה והאירנים הם באמת זולים אבל הרבה יותר המערכות שכתבת. טיסן סילון גדול לחובבים עולה כמה אלפי דולרים
  • 6.
    לרון 23/10/2024 15:51
    הגב לתגובה זו
    ואחרות ואנחנו עדיין עם איראן וטיליה ואיומיה וגרעיניה,מגוחך!
  • 5.
    לרון 23/10/2024 15:49
    הגב לתגובה זו
    סימן הקריאה במקום סימן השאלה,ההפיכה המשפטית גרמה ליתקוף את החברה החצויה והלא יציבה שזיהה האויב,כולל הטייסים ששנה שלמה גילו סירוב וב 7/10 הכל פשוט התממש אך עד היום האשם האמיתי לא לוקח אחריות בפחדנותו המובנית שגם עזרה כספית ומיליארדית לאויבים
  • 4.
    בא 23/10/2024 15:24
    הגב לתגובה זו
    היו מאיימים על וושינגטון עם טילים ופיתוח נשק גרעיני ...עם גם היו עושים כלום?...זאת לא תיאורית קונספירציה ..השאלה לגיטימית ..והתשובה..הם כנראה מעוניינים בנשק גרעיני אירני ...אולי כדי להיפתר מאיתנו ומהם..אולי כדי למכור כורים גרעיניים לסעודיה וחברותיה...!! !
  • דוד 24/10/2024 12:51
    הגב לתגובה זו
    אין קשר בין נשק גרעיני לכורים גרעיניים לחשמל. הכורים האירניים מתוצרת רוסית
  • אוגוסטוס 24/10/2024 15:30
    אין לאיראן כור גרעיני כלקח מהשמדת הכור העיראקי והסורי ולכן בחרו בשיטת צנטריפוגות שכמעט בלתי אפשרי להשמיד.
  • גג 23/10/2024 17:50
    הגב לתגובה זו
    נשק גרעיני איראני כן מאיים גם בעקיפין אל ארה"ב (יש לה מספיק אינטרסים במזה"ת ובמקומות אחרים בעולם), זו רפיסות אמריקאית ולא רצון להיפתר מבעלי ברית.
  • הם כן...אתה תמים מאוד (ל"ת)
    בא 24/10/2024 09:07
  • הם כן...אתה תמים מאוד (ל"ת)
    בא 24/10/2024 09:07
  • 3.
    דוד 23/10/2024 12:39
    הגב לתגובה זו
    מטוס אוטונומי ללא טייסים יוכל לבצע פניות ותמרונים הרבה יותר מורכבים וחריפים ללא טייסים. כיום F22 היחיד בו קיים TVC שינוי הדחף ביציאת המנוע, מוגבל כיום בגלל הטייסים. ללא טייסים המטוס הזה שווה לדור שביעי
  • 2.
    יוסי 23/10/2024 12:00
    הגב לתגובה זו
    יש אלף סיבות גם מבצעיות ,בטחותיות ,ותפעוליות,מטוס קרב זה לא כטבמ .
  • 1.
    איציק 23/10/2024 11:20
    הגב לתגובה זו
    הדור השישי של המטוסים יהיה רחפן שאתה קונה באלף ש"ח בעלי אקספרס, ובכמויות.... שדה הקרב יהיה מכוסה באלפי רחפנים, ועדיין זה יעלה כמעט כלום ביחס למטוס אף 35
  • המממ 23/10/2024 12:35
    הגב לתגובה זו
    והרחפן גם יירט טיל בליסטי בין יבשתי?
חיילי צהל חרבות ברזל
צילום: דובר צהל

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה

האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל חיילים

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור. 

היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים. 

מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך. 

כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית. 

באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית. 

פרופ צבי אקשטיין  (אורן שלו)פרופ צבי אקשטיין (אורן שלו)

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"

פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"

רן קידר |

מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל

הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור.  לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.

מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר. 

כיבוש מלא של רצועת עזה

בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם  ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026.  צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית:  0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025,  ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.

תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון  צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.