מטוס לוקהיד מרטין
צילום: לוקהיד מרטין

מי החברה שמספקת לנו מערכות צבאיות בהיקף הגדול ביותר ואיך יראו הדוחות שלה?

לוקהיד מרטין מספקת לצה"ל את ה-F-35 ומערכות נוספות והיא אחת מענקיות הביטחון הגדולות בעולם; המניה זינקה 33% לפני פרסום הדוחות - מה צפוי היום בדוחות ומה העתיד של לוקהיד?  
צלי אהרון | (4)

לוקהיד מרטין היא אחת מספקיות מערכות הביטחון והנשק הגדולות בעולם. המניה שלה זינקה מסוף יוני ב-33% לשווי של 147 מיליארד דולר. זה גם בשל ההצטיידות של משרד הביטחון וצה"ל - לוקהיד היא ספקית הביטחון הגדולה של ישראל, כשבמקביל לוקהיד ותחום הביטחון בכלל נהנה ממשברים ומוקדי חיכוך במספר מקומת בעולם, לרבות רוסיה-אוקראינה, סין-טיוואן, צפון קוריאה-דרום קוריאה. העולם מתחמם וחברות הביטחון מקבלות הזמנות.

  לוקהיד מרטין - המניה זינקה ב-33% בארבעה חודשים

 

ספקית מערכות הביטחון הגדולה לישראל

מניות הביטחון זינקו מסוף יוני בכ-20%, גם אלביט מערכות, החברה הישראלית המובילה בתחום זינקה בחודשים האלו בכ-20%, וזה אחרי שדווקא במחצית הראשונה של השנה המניה ירדה בשל חשש שמדינות זרות שמתנגדות ללחימה של ישראל בעזה, יקפיאו-ידחו הזמנות. בינתיים העסקים מולם כרגיל ואלביט כמו יתר התעשייה הביטחונית מגדילה מכירות לשוק המקומי ומצליחה במקביל לשרת את הלקוחות בחו"ל.

אלביט, רפאל והתעשייה האווירית מספקות מערכות בתחומים מגוונים ורבים לצה"ל ומערכות הביטחון, אבל לא בהיקפים של לוקהיד מרטין.    

כתבות קשורות:

מטוס הקרב העתידי - האם הוא יהיה אוטונומי, מי מובילה במירוץ ומה המשמעות לישראל?

איך ישראל תתגבר על מערכות ההגנה של איראן ומה מיוחד ב-F-35?

 

לוקהיד מרטין מספקת לצה"ל מגוון רחב של מערכות, ביניהן מטוסי ה F-35, שמציעים עליונות אווירית ומשמשים לתקיפה בטווחים ארוכים. בנוסף, החברה מספקת טכנולוגיות מתקדמות בתחום טילים, כולל טילים מדויקים ומערכות להגנה אווירית. היא עוסקת בשדרוגים של מערכות קיימות ומספקת פתרונות מודיעין מתקדמים, שמסייעים בניתוח נתונים ובקבלת החלטות מבצעיות. עם מכ"מים מהשורה הראשונה שמספקים מידע בזמן אמת לצד מגוון של מערכות, לוקהיד מרטין משחקת תפקיד מרכזי בשמירה על ישראל וביכולת ההתקפה שלה.

 

מה יהיה בדוחות של לוקהיד?

לוקהיד מרטין שתפרסם דוחות כספיים היום צפויה לדווח על רווח של 6.5 דולר למניה על מחזור מכירות של 17.4 מיליארד דולר. המשקיעים יחפשו לראות גידול בצבר ההזמנות, לרבות גידול בצבר F-35 שחלקו מיועד לצה"ל. לוקהיד מעורבת בפרויקטים סודיים רבים בעיקר עם ממשלת ארה"ב וממשלות המערב, ויהיה מעניין לראות את ההתפתחות בפרויקטים האלו, מבחינת צבר והבשלת המו"פ. 

קיראו עוד ב"גלובל"

עדכון התחזיות לשנת 2024 צפוי להיות מוקד העניין, כאשר קצב המכירות השנתי עומד על כ-71 מיליארד דולר והרווח הצפוי עומד על 26.4 דולר. מכפיל הרווח לשנת 2024 עומד על 23, ובהינתן הרווח החזוי לשנת 2025 - 28.5 דולר, מכפיל הרווח העתידי מסתכם בכ-21. ההכנסות בשנה הבאה יסתכמו להערכת האנליסטים ב-74 מיליארד דולר.

מדובר בגידול אבסולוטי מרשים, אבל באחוזים מדובר על גידול צנוע במכירות של כ-4.2% וברווח כ-7%. לכן, לוקהד נחשבת יותר מניית ערך ממניית צמיחה, ומכפילי הרווח יחסית שמרנים, אם כי היא קפצה ברמת מכפילי הרווח בחצי השנה האחרונה מכ-16 לרמה הנוכחית.

  זינקה ב-33% מיוני, מכפיל רווח של כ-22

 

ההזדמנויות והסיכונים של לוקהיד

המשקיעים דרוכים לקראת פרסום הדוחות ורואים את זה במסחר באופציות שהיה בימים האחרונים תנודתי במיוחד והוא מבטא הערכות לתנודתיות של כ-3% בעקבות הדוחות.

האנליסטים המכסים את החברה מדגישים את חשיבות המשלוחים של מטוסי ה F-35, אשר מהווים חלק מרכזי בפעילות העסקית של לוקהיד. עם עלייה במסירות של הגרסאות החדשות, החברה עשויה להציג שיפור ברווחיות בתחום האווירונאוטיקה, שאחראי לכ-40% מסך המכירות. התייחסות להצלחה של תוכניות פיתוח חדשות והשפעתן על צמיחת החברה בעתיד גם עשויה להוסיף ערך. 

 

מלחמה ושלום

בעוד שלוקהיד מרטין מתמודדת עם הזדמנויות בשוק הגלובלי על רקע אזורי חיכוך רבים העתיד שלה נשאר לוט בערפל. ראשית, מערכות ביטחון ונשק משמשים בעשורים האחרונים בעיקר כהרתעה ולא כשימוש בעת מלחמה. אולי תהיה לחימה והתחממות כפי שאנחנו חווים בכמה זירות הסלמה במלחמות הנוכחיות, אבל הסיכון הגדול לפעילות של חברת ביטחון הוא - שלום עולמי. זה לא נראה באופק, אבל "שלום קר" הוא מתכונת מנצחת בעשורים האחרונים.

מנגד, כמובן שלחימה בזירה נוספת, תחריף את ההתחממות העולמית. מעבר לעניין המרכזי הזה, לוקהיד עצמה נמצאת בעולם תחרותי מאוד עם מתחרות כמו נורת'רופ גרומן, ג'נרל דינמיק, בואינג ושורה של חברות נוספות. 

התחרות הזו שוחקת את הרווחיות לאורך זמן, אבל נראה שאם קיים סיכון בטווח הקרוב, הוא דווקא בשל העליות של החודשים האחרונים. המניה כאמור זינקה ב-33% והיא עלתה לתמחור גבוה היסטורי של מכפיל רווח 21-22. על הרקע הזה, הציפיות ממנה עולות. דוח שהוא רק בטווח עלול לאכזב את המשקיעים. 

האנליסטים ראו את העלייה במניה, וחלקם מסייגים את ההמלצות. בחודש האחרון, הורידו מספר אנליסטים את ההמלצה על רקע עליית המניה, אם כי הם ממליצים לטווח הארוך. 

לקראת הדוחות היום, חשוב לזכור כי לוקהיד פספסה את תחזיות ההכנסות של וול סטריט רק פעם אחת בשנים האחרונות, כשבממוצע היא עולה על הציפיות ב--3.7%.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    התרסקה בדו"ח 23/10/2024 13:45
    הגב לתגובה זו
    עוד המלצה פחחחח
  • 3.
    הביביסט 22/10/2024 19:47
    הגב לתגובה זו
    ישראל קונה מלוקהיד בגלל כספי הסיוע ואילו לחברות ישראליות הכסף בא מתקציב משרד בבטחון.
  • 2.
    nav 22/10/2024 12:58
    הגב לתגובה זו
    f-35 צעצוע יקר ולא נחוץ בכמויות גדולות F15 יעיל יותר ואפשר להכניס בו מערכות של F35
  • 1.
    אלביט חברה טובה , מנייה גרועה (ל"ת)
    אפללו 22/10/2024 11:55
    הגב לתגובה זו
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.