רכבת
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

גולדקנופף: "להפסיק את עבודות הרכבת בשבת"; מיכאלי "מדינת הפקקים"

שר השיכון שיגר מכתב לשרת התחבורה במחאה על העבודות שביצעה רכבת ישראל; באופוזיציה תקפו: "אם נתניהו ורגב ייכנעו, הם יתקעו את כולנו בפקקים ויפגעו בשכבות החלשות"
נתנאל אריאל | (2)
בעקבות עבודות תחזוקה שביצעה רכבת ישראל בשבת האחרונה שלח שר השיכון ח"כ יצחק גולדקנופף, יו"ר יהדות התורה, מכתה לשרת התחבורה מירי רגב עם דרישה "לבטל מיידית את הסכמי הממשלות הקודמות" בנושא עבודת הרכבת בשבת בפעולות ש"אינן עונות להגדרה של פיקוח נפש". כאשר לדבריו "עבודות אלו הינם (הטעות במקור) כתוצאה מהסכמים שנחתמו על ידי ממשלות קודמות. בהסכמים הקואליציוניים סוכם כי עבודות אלו יופסקו". הוא הוסיף איום מרומז וציין "לא נוכל להשלים עם מצב זה, אני מבקש את התערבותך הדחופה בנדון". בלשכת גולדקנופף הסבירו כי המכתב מגיע בהמשך לשיחה שקיימו השניים בשבוע שעבר. את המכתב שלח גולדקנופף גם לרה"מ בנימין נתניהו, שר הכלכלה ניר ברקת, יו"ר הקואליציה אופיר כץ (הליכוד) וראשי מפלגות הקואליציה. יצוין כי עבודות התחזוקה המדוברות הן עבודות שניתן לעשות אותן רק כשאין תנועת רכבות על המסילה, ובהנחה שגולדקנופף יצליח לכופף את הקואליציה הרי שניתן יהיה לבצע אותן רק ביום שישי בצהריים ובמוצאי שבת. ברכבת מסבירים מנגד שמי שמבצעים את העבודות הללו הן בעיקר עובדים זרים וקבלנים חיצוניים, כמעט ללא עובדים יהודים, ואלה שכן הם כאלה שקיבלו אישורים ממשרד הכלכלה. את גולדקנופף כמובן שזה לא משכנע.  הבעיה היא שאם לא יעשו את העבודות הללו התוצאה תהיה השבתה של הרכבות וממילא - פגיעה קשה בתחבורה הציבורית וכן מעבר של אנשים לרכב פרטי והחרפת הפקקים. מי שלא חסכה מילות ביקורת ממכתבו של גולדקנופף היא שרת התחבורה לשעבר ויו"ר מפלגת העבודה, מרב מיכאלי. לדבריה: "זו ממשלת הפקקים. האיום החדש, הסחטנות החדשה, ההזויה והמופרכת של גולדקנופף, אם נתניהו ורגב יכנעו לה, הם יתקעו את כולנו בפקקים ויפגעו בעיקר בשכבות הכי מוחלשות. נתניהו ורגב נושאים שוב ושוב את שם הפריפריה לשווא, אבל תוקעים את הפריפריה, כי הראשונים שלא יוכלו להגיע, הם אלה שגרים בצפון ובדרום. ב-2017 כבר היינו בסיבוב הזה, ליצמן סחט, נתניהו נכנע, העבודות בשבת בוטלו וכולנו תקועות ותקועים מאז בפקקים משוגעים."   גם חברת הכנסת דבי (דבורה) ביטון (יש עתיד) הגיבה למכתב: "השנה היא 2023 ומדינת ישראל נמצאת שנים רבות מאחורי מדינות מפותחות בנושא התחבורה הציבורית. כל רכבת מורידה מכוניות מהכביש וחוסכת פקקים, עצבים ותאונות, אבל כל זה לא מעניין את גולדקונפף. השר גולדקנוף צריך להתעסק במשבר הקיים בשוק הדיור ולא לאיים על אזרחי ישראל בהפסקת העבודות ברכבת ישראל". גם מתוך הקואליציה נשמעה ביקורת כאשר ח"כ דני דנון אמר: "אני מאוד מכבד את אחינו החרדים, השותפים שלנו לקואליציה ולממשלה. על כולנו מוטלת האחריות לעבוד יחד בשיתוף פעולה למען כל אזרחי ישראל. שיתוק הרכבת בימי עבודה יגרום סבל רב למאות אלפי אנשים ויעלה למשק מיליארדים בתקופה של מיתון. אני מצפה מהשותפות שלנו לעבוד יחד איתנו כדי למצוא את הפתרונות המתאימים. אסור לנו לפגוע באזרחי ישראל".    

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    נכהצ 09/01/2023 10:49
    הגב לתגובה זו
    מנהלים לנו את החיים וגם את המתים.
  • 1.
    מה אתם רוצים? 09/01/2023 09:10
    הגב לתגובה זו
    סוכם שעבודות שאינן מצילות חיים לא יבוצעו בשבת, רוב העם כאן מסורתי וזה חשוב לו. גולדקנוף לא ביקש למנוע עבודות חיוניות כהגדרתן בחוק.
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.