דעה

ד"ר שמוליק צרפתי על קמפיין התדמית המפתיע של רשת WalMart

רגע לפני פרוץ השנה האזרחית החדשה, וטרם דעיכת הכריסמס, מסביר כותב הטור על אסטרטגיית השיווק החריגה של רשת הענק WalMart
שמוליק צרפתי | (1)

בשעה שהפרסומות בארץ מדווחות על "Winter Sale" כאשר השמש קופחת בחוזקה והשלג בחרמון בא ונעלם תוך 48 שעות, אירופה וארה"ב קופאות ועימן קופאות המכירות.

אין ספק כי שרשרת החגים המתחילה ב-Thanksgiving, עוברת דרך Christmas ומסתיימת ב-New year's eve, מנסה להפשיר מעט את הקור. הצרכנים באירופה וארה"ב "מופצצים" בימים אלה בקמפיינים הנוגעים בעיקרם למכירות ופחות תדמית. סיילים, הנחות, מבצעים וקופונים שולטים בעולם החגים והצרכנים הנבונים מעבר לים אוספים, שוקלים, מחליטים וקונים.

בין שלל הקמפיינים השנה בארה"ב בלטה פרסומת אחת, מוזרה קמעה, שונה מבודלת. מדובר בקמפיין של ענקית הקמעונאות WalMart. WalMart סבלה מבעיה שיווקית קשה בשנים האחרונות הנעוצה בזהות התאגידית. כמו "נייקי" המואשמת בניצול כוח עבודה במדינות עולם שלישי, כך מואשמת WalMart בניצול תנאי עובדיה.

הסוגיה המקצועית הופכת לסוגיה שיווקית בשל פגיעה קשה במותג, בעיקר בעולם צרכני בו פני השיווק נוגעים גם למהות העסק ולא רק לעטיפתו.

WalMart הפתיעה בחגים אלה וב-Christmas בפרט בקמפיין ייחודי הנוגע כולו לתנאי העסקת העובדים ותנאי הפנסיה המשופרים שלהם. לכאורה, פרסומת שאינה מכירתית, אלא תדמיתית נטו הנוגעת לסוגיית הזהות התאגידית.

Christmas עדיין לא הסתיים ו-New year's day עוד לא הגיע ומכאן שאת תוצאות הקמפיין לא ניתן עדיין לנתח בדיעבד, אלא רק לחזות. ניתן לחזות כי באמצעות טיפול בבעיה ולא בריחה ממנה, בידול משמעותי בין שלל קמפיינים מכירתיים יצמחו מכירות הענקית ויעמדו בקצב היעדים. WalMart יצאה בקמפיין חריג בנוף הסיילים. היא מספיק אמיצה (וגדולה) להתמודד ולהכריז ישירות על הבעיה ופתרונה. כך גם עשתה Avis בזמנו שהצהירה כי היא מספר 2 ולכן מתאמצת יותר, או Honda שפרסמה את המנועים המרעישים והמזהמים שלה ואת פתרון המנוע החדש והשקט.

תארו לעצמכם כעת רשת ישראלית יוצאת בקמפיין פרסומי (לא הסברתי יחצ"ני) הנוגע לדוגמא לתנאי העסקת העובדים המדהימים ולא קמפיין Summer Sale שגרתי...הייתכן?

הכותב הינו מומחה אסטרטגי-שיווקי ומנכ"ל משותף בחברת Profit לייעוץ שיווקי וקידום מכירות.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אחלה כתבה! (ל"ת)
    נעם אליעזר 02/01/2011 12:23
    הגב לתגובה זו
מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI

מדד המחירים בנובמבר ירד ב-0.5%; מחירי הדירות ירדו גם ב-0.5%

הירידה במדד בהתאם להערכות הכלכלנים, מה קרה למחירי הדירות באזורים שונים והאם תהיה למדד השלילי השפעה על הריבית? וגם - למה אנחנו מרגישים שיוקר המחייה מזנק הרבה יותר ממדד המחירים לצרכן? 

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מדד המחירים לצרכן

מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.5% בחודש נובמבר, בהשוואה לחודש אוקטובר - בדומה להערכות הכלכלנים.  בשנים עשר החודשים האחרונים (נובמבר 2025 לעומת נובמבר 2024), עלה מדד המחירים לצרכן  ב-2.4%.  ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: ירקות ופירות טריים שירדו ב-4.1%, תרבות ובידור שירד ב-2.5%, תחבורה ותקשורת שירד ב-1.6% וריהוט וציוד לבית שירד ב-1.1%. הירידה החדה במדד נבעה בעיקר מסעיף הטיסות שירד משמעותית. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיף המזון, שעלה ב-0.4%. מדד מחירי הדירות ירד ב-0.5%. 


הנה פרוט הסעיפים שהשפיעו על מדד המחירים - הוצאות על נסיעות לחו"ל גרם לירידה של 0.266%, ירקות ופירות תרמו לירידה של 0.09%: 




מחירי הדירות בירידה כבר חודש שמיני ברציפות. הפעם הם ירדו ב-0.5%. בתל אביב נרשמה ירידה של 1.1%, בירושלים עלייה של 1.4%. תל אביב רק נזכיר עמוסה במלאי של 10,700 דירות כשקצב המכירות השנתי עומד על 2,200 דירות בשנה. כלומר יש מלאי שיספיק ל-5 שנים בקצב הזה, וגם אם הקצב יעלה, מדובר במלאי של שנים.  



בשכר הדירה עבור השוכרים אשר חידשו חוזה נרשמה עלייה של 2.8% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 4.7%. 

אמא ותינוק
צילום: Photo by Pixabay

לבד במערכה: כך הפכו אימהות יחידניות לקורבנות המרכזיים של יוקר המחיה

אלפי נשים בישראל שמגדלות ילדים לבדן נמצאות במלחמת הישרדות מתמדת: הן נאלצות לתמרן כדי לגשר על הפער בין ההוצאות שמזנקות מיום ליום להכנסות שמדשדשות במקום, וחרדות מפני העתיד. הורות עצמאית 2025 קווים לדמותה

ענת גלעד |
נושאים בכתבה משפחה יוקר המחיה

הן נשים חזקות שהגיעו להורות כשהן בשלות ויודעות דבר או שניים על החיים. הן רכשו השכלה גבוהה, התקדמו בקריירה, קנו דירה וחשבו שהעתיד בטוח. עבור הילדים שלהן, הן כל העולם.

אבל אחרי חמש שנים של משברים כלכליים רצופים, מיתון עמוק ומדינה שמיום ליום יותר קשה לחיות בה, אימהות יחידניות רבות לא מצליחות להירדם בלילה מהמחשבה מה יהיה מחר. תחושת הביטחון הכלכלי שקרסה הפכה את חלום ההורות היחידנית למלחמת הישרדות יומיומית.

במדינה שבה יוקר המחיה כבר אינו רק מונח סטטיסטי אלא מציאות חיים יומיומית, משפחות רבות נדרשות לעשות ויתורים כואבים. אבל את אחד המחירים הכבדים ביותר משלמות אימהות יחידניות - נשים שבחרו בהורות ללא בן זוג.

עבור נשים אלו, להחלטה להביא צאצא לעולם קדמה כבר מהתחלה מחשבה עמוקה על היכולת לפרנס אותו או אותה בכבוד ולספק את כל צרכי המשפחה. הן ניגשו לתהליך מתוך תכנון כלכלי קפדני ושיקול דעת, הכינו כסף ליום שחור. אך אף אישה שחלמה להיות אם יחידנית לא יכלה לחזות את רצף המשברים הכלכליים ואת גלי ההתייקרויות שפקדו את ישראל בשנים האחרונות.

גם אלו שפעלו בצורה השקולה ביותר, והקימו תא משפחתי יחידני מתוך בחירה ומודעות כלכלית, לא יכלו להיות חסינות מגל ההתייקרויות הגורף שהגיע לשיאו בשנת 2025, שבו הוצאות משק הבית עלו באלפי שקלים בשנה. התייקרות מוצרי מזון, חשמל, מים וארנונה, שלא לדבר על תחבורה, גנים וצהרונים, יחד עם קיצוצים נוספים ומשכורת שלא מתעדכנת בהתאמה, הפכו את שמיכת התקציב לקצרה עוד יותר עבור מי שמפרנסת לבדה. בתנאי אי-ודאות קיצוניים שכאלה, שבהם גם משפחות עם שני מפרנסים מתקשות לגמור את החודש.