הבנקים גררו את ת"א למגמה מעורבת - המעו"ף ירד
הבורסה לני"ע בתל אביב חתמה את שבוע המסחר במגמה מעורבת. הבוקר נפתח המסחר בירידות שערים דבר שהוביל את הפעילים לחשוב שיום של מימושים עומד בפתח, אך המחשבה נקטעה מהר מאוד לאחר שהמדדים המובילים החלו לשנות מגמה ולהסחר בעליות מתונות. לבסוף חתם השוק בירידות שערים ובמגמה מעורבת. יום מסחר מפוהק מעט במחזורים ממוצעים.
מדד ת"א 25 ירד ב-0.27% לרמה של 737.84 נקודות. מדד ת"א 100 השיל 0.09% לרמה של 744.65 נקודות. מנגד לשני אלו, מדד התל טק 15 חתם בעליה קלה של 0.05% לרמה של 406.01 נקודות. מחזור המסחר הסתכם ב-854 מליון שקל.
עם סיום המסחר פורסם נתון מאקרו חשוב במשק: מדד המחירים לצרכן. הוא עלה בחודש אוגוסט 2005 ב-0.2%, בהשוואה לחודש יולי. כך נמסר מהלמ"ס בירושלים. במיוחד בלטו בעליות מדדי הירקות והפירות שזינקו ב-4.5%. המדד עמד בצפיות של השוק שחזו עליה בין 0.1% ל-0.2%. קצב האינפלציה ב-2005 עומד עד כה על 1.8%. המדד עשוי להשפיע על המסחר במטבעות מחר ועל המסחר בכלל בשבוע הבא.
מבין המניות הדואליות של המעו"ף חתמו בעליות שערים קלות: מניות ענקית הפרמצבטיקה, טבע עלו ב-0.07% על אף שפתחו בפער שלילי של 0.33% ורכזו מחזור של 36 מיליון שקל. ברקע למסחר בטבע, אישור FDA חדש עליו הודיעה אתמול. החברה תחל מיידית בייצורו ושיווקו של הטבליות ה-Leflunomide במינונים של 10 ו-20 מ"ג. מכירות המוצר המקורי מגיעות לכ-228 מיליון דולר בשנה.
מניות ליפמן חתמו בעליה של 0.45% תוך שהן מרכזות מחזור של כ-24 מיליון שקל. ליפמן סובלת בימים האחרונים מסנטימנט שלילי במיוחד, על רקע חששות מפרסום אזהרת רווח נוספת לרבעון השלישי של השנה, כפי שעשתה ברבעון שקדם לו. בהמשך היום פורסמה בתקשורת המלצה של דויטשה בנק לאסוף דווקא את המניות מתוך אמון בשווקים שבהם פועלת החברה. ייתכן כי היא תרמה לשינוי האווירה במסחר במניות.
גם מניות אלביט מערכות נהנו מעליה ובשיעור גבוה יותר של 0.66% במחזור של 12.5 מיליון שקל. אתמול עשתה המשטרה שימוש באחד מן המל"טים של אלביט - ההרמס 450 - במבצע אכיפת תנועה ראשון מסוגו בארץ - בצפון.
מנגד, חתמו בירידות: מניות פרטנר שהחליקו בשיעור של 0.24%, ומניות פריגו שאיבדו 1.09% ומניות כור ירדו ב-0.47%.
עוד בדואליות. מניות אלרון קפצו ב-2.37% תוך מחזור של כ-85 מליון שקל - לעומת מחזור של 6.7 מיליון שקל בלבד בו הורגלה המניה בחודש החולף. ברקע, האנליסט גדי ברקו מבית ההשקעות, דש אייפקס, העניק לחברה המלצת "קניה" עם מחיר יעד של 76 שקל - דיסקאונט של 24% על מחיר השוק בסוברו, כי המניה מהווה הזדמנות קניה ברמות הנוכחיות.
מניות גיוון חתמו בירידה של 0.27% תוך מחזור של 1.4 מיליון שקל, על אף שמחקרים שהוצגו ב-WCOG ממליצים על גלולת ב-PILLCAM של החברה לאבחון סיבות לאנמיה, מה שעוי להגדיל את מכירות הגלולה.
מניית נייס ירדו בכ-1.18% תוך מחזור של 7.8 מליון שקל. זאת למרות החוזה החדש בהיקף של 2.5 מיליון דולר עליו הודיעה החברה היום. במסגרת החוזה, תספק נייס פתרונות להקלדה וניתוח תוכן וידאו ואודיו עבור חברת Isleta המקסיקנית.
ונציין מקרב הדואליות גם את: אקס.טי.אל, שהמריאה היום ב-5.87%, במחזור של 3.7 מיליון שקל, לאחר שבוע ימים של ירידות שערים, ואת מניות גילת שבלטו היום עם עליה בת 7.52%, במחזור ער של 3.3 מיליון שקל (לעומת מחזור של כחצי מיליון אליו הורגלה בחוד האחרון), לאחר שגם אמש בוול סטריט זינקה בשיעור חד ואת אודיוקודס שהוסיפה 0.3% במחזור של 6.6 מיליון שקל, לאחר שהודיעה אמש על השקת שבב VOIP חדש.
ובבנקים. מניות בנק לאומי חתמו בשיעור קל של 0.07%, במחזור של 61.4 מיליון שקל. רק אתמול פורסם המכרז למכירת השליטה בבנק לאומי והנה קם לו עוד ועד עובדים מרבצו. עובדי הבנק השני בגודלו במדינה דורשים לקבל את ההטבות שהמדינה התחייבה להן ובכלל זה כמובן מענק, כפי שקיבלו עובדי דיסקונט עם הפרטת הבנק. בבנק לאומי מועסקים היום כ-10,000 עובדים, שדורשים גם את הארכת הסכם העבודה הקיבוצי שנחתם עימם ב-7 שנים נוספות.
מניות חמשת המופלאים חתמו בירידות שערים וגררו את המדדים המובילים אחריהן. הבנקים נסחרו היום גם על רקע הערכות של הבנקים להגבלת האוברדראפט החל ב-1 בינואר 2005. מניות פועלים ירדו ב-0.35% במחזור של 75.4 מיליון שקל, מזרחי איבד 0.34%, דיסקונט ירד בשיעור של 0.85% ואילו הבינ"ל היה היחידי שחתם בצד הירוק ועלה ב-1.25%. מדד ת"א בנקים ירד ב-0.24% לרמה של 1,009.77 נקודות.
עוד בפיננסים - אבל בביטוח. מנורה עלתה ב-0.67%, במחזור של 2.4 מליון שקל. החברה זכתה במכרז לרכישת 3 קופות הגמל של מבטחים הותיקה בכ-37 מיליון שקל.
גם הפניקס בלטה עם קפיצה של 4.78% במחזור של 2.3 מיליון שקל, כלל חתמה בעליות של 0.4%, ומגדל ירדה ב-1.56% במחזור של 18 מיליון שקל. מדד ת"א פיננסים ירד ב-0.18% לרמה של 937.17 נקודות.
ובענף הרכב שעלה בשבוע האחרון לכותרות, עקב הפחתת המס על כלי רכב בארץ מ-95% כיום עד ל-72% ב-2010. דודי ורטהיים הבן של מוזי הפך אתמול לבעל עניין בחברת קמור, ייבואנית מכוניות BMW. ורטהיים הגדיל את אחזקותיו בקמור מ-4.99% ל-7.5% לפי מחיר של 15.29 שקל למניה. גם גזית גלוב, נציין, היא בעלת עניין בקמור ומחזיקה ב-8.3% מן המניות.
מניות קמור זינקו ב-3.81% במחזור של כ-2.2 מליון שקל וגזית גלוב קפצה ב-1.18% במחזור של 5.5 מיליון שקל, נסחרת גם על רקע גיוס של 120 מיליון דולר על ידי חברת הבת - אקוויטי וואן ועל רקע רכישה של 3 מרכזים מסחריים בשבדיה ב-27.6 מיליון אירו על ידי חברה בת אחרת - סיטיקון.
ואם כבר נדל"ן - מניות נכסים ובניין עלו ב-0.12%, זאת לאחר שהודיעה היום על מכירת זכויות במתחם בפתח תקווה ב-34.9 מיליון שקל, כשרווח ההון הצפוי מהמכירה מגיע ל-18 מיליון שקל. מדד ת"א נדל"ן 15 חתם בעליה של 0.32% במחזור של 369.2 נקודות, כש-12 מבין 15 מניותיו נהנות ממגמה ירוקה.
בקבוצת אי.די.בי - שהיתה כוכבת השבוע באחד העם - עליות שערים זה היום השני ברציפות. אי.די.בי אחזקות עלתה ב-0.38% במחזור של 12.7 מיליון שקל, ומניות אי.די.בי פיתוח קפצו ב-2.04% במחזור של 20.4 מיליון שקל. מנגד לשני אלו, מניות דיסקונט השקעות ירדו ב-0.1% במחזור של 8.3 מיליון שקל.

תלוש פיקטיבי - המנכ"ל שהוציא תלוש לאשתו ומה העונש?
פורמולה וונצ'רס רשמה שכר של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של שי בייליס, בעל השליטה, למרות מעולם לא עבדה בחברה; ובכך העבירה החברה כסף לקרובו של בעל השליטה וגם הפחיתה את חבות המס בחברה
הדרכים להפחתת המס מרובות. חלק מהן במסגרת תכנון מס לגיטימי, חלק אחר אפור, אבל אפשרי וחלק אחר כבר חוצה את הקו האדום. בהתחלה מנסים לתכנן בהתאם לחוק, ואז במקרים לא מעטים גולשים ועוברים את הגבול. לפעמים זו מעידה קלה ורשות המס מוותרת על הליך פלילי, אבל קובעת כופר. הנה מקרה של הגדלת הוצאות באופן פיקטיבי שמבטא גם העברת כספים גדולה של 1 מיליון שקל לבעל השליטה מבלי שהוא צריך לשלם על זה מס.
המקרה של פורמולה וונצ'רס ויו"ר ומנכ"ל החברה שי בייליס - על פי פרסום רשמי של רשות המסים, בין השנים 2017 ל-2022 רשמה החברה בספריה תשלומי שכר בסך כולל של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של בעל השליטה - מינה בייליס. על אף שמעולם לא עבדה בפועל בחברה. כלומר, הכסף שולם ללא כל תרומה עסקית מצידה. המהלך הזה סיפק לחברה 'תועלת כפולה' - אך לא חוקית: העברת כסף למקורב, במקרה זה, לאשתו של בעל השליטה, מבלי שנדרשה לבצע עבודה בפועל. ובכך היא ביצעה הפחתה של חבות המס, הרי ששכר עבודה נחשב כהוצאה מוכרת לצורכי מס. כשהחברה רושמת הוצאה כזו, היא מקטינה את ההכנסה החייבת שלה, וכך משלמת פחות מס לקופת המדינה. אלא שהמשמעות בפועל היא פגיעה כפולה: מצד אחד, המדינה, כלומר הציבור - מקבל פחות הכנסות ממסים. אבל מצד שני, והחמור יותר - משקיעי החברה רואים חלק מהכסף שלהם מנותב למטרות שאין להן ערך עסקי אמיתי. ולא נועדו כדי להצמיח את החברה אלא כדי להונות את המשקיעים באופן של תרמית מתוחכמת כביכול, והפעם במקרה שלנו - היא יצאה מזה עם קנס של פחות מ-300 אלף שקל.
במקום לנהל הליך פלילי שיכול להיגרר שנים, לרשות המסים יש אפשרות להציע לנישום הסדר כופר - תשלום קנס מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. זה לא 'פיצוי' בלבד, אלא סוג של עסקת טיעון אזרחית-מנהלית: הנישום לא מודה באשמה בבית משפט, אבל משלם סכום שנקבע, ומנקה את התיק הפלילי הספציפי הזה. במקרה של פורמולה וונצ'רס, ההסדר הזה הסתיים בתשלום כופר של 275 אלף שקל לרשות המסים. מבחינת המדינה, זה חוסך זמן, משאבים ודיונים משפטיים; מבחינת החברה, זה סוגר את הפרשה בלי להגיע לכתב אישום - אך כמובן לא מונע את הצורך לשלם את חבות המס האמיתית, שכוללת גם ריבית וקנסות. רשות המסים לא מסתפקת בקריאת דוחות שנתיים. היא משווה נתוני שכר מול ביטוח לאומי, בודקת היתכנות מקצועית (האם ה''עובד' מדווח במקביל על משרה אחרת, האם יש לו כתובת דואר אלקטרוני פעילה בחברה, האם הוא נוכח בפגישות), ולעיתים מקבלת מידע פנימי מעובדים או שותפים לשעבר.
מסלול של 'הסדר כופר'
על פי פקודת מס הכנסה, רישום כוזב של הוצאות - ובכלל זה שכר לעובד פיקטיבי, מוגדר כ'עבירה פלילית חמורה', כאשר סעיפים מוגדרים בפקודה קובעים כי במקרים של כוונה להתחמק ממס מדובר בעבירה שעונשה עד שבע שנות מאסר, לצד קנסות כבדים. במקרים מסוימים בתי המשפט אף שלחו נאשמים למאסר בפועל, במיוחד כשנמצא דפוס פעולה שיטתי והיקפים כספיים גבוהים. במקביל, רשות המסים יכולה לבחור במסלול של 'הסדר כופר' - תשלום מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. פתרון שחוסך זמן ומשאבים לשני הצדדים, אך מונע הכרעת דין פומבית ואינו מרתיע כמו הרשעה.

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"
שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו, "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"
יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.
בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.
בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".
בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".