רבבות כותרים וזינוק במכירות: על תופעת הספרים המוקלטים
אנשים מאזינים לתכנים שהם בוחרים באמצעות המכשירים הדיגיטליים, זו למעשה מהות המהפכה האודיו דיגיטלית, בין אם מדובר בהאזנה לשידורים חיים מהרדיו, תכניות מוקלטות (אונדימנד), ערוצי מוזיקה בסטרימיניג או האזנה לפודקאסטים (החל מהשבוע אימרו "הֶסְכֵת" ולא פודקאסט - כך על פי האקדמיה לעברית).
מעבר לאלה, היום נעסוק במהפכת תוכן נוסף הנמצאת בזינוק בארץ ובעולם - הספרים המוקלטים שנמצאים בצמיחה עקבית והופכים להיות חלק נכבד ובלתי נפרד מהתכנים המושמעים באוזניים שלנו בדיגיטל.
אז לבודדים שטרם נתקלו בספרים הקוליים, על פי ויקיפדיה ספר מוקלט הוא הקלטה קולית שעיקרה הוא מלל מדובר הדומה לזה שמופיע בספרים. הספר המוקלט דומה מאד בתוכנו לגרסה המודפסת אך לעיתים מכילים שינויים מהמקור, חומרים שמעולם לא הגיעו לדפוס, עריכה מחודשת ומעודכנות, המחזת המלל, הוספת מוזיקה וסימנים העוזרים להתמצא בחומר כמו תיאור מילולי של איורים.
לכל טורים של דרור גנות:
* 2018 תהיה שנת הפודקאסט והאודיו דיגיטל
* תחנות הרדיו צריכות כבר להתעורר לעולם הדיגיטלי
* פודקאסט וסטרימינג-רדיו: הנה מוצרי הפרסום האודיו-דיגיטליים
* עכשיו גם אתם תוכלו להפיק לעצמכם פרסומות רדיו
* כמה תובנות על המחקר שבדק הרגלי האזנה לרדיו לפי דרישה
* על קמפיינים דיגיטליים ברדיו - והשירות החדש של רדיו הקצה
* ה-Smart Speakers: אמזון, אפל וגוגל רוצות אתכם מכורים
* החגיגה הדיגיטלית ליובל שנים ל-Radio1 של BBC
* על פעילות האודיו הדיגיטלית של בנק דיסקונט
רק לאחרונה, בדצמבר האחרון הציג המאמר Global Audiobook Trends and Statistics for 2018 שפורסם ב-Good Reader נתונים וטרנדים על עולם הספרים המוקלטיםץ בין היתר נכתב כי הספרים המוקלטים שומרים על מעמדם כפלח השוק בעל שיעור הצמיחה הגבוהה ביותר בתעשיית המו"לות הדיגיטלית. השוק האמריקני ממשיך להיות הגדול ביותר, ובשנת 2017 גלגל סכום מכירות העולה על סך של 2.5 מיליארד דולר.
"איגוד המו"לים לשמע האמריקני" דיווח בדוח השנתי של 2017 על עלייה של 33.9% במספר הספרים המוקלטים שראו אור לעומת 2016, על פי ההערכה מדובר בכ-79 אלף ספרים חדשים. על פי הנתונים, 26% מהציבור האמריקאי הקשיבו לספר מוקלט בשנה החולפת. עוד עולה כי 48% מהמאזינים לספרים מוקלטים הם מתחת לגילאי 35 וישנה תנועה מוגברת של בני נוער לפלטפורמה. אותה אוכלוסייה גם הקשיבה ל-15 ספרים בממוצע בשנה החולפת, ורובם הצהירו כי הם מסכימים מאד עם האמירה ש"הקשבה לספרים מוקלטים עוזרת לסיים כמות רבה יותר של ספרים".
גם המו"לים המובילים בארה"ב, בהם הרפר קולינס, האצ'ט, סיימון & שוסטר ופינגווין-רנדום האוס, אישרו כי ישנה ירידה של 5% במכירות הספרים האלקטרונים (ebooks) וכי הספרים המוקלטים הם הסיבה לכך שהחטיבות הדיגיטל שלהם ממשיכות להיות רווחיות.
גם ב-Scribd הספרים המוקלטים היו הפורמט בעל הצמיחה הגבוהה ביותר ב-2017. כמות הקוראים שנרשמו למודלים של ספרים מוקלטים עלתה ב-24% וסך ההאזנה עומדת על כמעט 3 מיליון שעות, בעיקר בז'אנרים של העצמה עצמית, מסתורין, מדע בדיוני ופנטזיה, קריירה וכסף.
והנה חלק מהנתונים והטרנדים בתכני הספרים המוקלטים:
- זינוק של 29% בהאזנה לספרים קוליים באמצעות הסמארטפון בשנת 2017.
- עיקר ההאזנה לספרים קוליים מתקיימת בבית (57%), אחריו כלי הרכב (32%). לרוב תוך כדי ביצוע מטלות נוספות (בבית, ספורט, עבודה).
- 19% מאזינים לספרים באמצעות רמקולים חכמים (Google Home, Amazon Eco וכו').
- 3 הסיבות העיקריות שבגללן אנשים נהנים להקשיב לספרים מוקלטים: ניתן לבצע פעולות נוספות במקביל; הספרים המוקלטים נישאים בקלות וניתן להקשיב להם בכל מקום; אנשים נהנים מכך שמקריאים להם סיפור.
- טרנד נוסף - "היישר לאודיו", מקרים בהם המו"לים המדלגים על הוצאת הספר בדפוס ועוברים היישר להקלטת אודיו ומכירת הספר בפורמט קולי.
- הוצאת 'הארפר קולינס' ראתה עלייה של 47% בהורדות ספרים מוקלטים לעומת 2016, והודיעה כי החברה תציע כמעט את כל הכותרים שלה למבוגרים באודיו בפורמט דיגיטלי.
- 'ניוז קורפ' סיפקה הצצה לנוכחותו הבולטת של שוק הספרים המוקלטים בדוח המסכם של 2017 כאשר דיווחה על מכירת 470 אלף עותקים של הספר המוקלט של מארק מנסון, The Subtle Art of Not Giving a F*ck, לעומת 490 אלף עותקים מהספר המודפס.
ומה בישראל? יש מעט מאד שחקנים בתחום הספרים הקוליים, ו-iCast היא החברה המובילה בשוק עם מאות ספרי אודיו מהמיטב של הספרות העברית לילדים, נוער ומבוגרים, חלקם מוקלטים בקולם של הסופרים עצמם וחלקם מוקלטים על ידי שחקנים וקריינים מובילים. מדובר בספרים מוקלטים רבים ואיכותיים שכן iCast עובדת בשיתוף עם מו"לים והוצאות הספרים הגדולות בישראל: עם עובד, כנרת זמורה ביתן דביר, הקיבוץ המאוחד, האוניברסיטה הפתוחה, למטייל ואחרים. המודל השכיח המוצע למשתמשים הוא מנוי חודשי הניתן להאזנה בכל מכשיר דיגיטלי, וניתן גם לרכוש ספר ספציפי להורדה.
מוטי ליפמן, מנכ"ל iCast אומר כי "בדומה לעולם גם אנחנו מרגישים את הסחף להאזנות. עד כה צברנו למעלה מחצי מיליון שעות האזנה מעשרות אלפי משתמשים והנתונים מראים גידול משנה לשנה. משתמשים רבים במודל המנויים שלנו וגם הורדות של ספרים להאזנה ללא חיבור אינטרנט".
דרור גנות הוא מנכ"ל ומייסד ADIO - רשת הפרסום ברדיו הדיגיטלי
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש
סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות
12 היתה במקום הראשון ועמדה על 15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים,
מספר מכובד ותחרותי.
הריאליטי אוכל את כולם
בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד.
ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד.
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
