לקראת מהפך דרמטי: נתח הפרסום באינטרנט יעקוף השנה את הפרסום בפרינט
'התקשורת בישראל 2014, סדרי יום, שימושים ומגמות' יוצא בהוצאת המכון לחקר מדיה חדשים, חברה ופוליטיקה בבית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל, בשיתוף עם יפעת מחקרי מדיה וקנטאר מדיה מחקרי TGI. את המחקר ערכו ד"ר רפי מן וד"ר אזי לב-און. לדוח המלא - לחצו כאן.
2014 גם שוברת שיאים באלימות הרשתית. על פי הדוח, עולה כי בשנה החולפת הופצו ברשתות החברתיות בישראל יותר ממיליון פוסטים שכללו אלימות מילולית, קללות, שפה בוטה, ביטוי גזענות, או קריאה לביצוע מעשה אלימות פיזי.
אפשר להעריך כי האלימות התמקדה בעיקר במהלך אירוע חטיפת 3 הנערים ולאחר מכן מבצע צוק איתן, אבל לא רק כמובן. על פי הדוח סדר היום התקשורתי ביותר מ-20% משנת 2014 התמקד בנושאי ביטחון, בעקבות חטיפת 3 הנערים ורציחתם, מבצע צוק איתן וירי הרקטות לעבר חלקים נרחבים ממדינת ישראל.
כפי שכבר פרסמנו באייס, המצב הביטחוני השפיע פחות על היקף ההוצאות לפרסום, שעמדו בשנה זו על היקף דומה לזה של השנה הקודמת, למרות החודשיים המתוחים בקיץ 2014. ב-2014 היקף הפרסום עמד על 3.6 מיליארד שקלים, בדומה לשנה שלפני כן.
בשנת 2014 ירד אמון הציבור בתקשורת לשפל חסר תקדים. על פי נתוני 'מדד הדמוקרטיה הישראלית' של המכון הישראלי לדמוקרטיה רק 29.7% מכלל הציבור הביעו אמון בתקשורת, שיעור אמון נמוך יותר מזה שחש הציבור כלפי מוסדות אחרים.
ויש גם פן רומנטי בדוח: האינטרנט הפך לדרך הנפוצה ביותר בקרב גולשים להכרות עם בני או בנות זוג חדשים. על פי סקר בזק שהתפרסם ב-2014, לא פחות מ-32% העידו כי הכירו את בן/בת זוגם באינטרנט, בהשוואה ל-6% לפני 5 שנים.
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
אלה הם רק חלק מן הממצאים הרבים הנכללים בדוח השנתי, שיוצא לאור זו השנה הרביעית. הדוח סוקר את הנושאים המרכזיים שעמדו על סדר היום התקשורתי, את שימושי המדיה ושוק הפרסום, המחאות בתקשורת הנושא יוקר המחייה, ניהול משברים ברשתות החברתיות ועוד.
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש
סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות
12 היתה במקום הראשון ועמדה על 15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים,
מספר מכובד ותחרותי.
הריאליטי אוכל את כולם
בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד.
ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד.
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
