צפו בקטע - מפגינה קפצה על יו"ר ה-ECB במהלך מסיבת עיתונאים מול קהל המום

Bizportal מעביר דיווחים ממסיבת העיתונאים אחרי שהריבית נותרה על 0.05%-. מה צעקה המפגינה??
מערכת Bizportal | (8)

הבנק המרכזי האירופי הותיר היום את הריבית בדוה האירו ללא שינוי ברמה של מינוס 0.05% ואת הריבית על הפקדונות על מינוס 0.2%. בשעה 15:35 (שעון ישראל) החל דראגי במסיבת העיתונאים. הדאקס מדשדש בעלייה של 0.5%. האירו שמוקדם יותר היום איבד 0.7% מול הדולר, התמתן לירידה של 0.1% בלבד במהלך דבריו של דראגי. 

דראגי החל במסיבת העיתונאים אבל רגעים ספורים אחרי שהחל בדבריו, קפצה עליו (ממש ככה!) מפגינה בצעקות - "סוף לדיקטטורה של ה-ECB" ולמאבטחים לקח רגעים ארוכים להזיז את המפגינה מהמקום שבו ישב עד לאותו רגע דראגי עצמו. השידור הישיר באתר ה-ECB הופסק בשל האירוע והוחזר לאחר מספק דקות.

 

בפתח דבריו אמר דראגי כך: "ב-9 במארס התחלנו לרכוש אג"חים והרכישות יימשכו עד ספטמבר 2016 או בכל אופן עד שנראה שיפור באינפלציה". אחד ההעיתונאים שאל את דראגי לגבי תיזמון סיום תכנית הרכישות, דראגי ענה כך: "לא ברור לי למה צריך להתעניין בסיום תכנית שרק לפני חודש התחלנו אותה". שאלות רבות נשאל דראגי לגבי מצב של יוון, אבל יו"ר ה-ECB התחמק מעניין באלגנטיות. דראגי נשאל לגבי האפשרות שקיימת כרגע בשוק האג"ח בועה, תשובותו הייתה כך - "לא, אנחנו לא רואים סימנים לבועה. אנחנו מסתכלים על חובות הבנקים והם לא גדלים - אז אני לא יכול להגיד שיש בועה."  

עוד אמר דראגי בתשובה לשאלה: "אנחנו יודעים שריבית אולטרה נמוכה למשך זמן ארוך זה דבר שעלול ליצור חוסר יציבות בשווקים, אנחנו יודעים שזה סיכון ולכן אנחנו נוהגים בזהירות גדולה, אבל צריך להגיד שכרגע אנחנו לא מזהים סיכון ממשי לחוסר יציבות". דראגי התייחס גם לשאלה בעניין האפשרות שהריביות האפסיות למעשה מאפשרות לממשלות באירופה שלא לבצע את הרפורמות הנגרשות ואמר כי "לא כך הדבר, בכדי לראות שיפור של ממש, הדברים חייבים ללכת יחד - הקלה מוניטארית ורפורמות מבניות".

נזכיר כי לפני 6 שבועות החל לפעול תכנית ההקלה הכמותית האירופית (QE) שעומדת על רכישת אג"ח בהיקף של 60 מיליארד אירו לחודש - עד ספטמבר 2016. מטבע האירו נופל כעת 0.66%. בשבוע שעבר צלל המטבע האירופי ב-3.4%. כעת נסחר האירו במחיר של 1.058 דולר אחרי ירידה של כ-25% מול הדולר תוך קצת יותר משנה. בארץ האירו נסחר כעת ביציבות סביב 4.21 שקלים אחרי ירידה של כ-15% מאז דצמבר האחרון. 

וככה זה נגמר...

האירו מול השקל מאז 2009:

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    משעמם , לפחות שהיו מפשיטים אותה (ל"ת)
    רועי 15/04/2015 18:41
    הגב לתגובה זו
  • פרובוקטור בדימוס 16/04/2015 14:18
    הגב לתגובה זו
    אבל נאדה מה שכן ראינו איך היא צוחקת
  • 6.
    רק אני ראיתי שיש לה תחת יפה!!! (ל"ת)
    וואו 15/04/2015 18:11
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    בנק ישראל דואג ל$ גבוה ולאירו נמוך (ל"ת)
    היצואן לאירופה נפגע 15/04/2015 18:02
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    היא צעקה שהיא רוצה שוקולד. (ל"ת)
    בא 15/04/2015 17:46
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    איזה קפיצה ... (ל"ת)
    שווה 15/04/2015 16:40
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    משקיע 15/04/2015 15:59
    הגב לתגובה זו
    דרמה ענקית, השקעת ענק, הפתעה ענקית - כולם נפילים.
  • 1.
    הנגידים תאבי הבצע 15/04/2015 15:49
    הגב לתגובה זו
    יומם יגיע
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.