וול סטריט
צילום: istock

סגירה יציבה בוול סטריט ברקע להחלטת הריבית, טבע איבדה 1.5%

הדרמה בשוקי המימון נמשכת, כאשר הפד' הזרים היום 75 מיליארד דולר לשווקים, וזאת לאחר שהזרים כ-53 מיליארד דולר אמש. פאואל רומז הערב על תוכנית רכישות. הנפט איבד הערב 1.8%, נפלה ב-12.8%,  הבנקים עלו, אפל הוסיפה 0.9%
עמית נעם טל | (15)

יום המסחר בוול סטריט נסגר ביציבות, כאשר המדדים ביצעו תנודה חדה למעלה בשעת המסחר האחרונה ומחקו ירידות של יותר מ-1%. ברקע למסחר, הדרמה בימים האחרונים בשוקי המימון בארה"ב ממשיכה לרכז עניין, כאשר הפד' התערב גם היום בשוק בהיקף של עד 75 מיליארד דולר. במקביל, הפד' בחר להוריד הערב את הריבית ב-25 נק' בסיס, אך תרשים הנק' של הבנק מציג גישה ניצית במיוחד. עם זאת, יו"ר הבנק רמז הערב על השקה של תוכנית רכישות (לכתבה המלאה).

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%      
דאו ג'ונס 0.16%       
נאסד"ק -0.21%  

שוק המימון בארה"ב קפא בימים האחרונים לנוכח הזינוק החד בקופת האוצר האמריקני, ותקופת תשלומי המיסים בארה"ב. קופת האוצר זינקה בימים האחרונים בכ-100 מיליארד דולר לרמה של 300 מיליארד דולר, לעומת 130 מיליארד דולר בתחילת החודש. את הפעולות של הממשל האמריקני הרגישו בצורה בולטת בשוק ה-REPO, כאשר הריבית בשוק טסה מרמה של 2.2% בתחילת השבוע לרמה של 10% אתמול בשעות הצהרים. מדובר בזינוק היומי החד ביותר מאז המשבר הכלכלי של 2008. 

לנוכח הקפיצה בריביות, הפד' נאלץ להתערב אמש לראשונה מאז 2008 בשוקי המימון, כאשר הוא הזריק כ-53 מיליארד דולר לשווקים (לכתבה המלאה). הפד' הודיע גם היום כי הזריק כ-75 מיליארד דולר לשווקים. פעולותיו של הפד' הצליחו להרגיע כעת את הריביות בשוק, שעומדות כעת על בערך 3%.

פעולותיו של הבנק היו מחויבות למציאות, כאשר הריבית האפקטיבית בשוק (EFFR) עלתה לרמה של 2.3%, כ-5 נק' בסיס מעל לרף העליון שקבע הבנק, וכ-20 נק' בסיס מעל לריבית ה-IOER. המשמעות: הפד' איבד (לפחות זמנית) את השליטה על שוק הריביות בארה"ב (לכתבה המלאה).

הריבית האפקטיבית בשוק (אפור), הפד' היה מאבד שליטה על הריביות ללא ההתערבות

עם זאת, יש לציין כי לכולם ברור כי מדובר בפתרון זמני בלבד של הבנק, והוא יהיה חייב לבצע מהלכים משמעותיים יותר. צפי הגיוסים של הממשל האמריקני לחודשים הקרובים מאותת כי הלחץ בשוקי המימון נמצא רק בתחילתו. 

תשואות האג"חים של ארה"ב יורדות כעת, כאשר נזכיר כי אגרות החוב הממשלתיות משמשות כביטחונות לשוק ה-REPO, ולכן הביקוש עולה כאשר יש לחץ בשוקי המימון. התשואה לתקופה של 10 שנים עומדת על 1.79%, והתשואה לשנתיים עומדת על 1.76%. 

בגזרת הסחורות, הנפט איבד הערב 1.9% ונסחר סביב רמה של 58 דולרים לחבית. מחיר הסחורה מבצע ביומיים האחרונים תיקון חד לעליות בתחילת השבוע, וזאת ברקע לדיווחים כי התפוקה בסעודיה צפויה לחזור לרמות נורמליות בזמן קצר מהצפוי. במקביל, הזהב נסגר בירידות של 0.8%, ונסחר סביב רמה של 1,500 דולרים לאונקיה.

במרכז

סקטור הבנקאות עמד גם היום במוקד ברקע למתרחש בשוקי המימון. בהקשר זה נציין את בנק אוף אמריקה (סימול:BAC), גולדמן זאקס (סימול:GS), סיטי בנק (סימול:C) ג'יי פי מורגן (סימול:JPM), מורגן סטנלי (סימול:MS), ודויטשה בנק (סימול:DB). הבנקים הקטנים בארה"ב ירכזו עניין מיוחד לנוכח העובדה שיכולת גיוס המזומנים שלהם נמוכה יותר משל הבנקים הגדולים. תעודת הסל העוקבת אחר הסקטור היא KRE.  

ענקית המשלוחים האמריקנית פדקס (סימול:FDX) פרסמה אמש לאחר הסגירה דו"חות חלשים לרבעון האחרון, כאשר במקביל החברה מורידה את התחזיות להמשך השנה. מניית החברה הגיבה בירידות של 12.8% (לכתבה המלאה).

מניית אדובי (סימול:ADBE) איבדה 1.8% ברקע לפרסום הדו"חות אמש לאחר המסחר. חברת התוכנה דיווחה על הכנסות של 2.83 מיליארד דולר, מעט גבוה מהתחזיות המוקדמות בשוק שעמדו על הכנסות של 2.82 מיליארד דולר. בשורה התחתונה, החברה רושמת רווח של 796.8 דולרים או 1.63 דולרים למניה.  התחזית של החברה חלשה יחסית לצפי בשוק: החברה צופה כי ההכנסות יעמדו ברבעון הקרוב על 2.97 מיליארד דולר והרווח המתואם יסתכום ב-2.25 דולרים למניה. 

בגזרת הישראליות, טבע (סימול:TEVA) איבדה הערב 1.5%, והמשיכהך לרכז עניין ברקע לתנודות החדות בתקופה האחרונה. טאואר (סימול:TSEM) נסחרת ביציבות. סייברארק (סימול:CYBR) הוסיפה 1%. סרגון (סימול:CRNT) עלתה הערב ב-8.7%.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    הממשל משחק עם השוק...הפד- בובת הסמרטוטים של טראמפ (ל"ת)
    חנני 19/09/2019 00:42
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    דירה = קורת גג 18/09/2019 23:09
    הגב לתגובה זו
    דירה = קורת גג
  • 7.
    מה הגברות הזקנות גוססות? (ל"ת)
    ללירון 18/09/2019 22:28
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    הלך כל הכסף שהיפסדתי בעשר שנים אחרון קוס על האומו (ל"ת)
    שמול 18/09/2019 21:49
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אבל גרינבייט שלמה ולרון וגורביץ אמרו למעלה אז מה נהיה? (ל"ת)
    נאנו אביגד 18/09/2019 16:36
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יוסי 18/09/2019 16:35
    הגב לתגובה זו
    כבר שנים שהכותב עושה מכל דבר דרמה ולמרות שלא פוגע בשום דבר ממשיך באותו קו כאילו השוק עומד רגע לפני אסון. המערכת לא תתמוטט ושום אסון לא יקרה, האסון היחיד זה אובדן תשואה של מאות אחוזים במשך שנים לכל מי שמקשיב וקונה את כל התחזיות והפרשנויות הקודרות והחמוצות תמידית האלה.
  • ליוסי החמור 18/09/2019 21:42
    הגב לתגובה זו
    תורם מחר מיליונים לניזקקים אם אתה צריך אתן לך ברצון איזה אלפיית דולרים
  • כמה קשה להיות לוזר מתוסכל ומתוסבך (ל"ת)
    ליוסי הדביל 18/09/2019 21:15
    הגב לתגובה זו
  • אני איתו ועשיתי אלפי אחוזים..אתה המסכן עשית רק מאות%??? (ל"ת)
    ליוסי המסוייס 18/09/2019 17:06
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    סתכלו איזו טיסות יא סתומים (ל"ת)
    רק למעלה רק למעלה 18/09/2019 16:33
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כלו כל הקיצין...!!!! (ל"ת)
    פרופ' אבירם(איצ100) 18/09/2019 16:15
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בקיצור 18/09/2019 16:02
    הגב לתגובה זו
    האמת, אחלה פתרון! אפשר להמשיך איתו לעד
  • לבקיצור 18/09/2019 17:09
    הגב לתגובה זו
    להדפיס גולם..ואם מדפיס אז הוא מדפיס דולרים מזוייפים ולאחר מכן נייר מחי תחת וחוזר חלילא וחס חלאסטרה
  • גולם (ל"ת)
    עובדה שזה עובד שנים 18/09/2019 22:43
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: