עצמאים, המדינה דואגת לכם! (על חשבונכם)
כחלק מדרכי התמודדות עם נגיף הקורונה מאפשרת המדינה לעצמאים שנפגעו מהמשבר למשוך כספים מהחיסכון הפנסיוני, משיכה היום על פני החיסכון לעתיד
לפי נתוני ארגון העצמאים להב בישראל פועלים כ-307 אלף עצמאים שאינם מעסיקים עובדים. שנת 2020 היתה שנה לא מוצלחת עבורם. בלשון המעטה. מנתוני הארגון כ-87 אלף עסקים נמצאים בקשיים וכ-65 אלף מהם צפויים להיסגר עד לסוף השנה. כחלק מדרכי ההתמודדות עם המשבר הכלכלי שנגרם כתוצאה מנגיף הקורונה יצאה הממשלה בשורה של צעדי סיוע לעצמאים, החל ממענקים ועד אפשרות למשיכת כספים מהחיסכון הפנסיוני ללא מס.
> למדריך: קרנות השתלמות - בעיקר יתרונות
האפשרות למשיכת הכספים היום מתחילה הרחק באפריל 2016 אז פרסם צוות בראשות מנכ"ל משרד האוצר בזמנו, שי באב"ד, דוח בשם סיוע לעצמאים בפנסיה ומצבי אבטלה. הצוות סקר את החלופות השונות שיעודדו מצד אחד את החיסכון הפנסיוני של העצמאים ומצד שני יספקו להם הגנה סוציאלית במקרה של סגירת העסק בדומה לדמי האבטלה להם זכאים העובדים השכירים.
למסקנות הצוות נחשפנו כולנו בפעם ראשונה במסגרת חוק ההסדרים לשנת 2017 שלצד הקטנת תשלומי ביטוח הלאומי של העצמאים הוטלה לראשונה החובה על עצמאים להפקיד לפנסיה.
הפקדה לפנסיה הוגבלה בגובה השכר הממוצע במשק, בשנת 2020 – 10,551 שקל בחודש או 126,612 שקל בשנה
הפקדה הנדרשת לפנסיה לעצמאים במדינת ישראל
הפעם השנייה שבא נחשפנו למסקנות הצוות המיוחד היו החודש, כאשר במסיבת עיתונאים חגיגית הכריז שר האוצר כי יאפשר לעצמאים למשוך כספים מהחיסכון הפנסיוני שלהם.
- דירוג הפנסיה - מי הקרן המובילה ומי המאכזבת?
- כך הפסיד ישראל אלפי שקלים מהקצבה החודשית בפנסיה, רק בגלל שחשב שיהיה בסדר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"בנוסף לרשת הביטחון הכלכלית שפרשנו, קיימת חשיבות רבה למתן סיוע מיידי לציבור העצמאיים במטרה להעניק להם כלים להתמודדות עם המשבר עד להתאוששות המשק. התקנות החדשות יאפשרו משיכת כספים מהחיסכון הפנסיוני בפטור ממס הן בעתות משבר והן בעת הפסקת עבודה בשגרה, בדומה לציבור השכירים. אמשיך לפעול באחריות ובמקצועיות לטובת חיזוק המשק הישראלי בכלל וציבור העצמאיים בפרט".
שלוש שנים לאחר שהעצמאים חויבו להפקיד לפנסיה פורסמו התקנות המאפשרות לעצמאים למשוך חלק מכספי החיסכון הפנסיוני.
התנאים למשיכה כפי שנקבעו בתקנות:
1. עצמאי שסגר את העסק, והעסק אינו פעיל יותר.
2. ההפקדות לחיסכון הפנסיוני בוצעו על פי חוק, במשך שנתיים מתוך שלוש השנים האחרונות.
הבשורה ששר האוצר מביא לציבור העצמאים הוא שבמידה והם נפגעו מהמשבר הכלכלי, וכתוצאה מכך הם סגרו את העסק, הם עדיין לא יהיו זכאים לקבל כספים מהמדינה, הם יקבלו את הזכות למשוך כספים אותם הם הפקידו בעצמם.
עצמאים, כדאי שתפנימו, עליכם לדאוג לעצמכם
המשבר הנוכחי חיזק שוב את העובדה כי ציבור העצמאים חייב לדאוג לעצמו בהווה וכמובן גם לעתיד. פנסיית החובה לעצמאים שמחייבת הפקדה חודשית של כ-897 שקל לא תוביל את עצמאים לחסכון ראוי בפרישה.
- משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
- הגענו לרגע המכריע בוול סטריט?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כזכור עצמאי שמרוויח את השכר הממוצע במשק, 10,551 שקל, מחוייב להפקיד 897 שקל בכל חודש. עצמאי בן 20 שיפקיד את הסכום הזה בכל חודש יצליח להבטיח לעצמו קצבה חודשית של 5,000 שקל. אבל מרבית העצמאים לא שם. עצמאי בן 40 שירצה להבטיח לעצמו קצבה חודשית של 5,000 שקל יצטרך להפקיד 1,845 שקל מידי חודש.
כלומר הפער בין ההכנסה לבין הקצבה הצפויה הוא יותר מ-50%.
העצמאי שיבחר למשוך, לאורך השנים או בפרישה, חלק מהכספים שהופקדו ישאר עם קצבה נמוכה יותר.
הפתרון הוא ניצול הטבות המס
כדי לעודד העצמאים להפקיד לפנסיה מעבר לסכום שנקבע בפנסיית חובה המדינה מעניקה הטבות מס על הפקדות לחיסכון הפנסיוני. ההטבות להם זכאים העצמאים מורכבות משני חלקים. הטבה ראשונה היא הטבה מסוג ניכוי, הטבה המקבילה להוצאה מוכרת המקטינה את ההכנסה החייבת במס הכנסה וביטוח לאומי. ההטבה השנייה היא הטבה מסוג זיכוי, הטבה המחזירה לכם 35% מסכום ההפקדה. התקרה להפקדה היא 16.5% מהכנסה החייבת ולא יותר מ-34,848 שקל.
בשנים בהן ישנה הכנסה גבוהה בעסק יש להפקיד מעבר להפקדה החייבת בפנסיית חובה ולנצל את הטבות המס שמעניקה המדינה.
יצרו לעצמכם חיסכון נוסף לשעת חירום
התקופה האחרונה הדגישה יותר מכל את חשיבות החיסכון הזמין לשעת חירום, עצמאים רבים נשארו מחוסרי הכנסה מחודש מרץ. את הכספים שהופקדו לחיסכון הפנסיוני ניתן לנצל רק בפרישה או רק במידה והעסק נסגר. מה יעשה עצמאי "שעדיין" לא סגר את העסק?
אחד הפתרונות שיכל לסייע לעצמאי שמחפש דרך גם להגדיל את החיסכון הפנסיוני שלו וגם לדאוג לעצמו ליום סגריר הוא קופת גמל להשקעה.
קופת גמל להשקעה היא מכשיר חיסכון שניתן למשוך בכל שלב ללא תשלום קנסות. גובה ההפקדה השנתית לקופת הגמל להשקעה מוגבל בתקרה, השנה 71,337 שקל. חוסכים שיפקידו השנה את התקרה יוכלו לבצע הפקדה נוספת כבר בחודש ינואר 2021.
עצמאי צריך ליצור לעצמו חיסכון לשעת חירום בהתאם למספר החודשים בהם הוא צופה שלא תהייה לו הכנסה. כאשר מקובל לייצר קופת חיסכון של 6 משכורות. כלומר עצמאי עם הכנסה חודשית של 20,000 שקל צריך לייצר קופת חיסכון של 120,000 שקל שישמשו אותו בשעת חירום בלבד.
היתרון בשימוש בקופת גמל להשקעה כקופה לשעת חירום הוא שבמידה ולא נשתמש בכספים נוכל בגיל 60 להעביר אותם אל החיסכון הפנסיוני ולקבל מהם קצבת זקנה הפטורה ממס. כלומר בעתיד במקום למשוך את הכספים ולשלם מס רווחי הון, נעביר את הכספים ואת הרווחים עליהם מקופת הגמל להשקעה אל קרן הפנסיה לקבלת קצבת זקנה.
חשוב לזכור כי חיסכון בקופת גמל להשקעה לא מעניק הטבות מס ולא מוכר לצורך פנסיית חובה לעצמאים.
בשורה התחתונה
פנסיית החובה והאפשרות למשיכת כספים אינה הבשורה לה המתין ציבור העצמאים במדינת ישראל. על העצמאים לקחת בחשבון בשיקולי ההשקעה את החשש התמידי ממשבר כלכלי. לצד החיסכון הפנסיוני המעניק הטבות מס יש לשלב גם חיסכון לטווח קצר בקופת גמל להשקעה ובקרן השתלמות שיאפשר לצלוח משברים עתידים.
הכותב הינו נדב טסלר, סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, בעל רישיון משווק פנסיוני, מרצה במכללת נתניה ובעל הבלוג: פנסיוני, להבין את הפנסיה
* אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 3.רואה חשבון 26/10/2020 11:14הגב לתגובה זושכיר תמיד במקרה של הפסקת עבודה מכל סיבה יכול להוציא (עד תקרה) את סכומי הפיצויים ללא מס. עכשיו נתנו את האפשרות הזאת גם לעצמאים. למה לא צעקו כאשר 70 שנים השכירים מוציאים כספים מקופת הפנסיה ע"ח הפנסיה בעתיד? מספיק עם הצביעות. יש הרבה טענות צודקות אז לא צריך לטעון כשלא צריך.
- בני 26/10/2020 12:49הגב לתגובה זואצל העצמאים מאפשרים להם למשוך "כספי פיצויים" כדי לחסוך את הקמת המנגנון בביטוח לאומי.
- 2.איציק 26/10/2020 08:22הגב לתגובה זוהכי קל בספורט הלאומי להאשים את הממשלה בעוד רוב העצמאים מעדיפים לקנות דירות וחנויות להשכרה בעתיד .ובכך הפ רואים את הפנסיה שלהם. ועכשיו הם מבקשים לחלוב את הקופה הציבורית שזו בעצם הקופה גם שלי אני השכיר .
- 1.חחח 26/10/2020 08:13הגב לתגובה זואת כל החסכונות. כבר ידוע שלביבי לא אכפת מהעם ומהזקנים במיוחד בעשור הוא וכל שרי האוצר הכושלים שלו העלו לזקנים קצבה רק ב 6 ש"ח בעוד חברי הכנסת שילשו את משכורתם. לא די לו שהעביר את הצבור לבורסה הוא פגע בהם גם ע"י העלאת מס הבורסה הכושלת ומס על הדיבידנדים . מה אכפת לביבי כל עוד הוא מקבל פנסיה תקציבית ועושה עסקאות מחוץ לבורסה. בטח גם קנה מניות שקשורות לרכיבי מטוסים . תבדקו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
