ריד הסטינגס, מנכ"ל נטפליקס
צילום: יח"צ
לקראת הדוחות

הלילה דוחות נטפליקס - מה עומד על הפרק?

ענקית הסטרימינג יצאה לאחרונה בסדרה של שינויים שתכליתן הייתה מלחמה בשיתוף הסיסמאות בין המינויים; האם זה הצליח לה? האם הצליחה להגדיל את ההכנסות? הלילה נגלה
עדן ספיר |

ענקית הסטרימינג נטפליקס NETFLIX תפרסם הלילה לאחר נעילת המסחר את דוחותיה הכספיים לרבעון השני של 2023 ובוול סטריט מצפים לרווח מתואם של 2.84 דולר למניה על הכנסות של 8.24 מיליארד דולר.

במוקד הדוחות של נטפליקס יעמוד השקת מודל השיתוף שלה בארצות הברית, המגביל את שיתוף החשבונות בין משתמשים על מנת להימנע מתשלום שימוש. כפי שדובר רבות לאחרונה, נטפליקס החלה בשנה האחרונה להגביל את שיתוף החשבונות כך שמי שמשתף סיסמא יצטרך לשלם תוספת תשלום על שיתוף הסיסמא המטרה למזער את התופעה. מדובר בדוח הראשון בו צפויים המשקיעים לבחון את מידת ההצלחה של שינוי המדיניות בחברה באופן מלא.

בנוסף, נטפליקס ביצעה השקעות משמעותיות בייצור והפצה של תוכן בשפה זרה, מה שהביא לגיוון גדול בתוכן שלה ולחשיפה של צופים חדשים - מדובר באסטרטגיה שצפויה להשפיע לטובה על ביצועי החברה. עם זאת, נטפליקס מתמודדת עם תחרות קשה משירותי סטרימינג כמו דיסני+, HBO Max, Peacock, Paramount+, Apple TV+ ואמזון. בנוסף לכך, גם פלטפורמות טלוויזיה מסורתיות כמו יוטיוב, טיק-טוק ומשחקים בחנות האפליקציות בנייד מהווים תחרות נוספת על זמן הצפייה של הצרכן שעלול להקדיש פחות זמן לצפייה בנטפליקס.

במבט-על, תוצאות הרבעון השני של נטפליקס צפויות לספק תובנות ומסקנות לגבי הביצועים הפיננסיים שלה, צמיחת המנויים ובעיקר על היכולת לגדול בשוק התחרותי והעדפות הצרכנים שמשתנות בקצב מהיר.

במקביל הודיעה היום נטפליקס על ביטול האפשרות לרכוש מינוי בסיסי באה"ב ובבריטניה בעלות של 10 דולר שלא כלל פרסומות, זאת על מנת לצבור יותר מינויים במסלולים הרווחיים יותר של החברה.

נטפליקס הכריזה כאמור מלחמה על שיתוף הסיסמאות. לפי ענקית הסטרימינג יותר מ-100 מיליון משקי בית צופים בנטפליקס מבלי לשלם על כך. מה שהביא את החברה לפעול כנגד התופעה תוך שהיא מבהירה כי כל חשבון מיועד לשימוש משק בית אחד. חלוקה של החשבון עם משק בית נוסף תעלה 7.99 דולר לחודש, בלמעלה מ-100 שווקים בהם פועלת החברה (כולל ישראל).

האנליסט דאג אנמות' מבנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן מעריך כי הצעד ייצר לנטליקס רווח של כ-14 מיליון דולר עד סוף 2023, סכום שיגדל ל-26 מיליון בשנה שלאחר מכן, ול-33 מיליון עד סוף 2025. בהתאם הוא מעריך כי הדבר ייצר עבור החברה הכנסות של 2.4 מיליארד דולר ב-2024, ו-3.5 דולר מיליארד ב-2025.

קיראו עוד ב"גלובל"

את הרבעון הראשון של 2023 סיימה החברה עם הכנסות של 8.16 מיליארד דולר (מתחת לצפי האנליסטים), לצד רווח מתואם של 2.88 דולר למניה (מעל צפי האנליסטים). בתחזית לרבעון השני פספסה החברה את צפי האנליסטים עם רווח של 2.84 דולר למניה. מספר המנויים המשלמים עמד על 232.5 מיליון, לעומת צפי של 233 מיליון.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.