אמזון
צילום: טוויטר

אמזון צריכה להשתפר - מה האנליסטים חושבים שצריך לשנות?

לפי האנליסטים, אמזון צריכה לצאת מעסקי הבריאות, המכולות ולוויני האינטרנט ולשפר את התקשורת שלה עם המשקיעים על מנת להרגיע את חששותיהם
אדיר בן עמי |

למרות כניסת החברה לתחום התקשורת, שותפויות חדשות עם חברות כמו מארוול ודוחות חזקים, אנליסטים מ-Bernstein חושבים שיש לאמזון AMAZON עוד דברים רבים שהיא צריכה לשפר כדי להרגיע את חששות המשקיעים.

האנליסט מארק שמוליק מ-Bernstein אמר כי אמזון צריכה "להרזות" ולחשוף יותר מידע בדוחות הכספיים שלה וכתב כי אמזון צריכה "למכור, לחפש מימון חיצוני או לקצץ בהוצאות" בעסקי הבריאות של החברה ובפרויקט Kuiper המספק שירותי אינטרנט באמצעות לוויינים בדומה לStarklink של SpaceX. בנוגע לעסקי הבריאות, שמוליק כתב כי "אמזון מנסה כבר חצי עשור לבנות שם משהו, ללא הצלחה". עוד ביקר את החברה על האינטרנט הלווייני וכתב כי הפרויקט נראה קיצוני עוד יותר עם השקעה כבר של יותר מ-10 מיליארד דולר והוסיף כי אולי אמזון צריכה ללמוד מגוגל שסגרה את Loon, Fiber ו- FI כשהבינה ששירותים שדורשים השקעה רבה עם רווחים נמוכים לא שווים את המאמץ.

עוד הוסיף האנליסט כי אמזון צריכה לצאת מהשווקים התת ימיים בעולם כשהוא הצביע על פעילות החברה בברזיל, מקסיקו וסינגפור שבהן אמזון נגררת אחרי המתחרים. שמוליק הטיל ספק גם בתוכניתה של אמזון להרחיב את רשת המכולות שלה Whole foods ואמר כי מכירות הרשת פחות או יותר קפאו מאז הרכישה ב-2017.

החברה לא חושפת את התוצאות הפיננסיות עבור רבים מעסקיה החדשים או מאחדת אותם תחת קטגוריה רחבה כמו שגוגל עושה, יצירת סעיף חדש שתחתיו היא תאחד את תוצאות עסקיה החדשים תאפשר למשקיעים להבין יותר טוב את הרווחיות של עסקיה של אמזון. "יש דברים רבים שאמזון יכולה לעשות כדי להפחית את חששות המשקיעים סביב האסטרטגיה הנוכחית של החברה והתקשורת שלה עם המשקיעים, דברים שיכולים לדחוף את המניה לאזורי ה-200 דולר", כתב שמוליק. האנליסט נתן המלצת "ביצועי יתר" למניה עם מחיר יעד של 140 דולר.

בתגובה לדו"ח אמזון אמרה כי ההתרחבות הבינלאומית שלה כרוכה בעלויות משמעותיות ראשוניות וכי היא מרוצה מההתקדמות שלה. לגבי פרויקט האינטרנט הלוויני החברה אמרה שהוא הזדמנות גדולה בשוק ושתגובת הלקוחות עד כה הייתה חיובית. בנוסף, אמרה כי היא מרוצה מרשת המכולות שלה ומרכישת One Medical המציעה שירותים רפואיים.

בדוחותיה האחרונים החברה רשמה רשמה רווח למניה של 31 סנט על הכנסות של 127.4 מיליארד דולר, לעומת צפי אנליסטים לרווח למניה של 21 סנט על הכנסות של 124.47 מיליארד דולר. גם ההכנסות משירותי הענן עקפו את הציפיות עם נתון של 21.35 מיליארד דולר לעומת הצפי ל-21.03 מיליארד דולר. מבחינת תחזית החברה צופה להכניס בין 127 ל-133 מיליארד דולר - צמיחה של בין 5% ל-10%.

נזכיר כי עם פרסום הדוחות המניה תחילה זינקה, אך לאחר מכן החזירה את כל העליות ועברה לירידות זאת בלאחר שבמהלך שיחת הועידה של החברה, אמר סמנכ"ל הכספים של החברה - בריאן אולסבסקי: "כצפוי, לקוחות ממשיכים להעריך את הדרכים לאופטימיזציה של הוצאות הענן שלהם, כתשובה למצב הכלכלי הקשה". בדבריו אולסבסקי בעצם אמר בגלוי כי אמזון רואה שתחום הענן מאט ולאור זאת שהמצב הכלכלי לא השתפר מאז סוף הרבעון, אולי אפילו החמיר, לא סביר שנראה שיפור בהכנסות הענן. אמזון נסחרת לפי שווי של 1.3 טריליון דולר, זאת לאחר שמניית החברה עלתה 49% מתחילת השנה ופחות מ-2% בשנה האחרונה כולה.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.