מניית טסלה עלתה אתמול ותעלה גם היום - הנה הסיבה

אלון מאסק פורש מניהול טוויטר - איך זה קשור לטסלה ומי תחליף אותו בתפקיד?

נתנאל אריאל | (4)

המשקיעים במניית טסלה בשנה האחרונה חוששים ממספר גורמים וזה מתבטא במסחר תנודתי במניה. החשש העסקי המשמעותי הוא התחרות מול החברות הסיניות מאיימת על מכירות טסלה ועל הדומיננטיות שלה בכלל כש-BYD הסינית שבה מושקע וורן באפט, מובילה במכירות בשוק הסיני וכתוצאה מכך גם בהיקף המכירות בעולם בכלל (גם בארץ היא מובילה). חשש נוסף הוא מראש הפירמידה - אלון מאסק.

מאסק בעיני משקיעים רבים זנח את טסלה לטובת הבייבי החדש שלו - טוויטר.  ברגע שהמחשבות-הצעות הפכו לעניין קונקרטי-מוחשי ומאסק השתלט על טוויטר, הקשב והמשאבים שלו עברו מטסלה לטוויטר. המשקיעים חששו שהגאון המוטרף שהמציא את החברה, לא יהיה קשוב לצרכיה. המניה בהתאמה איבדה גובה. בשנה שעברה היא איבדה 50% מערכה לרמה של כ-120 דולר, השנה היא הוסיפה 40%, אך היא עדיין בתשואה שלילית של כ-36% מאז הדיווח על הכוונה לרכוש את טוויטר (לפני כשנה). אתמול נסחרה המניה ללא שינוי עד שפורסם הדיווח על הפרישה של מאסק מטוויטר והמניה התרוממה ברגעים לעלייה של 2.1%   כשאחרי סגירת המסחר הוסיפה 1.6% - אם תרצו, הדיווח העלה את המניה ב-3.7%.

אתמול הודיע מאסק - אני פורש מתפקידי כמנכ"ל טוויטר. משקיעי טסלה נשמו לרווחה והמניה עלתה.  המחליפה של מאסק בטוויטר תהיה - לינדה יאקרינו, מנהלת הפרסום של NBC יוניברסל, כך דיווחה התקשורת האמריקאית. כניסתה לתפקיד תהיה בעוד חודש וחציץ

"אני נרגש להודיע ששכרתי מנכ"לית חדשה עבור טוויטר", צייף אמש מאסק,  "אני אעבור לשמש כיו"ר וכ-CTO, ואפקח על מוצרים ותוכנות".

פרישתו של מאסק - ככה החליט ההמון

אלון מאסק ביקש לפני כחודשיים מהציבור להחליט - האם להישאר בתפקיד או להתפטר?אחרי ש-57.5% הצביעו בסקר שערך המיליארד כי הוא צריך להתפטר מתפקידו כמנכ"ל  טוויטר הוא עונה (בציוץ בטוויטר כמובן): "אתפטר מתפקידי כמנכ"ל טוויטר, ברגע שאמצא מישהו מספיק טיפש לקחת את התפקיד! אחרי זה, אפעיל רק את צוותי התוכנה והשירות".

הסקר והתוצאות שלו הגיעו על רקע הביקורת הציבורית על מאסק על כך שהוא משקיע יותר מדי מזמנו בטוויטר ופחות מדי בטסלה , ואכן נראה שבשבעת החודשים מאז רכישת טוויטר, מאסק עסוק עד מעל הראש בטוויטר. מאסק שרכש את טוויטר עם שותפים בתמורה ל-44 מיליארד דולר, פיטר, עם כניסתו, כוח עבודה עצום - קרוב ל-80% מעובדי החברה - מ-8,000 עובדים ל-1,500 עובדים.

הפיטורים היו הכרחיים כדי לייעל את החברה ולהקטין את הפסידה. לאחרונה אמר מאסק - כי טוויטר "כמעט נמצאת בנקודת" איזון מבחינת רווחים, למרות שלטענתו לחברה היה מספר בודד של חודשים עד לקריסה כאשר הוא רכשה אותה במידה ולא היה נעשה שינוי דרסטי כפי שהוא עשה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

כדי לממן את רכישת טוויטר מכר מאסק מניות של טסלה - "מכרתי הרבה מניות של טסלה בכדי לסגור את העסקה, אני לא רציתי למכור את המניות. אנשים לא יכלו להבדיל בין זה שאני מוכר את המניות כי איבדתי אמון בטסלה, מה שלא נכון, לבין שזה נדרש בצורה נואשת עבור טוויטר", אמר מאסק לאחרונה. בסה"כ, מאסק מכר בשנה האחרונה מניות של טסלה בשווי של כ-23 מיליארד דולר. הטענות לחוסר האמון שלו בחברה הגיעו בעיקר לאור התזמון של המימוש. בחודש אוגוסט אשתקד מכר מאסק מניות טסלה בשווי של כ-7 מיליארד דולר, אז מחיר המניה עמד על כ-300 דולר, לאחר שהמניה השלימה עלייה של כ-40% בחודש. בחודש נובמבר מכר מאסק מניות בשווי של כ-4 מיליארד דולר לפי מחיר של 200 דולר למניה כשמאז ועד תחילת 2023 המניה איבדה כ-50%. מאז המניה עלתה ב-30%, למחיר של כ-172 דולר, אבל עדיין נמוך דרמטית ממחירי המימוש של מאסק.

התוצאות של טסלה

מניית טסלה זינקה מתחילת השנה במעל 40% ושווי החברה עומד כעת על כ-543 מיליארד דולר. ברבעון הראשון של השנה הכנסות טסלה הסתכמו ב-23.33 מיליארד דולר בעוד צפי האנליסטים בשוק עמד על הכנסות של 23.35 מיליארד דולר. הרווח המתואם למניה היה 85 סנט בעוד הצפי היה לרווח מתואם של 86 סנט למניה. תזרים המזומנים היה 400 מיליון בעוד החברה ציפתה ל-2.2 מיליארד דולר. הנהלת החברה הסבירה - "למרות שיישמנו הפחתת מחירים על דגמי רכב רבים ברבעון הראשון, שולי הרווח התפעולי שלנו פחתו בקצב שניתן לניהול. אנו מצפים להפחתת עלויות מתמשכת בייצור כלי המכוניות שלנו, כולל שיפור יעילות הייצור במפעלים החדשים ביותר שלנו ועלויות לוגיסטיות נמוכות יותר, אנחנו ממשיכים להתמקד במינוף תפעולי תוך כדי שאנחנו גדלים".

המניה איבדה גובה אחרי הדוחות בעיקר מהחשש שהתחרות שמביאה את טסלה להורדת מחירים בשרשרת, תגבר  והמרווחים ימשיכו להישחק. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    טסלה נחותה מיונדאי או טויוטה. רכב זה לא אייפון. (ל"ת)
    מהנדס רכב 12/05/2023 16:25
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יודע דבר 12/05/2023 11:19
    הגב לתגובה זו
    מאסק הוא גאון והפרישה מטוויטר תזנק את המניה טסלה הסינים עוד יכולים ללמודממנו אני מאמין שהוא מכין לם כמה הפתעות
  • 1.
    אוהד 12/05/2023 10:21
    הגב לתגובה זו
    ולא 40% ולא במעל 40%** נא לדייק בבקשה, אם כבר במעל 50%*
  • איך זה שבאפט משקיע ב- BYD? ולא נוגע בטסלה? (ל"ת)
    כלכלן בכיר 12/05/2023 16:27
    הגב לתגובה זו
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

קלרנהקלרנה

המניה שמזנקת 30% ביום המסחר הראשון שלה

קלרנה, שבעיצומו של משבר 2022 התרסקה משווי של יותר מ-45 מיליארד דולר ל-6.7 מיליארד בלבד, נכנסה לוול סטריט ומכרה 34.3 מיליון מניות במחיר של 40 דולר למניה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה הנפקה

קלרנה Klarna Group plc 0%   מזנקת ב-30% במסחר הראשון שלה, למרות שהחברה שווה היום פחות ממחצית מהשיא שלה לפני שלוש שנים. החברה מכרה 34.3 מיליון מניות במחיר של 40 דולר למניה, וגייסה 1.37 מיליארד דולר. הביקוש היה כל כך גדול שהמשקיעים רצו פי שניים יותר מניות ממה שהוצע, וההנפקה תומחרה מעל הטווח שתוכנן מראש. התוצאה: זינוק של 30% במסחר הראשון למחיר של 52 דולר למניה.


בשיא הקורונה ב-2021, קלרנה גייסה כסף פרטי בהערכת שווי של 45.6 מיליארד דולר. החברה עדיין לא הייתה נסחרת בבורסה, אבל רכבה על הגל של "קנה עכשיו, שלם אחר כך". עם זאת, האינפלציה הגיעה והריביות עלו, גיוס הון פרטי ב-2022 העריך אותה רק ב-6.7 מיליארד דולר - צניחה של יותר מ-80%. 


כעת, עם שווי של כמעט 20 מיליארד דולר, קלרנה מוכיחה שהיא לא רק שרדה את המשבר . המנכ"ל סבסטיאן סימיאטקובסקי מסביר שהמשקיעים כמעט לא שאלו על "קנה עכשיו, שלם אחר כך" במהלך מסע השיווק למשקיעים. "זה היה נפלא לראות שהמסר עובר - שזה לא רק קנה עכשיו, שלם אחר כך", אמר.


קלרנה של היום היא חברה אחרת

החברה הפכה לבנק דיגיטלי מלא שמציע חשבונות חיסכון, חשבונות עובר ושב וכרטיסי אשראי. המוצר החדש שלה נקרא "מימון הוגן" - זה מאפשר ללקוחות לפרוס תשלומים על פריטים יקרים יותר לתקופה ארוכה יותר, כמו רכישת ריהוט או מכשירי חשמל. זה עדיין רק 2% מסך העסקאות שלה, אבל מספר הסוחרים שמציעים את השירות הזה הכפיל עצמו בשנתיים האחרונות.  עם זאת, הבעיה עם "מימון הוגן" היא שהוא דורש מקלרנה להקצות יותר הפרשות לחובות מסופקים. כשאתה נותן הלוואות ארוכות טווח, אתה צריך להתכונן לזה שלא כולן יוחזרו. זה לוחץ על התוצאות הכספיות בטווח הקצר, אבל יכול להיות משתלם בטווח הארוך.


הבחירה להנפיק דווקא בניו יורק אינה מקרית. ארה״ב היא השוק הגדול ביותר של קלרנה, שם היא עובדת עם קמעונאיות ענק כמו Walmart ו-eBay. שיתופי פעולה אלה חיזקו את מעמדה של החברה והפכו את שמה למוכר גם מחוץ לאירופה. באירופה, ובייחוד בגרמניה, קלרנה כבר מזמן נחשבת לשם מוכר כמעט כמו ויזה או פייפאל. מעבר לשוק האמריקאי והאירופי, קלרנה פועלת כיום ב-26 מדינות ברחבי העולם. בשנה האחרונה בלבד היא הוסיפה 26 מיליון משתמשים פעילים חדשים, נתון שממחיש את הביקוש ההולך וגובר לשירותיה ואת יכולתה להתרחב גם בשווקים חדשים.