הפדרל ריזרב
צילום: AgnosticPreachersKid, Wikipedia

שוק האג"ח מתחיל להתעורר לאחר שנת 2022 הקשה - מה צריך לדעת?

איגרות חוב החלו לחזור מהמתים לאחר מופע אימים ב-2022; "במיוחד בתקופות של לחץ, אתה לא יוצא מאזור הסכנה"; הפד' נחוש להביא את האינפלציה חזרה לאזור ה-2%, מהלך שעשוי להביא בשלב כזה או אחר לסיום החגיה בתשואות האג"ח הממשלתיות
דור עצמון | (3)

תעודת ה-iShares Core U.S. Aggregate Bond ETF ISHARES CORE U.S. AGGREGATE BOND ETF עלתה ב-3.8% עד כה השנה (כולל תשלומי ריבית), זאת בהמשך לביצועים עגומים ב-2022, אז ירדה הקרן ב-13%. האם זה אומר ששוקי האג"ח הופכים למעניינים יותר?

"יש דברים שאף פעם לא משתנים. בזמנים של לחץ, בזמנים של פחד אתה הולך לשוק האג"ח", אומר מארק פרימן, מנהל השקעות ראשי ב-Socorro Asset Management. "לכן זה ברור מה שראינו מתחילת השנה". העולם הפיננסי חווה טלטלה משמעותית מאז קריסת בנק סיליקון ואלי (SVB) מוקדם יותר החודש - והמשקיעים ממשיכים לדאוג מהידבקות במערכת הבנקאית כולה.

תוכנית הידוק הריבית האגרסיבית של הפדרל ריזרב פגעה באגרות החוב. ועדת השוק הפתוח הפדרלית (ה-FOMC) העלתה את שיעור הריבית לא פחות משבע פעמים בשנת 2022. עד כה השנה, ה-FOMC העלה את שיעורי הריבית פעמיים, כאשר האחרונה שבהן הייתה רק ביום רביעי האחרון עת העלה הפד' את הריבית ב-0.25%.

ככל שהריבית עלתה - מחירי האג"ח ירדו

תשואות האג"ח של ממשלת ארה"ב ירדו בחדות בשבועות האחרונים במקביל לעלייה בשערים. משמעות הדבר היא שמשקיעי האג"ח צופים כי הפד' קרוב לסיום העלאות הריבית ושהבנק המרכזי יצטרך בקרוב להתחיל להוריד אותה ככל שהמיתון מתקרב. השיפור עד כה בביצועי האג"ח מתרחש בקטגוריות שונות: תעודת הסל iShares National Muni Bond ISHARES NATIONAL MUNI BOND ETF עלתה ב-2.2% לאחר שצנחה ב-7.4% בשנה שעברה. ה-iShares iBoxx $ Investment Grade Corporate Bond ETF ISHARES IBOXX $ INVESTMENT GRADE CORPORATE BOND ETF עלתה ב-4.5%, שיפור משמעותי לאחר שאיבדה כמעט 18% בשנה שעברה.

עם זאת, הסכנה לא נעלמה.  מצד אחד, החשש מההאטה וכעת החשש מנפילה של בנקים גורם לפד' להיות צנוע בהעלאות הריבית, אך מצד שני האינפלציה עדיין מאוד דביקה והפד נחוש להילחם בה, אם כי פחות מבעבר בגלל משבר הבנקים והחשש שהעלאת הריבית תפגע בנכסי הבנקים. 

אלא שיש גם אגרות חוב מוגנות מפני עליית אינפלציה. תעודת הסל iShares TIPS Bond ISHARES TIPS BOND ETF סיפקה מתחילת השנה 3.3%, לאחר שנפלה בכ-12% ב-2022. 

תעודת ה-iShares 20+ Year Treasury Bond ETF (TLT) ISHARES 20+ YEAR TREASURY BOND ETF עלתה בכמעט 8%, מהפך גדול מהשנה שעברה, אז סיימה בירידה של 31%. לניירות ערך עם תאריך ארוך יותר יש חשיפה גדולה יותר לסיכון של משך הזמן, או לשינוי בשיעורים. כשהשערים עולים, מחירי האג"ח יורדים, ולהיפך. לאחרונה, המשקיעים מזרימים כסף לקצה הקדמי של העקום, שיש לו פחות סיכון של משך זמן ושבו התשואות אטרקטיביות מאוד.

קיראו עוד ב"גלובל"

האג"ח הממשלתי לחצי שנה הניב לאחרונה כ-4.8%, למשל. בעוד שהתשואה של האוצר לשנתיים ירדה בחדות לאחרונה, והיא עומדת על 3.78%, הרבה מעל ה-3.37% של האוצר ל-10 שנים. כפי שנראה, עקומת התשואות נשארת הפוכה, אם כי פחות ממה שהיה לפני מספר שבועות. קשה לחזות את ביצועי האג"ח בשאר השנה: אם הפד' אכן יוריד את הריבית, זה עלול להעלות את המחירים. "כשהשוק מצפה שהפד' ימשיך בנתיב של הקלה, זה יהיה חיובי לשוק האג"ח", אומר פרימן. במקביל, צריך לזכור שהפד' הצהיר על מחויבותו לבלימת האינפלציה חזרה ל-2%.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    עמי 27/03/2023 12:44
    הגב לתגובה זו
    נמתין וניראה אם אתה צודק כי עד עכשיו ההפסד שלנו באגח הוא 10%
  • 2.
    הריבית לא תרד אג"ח ימשיכו לרדת-עליה זמנית (ל"ת)
    לילי 26/03/2023 19:26
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כלכלן 26/03/2023 19:19
    הגב לתגובה זו
    נתניהו רע לישראל
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.