השוק מעריך שהריבית בארה"ב תעלה הערב ברבע אחוז. האם הפעם הפד יפתיע כלפי מטה?
האם הבנק המרכזי האמריקאי יתחשב במצב הבנקים? הנה עוד כלי שהפד יכול להשתמש בו: התחזית - הפד יכול לא להעלות כלל את הריבית הערב אבל לאותת על המשך העלאות ריבית, או להיפך
הפד' תמיד יכול להפתיע את השוק. קחו את זה כנתון. הוא לא חייב להעלות את הריבית הערב ברבע אחוז (בשעה 20:00 שעון ישראל), למרות שנכון לעכשיו זה בדיוק מה שהשוק צופה - החוזים על ריבית הפד' מצביעים על כך בהסתברות של 80%. הפד' הקפיד מאוד בשנה האחרונה לא להפתיע את השוק ובכל פעם הוא העלה את הריבית בדיוק בהתאם לצפי בשוק.
אבל הפד' גם יכול לעשות עוד כמה דברים - במקביל לפרסום ההחלטה הוא יפרסם גם את הצפי שלו לתוואי הריבית, מה יהיה גובה הריבית לדעתו בעוד שנה, ושם יכולה להסתתר הדרמה. כלומר, הפד' יכול להגיד-לשדר לשוק 'אוקי, אני לא מעלה הפעם את הריבית כלל, או מעלה רק בקצת, כדי להקל על הבנקים ולהראות התחשבות', בטח אחרי החששות לקריסת בנקים אזוריים נוספים. זה עשוי להיות הצד של ה'גזר'. במקביל, הפד יכול גם לתת 'מקל' - לפרסם תחזית ניצית יותר על תוואי העלאות הריבית העתידיות, בתחזיות שלו, או במסיבת העיתונאים.
במילים אחרות, אם המטרה של הפד' כרגע היא לשדר לשוק מסר של עצירה קלה בתוואי העלאות הריבית הוא יכול לעשות את זה, באמצעות אי העלאת ריבית הערב, כשמנגד אם הוא רוצה לשדר מסר תקיף יותר להמשך, כדי להמשיך להילחם באינפלציה, הוא יכול לשדר את המסר הזה לא רק באמצעות הכלי של העלאת הריבית בפועל, אלא באמצעות התחזית שלו.
מה שבטוח הוא שלא יהיה משעמם הערב בהחלטת הריבית. המשקיעים יעקבו אחרי כל מילה שפאואל יגיד בנאומו.
האינפלציה בארה"ב התמתנה לקצב עליה שנתי של 6% בחודש פברואר. התמתנות האינפלציה נמשכת מזה כחצי שנה, כאשר בחודש ינואר האינפלציה ירדה לקצב שנתי של 6.4%. בחודש פברואר המדד רשם עליה חודשית של 0.4%. גם מדד הליבה (בנטרול מחירי המזון והאנרגיה) ירד קלות ל-5.5%, בהתאם לצפי, וזאת לעומת 5.6% בחודש ינואר. עם זאת, בראייה חודשית מדד הליבה עלה ב-0.5%, מעל הצפי לעליה של 0.4%.
- בנק ייעודי לסטארטאפים מגייס 225 מיליון דולר, ביניהם מפיטר ת'יל
- בנק SVB דורש מהרשויות בארה"ב לקבל בחזרה 1.9 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סקטור האנרגיה הצביע על ירידה חודשית של 0.6% לקצב עליה שנתי של 5.2%, מחירי המזון עלו ב-0.4% בחודש שעבר ובקצב שנתי של 9.5%. מחירי השכירות המשיכו לטפס גם בארה"ב, עלו ב-0.8%, והשלימו עלייה שנתית של 8.1%. אבל בפד' מעריכים שהעליות הללו יתמתנו בהמשך השנה (להרחבה על האינפלציה).
הבנקים האזוריים בארה"ב רועדים בימים אלה, חלקם קרסו כמו סיליקון ואלי שמוכר יותר כ'הבנק של חברות הסטארטא-פ'. גם קרדיט סוויס השוויצרי נקנה ע"י המתחרה שלו - UBS בעקבות הקריסה.
אבל הבעיות של הבנקים עשויות להתגלגל גם הלאה ולפגוע בחברות נוספות בארה"ב לכל רוחב הקשת. אם הבנקים (בוודאי הקטנים והפגיעים יותר) יחששו לתת הלוואות, התוצאה עשויה להיות חולשה כללית יותר בכלכלה. זו בדיוק התיאוריה הקיינסייאנית - בזמן משבר על הממשלה לתמרץ את השוק באמצעות כסף כדי לגרום לשוק לחזור לעצמו. הצרה של הפד' היא שהוא בדיוק עכשיו מעלה את הריבית כדי להאט את הכלכלה. כלומר, המטרה של הפד' היא לתת 'ברקס', אבל הוא מנסה להיזהר במקביל לא להביא להתמוטטות של בנקים. זה לא כל כך פשוט כידוע. אפשר לומר שלא משבר אחד ולא שני משברים בהיסטוריה קרו בדיוק בגלל ובזמן הניסיון הזה של הבנקים המרכזיים להאט את הכלכלה על ידי העלאת ריבית במשק.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
לעת עתה, אומדני הרווח למניה לשנת 2023 עבור מניות מדד ה-S&P500 עומדות על 221 דולר למניה, עדיין קצת מעל 216 דולר בשנה שעברה. אז אם המיתון של 2023 באמת נמצא בדרך זו עלולה להיות דרך ארוכה כלפי מטה. מיתון בדרך כלל מביא לירידה דו-ספרתית בתוצאות בשורה התחתונה.
הפחתת מתן הלוואות מצד הבנקים אלו חדשות רעות מאוד לבנקים כמובן, אבל הן עלולות להיות חדשות רעות גם לחברות אחרות. גם כך אומדן הרווח למניה של האנליסטים עבור שנת 2023 ירד ב-11% בשנה האחרונה. העלאות הריבית הקיימות של הפדרל ריזרב, שנועדו לדכא את האינפלציה על ידי הפחתת הביקוש הכלכלי, מתחילות לפגוע במכירות החברות, בעוד שעלויות גבוהות יותר (האינפלציה) לוחצות על הרווחים.
ועכשיו, פחותהלוואות על ידי בנקים עלולות לגרום לרווחים לצנוח עוד יותר. נכון, הפד יאט את קצב העלאות הריבית - או יעצור אותן לחלוטין - אם משבר הבנקים יחמיר, ובסופו של דבר יתמוך בכלכלה. אבל מגזר בנקאי מוחלש יגרום נזק מיידי לכלכלה - ולמכירות ולרווחים.
אז נכון לעכשיו הבעיות של הבנקים האזוריים עדיין לא באמת גלשה לכלכלה הרחבה יותר. אבל אם הנושא הבנקאי מהווה איום אמיתי על תוצאות החברות, בנוסף לאיום של ריביות גבוהות ממילא - תחזיות הרווח יהיו נמוכות עוד יותר בהמשך.
ובחזרה לפדרל ריזרב - הבעיה של הבנק המרכזי היא שכאשר הוא מוריד את הריבית (בוודאי מוריד בחדות למציאות לא נורמלית של ריבית אפס) הציבור מתמכר לאשראי והולך ולוקח עוד ועוד הלוואות, בצורה לא מאוזנת. אחר כך כשהבנק המרכזי מנסה להעלות את הריבית כדי לעצור את ההתמכרות הזו לאשראי - השוק שכבר מכור, לא מסוגל לספוג את זה והתוצאה היא קריסה ומשבר כלכלי. לא סתם הכלכלנים מדברים על המיתון המתקרב, ואולי מתקרב יותר או פחות, לכלכלה. כאמור, זו בדיוק המטרה של הפד' - לנסות לעשות 'נחיתה רכה'. אבל זה מסובך מאוד. בינתיים הוא מצליח בכך, אבל התמוטטות הבנקים כעת מתחילה להראות, אולי, שההצלחה הזו לא תארך.
הקריסה החלה כאשר בנק סיליקון ואלי נאלץ לראות עוד ועוד משיכת כספים מצד מפקידים, הוא נאלץ למכור נכסים בעלי הכנסה קבועה בהפסדים כדי לחזק את הנזילות - הציבור שמע על כך והבין שלבנק יש בעיית נזילות, ואז הלקוחות באו לבנק לנסות לקבל את הכסף שלהם ונוצרה 'ריצה את הבנק' - התנפלות של המפקידים על הבנק בניסיון לקבל את הכסף שלהם. והתוצאה לא איחרה לבוא: קריסה. הבעיה של הריצה אל הבנק כמובן לא מיוחדת לסיליקון ואלי. בדיוק לשם כך הוקם הבנק המרכזי לפני כ-100 שנה. לספק נזילות ולהראות לציבור ש'הכל בסדר בבנקים'.
- 3.אלכס 22/03/2023 18:07הגב לתגובה זולדעתי הכי נכון להשאיר את הריבית באותה הרמה ולחכות חודש חודשיים לראות מה קורה כי תמיד אפשר לחזור ולהעלות את הריבית שוב כי העלה נוספת כעת תביא לקריסה לאורך ולרוחב ותביא לפניקה שיהיה קשה לתקן
- 2.לא משנה מה יחליטו - זה בכל מקרה יגרום לבעיה! (ל"ת)רבקה 22/03/2023 16:37הגב לתגובה זו
- 1.כל זמן שהפד ממשיך לפמפם את השווקים כל שאר ההצהרות 22/03/2023 15:46הגב לתגובה זוכל זמן שהפד ממשיך לפמפם את השווקים כל שאר ההצהרות שיקריות
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
