זאת הכלכלה הקטנה שצפויה לצמוח בשיעור עצום של כ-86% בשנה הבאה
קרן המטבע הבינלאומית (IMF) מאמינה שאחת המדינות הקטנות בדרום אמריקה עשויה לראות גידול דרמטי בצמיחה הכלכלית שלה בשנה הבאה.
גיאנה, מדינה של כ-780 אלף איש בלבד, חולקת גבול עם ברזיל, סורינאם וונצואלה בצפון מזרח דרום אמריקה, וצפויה לרשום צמיחה כלכלית (צמיחת תמ"ג) של 86% בשנת 2020, לפי נתוני קרן המטבע הבינלאומית, וזאת לאחר שבשנת 2019 עמד נתון הצמיחה של המדינה על 4.4%.
התרחבות מדהימה של התוצר הריאלי השנתי (תמ"ג) עשויה כנראה להוביל לכך שגיאנה תרשום את הצמיחה הכלכלית המהירה בעולם בשנה הבאה. מה שבטוח, ההתרחבות הכלכלית החזויה של גיאנה תהיה פי 40 מזו הצפויה לארה"ב - הכלכלה הגדולה בעולם.
הסיבה שקרן המטבע הבינלאומית מגיעה לנתון הזה היא מכיוון שגיאנה מכילה את כמות הנפט הגבוהה ביותר ביחס לתושבי המקום לעומת כל מדינה אחרת בעולם. לצורך העניין, ל"כוכבת" של OPEC, סעודיה, יש עתודות של כ-1,900 חביות נפט לאדם. לגינאה יש עתודות של כ-3,900 חביות לאדם, ויכול להיות שיהיה אף יותר מכך, מכיוון שהייצור עוד לא התחיל ועדיין מתגלות תגליות חדשות.
גיאנה צפויה להתחיל בייצור נפט בחודש הבא - באופן שלדעת האנליסטים יוביל לשגשוג כלכלי במדינה היחידה הדוברת אנגלית בדרום אמריקה. עם זאת, חלק מהאנליסטים מתארים את התחזית של קרן המטבע הבינלאומית כ"שאפתנית", וכי זו ככל הנראה התחזית הכלכלית השנתית הגבוהה ביותר שחזה הגוף העולמי אי פעם.
- הצעת חוק בארה"ב לחייב חברות לדווח על פיטורים בעקבות ה-AI
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, בהשוואה לתחזית קרן המטבע הבינלאומית לצמיחה כלכלית של 86% בשנה הבאה, IHS מרקיט מאמין כי לאור חוסר היציבות הפוליטית במדינה, הסבירות גבוהה יותר שכלכלת המדינה תתרחב בכ-30%.
- 8.סימבה 06/11/2019 15:47הגב לתגובה זואמנם זה לא סמים אבל יש כאן הרבה כסף ?????
- 7.ואיך אני מרוויח מזה (ל"ת)ויקי 05/11/2019 20:55הגב לתגובה זו
- 6.רון 05/11/2019 07:58הגב לתגובה זואך משקיעים במדינה הזו ETF ???? או אפשרות אחרת
- 5.Liran 04/11/2019 21:42הגב לתגובה זוהמדינה והאיזור שם העשירים בנפט בעולם ישנו תרחיש שפטרול תיהיה מניית מעוף
- 4.יונתן 04/11/2019 21:18הגב לתגובה זויש להם מיליארד וחצי דולר בנפט זה אבק בשביל סעודיה או ארהב
- נראה לי שאתה טועה (ל"ת)alonsho 05/11/2019 07:46הגב לתגובה זו
- משקיע 05/11/2019 05:24הגב לתגובה זויש פוטנציאל 2.5 מיליארד חביות. נכפיל ב 50 $ נקבל 125 מיליארד. נניח 45 מיליארד הוצאות הפקה והיוון קיבלנו 80 מיליארד. לא מספיק?
- מגיב 04/11/2019 21:58הגב לתגובה זוזה שווה 600 מליארד דולר אין מספיק אפסים במחשבון לזה, מברוק למחזיקי רציו פטרול
- 3.טל 04/11/2019 19:40הגב לתגובה זומשקיעי החברה יתעשרו בעשור הקרוב לטעמי
- 2.איך אפשר להשקיע שם דרך הבורסות ? (ל"ת)יעקב 04/11/2019 18:59הגב לתגובה זו
- טל 04/11/2019 21:37הגב לתגובה זונסחרת בבורסה שלנו יש לה שטח ענק בגיאנה סורינאם
- 1.נועם 04/11/2019 17:38הגב לתגובה זומה זה משנה כמה חביות נפט יש פר אדם? מה שחשוב זה כמה נפט בכלל יש שם? ואיך זה ישפיע כל גילויי הנפט החדשים על מחיר הנפט העולמי. אם בסך הכל יש שם 30 איש במדינה אז לא נראה לי שיש שם הרבה עתודות נפט ואז לא ברור בכלל אם ישקיעו שם כסף לפתח את השדות אם הם קטנים.
- זאב 04/11/2019 20:50הגב לתגובה זו1900 חווית כפול 780,000 תושבים וכפול מחיר נפט של $50 (כי אף אחד לא מוכר במחיר השוק אלא מספר אחוזים מתחת) מקבלים קרוב ל 74 טריליון דולר.
- קונספירציה 04/11/2019 17:55הגב לתגובה זוכל הפוסל במומו פוסל. מה שמעניין זה הבום הכלכלי הצפוי במדינה הקטנה הזאת. לא ההשפעה על מחיר הנפט (שזה גם מעניין, אבל לא הפאנצ' ליין). אבל אם לרדת על אחרים גורם לך להרגיש טוב... אז תרגיש טוב.
- אבל מה עושים עם הידיעה הזו? (ל"ת)מתי 04/11/2019 18:22
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
