הירידה נבלמה? עלייה של 25 אלף משרות בהייטק

במהלך החודש החולף חלה עלייה במספר המועסקים בענף ההיייטק אחרי ירידה מתמשכת שהובילה לקיפאון במספר המועסקים בענף בשנתיים האחרונות; גם ססקטור הבינוי ממשיך להתאושש ונהנה בחודשים הראשונים של השנה מתוספת של 25 אלף עובדים חדשים

איתן גרסטנפלד | (2)

במהלך חודש פברואר נוספו לענף ההייטק כ-25 אלף מועסקים, כך עולה מנתונים שמפרסם היום אגף הכלכלן הראשי  במשרד האוצר. זאת, אחרי תוקפה ארוכה במהלכה נרשמה ירידה ובהמשך קיפאון במספר המועסקים בענף שמהווה כמעט 10% מכלל המשק. סקטור נוסף שרשם התאוששות בחודשים החולפים הוא ענף הבנייה שנהנה בחודשים הראשונים של השנה מתוספת של 25 אלף עובדים חדשים. 


על פי נתוני האוצר, העלייה במספר המועסקים בענף ההייטק בחודש החולף תורגמה לעלייה של 0.6% בחלקו של הענף מסך התעסוקה במשק. ברקע, בשנים 2022-2018 חלה עלייה מתמשכת במספר המועסקים בהייטק כאשר משקלו בתעסוקה המשקית עלה מ-8% ל-10%. עם זאת, החל מתחילת שנת 2023 נרשמה האטה בחלקו ואף ירידה שהובילה להתכווצות הענף מסך התעסוקה בכ-2%, מכ-10.6% בנקודת השיא שנרשמה באפריל 2023 לכ-9% באוקטובר 2024. מגמה זו, תורגמה לירידה וקיפאון במספר המועסקים בענף, אשר ייתכן ונבלמה במהלך חודש פברואר.




סקטור נוסף שבו נרשמה התאוששות בחודש החולף הוא ענף הבינוי, שסבל מירידה משמעותית בתעסוקה מקומית בתחילת המלחמה. עם זאת, בחודשים האחרונים נרשמה התאוששות מלאה ומספר המועסקים הישראלים חזר לרמתו ערב המלחמה ואף עלה בכ-25 אלף מועסקים בחודשים ינואר-פברואר 2025 בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2023 (לפני המלחמה).




בחינת השינוי במספר המועסקים באותה תקופה (מספטמבר 2023 ועד לפברואר 2025), מראה כי מספר הגברים הערבים המועסקים במשק עלה בכ-22 אלף מועסקים, בסך הכל בכלל הענפים. זאת כאשר בענף הבינוי נרשמה העלייה העיקרית – מ-91 אלף מועסקים בענף בספטמבר 2023 ל-112 אלף מועסקים בפברואר 2025. בנוסף, המגמה במספר המועסקים בבינוי בינואר-פברואר 2025 בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2023 הייתה חיובית. במהלך תקופה זו, נרשמה עלייה כוללת של כ-25 אלף מועסקים בענף הבינוי כאשר כ-60% (כ-15 אלף מועסקים) מעלייה זו נבע מהעלייה במספר הגברים הערבים המועסקים בענף.


ברקע, החל מסוף שנת 2023 עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל ואיסור כניסתם של פלסטינים לישראל, ירד מספר המועסקים הפלסטינים במשק באופן משמעותי ונכון לרבעון השלישי של 2024 נותרו כ-32 אלף פלסטינים המועסקים בעיקר ביו"ש. לדברי מחברי הדו"ח, יתכן כי העלייה בתעסוקה המקומית בענף נבעה מהירידה בהעסקת עובדים פלסטינים וכי ההתפתחויות מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל מעידות על תחליפיות בין עובדים פלסטינים ועובדים ישראלים בענף הבינוי.

קיראו עוד ב"בארץ"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אלעד 09/04/2025 16:13
    הגב לתגובה זו
    בענף ההייטק מועסקים 390000 איש ואישה. בחודש אחד מוזר לי שקפצה הדרישה ב 25000 מישהו משחק עם המספרים במיוחד אחרי שאתמול פרסמו שתעשיית ההייטק מתכווצת
  • 1.
    נתוני האוצר בראשות פשיסט נאלח מטומטם כמו סוליה של נעל (ל"ת)
    בהצלחה 09/04/2025 11:59
    הגב לתגובה זו
חיילי צהל חרבות ברזל
צילום: דובר צהל

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה

האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל חיילים

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור. 

היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים. 

מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך. 

כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית. 

באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית. 

פרופ צבי אקשטיין  (אורן שלו)פרופ צבי אקשטיין (אורן שלו)

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"

פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"

רן קידר |

מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל

הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור.  לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.

מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר. 

כיבוש מלא של רצועת עזה

בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם  ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026.  צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית:  0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025,  ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.

תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון  צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.