"לאסור על חברת הדואר לספק שירותי עמילות מכס"

כך דורש איגוד לשכות המסחר בפניה לבג"צ - לפיה, חברת הדואר יגבה 70 ש' על העברת ניירת לעמיל המכס. בדואר אומרים: "10% זה לא מונפול"
שי פאוזנר |

בעתירה שהוגשה אתמול על ידי לשכת המסחר תל-אביב ועמילות מכס ותחבורה "עמית בע"מ", באמצעות משרד עורכי הדין שמואל גרוסמן ושות', מתבקש בית המשפט להוציא צו על תנאי נגד שר התקשורת, אריאל אטיאס, וחברת דואר ישראל, שימנע ממנה להטיל קנס על לקוחות המבקשים לקבל שירותי עמילות מכס מסוכן מכס שאינו חברת הדואר או הזכיין מטעמה.

לטענת העותרים, חברת הדואר מתכוונת לגבות סך של 70 שקל בגין העברת ניירת לעמיל המכס לצורך שחרור ממכס בייבוא - תשלום שהינו קנס לכל דבר ואשר יושת למעשה על ציבור הלקוחות. לדברי אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, "ההתנהלות של חברת הדואר גובלת בשערורייה. כבר בתחילת דרכה כחברה ממשלתית, היא פועלת על מנת לפגוע בתחרות החופשית במשק תוך שהיא פועלת לבצר את המונופול שניתן לה כרשות דואר לאומית".

עוד מוסר לין, "קשה להבין מדוע סבורה חברת הדואר שהיא צריכה להיכנס למתן שירותי עמילות מכס ואם היא כבר עושה זאת קשה עוד יותר להבין מדוע היא סבורה שהיא צריכה לחסום תחרות על שירותי עמילות מכס שהינו ענף חשוב, תחרותי וחיוני לסחר של ישראל עם ארצות העולם".

"לרשות הדואר מונופול על כל משלוחי הדואר מהעולם כולו כאשר אין אפשרות להתחרות מולה על שחרור משלוחים. כבר בתחילת צעדיה כחברה היא רוצה לבסס מונופול, למנוע תחרות ולהשתמש במערכת החוק והתקנות כדי להטיל קנסות על הציבור במקום לתת לציבור שירות ולעמוד בפני תחרות", הוסיף לין.

תגובת דואר ישראל: "תחילה נציין כי ה'עובדות' שהובאו בדבריו של מר אוריאל לין אינן נכונות ומגמתיות. חברת דואר ישראל אינה מונופול בתחום הדואר המהיר הנכנס לארץ ומאידך אינה יכולה "לבסס מונופול, למנוע תחרות ולהטיל קנסות על הציבור" כדבריו. על מנת לדייק בעובדות: שוק הדואר המהיר הנכנס הוא שוק המצוי בתחרות מלאה כאשר חברת דואר ישראל מחזיקה בנתח שוק של פחות מ-0%! (בתחום זה קיימות עוד שלוש חברות בלדרות בין-לאומיות אשר מחזיקות את עיקר השוק). חברת דואר ישראל מעניקה לכל המעוניין שירות שחרור פריטים מעוכבי מכס. שירות זה ניתן לכל פונה בבית המיון בתל אביב בתשלום של 110 שקל ללקוח קבוע ו-150 שקל ללקוח חד פעמי. השחרור בבית המיון כולל את שירות עמילות המכס וחוסך ללקוח עלויות נוספות, כך שבפועל שחרור חבילות אלו ישירות מחברת דואר ישראל חוסך ללקוח עלויות של מתווכים נוספים".

מכל מקום, אומרים בדואר, "אנו גובים עמלה בעבור שירות שחרור ממכס על פי הנחיות המכס וכפי שמתבצע בידי כל חברות הבלדרות הבין-לאומיות בארץ ובעולם. בחברת דואר ישראל טרם התקבלה עתירת איגוד לשכות המסחר".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה