דלק נדל"ן תרכוש תחנות באנגליה ב-3.13 מיליארד ש'
דלק נדל"ן (דלק נדלן ) שבשליטת איש העסקים יצחק תשובה מתרחבת בתחום תחנות הדלק. חברת הבת - דלק בלרון בינלאומי, מקבוצת דלק נדל"ן, הודיעה היום (א') חתמה על הסכם לרכישת חברה המחזיקה ב-29 תחנות דרך באנגליה תמורת כ-3.13 מיליארד שקל (כ-382 מיליון ליש"ט).
סכום זה מורכב מכ-1.43 מיליארד שקל שישולמו תמורת מניות החברה (סכום זה כולל הוצאות נלוות הכרוכות בעיסקה) וכן מנטילת התחייבויות בהיקף של כ-1.7 מיליארד שקל (כ-205 מיליון ליש"ט) הקיימות בתוך החברה הנרכשת.
במועד החתימה על ההסכם הנ"ל, התקשרה החברה בהסכם עם חברת דלק פטרוליום והוסכם כי זו תרכוש מהמוכרים במועד הסגירה 25% מהמניות ותישא ב-25% מהזכויות וההתחייבויות על פי הסכם הרכישה. המשמעות היא, שאם יתקבלו ההסכמות במועד הסגירה, תרכוש דלק בלרון בינלאומי מהמוכרים כ-75% מהמניות ודלק פטרוליום תרכוש מהמוכרים, בתנאים זהים, את יתרת האחזקות (25% מהמניות).
בכוונת החברות בשלב מאוחר יותר, לבחון הפרדה בין הנדל"ן של התחנות הנרכשות לבין הפעילות שלהן.
כאמור, החברה מחזיקה ב-29 תחנות שירות לצידי כל הכבישים המהירים באנגליה המכונים "M.S.A" Motor Service Area תחת המותג “RoadChef”, הכוללות בין היתר תחנות דלק, 15 מלונות עם 600 חדרים, מסעדות, חנויות ודוכני קפה בשטח נטו של 60,000 מ"ר ושטח כולל של כ - 2,400 דונם.
נתח השוק של החברה הנרכשת בתחום ה- M.S.A הינו כ- 23%. שוק ה - M.S.A באנגליה כולל 86 תחנות ברחבי המדינה ומחולק ל-3 מפעילים עיקריים. החברה הנרכשת הינה אחת משלושת המפעילים של M.S.A .
בסקירות שוק שבוצעו, נמצא כי 77% מהמשתמשים בכבישים הראשיים נכנסו לתחנות ה- M.S.A, מתוכם, כ-56% מבצעים רכישות נוספות מעבר למילוי הדלקים. סך המבקרים היה כ-300 מיליון איש בשנה, כמות העולה משנה לשנה.
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?
המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות
הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.
לתוך המערכת הזו נכנסות
השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט
ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.
מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת
השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.
התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה.
במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.
- מס חדש: הארנונה עלולה לזנק ב-10% ומעלה ב-2026
- תושבי ירושלים יקבלו החזר ארנונה של אלפי שקלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב
ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.
