האם המורדים העיראקים משתמשים בשירות המפות של גוגל?

העיתון הבריטי דיילי טלגרף, מפרסם כי המורדים העיראקים משתמשים בשירות המפות של גוגל על מנת לאתר בסיסים של צבא ארה"ב

מורדים בעיראק משתמשים ככל הנראה במפות המתפרסמות בשירות המפות של גוגל, Google Earth, כדי לתאם התקפות על בסיסי צבאות בעלות הברית השוהים באזור בצרה. לפי המהדורה המקוונת של העיתון דיילי-טלגרף הבריטי, מקור במודיעין הבריטי סיפר שבפשיטות על בתיהם של טרוריסטים עיראקים במהלך השבוע שעבר נמצאו תדפיסי תמונות לוויין של בסיסים בריטיים מהשירות, כולל פרטים מדויקים שמציינים נקודות חולשה, כמו מיקום אוהלי החיילים, מבני שירותים, או מקומות בהם נמצא ציוד חשוב ללחימה, כדוגמת חניון כלי השטח בבסיס מסוים.

ההערכה היא שתמונות הלוויין של אזור בצרה עדכניות, ולכן הן יכולות לשמש את המורדים. למעשה כל מי שיש לו גישה לאינטרנט יכול פשוט להקליד שם מקום מסוים ולקבל תמונות מאוד מפורטות עד כדי זיהוי סוגי רכבים.

לפי אותו מקור, אחת התמונות שנתפסו בפשיטה הראתה את מלון שאט-אל-עארב בו ממוקמת חטיבת סטאפורדשיר אליה מצוותים כאלף לוחמים בריטים. מצידה האחורי של התמונה נרשם המיקום המדויק של המלון מבחינת קו-אורך וקו-רוחב. "זו מבחינתנו הוכחה לתיאום התקפות טרור, מי זקוק, לתמונות מ-Google Earth של הבסיסים שלנו? אנחנו חוששים שהם משתמשים במידע הזה כדי לתכנן התקפות. אין לנו הוכחות מדויקות שהם משתמשים במידע כדי לכוון אל אזורים מסוימים במחנות, אבל אין ספק שהם משמשים עבורם כלי עזר טוב. אנחנו מאמינים שהם משתמשים במפות כדי לזהות את האזורים הפגיעים יותר", אמר קצין מודיעין לדיילי-טלגרף.

במהלך ששת החודשים האחרונים נהרג חייל בריטי ומספר אחרים נפצעו בגין התקפות מרגמה. מאז מציאת המפות עוקבים קציני מודיעין אחרי נקודות הפגיעה של חימוש המורדים כדי לראות אם אכן הם משתמשים במפות כדי לכוון אל עבר האזורים הרגישים יותר בבסיסים. הבסיסים סובלים מהתקפות מרגמה ורקטות באופן כמעט יום-יומי, כשבמקרים רבים מתבצע ירי טילים מדויק ממרחק של כמה קילומטרים.

דובר של גוגל מסר לעיתון שהמידע שניתן לגזור מהמפות בשירות זמין לציבור בתבניות רבות, והוא ניתן לשימוש לטוב ולרע. "כמובן שאנחנו תמיד מוכנים להקשיב לבקשות של ממשלות", אמר, "פתחנו ערוצים מול הצבא בעיראק, איננו מוכנים לדון במה שעלה בדיונים מול הצבא, אבל אנחנו מקשיבים ורגישים לבקשות".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".