NIO EL7
צילום: יואב פולס

ייבוא דגמי NIO לישראל - רשמית אצל 'דלק מוטורס'

לראשונה בעולם, NIO שהקפידה על מכירה ישירות לצרכן ללא מפיצים, חותמת על הסכם הפצה עם דלק מוטורס שפותחת אולם קונספט למותג בהרצליה פיתוח. 
יואב פולס |
נושאים בכתבה EL8 NIO

דלק מוטורס, יבואנית דגמי NIO לישראל עושה תקדים עולמי מול היצרן, פותחת מרכז קונספט ומתחילה בשיווק של הדגם המחודש של הניו EL8.

NIO הוא יצרן כלי רכב חשמליים, בסגמנט פרימיום (פרימיום אמיתי ולא בהתהדרות להיות פרימיום) ובהתאם גם המחירים גבוהים מאוד.

הפצה ישירה על ידי 'דלק מוטורס'

עד עתה, שימשה דלק מוטורס מעין יבואן מקביל לדגמי ניו, כאשר כלי הרכב היו מגיעים מנורווגיה. NIO כהחלטה שיווקית לא פעלה מול מפיצים אלא ביקשה למכור בעצמה את הרכב ללקוח הסופי, ומשום כך, לא חתמה על הסכמי הפצה מול מפיצים בעולם. אל תוך הואקום הזה נכנסה דלק מוטורס ששיווקה בישראל את דגמי NIO באמצעות ייבוא מקביל.

עתה עומדת דלק מוטורס בעמדת זינוק שונה לחלוטין בשיווק דגמי NIO. ראשית נזכיר כי לדלק מוטורס נסיון עשיר מאוד בשיווק רכבי יוקרה בזכות מותגי BMW ו MINI המשווקים על ידה בהצלחה רבה, ופתיחת מתחם הקונספט של NIO הוא סימן להערכה הגדולה שמקבלת דלק מוטורס מהיצרן.

ל NIO טכנולוגיה ייחודית של החלפת סוללות, ובקרוב האפשרות הזו תוצע גם בישראל. לטובת קוראינו הסקרנים, עד היום נמכרו ישראל 162 רכבי NIO, מתוכם 156 כלי רכב בשנת 2024.

ל NIO טכנולוגיה ייחודית היום של החלפת סוללות והיא מאפשרת ללקוחות את הגמישות שבין טעינה ביתית או ציבורית כמקובל היום בכלי רכב חשמליים היום, או החלפת סוללה בעמדות ייעודיות שנמצאות כרגע בשלבי הקמה.

אם למישהו זה מזכיר את הקונספט של בטר פלייס, אז הרעיון דומה, הביצוע שונה לחלוטין, כאשר בדלק מוטורס מציינים כי מחיר החשמל בסוללה החדשה יהיה דומה למחיר קוט"ש בטעינה ציבורית מהירה. זמן החלפת הסוללה עומד על שלוש דקות פחות 13 שניות בדיוק, והלקוח יוכל לתאם מראש מועד בו יבקש להיכנס לעמדה, וסוללה טעונה תמתין עבורו במיוחד.

NIO EL8

באירוע החשיפה שקיימה דלק מוטורס, הכריזה דלק מוטורס על הנחות של עשרות אלפי שקלים לדגמי NIO וכן הודיעה על תחילת השיווק של רכב הדגל של החברה, ה EL8 החדש.

ה EL8 הוא קרוסאובר פרימיום חשמלי בעל שישה מקומות המצוייד בשני מנועים בהספק כולל של 653 כ"ס מומנט של 86.6 קג"מ, הנעה כפולה כמובן, וסוללה בקיבולת של 100Kwh המאפשרים טווח נסיעה של כ 500 ק"מ מוצהר. למרות משקל של מעל 2.5 טון, ה EL8 מאיץ מרביצה ל 100 קמ"ש בתוך 4.1 שניות.

בתחום הבטיחות NIO מתהדרת בטכנולוגיה העדכנית ביותר, והרכב כולל מערכב Li-Dar, 11 מצלמות, 5 מערכות רדאר ו 12 חיישני קירבה המספקים לרכב עם בלימה אוטומטית, תיקון אקטיבי לסטייה מנתיב, שמירת מרכז נתיב ועוד.

בתחום היוקרה והשימושיות לרכב צג לוח מחוונים בגודל 10.2'', מסך מולטימדיה 12.8'' ותצוגה עילית בגודל 16.3''. לרכב מושבי קפטן מפנקים הן לנוסע ליד הנהג, והן ליושבים מאחור, עם חימום, איוורור ועיסוי, לרבות חמישה איזורי אקלים שונים ומקרר. המחיר של ספינת הדגל של NIO מתחיל ב 585.0 אש"ח.

הוזלות דגמים נוספות

בנוסף הודיעה דלק מוטורס על הוזלת הדגמים הנוספים של החברה כך שלראשונה יש דגם של NIO במחיר של מתחת ל 300.0 אש"ח עם מחיר של 295.0 אש"ח לדגם ה ET5, הוזלה של 49.0 אש"ח, וכן הוזלות של עשרות אלפי שקלים לרמות גימור שונות של ה ET5. גם בדגמי ה EL6 מציעה דלק מוטורס הנחות של עשרות אלפי שקלים, כך שחלף מחיר התחלתי של 399.0 אש"ח מחיר הרכב יתחיל ב 365.0 אש"ח. גם דגם ה EL7 מוזל בכ 20.0 אש"ח לכל רמות הגימור, ומחירו יתחיל ב 535.0 אש"ח.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טויוטה (יצרן)טויוטה (יצרן)

טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?

על הכישלון של טויוטה בתחום הרכבים החשמליים ועל ההצלחה ההיברידית

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה טויוטה

טויוטה חנכה השנה בארה״ב מפעל גדול לייצור סוללות, המפעל הראשון לייצור סוללות של קבוצת הרכב הגדולה בעולם מחוץ ליפן ובצפון אמריקה. בעוד שבשנים האחרונות יצרניות רכב היו מעורבות כמשקיעות בהקמת מפעלי סוללות לכלי רכב חשמליים, בכימיות ו-LFPToyota Battery Manufacturing, North Carolina (TBMNC), שבהקמתו יושקעו 14 מיליארד ד׳, לאחרונה החל להפעיל שני קווי ייצור ראשונים, וצפוי להגיע לתפוקה מלאה ב-2030. אולם זה מפעל שונה בתכלית ממפעלים לייצור סוללות לכלי רכב חשמליים. 

במפעל ייצרו, בשלב הראשון להפעלתו, סוללות בכימיית ניקל מטאל היידריד (NiMHICE (מנועי בעירה פנימית) ועד לכלי רכב הייברידיים, פלאג-אין הייבריד וכלי רכב חשמליים. לאחרונה, עבדנו גם על רכבי FCEV (תאי דלק חשמליים) וכלי רכב המונעים במנוע בעירה פנימית המוזן במימן,״ הסביר לאחרונה הירוק נקג׳ימה, סגן נשיא בקבוצה, את האסטרטגיה. מי שהגה את האסטרטגיה ויישם אותה ראשון, הוא יו״ר הקבוצה, אקיו טויודה, מי שכיהן עד לפני כשנתיים כ-CEO וגם כיום השפעתו, כך נדמה, לא פחתה.

טויוטה כבר שיווקה בעבר מכוניות בהנעת תאי דלק חשמליים, בכמויות של כ-1,000 יחידות לרבעון, אולם ברבעון האחרון הוא הפסיקה גם פעילות זו. מכוניות בעלות מנוע בעירה פנימית המוזן במימן לא שווקו מעולם, אולם טויוטה מקדמת את הטכנולוגיה ע״י פיתוחה והצגתה כמכונית מרוצים שהחברה מציגה מפעם לפעם. לאחרונה הציגה החברה קורולה שהוסבה למרוצים המוזנת במימן מונזל, בניגוד למימן גזי. מרבית הפיתוחים המוכרים של מימן מבוססים על מימן גזי. אולם בכל מקרה, שימוש במימן להזנת מכונית פרטית, אם בטכנולוגיית תאי דלק חשמליים, ואם במנועי בעירה פנימית, הוא בעייתי, וזה עוד לפני שמדברים על תשתית תדלוק מימן, שכיום אינה קיימת.

הרכבת סוללה במפעל טויוטה בארה״ב (טויוטה)


הסיבות לפיגור של טויוטה, ועימה כל תעשיית הרכב היפנית, בפיתוח כלי רכב חשמליים, נעוצות קודם כל בשמרנות היפנית. בעוד טויוטה היתה חלוצה בפיתוח מכוניות הייבריד, בסוף המאה הקודמת, הרי שהיה מדובר עדיין במנוע בעירה פנימית, תחום שטויוטה היתה חזקה בו וזו לא היתה מהפכה, אלא אבולוציה (פרדיננד פורשה פיתח מערכת הייבריד, למעשה מאריך טווח, המבוססת על שילוב מנועי בעירה פנימית ומנועים חשמליים, כבר ב-1900). כתוצאה מהשמרנות של טויוטה, והדומיננטיות שלה בשוק הרכב היפני, והעדר תמריצים ודחיפות בפיתוח מכוניות חשמליות מצד הממשל היפני, טויוטה התחמקה ממטלה זו. לאורך השנים בכירי טויוטה הסבירו שהסוללות יקרות מדי; שתשתיות הטעינה אינה מספיקות; שיהיו קשיים בהשגת מינרלים לסוללות; ושכלי רכב חשמליים (BEV)ולהעניק לדור הבא של דגמים חשמליים שמות מסחריים מוכרים (מהלך דומה עשתה גם קבוצת פולקסווגן, שתזנח את הקידומת לטובת שמות מוכרים כמו גולף ופולו). 

טויוטה (יצרן)טויוטה (יצרן)

טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?

על הכישלון של טויוטה בתחום הרכבים החשמליים ועל ההצלחה ההיברידית

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה טויוטה

טויוטה חנכה השנה בארה״ב מפעל גדול לייצור סוללות, המפעל הראשון לייצור סוללות של קבוצת הרכב הגדולה בעולם מחוץ ליפן ובצפון אמריקה. בעוד שבשנים האחרונות יצרניות רכב היו מעורבות כמשקיעות בהקמת מפעלי סוללות לכלי רכב חשמליים, בכימיות ו-LFPToyota Battery Manufacturing, North Carolina (TBMNC), שבהקמתו יושקעו 14 מיליארד ד׳, לאחרונה החל להפעיל שני קווי ייצור ראשונים, וצפוי להגיע לתפוקה מלאה ב-2030. אולם זה מפעל שונה בתכלית ממפעלים לייצור סוללות לכלי רכב חשמליים. 

במפעל ייצרו, בשלב הראשון להפעלתו, סוללות בכימיית ניקל מטאל היידריד (NiMHICE (מנועי בעירה פנימית) ועד לכלי רכב הייברידיים, פלאג-אין הייבריד וכלי רכב חשמליים. לאחרונה, עבדנו גם על רכבי FCEV (תאי דלק חשמליים) וכלי רכב המונעים במנוע בעירה פנימית המוזן במימן,״ הסביר לאחרונה הירוק נקג׳ימה, סגן נשיא בקבוצה, את האסטרטגיה. מי שהגה את האסטרטגיה ויישם אותה ראשון, הוא יו״ר הקבוצה, אקיו טויודה, מי שכיהן עד לפני כשנתיים כ-CEO וגם כיום השפעתו, כך נדמה, לא פחתה.

טויוטה כבר שיווקה בעבר מכוניות בהנעת תאי דלק חשמליים, בכמויות של כ-1,000 יחידות לרבעון, אולם ברבעון האחרון הוא הפסיקה גם פעילות זו. מכוניות בעלות מנוע בעירה פנימית המוזן במימן לא שווקו מעולם, אולם טויוטה מקדמת את הטכנולוגיה ע״י פיתוחה והצגתה כמכונית מרוצים שהחברה מציגה מפעם לפעם. לאחרונה הציגה החברה קורולה שהוסבה למרוצים המוזנת במימן מונזל, בניגוד למימן גזי. מרבית הפיתוחים המוכרים של מימן מבוססים על מימן גזי. אולם בכל מקרה, שימוש במימן להזנת מכונית פרטית, אם בטכנולוגיית תאי דלק חשמליים, ואם במנועי בעירה פנימית, הוא בעייתי, וזה עוד לפני שמדברים על תשתית תדלוק מימן, שכיום אינה קיימת.

הרכבת סוללה במפעל טויוטה בארה״ב (טויוטה)


הסיבות לפיגור של טויוטה, ועימה כל תעשיית הרכב היפנית, בפיתוח כלי רכב חשמליים, נעוצות קודם כל בשמרנות היפנית. בעוד טויוטה היתה חלוצה בפיתוח מכוניות הייבריד, בסוף המאה הקודמת, הרי שהיה מדובר עדיין במנוע בעירה פנימית, תחום שטויוטה היתה חזקה בו וזו לא היתה מהפכה, אלא אבולוציה (פרדיננד פורשה פיתח מערכת הייבריד, למעשה מאריך טווח, המבוססת על שילוב מנועי בעירה פנימית ומנועים חשמליים, כבר ב-1900). כתוצאה מהשמרנות של טויוטה, והדומיננטיות שלה בשוק הרכב היפני, והעדר תמריצים ודחיפות בפיתוח מכוניות חשמליות מצד הממשל היפני, טויוטה התחמקה ממטלה זו. לאורך השנים בכירי טויוטה הסבירו שהסוללות יקרות מדי; שתשתיות הטעינה אינה מספיקות; שיהיו קשיים בהשגת מינרלים לסוללות; ושכלי רכב חשמליים (BEV)ולהעניק לדור הבא של דגמים חשמליים שמות מסחריים מוכרים (מהלך דומה עשתה גם קבוצת פולקסווגן, שתזנח את הקידומת לטובת שמות מוכרים כמו גולף ופולו).