תעודת עניות: אי השיויון בישראל הולך ומחריף - צפו בגרף שמציג היום ה-OECD

יוסי פינק | (17)
נושאים בכתבה תעסוקה

ארגון ה-OECD פרסם היום את דו"ח אי השיויון העולמי, ומבחינת ישראל הנתונים הם עגומים ביותר - בעיקר כאשר מסתכלים על הנתונים לאורך העשורים האחרונים. בגרף שמתאר את שיעור העוני בקרב מדינות הארגון - ישראל "מככבת" במקום הראשון עם שיעור עוני של מעל 20% כיום, לעומת שיעור עוני של פחות מ-15% באמצע שנות ה-90.  

גם בפערי השכר ישראל נמצאת גבוה מאוד בצמרת

בעניין זה נציין כי פער השכר כמעט בכל מדינות הארגון בין העשירונים הולכים וגדלים עם חלוף השנים. כך למשל, לפני כ-25 שנה ההכנסה הפנויה של העשירון העליון במדינות הארגון הייתה גבוהה פי 7 מההכנסה הפנויה של העשירון התחתון, כעת היא גבוה פי 9.5. המצב רע נראה רע יותר כאשר מסתכלים על ההכנסה הפנויה של המאיון העליון (ה-1% אל מול ה-99%), הוא הנהנה הגדול מהצמיחה הכלכלית בעשורים האחרונים. כך למשך, בארה"ב - חלק המאיון העליון בהכנסה הכללית הוכפל ועומד כעת על 20%. ארה"ב היא אולי מקרה קצה בעניין הזה, אבל לפי הדו"ח שפורסם היום, גם בשאר מדינות הארגון פירות הצמיחה הגיעו בעיקר למאיונים הגבוהים בתוך העשירון העליון.   

הנה אחד הסרטנים המפורסמים (והמזעזעים) בנושא מ-2012. לגבי ארה"ב, אבל כאמור - גם בשאר מדינות הארגון המצב לא שונה בצורה דרמטית): 

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    הפערים החברתיים יפרקו אותנו ולא הגרעין האיראני (ל"ת)
    מדינה על פי תהום! 14/01/2016 07:28
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    לכולנו זה ידוע 14/01/2016 04:29
    הגב לתגובה זו
    נוסעים בטנדר 250 אלף שקל גרים בוילה 3 קומות עוהדים בשחור ומד7וחים על עוני לקבל הטבות ולא לשלם מיסים זה כך בכל ישוב ערבי
  • אתה מתכוון לחרדים שגרים בישובים הערביים ? יא אדיוט (ל"ת)
    כולנו יודעים 14/01/2016 09:40
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    מוטקה 13/01/2016 22:34
    הגב לתגובה זו
    ארץ נהדרת מדינה לא משהו כל עוד הסקטורליות שולטת המצב רק יילך ויחמיר ואלה שמנהלים את המדינה פשוט לא מסוגלים לשנות כלום מה עוד שהמגזר הפרטי עליו נשענים כולם מתחיל להפגין סימני חולשה וזה בלשון המטעה
  • 11.
    האיש שבקיר 13/01/2016 20:33
    הגב לתגובה זו
    המדינה עשירה אין ספק אבל ראה זה פלא רוב האזרחים עניים מרודים. אבל אם חושבים על זה מבינים שהמדינה עשירה בגלל גזל האזרחים. אין כאן שוםפ מנוע צמיחה חוץ מספסור קרקעות על גב האזרחים. חוץ מזה הכל כאן מדבר ההייטק הוא גימיק עלוב שתורם לזיקפה הלאומית של ביבי ועוד כמה טיפשים אבל הוא ריק מתוכן. מתי שיגמרו הקרקעות המדינה תחזור לתקופת האבן.
  • 10.
    איזה אנטישמים. צריך להחרים אותם ולשקול הכרזת מלחמה (ל"ת)
    ציוני מאמין 13/01/2016 16:16
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    הכל בגלל נדל"ן. זה רוב הכסף. ממשלה חרא! (ל"ת)
    יוסי 13/01/2016 16:12
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    העיקר הגרעין האיראני והמצב הבטחוני (ל"ת)
    הכל שטויות - 13/01/2016 15:43
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    ממשלה ספסרית בקרקעות , כחלון כישלון (ל"ת)
    חיים 13/01/2016 15:42
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אבל המדינה עשירה ? יש עודף גביה ויחס חוב נמוך (ל"ת)
    אז האזרחים עניים 13/01/2016 15:17
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ץ 13/01/2016 14:54
    הגב לתגובה זו
    הרי זה ברור, אתם תמשיכו לבחור בימין ובביבי והפער עוד יגדל, עד שהמדינה תתפרק. העיקר, לא להצביע לשמאול, חס וחלילה. נכון שזה ככה, מצביעי ליכוד ? האספסוף הוא שקובע
  • 4.
    ה 20% - הם כולם ביבי יותא עניים יותר ביבי (ל"ת)
    שלומי 13/01/2016 14:44
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    גרף אנטישמי 13/01/2016 13:52
    הגב לתגובה זו
    הערבים ברובם נחשבים עניים והם גרים בוילות פאר ולא משלמים מיסים, את זה לא מודדים
  • 2.
    ישראלי 13/01/2016 13:52
    הגב לתגובה זו
    העוני הוא מכוון. ביבי מעוניין שיהיו מה שיותר עניים ובורים שיצביעו עבורו.
  • אתה טועה - 20 שנה (ל"ת)
    ציוני מאמין 13/01/2016 16:17
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    המצב מצויין אם נוציא את הערבים החרדים ומעמד הביניים! (ל"ת)
    מושיקו 13/01/2016 13:40
    הגב לתגובה זו
  • הערבים והחרדים מנהלים כלכלה שחורה 20 אחוז (ל"ת)
    זה עוני מדומה 14/01/2016 04:31
    הגב לתגובה זו
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.