שברולט בלייזר או טרייל בלייזר ?
היצע רכבי הפנאי של שברולט כולל שני דגמים שונים מאוד עם שמות דומים. אז מה באמת ההבדלים בין שברולט בלייזר לשברולט טרייל בלייזר?
כתב: חזי גורן
לשברולט מורשת רכבי פנאי עשירה שהחלה אי שם בשנות החמישים של המאה הקודמת כשהדור הרביעי של שברולט סברבן קיבל לראשונה הנעה כפולה. לאמריקאים יש נטייה להתרפק על נוסטלגיה או שהם פשוט לא אוהבים להעניק שמות חדשים לדגמים חדשים, אחרת אי אפשר להסביר את השימוש המוגזם בשם 'בלייזר' לכל כך הרבה דגמים ששונים אחד מהשני. אנחנו כאן כדי לעשות סדר בבלגאן.
שברולט בלייזר המקורי הושק בשנת 1969 כרכב שטח המבוסס על שלדת סולם והוצע במרכב 2 דלתות קצר. הדגם נחשב רכב פנאי קומפקטי בסטנדרטים אמריקאיים אך מדובר ברכב גדול למדי. השושלת נגדעה אחרי הדור השלישי של שברולט בלייזר שייצורו הופסק בשנת 1994. הגלגול הבא של השם הופיע בשנת 2001 עם שברולט טרייל בלייזר, רכב פנאי בגודל בינוני בסטנדרטים אמריקאים, עדיין עם שלדת סולם, שיוצר עד לשנת 2009. מאז שימש השם רכב פנאי ששווק בעיקר בתאילנד, ברזיל ואוסטרליה.
כיום בליין של שברולט שני רכב פנאי, בלייזר וטרייל בלייזר. על אף שהם נושאים שם ותיק ועתיר מסורת הם רחוקים מאוד מהדגמים המקוריים, וגם שונים מאוד אחד מהשני, עם פערי גודל ומחיר משמעותיים.
קרדיט: יצרן הרכב
שברולט בלייזר
שברולט בלייזר הנוכחי הוצג בשנת 2018. מידותיו החיצוניות מציבות אותו בסמוך לפורד אדג'. העיצוב החיצוני מעניק לו נוכחות בולטת ואפקט הגעה מרשים. החזית אגרסיבית עם גריל מפוצל ופנסים עליונים צרים שיוצרים דימיון מסויים לשברולט קמארו. מהצד בולטים החישוקים הענקיים וקו החלונות המטפס כלפי מעלה. הקימורים מעל הגלגל האחורי מעצימים את הרושם השרירי, וכך גם עיצוב הפגוש האחורי ודלת תא המטען. גם בתא הנוסעים אלמנטים שמזכירים את שברולט קמארו, בעיקר מבנה הדשבורד ופתחי המיזוג שגם אחראים על שינוי הטמפרטורה בבקרת האקלים. למרות העיצוב הנאה, איכות החומרים בתא הנוסעים מעט מאכזבת.
שתי יחידות הנעה מוצעות לבחירת הרוכשים. לגרסת RS מנוע טורבו בנזין בנפח 2.0 ליטרים עם הספק מרבי של 230 כ"ס ומומנט של 35.7 קג"מ, המשודך לתיבת 9 הילוכים אוטומטית ולמערכת הנעה כפולה 4x4. התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 8.0 שניות עם יחידת הנעה זו וצריכת הדלק המשולבת עומדת על 10.6 ק"מ לליטר.
לגרסת פרימייר מנוע V6 בנפח 3.6 ליטרים עם הספק מרבי של 305 כ"ס ומומנט מרבי של 37.2 קג"מ, המשודך לתיבת 9 הילוכים אוטומטית ולמערכת הנעה כפולה 4x4. התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 6.8 שניות עם יחידת הנעה זו וצריכת הדלק המשולבת עומדת על 9.1 ק"מ לליטר.
רמת האבזור עשירה וכוללת בין היתר מפתח חכם, כוונון חשמלי למושבים הקדמיים עם זכרונות למושב הנהג, חימום ואוורור למושבים הקדמיים, פתיחה וסגירה חשמלית לדלת תא המטען ללא מגע יד, מערכת שמע מבית BOSE, טעינה אלחוטית לטלפון הסלולרי, תאורת אווירה, מערכת לנטרול רעשים, גג זכוכית פנורמי חשמלי, תאורת לד מלפנים ומאחור, וחישוקים קלים בקוטר 20 אינץ'.
שתי הגרסאות נבדלות בעיקר בחבילות העיצוב. לגרסת RS לוק קרבי בזכות עיטורים חיצוניים בצבע שחור מבריק, שבכה קדמית מושחרת בדוגמת חלת דבש, ותא נוסעים עם ריפודי עור בצבע שחור ותיפורים בצבע אדום. גרסת פרימייר המהודרת זוכה לחצאיות בצבע המרכב, שבכה קדמית עם עיטורי כרום, וגימורים בצבע כסוף וכרום.
אבזור הבטיחות נדיב אף הוא וכולל את כל מערכות הבטיחות האקטיביות המוכרות, בתוספת בקרת שיוט אדפטיבית עם תמיכה בנסיעה בפקקים, מערכת מצלמות חניה היקפיות, מראה מרכזית עם תצוגת המצלמה האחורית, והתרעות ממערכות הבטיחות באמצעות רטט במושב הנהג.
במבחן הדרכים שלנו התגלה שברולט בלייזר כרכב פנאי משפחתי שימושי עם מרווח פנימי נדיב, אבזור שופע, וביצועים מצויינים. נוחות הנסיעה לא מצטיינת ולמרות העיצוב הספורטיבי התנהגות הכביש לא מצטיינת. לקוחות שיבחרו בו ייהנו מרכב מפנק ללא תדמית מנקרת העיניים של רכב פרימיום. טווח המחירים נע בטווח של 279,990-284,990 ₪.
קרדיט: יצרן הרכב
שברולט טרייל בלייזר
שברולט טרייל בלייזר מהדור האחרון הוא המצטרף הצעיר ביותר למשפחת רכבי הפנאי של שברולט. הוא נחשף בשלהי שנת 2019 ובסוף השנה שעברה הושק בישראל. מידותיו החיצוניות מציבות אותו בין רכבי הפנאי העירוניים לבין רכבי הפנאי המשפחתיים, בדומה לדגמים כמו מאזדה CX-30 וקיה סלטוס. העיצוב החיצוני מצליח לייצר קשר בין שני הדגמים. בחזיתו של שברולט טרייל בלייזר גריל מפוצל אגרסיבי ויחידות תאורה מפוצלות בעיצוב דומה לשברולט בלייזר. עם זאת, קווי העיצוב של שברולט טרייל בלייזר רבועים וקשוחים יותר. מהצד ניכרים קווי מרכב וחיתוכי פח אגרסיביים, בתי גלגלים עם חיפוי פלסטיק מושחר, פסי גגון, ובחלק מהגרסאות גם צביעה דו גונית לגג ולמראות הצד. הזנב מציג דלת תא מטען גדולה ופגוש מסיבי. תא הנוסעים פחות מעוצב אך מציג מראה נעים עם אפשרות לדיפונים דו גוניים. גם כאן איכות החומרים מעט מאכזבת ביחס למתחרים מובילים.
שברולט טרייל בלייזר מצוייד במנוע טורבו בנזין 3 צילינדרים בנפח 1.3 ליטרים עם הספק מרבי של 155 כ"ס ומומנט מרבי של 24.2 קג"מ. גרסאות ההנעה הקדמית מגיעות עם תיבת הילוכים אוטומטית רציפה וגרסת ההנעה הכפולה מגיעה עם תיבת 9 הילוכים אוטומטית פלנטרית. התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 8.5 שניות עם הנעה קדמית ו- 9.1 שניות עם הנעה כפולה. צריכת הדלק המשולבת עומדת על 14.5 ק"מ לליטר עם הנעה קדמית ו- 12.8 ק"מ לליטר עם הנעה כפולה
ארבע רמות גימור מוצעות לבחירת הרוכשים, וכבר מגרסת הכניסה מצויד הרכב במערכת מולטימדיה מקורית עם מסך מגע בגודל 7 אינץ' ותמיכה בממשקי Apple Car Play ו- Android Auto. שאר הגרסאות מוסיפות פרטי אבזור כגון כוונון חשמלי למושב הנהג, חימום למושבים הקדמיים, מפתח חכם עם אפשרות להתנעה מרחוק, פתיחה וסגירה חשמלית לדלת תא המטען, וגג זכוכית פנורמי חשמלי. גרסת ההנעה הכפולה כוללת גם ריפוד דמוי עור בשילוב בד, וצביעה דו גונית לגג ולמראות הצד.
אבזור הבטיחות אחיד בכל הגרסאות וכולל 10 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב הנסיעה, ניטור שטחים מתים ותנועה חוצה מאחור, שליטה אוטומטית באורות הגבוהים, ומערכת לניטור ובקרה אחר נהיגה של צעירים ברכב. למרות האבזור העשיר, שברולט טרייל בלייזר אינו מצויד בבקרת שיוט אדפטיבית שמציעים מרבית המתחרים.
הורייזן. צילום: עמית צורהשקעות נדל''ן בדובאי: החברה ששכרה אנליסטים כדי למצוא לכם את ההשקעה עם התשואה הטובה ביותר
רבים לוטשים עיניים אל עסקאות נדל"ן בדובאי. אבל מאחורי המידע שנראה לעין, מסתתרים נתונים שמבדילים בין עסקה מוצלחת לנפילה כלכלית. זו בדיוק המומחיות של חברת הורייזן, שמובילה תכנון פיננסי מותאם אישית למטרה
עושה רושם שבשנים האחרונות כל שיחה על השקעות נדל״ן איכשהו מובילה לדובאי. פתאום זה הזוג מהמרכז שעשה עסקה יפה, או ההייטקיסט שקנה כמה דירות כי שמע שאין שם מס על שכירות, וכולם מספרים על ההצלחות.
מאחר וזה נשמע טוב, העניין מעלה לא מעט שאלות. האם זה ריאלי לקנות דירה בדובאי? האם ההזדמנויות שם באמת כל כך משתלמות?
ובכן, לא סתם דובאי הפכה להיות לאחת מזירות הנדל״ן הפעילות ביותר בעולם. בשנת 2024 לבדה נרשם שיא חדש של 18.72 מיליון מבקרים בעיר, ומדובר היה בעלייה של 9% לעומת השנה שקדמה לה. וכבר ברבעון הראשון של 2025 המספרים שוב שברו שיא, עם 5.31 מיליון תיירים תוך שלושה חודשים בלבד.
המגמה ברורה והפעולות שנעשות מאחורי הקלעים מצד איחוד האמירויות בהתאם. מדובר בהשקעות עתק בתשתיות, תחבורה, טכנולוגיה, ופתיחת דלתות לעוד ועוד השקעות בינלאומיות מכל עבר.
- 8 הבדיקות שאתם חייבים לבצע לפני רכישה של נכס נדל"ן בדובאי
- לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמו בכל שוק דינמי גם כאן המשוואה פשוטה. יותר תיירים פירושו יותר ביקוש להשכרת יחידות דיור ודירות נופש.
אבל לא רק תיירים מגיעים לנפוש בדובאי. מדובר במדינה עם כ-4 מיליון תושבים שאליה מצטרפים מדי שנה יותר מ-170
אלף מהגרים, בין היתר בזכות מדיניות של אפס מס. לכן יש קצב מטורף של ביקוש לדירות להשכרה לטווח ארוך. הנקודה החשובה היא שכמות הדירות החדשות שנבנות בשנה עומדת על כ-60 אלף בלבד, כמות שלא מתקרבת לעמוד בביקוש הגדול. וככל שהביקוש גדל גם מחירי הנדל"ן מטפסים בהתאם.
יעל חיו. צילום: מיכה בריקמןאיך לנהל משא ומתן בין שתי חברות גלובליות? הטקטיקה הנכונה לגישור עסקי אמיתי
משא ומתן בינלאומי הוא אחד האתגרים המורכבים בעולם העסקי, שדורש מודעות תרבותית, אינטליגנציה רגשית ועומק אסטרטגי. כך תעשו זאת נכון
בעידן שבו עסקים חוצים גבולות ותרבויות, ניהול משא ומתן בין שתי חברות גלובליות הוא אחת המשימות המורכבות והרגישות ביותר בעולם העסקי. מדובר בתהליך שבו כל מילה, הבעה או החלטה עשויים לשנות את מהלך העסקה - ולעיתים אף את עתיד
החברות המעורבות.
כדי להבין איך לנהל תהליך כזה בצורה נכונה, ראוי להקשיב לגישה של יעל חיו (Yael Chayu) - מומחית בינלאומית לניהול משא ומתן עסקי מורכב, שמלווה מזה עשור חברות ענק כמו Intel, SAP, Dell, Pfizer ו־AWS.
להבין את שפת הצד השני - לא רק מילולית
אחת הטעויות הנפוצות במשא ומתן גלובלי היא ההתמקדות בשפה עצמה, במקום בתרבות שמאחוריה.
יעל חיו מדגישה כי ההבדלים התרבותיים משפיעים על האופן שבו כל צד תופס לחץ, זמן, סמכות והתחייבות. למשל, חברה אמריקאית עשויה להעדיף סגירה מהירה ומדויקת עם לוחות זמנים ברורים,
בעוד ששותפה מאסיה עשויה להעדיף תהליך ארוך יותר המבוסס על אמון והיכרות אישית.
לכן, לפני שמתחילים לדבר על מספרים, חשוב לחקור את התרבות הארגונית והלאומית של הצד השני: איך מקבלים החלטות? האם נהוג לדבר ישירות או בעקיפין? מי נחשב ל"אדם החזק" בחדר? הבנת הדקויות הללו תאפשר לגשר על פערים עוד לפני שהן מתרגמות למתיחות עסקית.
טקטיקת "שני השולחנות" - בין הגלובלי לאישי
כשמדובר במשא ומתן בין שתי חברות בינלאומיות, יש שני שולחנות שעליהם יושבים הצדדים:
האחד גלוי - הפגישות, המסמכים והמצגות.
השני סמוי
- האינטרסים הפנימיים של כל צד, הצרכים האישיים של המנהלים, והלחצים שמגיעים מהדרגים הגבוהים.
- ״סין תאכל אותה״: סין מורידה מכסים על יבוא אמריקאי בענפים מסוימים
- בול מסחר הולכת להסדר חוב - המניה קורסת 30% והאג"ח בתשואה של 180%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יעל חיו מתארת את טקטיקת "שני השולחנות" כגישה שמאפשרת לנהל משא ומתן כפול - גם ברמה העסקית וגם ברמה האנושית. היא ממליצה למנהלים ללמוד לזהות את המניעים שמאחורי העמדות,
ולהשתמש בהם לבניית אמון אמיתי.
משא ומתן יעיל, לדבריה, אינו עוסק ב"ניצחון" אלא ביצירת מצב של Win-Win, שבו שני הצדדים חשים שהרוויחו, גם אם לא השיגו הכל.
